Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 oktober 2006, 20:21   #421
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amedee Bekijk bericht
comments kan iedereen plaatsen, vrij zwak om indymedia af te rekenen op coments die vrij kunnen geplaatst worden.
Het is alleen opvallend dat op Indymedia.be er telkens mensen als vliegen op een pot siroop afkomen om de PVDA te verdedigen en LSP aan te vallen. Voor de rest denk ik dat er over de banden tussen de PVDA en Indymedia.be niet echt veel meer moet worden gezegd. Let op. Site zit goed in elkaar en ik kom regelmatig eens langs. Op Indy-Oost-Vlaanderen zijn het dan weer de anarchisten die de PVDA (en in mindere mate LSP) constant aanvallen maar die site zit dan weer een pak minder goed ineen.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 29 oktober 2006 om 20:22.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2006, 21:26   #422
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Dat zijn geen sectarische opmerkingen, jullie zijn gewoonweg het grootste gevaar voor het interne pluralisme.
Kijk, en gij zijt KP'er?

Nu bedoel ik niet dat onderstaande noodzakelijkerwijs op EAP van toepassing is maar alleszins zou het dat wel moeten zijn op het "iets" wat zich KP noemt. Off-topic dus...

Blijkbaar leest ge inderdaad andere dingen dan Lenin; ik zal het dan maar aan hem overlaten om u in te blikken:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lenin in Wat te doen over "pluralisme
De beruchte “vrijheid van kritiek” betekent niet het vervangen van de ene theorie door de andere, maar het vrij zijn van elke afgeronde en doordachte theorie, Ze betekent eclecticisme en beginselloosheid. Wie enigermate met de feitelijke toestand van onze beweging bekend is moet wel zien, dat de ruime verbreiding van het marxisme door een zekere verlaging van het theoretische peil begeleid werd. Er sloten zich bij de beweging, ter wille van haar praktische betekenis en haar praktische successen, niet weinige mensen aan, die zeer weinig, of zelfs helemaal niet theoretisch waren voorbereid. Naar aanleiding hiervan kan men oordelen, welk een gebrek aan tact de “Rabotsjeje Djelo” aan de dag legt, als zij met een triomfantelijk gezicht de uitspraak van Marx aanhaalt: “elke stap van de werkelijke beweging is belangrijker dan een dozijn programma’s”. Deze woorden te herhalen in een tijdperk van theoretische verwarring -, dat is precies hetzelfde als schreeuwen: “kalm aan dan breekt het lijntje niet”, bij het zien van een begrafenisstoet. Bovendien zijn deze woorden van Marx ontleend aan zijn brief over het programma van Gotha, waarin hij het dulden van eclecticisme bij het formuleren van principes scherp veroordeelt: — indien ge u al moet verenigen, — schreef Marx aan de leiders van de partij, — sluit dan een overeenkomst ter wille van het bevredigen van de praktische doeleinden van de beweging, maar laat geen gesjacher met principes toe, — doet geen theoretische “concessies”. Ziehier wat de gedachte van Marx was; maar bij ons vindt men mensen, die in zijn naam de betekenis van de theorie trachten te verzwakken!

Laatst gewijzigd door Jonas Elossov : 29 oktober 2006 om 21:52.
Jonas Elossov is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2006, 21:40   #423
Proletariër
Minister-President

Proletariër's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
*geeuw*
Ik hoop dat jullie hier ooit uit geraken en hopelijk in de toekomst effectief de arbeiders(in de ruime zin) mee weghalen bij het VB.
Wat ik hier de voorbije pagina's lees is net wat ik gevreesd had met het CAP. Veel intellectualistisch gezever en geen hedendaagse praktijk.
Jullie spreken van 600 man, maar als het er 600 zijn zoals jullie vrees ik voor de zaak. Arbeiders lopen weg van jullie gvd.

Dat is wat ik ervan denk. Noem dat opportunistisch of reformistisch of wat dan ook, het is de realiteit.
ff vermelden dat dit hier maar een forum is en dat je op je vingers kan tellen met hoeveel de posters hier zijn. niet te vergelijken met 600 man in elk geval.

en ten tweede kan ik je zeggen, na 17 jaar 'fabrieksarbeider' te zijn, dat het van een houding is, zoals jij er hier meestal één aanneemt op het forum, dat de gemiddelde arbeider van gaat lopen. (en hard ook)
Proletariër is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2006, 22:01   #424
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Blijkbaar leest ge inderdaad andere dingen dan Lenin; ik zal het dan maar aan hem overlaten om u in te blikken:
Ik denk niet dat Lenin, iemand die een duidelijk centrisme vooropstelde, halve psychopaten van de ultralinkse zijde zou verdedigen. Herinner je linkse oppositie? Je zou haast nog Stalin gelijk geven in zijn strijd tegen dergelijke tendensen.
Oud 29 oktober 2006, 22:10   #425
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik hoop dat jullie hier ooit uit geraken en hopelijk in de toekomst effectief de arbeiders(in de ruime zin) mee weghalen bij het VB.
Maar door het unitaire België te gaan proclameren, zal je er toch niet veel mee overtuigen. Daar lopen enkel nog een paar bejaarde VLD'ers warm voor.

Citaat:
Wat ik hier de voorbije pagina's lees is net wat ik gevreesd had met het CAP. Veel intellectualistisch gezever en geen hedendaagse praktijk.
Jullie spreken van 600 man, maar als het er 600 zijn zoals jullie vrees ik voor de zaak. Arbeiders lopen weg van jullie gvd.
Nu mag ik dan sterk mijn bedenkingen hebben bij de ideologie van de PVDA, toch denk ik dat jullie een correcte strategie hebben gekozen: een basis uitbouwen vanuit de wijken. Ik vrees (ik zou het project van CAP graag zien slagen, maar ik ben minder en minder optimistisch) dat CAP eerst wil lopen voor ze kunnen kruipen. Ze willen ineens naar het hoogste niveau: België en Europa. De lokale inplanting vergeten ze totaal.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2006, 22:11   #426
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Ik denk niet dat Lenin, iemand die een duidelijk centrisme vooropstelde, halve psychopaten van de ultralinkse zijde zou verdedigen.
Daar zijn w�*j dan tenminste ook consequent in; Dat kan van anderen niet altijd gezegd worden.

Citaat:
Herinner je linkse oppositie?
Ik neem aan dat jij in deze insinueert dat de oppositie geleid door drie van de vijf leiders van de oktoberrevolutie (Trotsky, Zinoviev, Kamenev - Lenin was dood - Boecharin was rechterzijde), halve psychopaten van de ultralinkse zijde waren? Vind je nu zelf niet dat dat vrij belachelijk klinkt?
Oud 29 oktober 2006, 22:14   #427
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar door het unitaire België te gaan proclameren, zal je er toch niet veel mee overtuigen. Daar lopen enkel nog een paar bejaarde VLD'ers warm voor.
Ook al proclameren we helemaal geen unitair belgië; wel een unitaire formatie en unitaire arbeidersklasse...
Je zal er alleszins meer mensen mee overtuigen dan met een Vlaams-nationalistisch discours.

Citaat:
Ze willen ineens naar het hoogste niveau: België en Europa. De lokale inplanting vergeten ze totaal.
En wat zijn de lokale werkgroepen dan?
Oud 29 oktober 2006, 22:16   #428
Praetorian

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
Daar zijn w�*j dan tenminste ook consequent in; Dat kan van anderen niet altijd gezegd worden.

Ik neem aan dat jij in deze insinueert dat de oppositie geleid door drie van de vijf leiders van de oktoberrevolutie (Trotsky, Zinoviev, Kamenev - Lenin was dood - Boecharin was rechterzijde), halve psychopaten van de ultralinkse zijde waren? Vind je nu zelf niet dat dat vrij belachelijk klinkt?
Mooi, jullie kunnen consequent nog 60 jaar tegen een muur zitten blaten.

Lenin heeft altijd een duidelijke afschuw gehad voor dergelijke praat. Met Kamenev en Zinoviev zou er geen revolutie zijn geweest, met Trotsky zouden ze de oorlog tegen de Witten hebben verloren. Je zou er voor minder koppijn van krijgen. Dan nog liever Boecharin of Stalin kiezen, waren tenminste realistisch in hun visie.
Oud 29 oktober 2006, 22:16   #429
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Ook al proclameren we helemaal geen unitair belgië;
Citaat:
wel een unitaire formatie en unitaire arbeidersklasse...

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2006, 22:17   #430
Praetorian

Standaard

Citaat:
Ook al proclameren we helemaal geen unitair belgië; wel een unitaire formatie en unitaire arbeidersklasse...
Je zal er alleszins meer mensen mee overtuigen dan met een Vlaams-nationalistisch discours.

Vind mij eens een aanzienlijke groep die nog dergelijk unitarisme steunt. Damn vent, is nog erger dan ik dacht.
Oud 29 oktober 2006, 22:19   #431
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GC Bekijk bericht
Dan hebben we een andere inschatting van het Renardisme. Ik heb daar kritieken op en vind dat Renard via een communautaire omweg probeerde om zijn gelijk te halen, terwijl dit ook op andere manieren kon. Getuige daarvan is het feit dat er in die staking ook zwaar werd meegestaakt in Antwerpen en Gent. 60-61 was niet beperkt tot Wallonië hé...
Het renardisme is ook niet het zichzelf opsluiten in Wallonië. Het beste bewijs daarvan is, dat tijdens de Vlaamse Mars op Antwerpen in '63 een delegatie van het MPW aanwezig was. Zij wilden samen met de Vlaamse beweging streven naar federalisme.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 29 oktober 2006, 22:21   #432
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Wie zegt dat? Hoe weet u zo zeker dat dat zo zal zijn?
Vlaanderen en Wallonië kennen een andere realiteit, en vereisen dus een eigen aanpak. Daardat de beweging het al oneens is over de aanpak, worden ze direct de speelbal van de burgerij.
Oud 29 oktober 2006, 22:35   #433
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KingHagar Bekijk bericht
Dat was overduidelijk een coup van de bureacratie, waarbij men de rel rond Jorissen kon gebruiken om te hevig protest van de basis te vermijden.
Jorissen had daar in feite niets mee te maken. Het is al jááren dat het ongenoegen bij de Waalse vleugel groeide. Zij konden er niet mee leven dat de ABVV-Metaal gedomineerd werd door de Vlaamse meerderheid. Zolang zij er in de meerderheid waren, was alles koek en ei. Sinds de achteruitgang van de Waalse industrie, is het aandeel van de Vlamingen binnen ABVV-Metaal gegroeid.

Het is ook de Waalse tak die zich afgescheurd heeft van de overkoepeling.

---

Maar zelfs al wás het dan nog een complot van Johan Vande Lanotte! Het bewijst hoe fragiel die unitaire vakbond wel niet is. Eén onbenullige annekdote uit het verleden blijkt voldoende om Vlamingen en Walen tegen elkaar op te zetten. En met dat soort "eenheid" ga je het mondiaal kapitalisme?? Have fun...

Dus dan sta je daar met je unitaire Europese vakbond aan Sarkozy zijn deur. De man maakt een opmerking over de Tweede Wereldoorlog en je syndicalisten liggen vechtend over straat. Van die "eenheid" zal de burgerij schrik hebben, hoor!

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 29 oktober 2006 om 22:36.
Oud 29 oktober 2006, 22:41   #434
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Vlaanderen en Wallonië kennen een andere realiteit, en vereisen dus een eigen aanpak. Daardat de beweging het al oneens is over de aanpak, worden ze direct de speelbal van de burgerij.
Uitgaan van solidariteit en de kernpunten van het het programma dat ik hier reeds las, lijken mij nu niet direct te gaan lijden tot onenigheid.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2006, 22:44   #435
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeg eens. Hoeveel mensen liggen wakker van die Belgische eenheid? Hoeveel arbeiders interesseren zich voor uw unitaire formatie.
Hetgeen hem interesseert is dat zijn loon niet omlaag gaat door de privatisering van zijn sector. Of dat hij zijn job niet verliest.

Maar die unitaire zever?? Daar moet ge niet mee afkomen bij een arbeider.
Oud 29 oktober 2006, 22:48   #436
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uitgaan van solidariteit...
Solidariteit is intussen een nietszeggend begrip geworden dat te pas en te onpas gebruikt kan worden. Zelfs de weigering van België om troepen naar Irak te sturen, werd door bepaalde kringen bestempeld als een gebrek aan "solidariteit". Ik ben sindsdien immuun geworden voor dat toverwoordje.
Wees concreter.

Citaat:
en de kernpunten van het het programma dat ik hier reeds las, lijken mij nu niet direct te gaan lijden tot onenigheid.
Ze blinken dan ook wel uit in absolute vaagheid.

Kort sametgevat is er dus beslist: "Er is iets nodig. En dat iets moet Belgisch-unitair zijn."
Oud 29 oktober 2006, 23:06   #437
StevenNr1

Standaard

Ach kom, geef me dan een voorbeeld waar u communautaire onenigheid verwacht of waar die er reeds manifest is?
Oud 29 oktober 2006, 23:19   #438
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ach kom, geef me dan een voorbeeld waar u communautaire onenigheid verwacht of waar die er reeds manifest is?
Je kan toch moeilijk ontkennen dat het verschil tussen de toespraken van de Vlamingen en van de Franstaligen je is opgevallen? De Vlamingen focusten vooral op ervaringen en acties op het terrein. Veel concreter. De Franstaligen bleven eerder hangen in het idealistische sfeertje van "we moeten een eenheid vormen", enz...

Maar concreet. Wat zal het antwoord zijn van EAP-UAG op een verhuis van een fabriek van Vlaanderen naar Wallonië (omwille van de lagere lonen in Wallonië)? Of omgekeerd (omwille van de hogere productiviteit in Vlaanderen)?

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 29 oktober 2006 om 23:20.
Oud 29 oktober 2006, 23:30   #439
StevenNr1

Standaard

(Ik was niet aanwezig dus ik kan daar niet echt over oordelen )

Tja, moet je dus niet aan mij vragen
Oud 29 oktober 2006, 23:32   #440
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En over de verhuis van de fabriek?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be