Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 7 augustus 2023, 17:21   #44001
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Om een of andere reden is de militaire logistiek tussen de Krim en Rusland,en naar ik net nog lees tussen de Krim en het Oekrainse vasteland de laatste tijd nogal aan het verminderen...

Ik weet ook niet hoe dat komt.(*NOT*).....

Het is nochtans allemaal strak onder controle van de Zwarte Zee Vloot en het 2de machtigste leger op deze planeet?

Ze hebben zelfs gevechtsdolfijnen
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2023, 17:29   #44002
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Om een of andere reden is de militaire logistiek tussen de Krim en Rusland,en naar ik net nog lees tussen de Krim en het Oekrainse vasteland de laatste tijd nogal aan het verminderen...

Ik weet ook niet hoe dat komt.(*NOT*).....

Het is nochtans allemaal strak onder controle van de Zwarte Zee Vloot en het 2de machtigste leger op deze planeet?

Ze hebben zelfs gevechtsdolfijnen
Niet meer voor lang als ze voor anker blijft liggen op de plaats waar ze nu is.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2023, 18:05   #44003
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De Universiteit van Kiev verbiedt nu het spreken van Russisch. Boeken mogen niet meer worden gedrukt in het Russisch, en ga zo maar door. Russisch spreken wordt als slecht aanzien. In de praktijk worden heel veel mensen gediscrimineerd. Zo’n kleine 30%. Begrijpelijk misschien allemaal maar wel een aanslag op de taalvrijheid.
Ik herhaal : taalwetgeving is geldig voor openbare besturen, onderwijs.

Net zoals dat bij ons in west europa geldig is en bv ook bij ons in België.
Aan de universiteit van Gent, Antwerpen of Leuven doceert men ook geen vakken in het frans.

Willen studenten onderling frans spreken, kan dat uiteraard. Dat is toch vergelijkbaar met wat Oekraine doet met russisch ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2023, 18:52   #44004
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik herhaal : taalwetgeving is geldig voor openbare besturen, onderwijs.

Net zoals dat bij ons in west europa geldig is en bv ook bij ons in België.
Aan de universiteit van Gent, Antwerpen of Leuven doceert men ook geen vakken in het frans.

Willen studenten onderling frans spreken, kan dat uiteraard. Dat is toch vergelijkbaar met wat Oekraine doet met russisch ?
Jaja, maar België is een federale staat waar ieder gewest wettelijk zijn taal heeft. Heel die taalwetgeving in Oekraïne om het Russisch op termijn uit te schakelen is reeds lang bezig en heeft een nationalistische grondslag. Te weten : Oekraïne voor de Oekraïners en de taal van dé Oekraïner is Oekraïns, en niet Russisch. Nogmaals, begrijpelijk maar niet altijd kosjer.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 augustus 2023 om 19:00.
Oud 7 augustus 2023, 19:07   #44005
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jaja, maar België is een federale staat waar ieder gewest wettelijk zijn taal heeft. Heel die taalwetgeving in Oekraïne om het Russisch op termijn uit te schakelen is reeds lang bezig en heeft een nationalistische grondslag. Te weten : Oekraïne voor de Oekraïners en de taal van dé Oekraïner is Oekraïns, en niet Russisch. Nogmaals, begrijpelijk maar niet altijd kosjer.
Een ernstig probleem blijkt dat de Russische cultuursector (zijnde de uitgave van literatuur vooral) strikt vanuit Rusland,meer specifiek zelfs vanuit Moskou,gestuurd werd...Niet zozeer voor "culturele" doelen op zich meer (waar de UKR's nauw bij aanleunen,laat ons er niet omheen praten),maar voor de belangen van het Moskouse gouvernement....

We zagen hetzelfde ook met het Patriarchaat van de Russische Orthodoxe Kerk in Oekraine ,integraal deel uitmakend van de cultuur ,die grotendeels kan beschouwd worden als het "Ministerie van Religieuze Zaken van Moskou"....Nogal wat bedienaars van de liturgie steken of staken dat zelfs niet weg....

De weerbots is nu bezig.....

Overigens houdt de Eu het kandidaat lid Oekraine daaromtrent begripvol maar scherp in de gaten...

Binnen de meeste EU-naties hebben we zelf ook wel een zekere "cultuuroorlog" geschiedenis en daar toch een zekere "modus vivendi" op gevonden......

Laat de UKR's maar "Moskou" uit de vergelijkingen snijden,dan komt de rest wel weer in orde......

Laatst gewijzigd door kelt : 7 augustus 2023 om 19:08.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2023, 19:29   #44006
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Een ernstig probleem blijkt dat de Russische cultuursector (zijnde de uitgave van literatuur vooral) strikt vanuit Rusland,meer specifiek zelfs vanuit Moskou,gestuurd werd...Niet zozeer voor "culturele" doelen op zich meer (waar de UKR's nauw bij aanleunen,laat ons er niet omheen praten),maar voor de belangen van het Moskouse gouvernement....

We zagen hetzelfde ook met het Patriarchaat van de Russische Orthodoxe Kerk in Oekraine ,integraal deel uitmakend van de cultuur ,die grotendeels kan beschouwd worden als het "Ministerie van Religieuze Zaken van Moskou"....Nogal wat bedienaars van de liturgie steken of staken dat zelfs niet weg....

De weerbots is nu bezig.....

Overigens houdt de Eu het kandidaat lid Oekraine daaromtrent begripvol maar scherp in de gaten...

Binnen de meeste EU-naties hebben we zelf ook wel een zekere "cultuuroorlog" geschiedenis en daar toch een zekere "modus vivendi" op gevonden......

Laat de UKR's maar "Moskou" uit de vergelijkingen snijden,dan komt de rest wel weer in orde......
Ik vrees dat het zo is zoals u het stelt. Toch mogen we historisch niet te veel gaan grasduinen- tenminste indien men als westerling niet te veel ontgoocheld wil zijn-, want de Krim werd in 1783 reeds door Rusland geannexeerd en de (nu Oekraïnsche) stad Odessa, veroverd door Catharina de Grote in 1794, werd de derde grootste Russische stad onder de tsaren.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 augustus 2023 om 19:40.
Oud 7 augustus 2023, 21:22   #44007
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij heeft op sommige punten gelijk. Russisch spreken is nu verboden in Oekraïne terwijl een 30% van de mensen die in Oekraïne wonen Russisch spreken. Democratie is toch anders dacht ik zo.
Los ervan dat het feitelijk onwaar is wat je beweert, snap ik jouw subonderwerpkeuze in deze draad niet. 95 procent van wat Tomm hier schrijft is rechtstreekse propaganda uit Moskou en Peking. Waarom pak je hem niet aan?
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 7 augustus 2023 om 21:23.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2023, 22:30   #44008
gunter5148
Perm. Vertegenwoordiger VN

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat waren dikke illusies. We zouden gewoon beter overal genocides organiseren, dat is beter voor het klimaat.
Ik weet dat gij de hypocrisie er van inziet.
Oud 7 augustus 2023, 22:32   #44009
gunter5148

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Los ervan dat het feitelijk onwaar is wat je beweert, snap ik jouw subonderwerpkeuze in deze draad niet. 95 procent van wat Tomm hier schrijft is rechtstreekse propaganda uit Moskou en Peking. Waarom pak je hem niet aan?
De reden dat er oorlog is, is omdat zowel jij als tomm denken dat jullie 100% gelijk hebben.
Oud 8 augustus 2023, 03:14   #44010
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Als het feitelijk onwaar is moet het ook feitelijk weerlegd worden. Het volstaat niet te melden dan iets feitelijke onwaar zonder de feitelijkheden te vermelden waarop de bewering gebaseerd is.
Oud 8 augustus 2023, 06:24   #44011
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
De reden dat er oorlog is, is omdat zowel jij als tomm denken dat jullie 100% gelijk hebben.
Nooit gedacht dat tomm & LiberaalNL zulke hoofdrolspelers in die oorlog zijn.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2023, 06:27   #44012
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Ik weet dat gij de hypocrisie er van inziet.
Juist niet. Ik vrees dat het zelfs oprecht was. Ik denk dat de naieve domino theorie van het midden oosten echt geloofd werd door hun aanhangers.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2023, 06:30   #44013
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Als het feitelijk onwaar is moet het ook feitelijk weerlegd worden.
Het was dan ook onwaar dat Russisch spreken in alle omstandigheden verboden was in Oekraine. Dat er daar taalwetten waren zoals bij ons is waar. De bediende in Beersel op het gemeentehuis mag geen Frans spreken bvb.

Maar als iemand op straat een prive conversatie had met iemand anders in het Russisch, werd die niet opgepakt en tot werkkampen veroordeeld. Dat is nochtans wat het betekent: Russisch spreken is verboden. Dat is dus gewoon onwaar.

Zeggen: cocaine verkopen is verboden, wil zeggen dat zelfs in de prive sfeer, iemand wat cocaine ruilen tegen een briefje van 50 Euro, verboden is, en bij ons is dat waar. Als men U hiervoor oppakt, kan je veroordeeld worden.

Russisch spreken is verboden impliceert dan ook dat een prive conversatie verboden is in het Russisch. Dat is feitelijk fout. Dat was niet verboden.

Laatst gewijzigd door patrickve : 8 augustus 2023 om 06:31.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2023, 06:44   #44014
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Oud 8 augustus 2023, 07:16   #44015
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Als het feitelijk onwaar is moet het ook feitelijk weerlegd worden. Het volstaat niet te melden dan iets feitelijke onwaar zonder de feitelijkheden te vermelden waarop de bewering gebaseerd is.
Het is langs de kant vd beschuldiger dat er linken naar wetten, reglementen moeten gegeven worden refererend naar een verbod op het Russisch.
Hetgeen HO beweert is klinkklare onzin.
Oud 8 augustus 2023, 09:09   #44016
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Het is langs de kant vd beschuldiger dat er linken naar wetten, reglementen moeten gegeven worden refererend naar een verbod op het Russisch.
Hetgeen HO beweert is klinkklare onzin.
Met ‘verbod’ op het Russisch wordt bedoeld dat in Oekraïne alles in het werk wordt gesteld van overheidswege om inderdaad het Russisch te elimineren. Deze politiek is al lang aan de gang in Oekraïne en we dit niet inziet, is een oen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 augustus 2023 om 09:10.
Oud 8 augustus 2023, 09:39   #44017
gunter5148

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Toch wel. Tesamen met alle anderen die denken dat ze 100% gelijk hebben in hun moraliteit.
Oud 8 augustus 2023, 09:41   #44018
gunter5148

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Juist niet. Ik vrees dat het zelfs oprecht was. Ik denk dat de naieve domino theorie van het midden oosten echt geloofd werd door hun aanhangers.
Maar nee, hoog genoeg in de piramide wisten ze goed genoeg dat "democratie invoeren" een louter hondenfluitje was voor de goedgelovige gutmenschen.
Oud 8 augustus 2023, 12:19   #44019
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zo, de russen hebben een weekendje lang militair op hun doos gekregen en namen dan maar wraak door kruisraketten op stedelijk gebied te richten. 7 doden en 80 gewonden. Hun doel : een pizzeria en een flatgebouw.

Goe bezig, die russen...

https://www.theguardian.com/world/li...njuries-deaths

Laatst gewijzigd door Pandareus : 8 augustus 2023 om 12:25.
Oud 8 augustus 2023, 12:27   #44020
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Zo, de russen hebben een weekendje lang militair op hun doos gekregen en namen dan maar wraak door kruisraketten op stedelijk gebied te richten. 7 doden en 80 gewonden. Hun doel : een pizzeria en een flatgebouw.

Goe bezig, die russen...

https://www.theguardian.com/world/li...njuries-deaths
Ge vraagt u toch af waarom ze die middelen niet inzetten om militaire doelen te treffen. Allez, ze verliezen zo 2 keer:
1. Hearts & minds (voor zover het nog haalbaar was...) van de Oekraïners gaan ze niet mee winnen, noch van de internationale gemeenschap
2. Militair verandert dit niet echt veel op het veld, misschien meer nog de vastberadenheid van de Oekraïners om te blijven vechten en intussen heb je die raketten niet afgevuurd op militaire doelwitten die misschien wel een verschil maken. Allez, hoe is het mogelijk dat er nu NOG ALTIJD Oekraïense vliegtuigen en heli's actief kunnen zijn. Als ik Rusland was, leg toch elke luchthaven in West-Oekraïne in puin? Hoe moeilijk kan dat nu zijn?

Soit, er is wel meer vreemd aan de Russische militaire strategie...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be