Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 23 augustus 2023, 05:39   #44501
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
1) Heel veel woorden maskeren niet dat je volkomen uit je nek lult . Jij vergelijkt bewust cijfers van twee verschillende instanties met elkaar waaruit zou lijken dat er meer dode Oekraïners dan dode Russen zijn. Kijk je echter per bron, dan zie je dat er veel meer dode Russen zijn, wat volkomen samenhangt met hun gefaal en het strijdbeeld.
2) Specifiek praat je ook nu weer op meerdere punten onzin. De Russen en de Oekraïners doen al tijden geen meldingen over hun eigen dode en gewonde soldaten. Ook liggen de cijfers van de Amerikanen en de Britten veel dichter bij die van de Oekraïners. In jouw bron schatten de Oekraïners het aantal dode en gewonde Russen in totaal op 250.800, de Amerikanen op 290.000-300.000 en de Britten op meer dan 317.000.
Volgens de, wat militaire kennis betreft, goed ingelichte D. Macgregor is de ratio 1:8.

De kolonel op rust schat 50.000 doden aan Russische zijde.

En 400.000 doden aan Oekraïense zijde.

BRON
22 aug 2023

Wat aangeeft dat de Kiev-junta een mensenleven niet erg hoog inschat.

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 23 augustus 2023 om 05:41.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2023, 05:51   #44502
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ik moet toegeven het was heel sterk dat ze zomaar een tentoonstelling van drones wisten te viseren waarmee ze hoopten een pak militairen te pakken te krijgen . Er moeten voorwaar besloten worden dat een pak russische ratten gemeng zitten onder die oekrainers.

Het tweede dat ik wil besluiten is dat ze naast raketten die kilometers naast hun doel vliegen, hebben ze blijkbaar af en toe eens een raket die recht op zijn doel valt. Wonderbaarlijk dat ze dit doel dan ook kiezen, want militair betekent zo'n doel dan ook niets... je zou dromen dat ze eens een himars uitschakelen, een F16 opblazen, een tankfabriek etc

wat doet besluiten dat RU een volledig armoede aan doelen heeft die ze wenst op te blazen gezien ze duizenden raketten verspillen aan terreur eerder dan aan doelgerichte militaire targets uit te schakelen

finaal merk ook dat de mensen op de tentoonstelling een uur op voorhand verwittigd waren dat ze beter in de bunker gingen schuilen, dus de inlichtingssystee mblijkt dan toch heel goed te werken, je moet maar willen luisteren zou ik zeggen of anders speel je effe russische roulette
In onderstaande blogpost vindt u de ontkrachting van zowat al uw beweringen:

LINK
22 aug 2023
Oud 23 augustus 2023, 06:01   #44503
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Dat het voor de EU totaal de verkeerde kant opgaat begint nu zelfs een denktank uit onverwachte hoek openlijk naar buiten te brengen.

The art of vassalisation: How Russia’s war on Ukraine has transformed transatlantic relations

LINK
4 apr 2023

U leest het goed, de "vazalisering van Europa".

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 23 augustus 2023 om 06:05.
Oud 23 augustus 2023, 06:06   #44504
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

"In de oude geschiedenis creëerden grote rijken vaak bufferstaten om zichzelf
tegen een onverwachte invasie te beschermen.

Vazalstaten waren ook middelen voor de grootmachten om een oorlog bij
volmacht te voeren via hun vazal. De vazal zou de buit krijgen, maar zou deze
moeten delen, bijvoorbeeld door het geven van industriële en
mijnbouwconcessies in het veroverde gebied aan bedrijven uit de
beschermheerstaat. Indien het misging, kon de beschermheer zijn vazal in het
uiterste geval laten vallen. Dit deed Groot-Brittannië met Griekenland in 1922,
en de VS met Zuid-Vietnam in de Vietnamoorlog."
Uit:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vazalstaat

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 23 augustus 2023 om 06:12.
Oud 23 augustus 2023, 06:33   #44505
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Om de zaak voor de forumpapegaaien nog wat erger te maken.

BRON
18 aug 2023

(fig.)
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  voor-de-forumpapegaaien.gif‎
Bekeken: 702
Grootte:  151,6 KB
ID: 118274  

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 23 augustus 2023 om 06:35.
Oud 23 augustus 2023, 06:41   #44506
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Volgens de, wat militaire kennis betreft, goed ingelichte D. Macgregor is de ratio 1:8.

BRON
22 aug 2023

De man staat net als jij en Tomm bekend als een warhoofd en is onmogelijk serieus te nemen.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2023, 06:48   #44507
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De man staat net als jij en Tomm bekend als een warhoofd en is onmogelijk serieus te nemen.
De kar is aan het keren bij de Angelsaksen, vriend. Het in de media gesponnen narratief is aan het kantelen. Dat heeft soort als u nog niet door.

(fig.)
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  ABC.gif‎
Bekeken: 711
Grootte:  88,5 KB
ID: 118275  

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 23 augustus 2023 om 06:49.
Oud 23 augustus 2023, 07:09   #44508
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De kar is aan het keren bij de Angelsaksen, vriend. Het in de media gesponnen narratief is aan het kantelen. Dat heeft soort als u nog niet door.
Waarom zeg jij dat de "kar aan het keren" is ? In het kader "zo veel mogelijk Oekrainers erdoor jagen" is dat toch heel coherent ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2023, 07:19   #44509
Walvader
Parlementslid

Standaard

Citaat:

BRON
22 aug 2023

Gelooft ge dat nu zelf? Wees eens kritisch. Carlson en Mc Gregor...... Tja.
Walvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2023, 07:22   #44510
Walvader
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dat het voor de EU totaal de verkeerde kant opgaat begint nu zelfs een denktank uit onverwachte hoek openlijk naar buiten te brengen.

The art of vassalisation: How Russia’s war on Ukraine has transformed transatlantic relations

LINK
4 apr 2023

U leest het goed, de "vazalisering van Europa".
En de Summary vertelt heel duidelijk dat dit vooral de fout is van Europa en de keuzes die het maakt en dat dit niet zo zeer te maken heeft met Europa's keuze om Oekraïne te helpen.
Walvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2023, 07:44   #44511
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat was commie-bastard promo, je zag dat 4/5 van de leerlingen dat gniffelend bekeek als een verplicht nummertje, zien dat je door het examen was, en daarna die hele meuk de vuilbak in. Hoe dat mens daar stond te preken over China, Mao en zijn 'grote sprong voorwaarts' dat is anno 2023 gewoon niet meer uit te leggen laat staan te begrijpen. Er zijn natuurlijk altijd wel een paar die 'mee' zijn in dat verhaal, en dat zijn dan diegenen die als ze in het hoger onderwijs geraken helemaal loco gaan en voluit gaan voor de luchtfietserij, de sociale revolutie en andere onzin.
Ik kreeg op school, in België toch, de weldaden van Thatcher, Reagan, en compagnie ingelepeld, het "einde van de geschiedenis" van Fujimori, maakte als kind vanaf de eerste rij het bijzonder chaotisch uiteenvallen van de Sovjet-Unie mee, met alle menselijke trauma's van dien, bvb. toen Jeltsin met steun van het Westen het Russische parlement letterlijk kapot liet bombarderen, omdat die het niet eens waren met zijn beslissingen. En toen het Westen Jeltsin bleef steunen en zijn frauduleuze herverkiezing mogelijk maakte, zelfs al wist iedereen die Rusland van ver of dichtbij kende dat zijn beleid een gigantische ramp was voor het Russische volk.
En toen ik reeds op de universiteit studeerde de NAVO agressie op Russisch bondgenoot Servië, zo brutaal dat de weinige Russen die toen nog pro-westers waren hun kar keerden, inclusief Jeltsin zelf. De haat voor de leugens en hypocrisie westerse elite zat er ingebakken, en het werd niet beter toen ik enkele maanden in Cuba studeerde en de gevolgen van het Amerikaans embargo zag, Afrika leerde kennen, de invasie van Irak op basis van flagrante leugens, etc.

Het begon allemaal zo mooi met Gorbatsjov die toenadering zocht tot het Westen, en we zouden allemaal vriendjes worden. In 1988 was ik nog te klein om te beseffen wat voor een enorme zever dat was, hoewel ik heel vroeg al politiek bewust was, en vanaf 1989 werd langzaamaan duidelijk dat het Westen gewoon Gorbatsjev voor de zot had gehouden(de Russen drukken het minder eufemistisch uit, "geneukt", is de term), en massaal misbruik had gemaakt van de toenmalige Russische toenadering tot het Westen.
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=ar7NH2lEMRI

Wat ik merk aan babyboomers en de generatie er net na zoals U is dat ze de revolutie preekten, maar eens hun studies afgerond (op enkele uitzonderingen na) massaal voor het grote geld kozen, en nog veel meer bourgeois werden dan de bourgeois zwijnen waartegen ze ageerden. In mijn ogen is dat de generatie die het verpest heeft in België, nadat de generaties ervoor door keihard te werken, WOII te overleven, en keiharde sociale strijd, een redelijke welvaart voor de middenklasse had opgebouwd. De huidige jongeren zijn als gevolg daarvan slechter af. Dat straalde ook af op de jeugd in de jaren 90. Waar waren mijn klasgenoten in België mee bezig? Uitgaan, bollen pakken, "gabbers", een vrij leeg bestaan, waar ik nu wel enige waardering voor kan opbrengen, maar toen absoluut niet, waarschijnlijk als gevolg van mijn achtergrond.

Laatst gewijzigd door tomm : 23 augustus 2023 om 07:47.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2023, 07:45   #44512
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Als meer dan 75 % zegt dat het vroeger beter was, is geen heimwee volgens?
Maar 30% zegt dat de instorting van de SU een slechte zaak was.

Dus ja
Oud 23 augustus 2023, 07:46   #44513
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Empire's Twilight? Russia Loses Support in Its Own Backyard

"Overall, approval of Russia’s leadership fell sharply among most of Russia’s neighbors between 2021 and 2022"

"Russia’s occupation of Crimea and support for separatist territories in the Donbas in 2014 precipitated marked declines in approval of Russia’s leadership among Estonians, Latvians, Lithuanians and Ukrainians. In those countries, the gap between the approval and disapproval trends persisted through 2021, only to grow even larger in 2022"

"People who identify as ethnic Russians in Kazakhstan, Estonia and Latvia -- the countries with the largest such groups as a percentage of the national population -- are increasingly rejecting Russia’s actions"

https://news.gallup.com/poll/505793/...-backyard.aspx
Ter herinnering. Het artikel bij deze poll moet he zeker eens lezen Tom
Oud 23 augustus 2023, 08:00   #44514
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar 30% zegt dat de instorting van de SU een slechte zaak was.

Dus ja
Een uitspraak die je gevangenisstraf kan opleveren in het post-Maidan Oekraïne. Maar in 2019 zeggen meer dan 3 kwart wel dat het leven beter was onder het communisme, wat officieel niet strafbaar is. (zie boven)

https://en.wikipedia.org/wiki/Ukrain...d%20propaganda.

Bij opiniepeilingen net voor Maidan in 2011 zei de grote meerderheid WEL dat het uiteenvallen van de Sovjet-Unie een slechte zaak was.

Duidelijk is dat de Polen blij zijn dat het communisme voorbij is, de Bulgaren, Oekraïners, Russen, etc. terugwillen, en dat in Hongarije, sinds Orban aan de macht is, mensen veel positiever zijn over hun huidige toestand en hun toekomst, en dus negatiever over het communisme, hoewel er toch nog veel Hongaren zijn, inclusief Orban zelf, die veel goede dingen te zeggen hebben over Janos Kadar.

Laatst gewijzigd door tomm : 23 augustus 2023 om 08:17.
Oud 23 augustus 2023, 08:03   #44515
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om eerlijk te zijn heeft hij toch wel veel kennis ter zake, al vraag ik me ook af waar hij die hoge verliezen vandaan haalt. Ik vermoed dat hij verliezen rekent zoals in de jaren ‘90 en hij zou wel eens gelijk kunnen hebben.
95% van de verliezen in een oorlog vallen typisch door artillerie en daar zijn de Russen goed in, ze hebben enorme voorraden en productie. Ze zijn slecht in de resterende 5% close combat maar door zich in te graven lossen ze dat ook grotendeels op.

Van het deel waar ik zelf kennis van heb klinkt hij echt wel geloofwaardig, daarom wil ik de rest van z’n betoog nog niet als zever wegzetten.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2023, 08:13   #44516
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Een uitspraak die je gevangenisstraf kan opleveren in het post-Maidan Oekraïne. Maar in 2019 zeggen meer dan 3 kwart wel dat het leven beter was onder het communisme, wat officieel niet strafbaar is. (zie boven)

https://en.wikipedia.org/wiki/Ukrain...d%20propaganda.

Bij opiniepeilingen net voor Maidan in 2011 zei de grote meerderheid WEL dat het uiteenvallen van de Sovjet-Unie een slechte zaak was.

Echt ho pe loos gij…

Zelfs data kunt ge alsnog ombuigen tot het maar past in uw geloofsysteem. Ge weet, de normale gang van zake is: data -> informeert opinie en niet hoe past data in mijn opinie.

Soit, ik zal nog wat polls droppen, ge weet maar nooit, misschien dringt het toch eens door.

Die van gallup moet je zeker eens bekijken en niet alleen voor oekraine
Oud 23 augustus 2023, 08:27   #44517
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Echt ho pe loos gij…

Zelfs data kunt ge alsnog ombuigen tot het maar past in uw geloofsysteem. Ge weet, de normale gang van zake is: data -> informeert opinie en niet hoe past data in mijn opinie.

Soit, ik zal nog wat polls droppen, ge weet maar nooit, misschien dringt het toch eens door.

Die van gallup moet je zeker eens bekijken en niet alleen voor oekraine
Deze bvb.
75% of Russians Say Soviet Era Was 'Greatest Time' in Country’s History – Poll

https://www.themoscowtimes.com/2020/...oogle_vignette

Deze bedoelt ga?

Zelfs al vind je recente opiniepeilingen die dit tegenspreken, tot enkele jaren geleden was dit de opinie van de overgrote meerderheid van de bevolking. Dus het minste dat je kunt zeggen is dat niet alle Oekraîners de Sovjet-Unie een slechte periode in hun geschiedenis vonden, zoals onze media ons dat wel wijsmaken, of zie ik iets over het hoofd? Vind je dat de westerse media ons goed en evenwichtig ingelicht hebben over wat de lokale bevolking denkt over de Sovjet-periode? Als je de westerse media mag geloven was de Sovjet-Unie de hel, vergelijkbaar met de concentratiekampen tijdens WOII. Als ze het hebben over de SU gaat het niet over de enorme verwezenlijkingen, of de nostalgie ernaar die nog massaal leeft in zowat alle ex-sovjet-republieken. (zelfs 30% van de Oekraïners die zegt dat ze terug willen naar de staat die door het huidige regime uitgeroepen werd als grootste vijand van het Oekraïense volk, is nog veel) Het gaat steevast over de wandaden van Stalin en alles dat fout ging, nooit een positief woord te horen.

En persoonlijk ben ik er van overtuigd dat deze westerse opiniepeilers de zaken nog verbloemen. Mijn persoonlijke ervaring in deze landen (ik spreek nu over "gewone mensen", taci-chauffeurs, hotel bedienden, mensen die je toevallig mee aan de praat raakt in parken, café's etc., wat helemaal niet moeilijk is in deze landen) is dat nagenoeg IEDEREEN het beter vond toen.

Laatst gewijzigd door tomm : 23 augustus 2023 om 08:30.
Oud 23 augustus 2023, 08:34   #44518
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Om eerlijk te zijn heeft hij toch wel veel kennis ter zake, al vraag ik me ook af waar hij die hoge verliezen vandaan haalt. Ik vermoed dat hij verliezen rekent zoals in de jaren ‘90 en hij zou wel eens gelijk kunnen hebben.
95% van de verliezen in een oorlog vallen typisch door artillerie en daar zijn de Russen goed in, ze hebben enorme voorraden en productie. Ze zijn slecht in de resterende 5% close combat maar door zich in te graven lossen ze dat ook grotendeels op.

Van het deel waar ik zelf kennis van heb klinkt hij echt wel geloofwaardig, daarom wil ik de rest van z’n betoog nog niet als zever wegzetten.
Ik probeer altijd m'n woorden te staven met bronnen uit onverdachte hoek, die er niet van kunnen beschuldigd worden Russische propaganda te zijn. (deze bestaat uiteraard, net zoals westerse propaganda)
Mijn "tegenstanders" op dit forum verwijzen meestal naar "de Oekraïense Waarheid" en dergelijke, of andere bronnen die duidelijk propaganda zijn.
Oud 23 augustus 2023, 08:45   #44519
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Deze bvb.
75% of Russians Say Soviet Era Was 'Greatest Time' in Country’s History – Poll

https://www.themoscowtimes.com/2020/...oogle_vignette

Deze bedoelt ga?

Zelfs al vind je recente opiniepeilingen die dit tegenspreken, tot enkele jaren geleden was dit de opinie van de overgrote meerderheid van de bevolking. Dus het minste dat je kunt zeggen is dat niet alle Oekraîners de Sovjet-Unie een slechte periode in hun geschiedenis vonden, zoals onze media ons dat wel wijsmaken, of zie ik iets over het hoofd? Vind je dat de westerse media ons goed en evenwichtig ingelicht hebben over wat de lokale bevolking denkt over de Sovjet-periode? Als je de westerse media mag geloven was de Sovjet-Unie de hel, vergelijkbaar met de concentratiekampen tijdens WOII. Als ze het hebben over de SU gaat het niet over de enorme verwezenlijkingen, of de nostalgie ernaar die nog massaal leeft in zowat alle ex-sovjet-republieken. (zelfs 30% van de Oekraïners die zegt dat ze terug willen naar de staat die door het huidige regime uitgeroepen werd als grootste vijand van het Oekraïense volk, is nog veel) Het gaat steevast over de wandaden van Stalin en alles dat fout ging, nooit een positief woord te horen.

En persoonlijk ben ik er van overtuigd dat deze westerse opiniepeilers de zaken nog verbloemen. Mijn persoonlijke ervaring in deze landen (ik spreek nu over "gewone mensen", taci-chauffeurs, hotel bedienden, mensen die je toevallig mee aan de praat raakt in parken, café's etc., wat helemaal niet moeilijk is in deze landen) is dat nagenoeg IEDEREEN het beter vond toen.
nee, ik bedoelde deze:

https://news.gallup.com/poll/505793/...-backyard.aspx
Oud 23 augustus 2023, 09:00   #44520
Voltian
Minister-President

Standaard

ik ga deze dus nog eens delen en wat citeren:

https://www.pewresearch.org/short-re...-about-stalin/

"in Russia, as well as in the former Soviet republics of Armenia and Moldova, roughly seven-in-ten or more view the Soviet collapse as “a bad thing,” and, in Belarus, 54% see it in a negative light. Of the five other former Soviet states surveyed, adults in the three Baltic republics of Estonia, Latvia and Lithuania — which were forcibly incorporated into the USSR — are among least likely to view the Soviet breakup as a bad thing, with three-in-ten or fewer in each country holding this view."

Die nostalgie waar ge het over hebt, geldt vooral voor Rusland en oude lidstaten waar het economisch beter ging tijdens de SU en die nostalgie geldt niet voor die landen die gedwongen werden lid te zijn van de SU. Zelfs in Ukraine vindt maar 34% dat de instorting van de SU een slecht iets was, en dat is blijkbaar een peiling van 2015.
In de Baltische staten vindt een grote meerderheid dat het geen slechte zaak was.

En nee, suggesties dat de poll biased is owv intimidatie ("het is strafbaar anders te antwoorden") zijn echt beyond belachelijk. Dat is een kop-in-zand struifvogel reactie.

"Positive feelings for the USSR generally are greater among older people in Russia and the other former Soviet republics surveyed. For example, while 78% of Russian adults ages 35 and older in the 2015 survey see the breakup as a bad thing, half of Russians under 35 feel this way. Age gaps of this nature exist in all of the former Soviet republics surveyed except Estonia, including in countries where those who have nostalgic views of the USSR are in the minority. For instance, in Ukraine, just 20% of adults under 35 see the Soviet collapse as a bad thing, while 40% of those ages 35 and over do."

En het is iets dat uitsterft, het leeft vooral bij ouderen. Aja, de periode na de instorting was economisch zwaar. Dat is logisch.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be