Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Onrust en terrorisme in Europa
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Onrust en terrorisme in Europa Parijs, Verviers, ... Discussies over de terreur van Islamitische Staat en Al Qaida op Europese bodem, Islamisten, Mohamedcartoons, en de opkomst van bewegingen Pegida, Vlativa, ...

 
 
Discussietools
Oud 22 januari 2015, 21:22   #441
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.914
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wel, geef mij dan eens een verwijzing uit een rechtsschool naar "een andere toelichting" van die twee verzen.
Ik ben niet geïnteresseerd in 'rechtsscholen'. Wat dat laatste ook moge betekenen in dit geval. Ik kijk naar de koran. En daar staat niet hetgeen de hadiths en u allemaal beweren. Meer nog, het tweede vers dat u aanhaalde was eigenlijk nog minder waard dan het eerste.

En dus, nog steeds heb ik geen enkel vers van de koran kunnen lezen waarin het drinken van alcohol strikt wordt verboden en bestraft. Maar dat was dan ook hetgeen ik initieel poneerde.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 januari 2015 om 21:25.
Het Oosten is offline  
Oud 22 januari 2015, 21:25   #442
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik ben niet geïnteresseerd in 'rechtsscholen'. Wat dat ook mogen betekenen in dit geval. Ik kijk naar de koran. En daar staat niet hetgeen de hadiths en u allemaal beweren. Meer nog, het tweede vers dat u aanhaalde was eigenlijk nog minder waard dan het eerste.

En dus, nog steeds heb ik geen enkel vers van de koran kunnen lezen waarin het drinken van alcohol strikt wordt verboden en bestraft. Maar dat was dan ook hetgeen ik initieel poneerde.
Waarom zou u alleen naar de koran kijken als u de moslimtheologie niet wenst aan te nemen zoals ze is? Nl. de koran is ingebed in de soenna. Dan is er ook geen reden om de koran voor waar aan te nemen.

U moet mij nog steeds verklaren waarom er in heel soenna geen bron te vinden is voor uw opinie? Konden al die generaties Arabieren dan geen Arabisch?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 22 januari 2015, 22:19   #443
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.914
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom zou u alleen naar de koran kijken als u de moslimtheologie niet wenst aan te nemen zoals ze is? Nl. de koran is ingebed in de soenna. Dan is er ook geen reden om de koran voor waar aan te nemen.

U moet mij nog steeds verklaren waarom er in heel soenna geen bron te vinden is voor uw opinie? Konden al die generaties Arabieren dan geen Arabisch?
De 'theologie' zoals nu dit noemt (heb die term ook nooit echt begrepen) is wat ik noem 'after coffee lunch'. Wat hier echter telt is de koffie, niet het geklets bij de 'lunch'. En de koffie hier is de koran. De rest is speculatie.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 januari 2015 om 22:24.
Het Oosten is offline  
Oud 22 januari 2015, 22:22   #444
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De 'theologie' zoals nu dit noemt (heb die term ook nooit echt begrepen) is wat ik noem 'after coffee lunch'. Wat hier echter telt de coffee, niet de 'lunch'. En de koffie hier is de koran. De rest is speculatie.
Op basis van welke grond stelt u dat dan? Neemt u dus toch de islamitische visie op de koran aan?

Wel, dan moet u ook het hele plaatje aannemen. En dan komt de soenna om de hoek kijken.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 22 januari 2015, 22:27   #445
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.914
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Op basis van welke grond stelt u dat dan? Neemt u dus toch de islamitische visie op de koran aan?

Wel, dan moet u ook het hele plaatje aannemen. En dan komt de soenna om de hoek kijken.

De koran is nu eenmaal het heilig boek van de islamieten. De woorden van Allah. De rest is...

U kunt het vergelijken met de Tora en de Misjna. Het laatste zijn interpretaties.

Dit natuurlijk in de hypothese dat de Tora de Waarheid is. Ik ga daar nu even in mee.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 januari 2015 om 22:29.
Het Oosten is offline  
Oud 22 januari 2015, 22:29   #446
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De koran is nu eenmaal het heilig boek van de islamieten. De rest is...
Kijk eens, u bevestigt dus eens te meer uw selectieve omgang met de bronnen. Het is nu eenmaal eigen aan de moslimtheologie dat ze de koran niet los zien van de soenna. Als u de heiligheid van de koran aanneemt, impliceert dat ook de rest.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 22 januari 2015, 22:32   #447
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.914
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kijk eens, u bevestigt dus eens te meer uw selectieve omgang met de bronnen. Het is nu eenmaal eigen aan de moslimtheologie dat ze de koran niet los zien van de soenna. Als u de heiligheid van de koran aanneemt, impliceert dat ook de rest.
Niet noodzakelijk.
Het Oosten is offline  
Oud 22 januari 2015, 22:33   #448
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U kunt het vergelijken met de Tora en de Misjna. Het laatste zijn interpretaties.
Neen, de hadithverzamelingen maken geen gelijkaardige misjna uit. In de islamitische wereld is de misjna te vergelijken met de tafsir.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 22 januari 2015, 22:33   #449
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Niet noodzakelijk.
Geef mij dan eens één geleerde uit een rechtsschool die de heiligheid van de koran aanneemt maar de soenna verwerpt.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 22 januari 2015, 22:47   #450
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.914
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, de hadithverzamelingen maken geen gelijkaardige misjna uit. In de islamitische wereld is de misjna te vergelijken met de tafsir.
Ja in zekere zin misschien wel, maar in de feiten maakt dit niet zoveel uit.

Het zijn allemaal ofwel commentaren, ofwel verwijzingen, ofwel citaten, ofwel interpretaties.

Het punt dat ik uiteindelijk wil maken, dan is dat men de koran constant 'hineininterpretiert'. Vanaf het prille begin al. En dat zeker typisch voor de islam(ook voor het Jodendom en Christendom ). Men moet gewoon kijken naar de tekst.

En in ons geval is het heel duidelijk: de koran zeg dat alcohol nuttigen moet vermeden worden want het maakt ons uiteindelijk ongelukkig. Eigenlijk zegt het tweede vers dat u citeerde hetzelfde.

En meer moet men daar niet van maken.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 januari 2015 om 22:52.
Het Oosten is offline  
Oud 22 januari 2015, 22:51   #451
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ja in zekere zin misschien wel, maar eigenlijk maakt dit niet zoveel uit.

Het zijn allemaal ofwel commentaren, ofwel verwijzingen, ofwel citaten, ofwel interpretaties.

Het punt dat ik uiteindelijk wil maken, dan is dat men de koran constant 'hineininterpretiert'. Vanaf het prille begin al. En dat zeker typisch voor de islam(ook voor het Jodendom en Christendom ). Men moet gewoon kijken naar de tekst.

En in ons geval is het heel duidelijk: de koran zeg dat alcohol nuttigen moet vermeden worden want het maakt ons ongelukkig. En meer moet men daar niet van maken.
U stelt dus: als niet-moslim en -Arabischtalige begrijp ik beter de koran dan al die generaties Arabische moslims.

Weinig geloofwaardig, tenzij u natuurlijk nu eens met een bron zou afkomen. Zeg nu zelf: het is toch wat verbazend dat er nu geen enkele bron uit de soenna te vinden is die uw visie ondersteunt.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 22 januari 2015, 22:59   #452
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.914
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U stelt dus: als niet-moslim en -Arabischtalige begrijp ik beter de koran dan al die generaties Arabische moslims.

Weinig geloofwaardig, tenzij u natuurlijk nu eens met een bron zou afkomen. Zeg nu zelf: het is toch wat verbazend dat er nu geen enkele bron uit de soenna te vinden is die uw visie ondersteunt.
Al hetgene wat u nu hierboven beweert laat ik voor uw rekening. Ik zeg alleen dat men moet kijken naar de woorden van Allah. En die staan in de koran.

Die staan niet in de hadiths, noch worden die uitgebazuind door de befaamde universiteit van Kaïro op dit vlak, noch door een of andere 'rechtsschool', noch door de imam van een of andere moskee.

Dat zeg ik.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 januari 2015 om 23:02.
Het Oosten is offline  
Oud 22 januari 2015, 23:03   #453
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Al hetgene wat u nu hierboven beweert laat ik voor uw rekening. Ik zeg alleen dat men moet kijken naar de woorden van Allah En die staan in de koran.
Alleen zeggen de moslims dat nu eenmaal niet: de koran is immers ingebed in de soenna.

Of kunt u op de proppen komen met een moslimgeleerde uit een rechtsschool die uw visie ondersteunt?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 22 januari 2015, 23:05   #454
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat zeg ik.
Kortom, u beweert de koran beter te begrijpen dan al die generaties moslimgeleerden van wie de moedertaal Arabisch was.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 22 januari 2015, 23:07   #455
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.914
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alleen zeggen de moslims dat nu eenmaal niet: de koran is immers ingebed in de soenna.

Of kunt u op de proppen komen met een moslimgeleerde uit een rechtsschool die uw visie ondersteunt?
Ik zeg toch juist dat ik met die mensen maar weinig van doen heb. Ze zullen het wel goed bedoelen, maar ze moeten de tekst van de koran respecteren en niet de verzen overgieten met een drankje dat ze zelf hebben gebrouwd.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 januari 2015 om 23:09.
Het Oosten is offline  
Oud 22 januari 2015, 23:09   #456
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik zeg toch juist dat ik met die mensen maar weinig van doen heb. Ze zullen het wel goed bedoelen, maar ze moeten de tekst van de koran respecteren en niet de verzen overgieten met hun drankje dat ze zelf hebben gebrouwd.
Kortom, u bevestigt nogmaals dat u, als niet-Arabier en niet-moslim, de koran blijkbaar beter begrijpt dan al die generaties Arabische moslimgeleerden.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 22 januari 2015, 23:15   #457
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.914
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kortom, u bevestigt nogmaals dat u, als niet-Arabier en niet-moslim, de koran blijkbaar beter begrijpt dan al die generaties Arabische moslimgeleerden.
Dat heeft er maar weinig mee te maken. De koran is een boek bedoeld voor alle mensen. Allah gaf zijn boodschap voor elke mens. Iedereen die de koran leest moet zijn gading kunnen vinden en deze kunnen begrijpen. Het is volstrekt nonsens dat men eerst Arabisch zou moeten kunnen verstaan of lezen om de boodschap van Allah te kunnen begrijpen.

En dus, ik lees de koran en ik lees wat ik lees. En heel die uitleg, die de zovele oelama's debiteren, zijn persoonlijke bedenksels die uiteindelijk maar weinig waarde hebben.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 januari 2015 om 23:19.
Het Oosten is offline  
Oud 22 januari 2015, 23:18   #458
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat heeft er maar weinig mee te maken. De koran is een boek bedoeld voor alle mensen. Allah gaf zijn boodschap voor elke mens. Iedereen die de koran leest moet zijn gading kunnen vinden en deze kunnen begrijpen. Het is volstrekt nonsens dat men eerst Arabisch zou moeten kunnen verstaan of lezen om de boodschap van Allah te kunnen begrijpen.

En dus, ik lees de koran en ik lees wat ik lees. En heel die uitleg van die Oelama's zijn persoonlijke bedenksels die uiteindelijk maar weinig waarde hebben.
Kortom, u herhaalt voor de zoveelste keer dat u, alhoewel niet onderlegd in de islam en niet de Arabische taal machtig, het beter weet.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 22 januari 2015, 23:23   #459
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.914
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kortom, u herhaalt voor de zoveelste keer dat u, alhoewel niet onderlegd in de islam en niet de Arabische taal machtig, het beter weet.
Moet iemand die de bijbel leest 'onderlegd' zijn? Hij moet wel een christelijke opvoeding hebben gehad. En zelfs zonder, kan iemand zijn gading vinden in de bijbel en vaak perfect verstaan wat erin staat. En zo is dat ook met de koran. Er staat wat er staat en er is geen enkele oelama die door zijn bedenkingen kan veranderen aan datgene wat in de koran geschreven staat.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 januari 2015 om 23:24.
Het Oosten is offline  
Oud 22 januari 2015, 23:27   #460
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Moet iemand die de bijbel leest 'onderlegd' zijn? Hij moet wel een christelijke opvoeding hebben gehad. En zelfs zonder, kan iemand zijn gading vinden in de bijbel en vaak perfect verstaan wat erin staat. En zo is dat ook met de koran. Er staat wat er staat en er is geen enkele oelama die door zijn bedenkingen kan veranderen aan datgene wat in de koran geschreven staat.
Neen, dat is onjuist. Je kan de bijbel niet lezen zonder enige duiding. Het is immers een oud geschrift. Een document uit de elfde eeuw kan men niet lezen met hedendaagse ogen op gevaar bepaalde zaken niet alleen niet te begrijpen maar ook verkeerd te begrijpen.

Net zo met de koran.
Jan van den Berghe is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be