Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

 
 
Discussietools
Oud 21 juli 2014, 14:05   #441
Marnik
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2013
Berichten: 786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ja maar de mensen die tegenstemden deden dit om verschillende redenen. Feit blijft dat de tegenstemmers in de meerderheid waren en dat Willem door zijn 'interpretatie' (lees: bedrog) zo manipuleerde, dat de meerderheid een minderheid werd.
We zijn hier een beetje off topic aan het gaan, maar ik vind het interessant.
Zelf ben ik het niet zeker gezien ik de bewuste archiefstukken niet gezien heb, maar Willem I wist blijkbaar de redenen waarom mensen voor dan wel tegen gestemd hebben. We mogen dus blijkbaar niet uitgaan van een geheime simpele ja/nee stemming, maar van een gemotiveerde stem waarvan de stemmer bekend was.

Laatst gewijzigd door Marnik : 21 juli 2014 om 14:05.
Marnik is offline  
Oud 21 juli 2014, 14:07   #442
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.830
Standaard

In welk land komt dat bijna twee eeuwen later nog altijd voor, dat de meerderheid een minderheid wordt? Niet door "interpretatie" (lees: bedrog) maar door grendels, partiteitswetten, vetorechten, stemmen die aan de ene kant van de taalgrens zwaarder doorwegen dan die aan de overkant...

Citaat:
in geen enkel federaal bestel legt de numerieke meerderheid, de beslissingsbevoegdheid over haar eigen lot in handen van de minderheid.
Behalve in Belgique....

http://www.dbnl.org/tekst/mart043mem...01_01_0044.php
__________________
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk.
De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen.
Knuppel is offline  
Oud 21 juli 2014, 14:09   #443
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marnik Bekijk bericht
We zijn hier een beetje off topic aan het gaan, maar ik vind het interessant.
Zelf ben ik het niet zeker gezien ik de bewuste archiefstukken niet gezien heb, maar Willem I wist blijkbaar de redenen waarom mensen voor dan wel tegen gestemd hebben. We mogen dus blijkbaar niet uitgaan van een geheime simpele ja/nee stemming, maar van een gemotiveerde stem waarvan de stemmer bekend was.
Zelfs dan. Willem kon zo maar niet uit eigen houtje een 'neen-stem' converteren in een 'ja-stem'. Ook niet in de tijd van toen. Want anders was zo'n referendum van nul en generlei waarde natuurlijk en eigenlijk een 'farce' zoals de auteurs hierboven stellen. En uiteindelijk was het ook een 'farce'.

Nu, Willem I had ook zijn verdienste. Velen brengen die verdienste altijd terug op zijn economische politiek (koning-koopman). Daar zijn kanttekeningen bij te plaatsen natuurlijk. Maar volgens mij was de grote verdienste van Willem I zijn onderwijspolitiek. Daar heeft hij zich zonder twijfel verdienstelijk in gemaakt.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 juli 2014 om 14:15.
Het Oosten is offline  
Oud 21 juli 2014, 15:26   #444
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.830
Standaard

Citaat:
Want anders was zo'n referendum van nul en generlei waarde natuurlijk en eigenlijk een 'farce'
Een farce zoals in Belgique in de helft van vorige eeuw, bedoel je?
__________________
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk.
De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen.
Knuppel is offline  
Oud 21 juli 2014, 17:18   #445
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Hoe jullie dit woordenspel ook verpakken. FEIT blijft dat de reden dat de CDH de N-VA niet lust haar eerste programmapunt is.
Nee, ik denk niet dat dat waar is. Ik denk dat de PS (enfin, bij woorde van de CdH) de N-VA niet lust, omdat zij het ooit aangedurfd hebben van een klein beetje Vlaamse ruggegraat te hebben. Als de Franstaligen hun dominantie willen behouden, moet daar een voorbeeldige straf op komen.

Ik denk dus dat ZELFS al zou de N-VA ter wille van de CdH (enfin, de PS) haar eerste programmapunt gewijzigd zou hebben, dat NOG niet goed was. In Belgie moet het klaar en duidelijk zijn dat iemand die ooit zijn kop op stak als Flamouch, persona non grata is, voor eeuwig.

De enige manier voor N-VA *mandatarissen* om aan een federaal mandaat te geraken met een Franstalige meerderheid, is om over te stappen op een andere partij, om de N-VA te ontbinden, of iets dergelijks, zodat duidelijk is dat nooit enige groepering die niet de nodige buigingen heeft gemaakt ooit aan de knoppen van de macht komt. Laat dit een les wezen

Citaat:
Het maakt bijgevolg geen zak uit dat er niet rechtstreeks geëist werd om dat programmapunt te schrappen. Er wordt ook niet toegeven dat er een cordon sanitaire gevormd wordt rond de N-VA, en toch is ook d�*t niet te ontkennen.
Het IS een cordon, en dat gelul over dat eerste programmapunt is bijzaak.
Als het het eerste niet is, zal het het tweede zijn, en als het het tweede niet is, zal het de kleur van de stropdas van BDW zijn.

Citaat:
Waarmee, voor de zoveelste keer,bewezen wordt wat de w�*re reden voor het cordon sanitaire was.
De ware reden is van ooit aangedurfd te hebben uiteindelijk niet geplooid te hebben. Dat is veel te gevaarlijk om toe te laten in Belgikske.
patrickve is offline  
Oud 21 juli 2014, 18:10   #446
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter
 
4x10E6's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2005
Berichten: 9.908
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Bedankt voor de uitleg. Stuyckp en co waren dus blijkbaar uit hun 'bek' aan het kletsen.
.. blijkbaar ?
__________________
Gecertificeerd trol en beëdigd chroniqueur van het post-flamingantisme ~ Laureaat Annual Global Trollathon, Fukunasi (JP), January 2016
Officieel biograaf van Melikan Kucam

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate
4x10E6 is offline  
Oud 21 juli 2014, 18:11   #447
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.981
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
8<
Is het verwonderlijk dat het moeilijk geworden is voor N-VA om federaal met Franstalige partijen te regeren na jarenlange racistisch aandoende beschuldigingen? N-VA zal meer dan water bij de wijn moeten doen om goede relaties met Franstalige partijen te kunnen opbouwen.
De oneliners mogen dan hard aankomen, ze leggen wel een vinger op de wonde, niet?
Die oneliners kunnen stuk voor stuk onderbouwd worden met cijfers uit diverse onverdachte bronnen.

Er zijn al beledigingen deze kant opgekomen die er mijlenver méér over waren.

Nu, BDW heeft de informatieronde goede gespeeld, zeker toen CDH zélf maar even communautaire eisen op tafel kwam leggen.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill

Laatst gewijzigd door hamac : 21 juli 2014 om 18:13.
hamac is offline  
Oud 21 juli 2014, 18:16   #448
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter
 
4x10E6's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2005
Berichten: 9.908
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
De oneliners mogen dan hard aankomen, ze leggen wel een vinger op de wonde, niet?
Die oneliners kunnen stuk voor stuk onderbouwd worden met cijfers uit diverse onverdachte bronnen.

Er zijn al beledigingen deze kant opgekomen die er mijlenver méér over waren.

Nu, BDW heeft de informatieronde goede gespeeld, zeker toen CDH zélf maar even communautaire eisen op tafel kwam leggen.
.. BDW speelt ?
__________________
Gecertificeerd trol en beëdigd chroniqueur van het post-flamingantisme ~ Laureaat Annual Global Trollathon, Fukunasi (JP), January 2016
Officieel biograaf van Melikan Kucam

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate
4x10E6 is offline  
Oud 21 juli 2014, 19:33   #449
Marnik
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2013
Berichten: 786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Zelfs dan. Willem kon zo maar niet uit eigen houtje een 'neen-stem' converteren in een 'ja-stem'. Ook niet in de tijd van toen. Want anders was zo'n referendum van nul en generlei waarde natuurlijk en eigenlijk een 'farce' zoals de auteurs hierboven stellen. En uiteindelijk was het ook een 'farce'.

Nu, Willem I had ook zijn verdienste. Velen brengen die verdienste altijd terug op zijn economische politiek (koning-koopman). Daar zijn kanttekeningen bij te plaatsen natuurlijk. Maar volgens mij was de grote verdienste van Willem I zijn onderwijspolitiek. Daar heeft hij zich zonder twijfel verdienstelijk in gemaakt.
Ik ga akkoord, hoor, dat er vuil spel gespeeld werd met die stemming. Ik wil er enkel op duiden dat de reden blijkbaar gekend is waarom mensen tegen stemden, en daar staat niet bij 'ik ben tegen een samengaan van Noord en Zuid'. M.a.w., deze stemming is geen argument om te zeggen dat mensen in het Zuiden tegen een samengaan waren.
Marnik is offline  
Oud 21 juli 2014, 19:56   #450
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marnik Bekijk bericht
Ik ga akkoord, hoor, dat er vuil spel gespeeld werd met die stemming. Ik wil er enkel op duiden dat de reden blijkbaar gekend is waarom mensen tegen stemden, en daar staat niet bij 'ik ben tegen een samengaan van Noord en Zuid'. M.a.w., deze stemming is geen argument om te zeggen dat mensen in het Zuiden tegen een samengaan waren.
Toch wel. Men kan het ook zo interpreteren. Want die mensen die bijvoorbeeld 'neen' stemden om godsdienstige redenen, wilden uiteindelijk geen vereniging (om godsdienstige redenen weliswaar).

En nu kunt u wel repliceren: ja maar het ging niet over het samengaan maar over de grondwet. Dat is maar schijn. Want geen grondwet, geen vereniging.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 juli 2014 om 20:02.
Het Oosten is offline  
Oud 21 juli 2014, 19:59   #451
Marnik
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2013
Berichten: 786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Toch wel. Men kan het ook zo interpreteren. Want die mensen die bijvoorbeeld 'neen' stemden om godsdienstige redenen, wilden uiteindelijk geen vereniging.
Neen, als de correcte procedure gevolgd werd, ging dit grondwetsvoorstel weer naar de constituante (de koning en raadgevers, geen jacobijnse parlementen, bah) en werden aanpassingen gedaan en weer voorgelegd. Herhaal tot aanvaard.
Marnik is offline  
Oud 21 juli 2014, 20:00   #452
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 73.502
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
De oneliners mogen dan hard aankomen, ze leggen wel een vinger op de wonde, niet?
Die oneliners kunnen stuk voor stuk onderbouwd worden met cijfers uit diverse onverdachte bronnen.

Er zijn al beledigingen deze kant opgekomen die er mijlenver méér over waren.

Nu, BDW heeft de informatieronde goede gespeeld, zeker toen CDH zélf maar even communautaire eisen op tafel kwam leggen.
Wie moesten ze ook weer op de boot zetten, de zee laten opvaren en daar laten zinken?

Laatst gewijzigd door reservespeler : 21 juli 2014 om 20:00.
reservespeler is offline  
Oud 21 juli 2014, 20:04   #453
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marnik Bekijk bericht
Neen, als de correcte procedure gevolgd werd, ging dit grondwetsvoorstel weer naar de constituante (de koning en raadgevers, geen jacobijnse parlementen, bah) en werden aanpassingen gedaan en weer voorgelegd. Herhaal tot aanvaard.
Ja maar dan nog. Niemand in het Zuiden vroeg hier om een samengaan met het Noorden. Het werd ons gewoon opgedrongen.
Het Oosten is offline  
Oud 21 juli 2014, 20:11   #454
Marnik
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2013
Berichten: 786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ja maar dan nog. Niemand in het Zuiden vroeg hier om een samengaan met het Noorden. Het werd ons gewoon opgedrongen.
Niemand is velgezegd, gezien er al tweemaal een opstand was geweest (Brabantse Omwenteling en Boerenkrijg) die aansluiting zocht bij de Republiek en Oranje en die mensen nog steeds leefden in 1815.

Als het aan het Zuiden zelf had gelegen, waren ze weer onderdanen van Oostenrijk geworden, maar de keizer wilde hen zelf niet terug.

En ja, ik geef toe dat gebieden in die periode de speelbal van dynastieën waren, maar is het nu anders? Wie heeft er hier ooit om de E.U. gevraagd? Wie heeft er ooit om België gevraagd? Etc., etc.
Marnik is offline  
Oud 21 juli 2014, 20:16   #455
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marnik Bekijk bericht
Niemand is velgezegd, gezien er al tweemaal een opstand was geweest (Brabantse Omwenteling en Boerenkrijg) die aansluiting zocht bij de Republiek en Oranje en die mensen nog steeds leefden in 1815.

Als het aan het Zuiden zelf had gelegen, waren ze weer onderdanen van Oostenrijk geworden, maar de keizer wilde hen zelf niet terug.

En ja, ik geef toe dat gebieden in die periode de speelbal van dynastieën waren, maar is het nu anders? Wie heeft er hier ooit om de E.U. gevraagd? Wie heeft er ooit om België gevraagd? Etc., etc.
Dat is zeker mogelijk. En dus heel dat VKN was een kunstmatig in mekaar geknutseld en gefrutseld koninkrijk dat vooral diende om de schok op te vangen van Frankrijk moest het nodig zijn. Want de Fransen waren erop uit hun gebied uit te breiden tot aan de Rijn of hadden in die zin heimelijke ambities. Oók na de val van Napoleon.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 juli 2014 om 20:37.
Het Oosten is offline  
Oud 21 juli 2014, 20:17   #456
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.981
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
.. BDW speelt ?
Wat je zegt.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline  
Oud 21 juli 2014, 20:20   #457
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marnik Bekijk bericht
Niemand is velgezegd, gezien er al tweemaal een opstand was geweest (Brabantse Omwenteling en Boerenkrijg) die aansluiting zocht bij de Republiek en Oranje en die mensen nog steeds leefden in 1815.

Als het aan het Zuiden zelf had gelegen, waren ze weer onderdanen van Oostenrijk geworden, maar de keizer wilde hen zelf niet terug.

En ja, ik geef toe dat gebieden in die periode de speelbal van dynastieën waren, maar is het nu anders? Wie heeft er hier ooit om de E.U. gevraagd? Wie heeft er ooit om België gevraagd? Etc., etc.
De Boerenkrijg had absoluut niets te maken met wat wij nu hier bespreken. De Boerenkrijg was gewoon voor een groot stuk een (vaak streekgebonden) revolte tegen de Fransen en een onhandige poging tot restauratie van het Ançien Régime.

Uw opmerking hier is typisch voor de boeken vanuit een bepaalde hoek die de Boerenkrijg probeerden voor de 'groot-nederlandse kar' te spannen. Volledig achterhaald en onderuit gehaald door geschiedkundig onderzoek. Kortom: historische kletskoek.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 juli 2014 om 20:48.
Het Oosten is offline  
Oud 21 juli 2014, 21:23   #458
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 81.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
...
Is het verwonderlijk dat het moeilijk geworden is voor N-VA om federaal met Franstalige partijen te regeren na jarenlange racistisch aandoende beschuldigingen? N-VA zal meer dan water bij de wijn moeten doen om goede relaties met Franstalige partijen te kunnen opbouwen.
Na eeuwenlange agressie tegen onze cultuur, vind ik het eigenaardig dat ik nog een vredelievende oplossing wil voor het wangedrocht b.

Eigenlijk zou ik moeten pleiten voor een onmiddellijke oplossing, namelijk gewapenderhand.

Maar ja, ik ben gebrainwashed, ik ben legalist. Dat is hetzelfde als half zot zijn. Maar méfiez-vous: ik ben niet heel zot.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 21 juli 2014, 21:25   #459
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Na eeuwenlange agressie tegen onze cultuur, vind ik het eigenaardig dat ik nog een vredelievende oplossing wil voor het wangedrocht b.

Eigenlijk zou ik moeten pleiten voor een onmiddellijke oplossing, namelijk gewapenderhand.

Maar ja, ik ben gebrainwashed, ik ben legalist. Dat is hetzelfde als half zot zijn. Maar méfiez-vous: ik ben niet heel zot.

.
Allé, dat is dan toch een pluspunt!
Het Oosten is offline  
Oud 21 juli 2014, 21:28   #460
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 81.400
Standaard

En wat ik nog wou zeggen:
die zever over 1830 en daarvoor, interesseert me eigenlijk geen zier.

Ik leef hier en nu.

Je kan lessen trekken uit de geschiedenis; en de geschiedenis herhaalt zich.
Maar toch blijft niets hetzelfde: panta rhei.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be