Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 augustus 2015, 01:13   #441
Tempest
Gouverneur

Tempest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Citaat:

"Zwijgende Voettocht door het slagveld van de Peene

Op zaterdag 25 april 2015 heeft in Zuidpeene (‘Vlaanderen in Frankrijk’) de 39-ste jaarlijkse ‘Zwijgende Voettocht door het slagveld van de Peene’ plaats.
Men verzamelt om 14.30u. op het dorpsplein aan de kerk.

Zuidpeene ligt in een rustige en groene omgeving, aan de voet van de Casselberg, op 15 km van Poperinge.

Een volk zonder verleden is een volk zonder toekomst

Iedereen die begaan is met de situatie van de Vlamingen in de verdrukkende Franse eenheidsstaat moet het als zijn/haar morele plicht aanzien om aan deze voettocht minstens één maal te hebben deelgenomen.

De Slag aan de Peene (= zijrivier van de IJzer) – of de 3de slag bij Kassel – die op 11 april 1677 werd geleverd tussen de legers van de Nederlanden onder aanvoering van Willem van Oranje-Nassau en de Franse koning Lodewijk XIV, had tot gevolg dat een liefelijk stukje Vlaanderen (dat sindsdien Frans-Vlaanderen of Vlaanderen in Frankrijk wordt genoemd), door Frankrijk militair werd ingelijfd. Sedert die tijd is er ter plaatse een Vlaamse beweging voor meer sociale, economische, culturele en politieke autonomie actief.

De samenkomst, tevens vertrekpunt van de wandelaars, is afwisselend Noordpeene en Zuidpeene, twee kleine rustige dorpjes op amper 3 km van elkaar gelegen, met op hun grenslijn de Peene-obelisk, die aan de veldslag herinnert. Deze natuurwandeling staat symbool voor de heropleving van het Nederlands en de Vlaamse cultuur in Frankrijk. Ieder jaar komen ettelijke volksbewuste Vlamingen en Nederlanders naar deze voettocht afgezakt. Onze Frans-Vlaamse buren weten dit zeker te waarderen. De deelneming aan de voettocht kan gevolgd worden door een bezoek aan het nabijgelegen historische vestingstadje Cassel, met zijn vele Vlaamse geschiedkundige gebouwen, de Vlaamse vrije radio Uylenspieghel en de vele Vlaamsgezinde drankgelegenheden in de dorpen in de omgeving.

Het vestingstadje Cassel (2.287 inwoners)

De ‘Zwijgende Voettocht van de Peene’ is geen betoging.

Er worden geen slogans geroepen, noch spandoeken meegedragen.

We wandelen enkel achter de Vlaamse Leeuw en de Heel-Nederlandse vlag met de kleuren oranje-wit-blauw. Breng alvast je ‘Leeuw’ en je vele vriend(inn)en mee!
Verdere inlichtingen: Karel Appelmans, tel. 0468/14.11.53 – +33/618.22.49.57.

linkse foto: Noordpeene (788 inwoners)
rechtse foto: Hondschoote
Filmpjes over Frans-Vlaanderen:
Mars van de Peene 2006
Mars van de Peene 2008 (France 3)
Mars van de Peene 2012
Vlaanderen Vakantieland (VRT), 19/ 09/ 2011
Vlaams Museum in Cassel (VRT)
Frans-Vlaanderen, Calais, Grevelingen, Sint-Winoksbergen (2011)
Volksliederen uit Frans-Vlaanderen
Aan te bevelen ‘Vlaamse huizen’ in Frankrijk …
Eethuis ‘Het Blauwershof’, Eeckestraat, 9 – Godewaersvelde, +33/328.49.45.11.

‘Het Blauwershof’ in Godewaersvelde
Eethuis ‘Au repos du Guerrier’, 46 rue du Général Devinck straete – Godewaersvelde, +33/328.42.50.09.
Eethuis/beenhouwerij ‘Au Coeur des Monts’, 245 rue du Mont-des-Cats, Katsbergstraete – Godewaersvelde, +33/328.42.51.44.
Herberg ‘De Vierpot’, 11 Molen/ Moulin – Boeschepe, +33/328.49.46.37.
Herberg ‘ ’t Wethuys’, rue de Poperinghe straete – Boeschepe
Eethuis, ‘’t Hommelhof’, 643, rue du Purgatoire – Boeschepe, +33/328.49.41.96.
‘Auberge du Noord Meulen’, weg naar Wormhout, Steenvoorde, +33/328.48.11.18.
Eethuis, ‘’t Kasteelhof’, Sint-Niklaasstraat – Cassel, +33/328.40.59.29.
‘La Taverne du Westhoek’, 2 route de Wylder – Quaëdypre, +33/328.68.68.14.
Herberg ‘ ’t Oude Wethuys’, Grand Place – De Plaatse – Hondeghem +33/328.41.39.59.
Herberg ‘De Katte die vist’, Cruysstraete 3 – Oxelaere, +33/328.40.52.40.
Herberg ‘De Linde / Le Tilleul’ – Bambeke
Herberg ‘De Oude Smisse’ – Bambeke
Taverne-eethuis ‘De Breughel’ – Kaasmarkt 1 – Sint-Winoksbergen, +33/328.68.19.19.

De vestingstad Sint-Winoksbergen
‘ ’l Estaminet Flamand’, rue des Fusiliers-Marins – Duinkerke, +33/328.66.98.35.
Eethuis ‘’t Rijsel’, 25 rue de Gand – Lille, +33/320.15.01.59.

Luc Van den Weygaert
Dit vind ik het onzinnige aan flamingantisme (totaal gebrek aan prioriteiten)

Vlaams Brabant wordt verfranst maar de flaminganten willen liever bezig zijn met middeleeuwse oorlogsherdenkingen (1302 en nu 1677).
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2015, 10:36   #442
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Politieke grenzen zijn geen taalgrenzen. Trouwens:
bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lommel

Maar als goede Vlaming wist ge dat natuurlijk............of toch niet?
Natuurlijk wist ik dat ,
daarom ook mijn bemerking als tegenargument dat "Limburgs" als taal niet bestaat ,
maar een verzameling is van verschillende Nederlandse dialecten
(Lommels ,Tongers ,Maaseiks enz ) is,
die in de provincie Limburg gesproken worden.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 2 augustus 2015 om 10:40.
Witte Kaproen is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2015, 11:31   #443
Mindset
Minister-President

Standaard

ik hoor het mezelf niet graag uitspreken maar misschien zijn we beter af met de Nederlanders. Dan hebben we tenminste eenzelfde min-of-meer dezelfde taal, als behoud van onze taal een prioriteit is, dan is dit volgens mij de politieke keuze die men moe maken. Maar kunnen Vlamingen zich met deze gedachte verzoenen? Ik denk alvast dat we bij ORANJE welkom zijn.
Vlamingen sluiten sowieso beter aan bij Noord-Europa op vlak van deugdzaamheid, orde, burgerzin, werkkracht etc.. Op vlak van savoir-vivre zou Nederland veel kunnen leren van Vlamingen.
Ik ben de arrogantie van Franstaligen en hun territoriumdrift meer dan grondig beu. 700 jaar lang heeft Frankrijk gepoogd Vlaanderen te assimileren binnen de Franse eenheidsstaat. En als dat nog niet genoeg was laten we ons gewillig koloniseren door Franstaligen in België EN Franstaliggezinde Vlaamse elite sedert 1830.
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2015, 11:46   #444
Mindset
Minister-President

Standaard

in de ALDI in Buizingen (Halle) is de voertaal tussen personeel en hun chef Frans omdat de chef Franstalig is. Deze beheerst weliswaar basis-Nederlands maar weigert het blijkbaar te spreken, eveneens met Nederlandstalige klanten. Maar het heerschap is in zijn vak misschien wel heer eg competent. En als ze geen Nederlanstalig personeel vinden...
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2015, 12:03   #445
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
De Vlaampjes op hun best: klagen over de kolonisatie door de francofonie maar tegelijk vrolijk tegen de angelsaksen aanschurken
En dat is een héél goede evolutie. In alle economisch en sociaal performante Europese landen heeft het Engels als vreemde taal absolute prioriteit. De invloed en het belang van het Frans is op internationaal vlak zeer sterk aan het afbrokkelen, zelfs in de ex-Franse kolonies in Afrika die steeds meer gaan overschakelen op het Engels. Deze evolutie gaat hand in hand met de serieuze verzwakking van La France op economisch vlak. Dat heeft ook zo zijn gevolgen in andere domeinen, onder meer inzake internationale relaties waar Frankrijk steeds minder relevant wordt.
Om die reden voelen ook de Vlamingen instinctmatig aan dat ze zich minder moeten richten op het Frans en op Frankrijk. Vlaanderen is véél meer Noord-Europees en als dusdanig moeten wij ons ook affirmeren op internationaal vlak.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2015, 12:16   #446
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

De oplossing voor dergelijk franstalig gespuis is nochtans simpel: laat een bewaker aanrukken die een miljoen volt door hun lijf jaagt met een stun gun en zet hen vervolgens gewoon buiten bij het huisvuil. Wedden dat ze het geen twee keer proberen?
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2015, 12:24   #447
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
De oplossing voor dergelijk franstalig gespuis is nochtans simpel: laat een bewaker aanrukken die een miljoen volt door hun lijf jaagt met een stun gun en zet hen vervolgens gewoon buiten bij het huisvuil. Wedden dat ze het geen twee keer proberen?
"Lekker stoer"
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2015, 12:27   #448
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Klaagzang van laagopgeleiden die hun 2de landstaal niet beheersen
Heb je het nu over de "soldenklanten" die wèl solden willen kopen in het Nederlandstalige landsgedeelte maar hun 2de landstaal niet kennen?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2015, 12:29   #449
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
Klant is koning, ook in de Brusselse rand. Als er Franstaligen naar je winkel komen moet het personeel Frans kunnen. Zo simpel is dat.

Anderzijds zouden ze dat principe in Brussel toch ook wat meer kunnen toepassen. Maar je kan niet verontwaardigd zijn over die situatie en tegelijk wenen als er geëist wordt om Frans te spreken tegen franstalige klanten.
Gelukkig dat Nederlandstaligen in Brusselse winkels ALTIJD in perfect Nederlands worden geholpen natuurlijk.
Enfin, IK word in ieder geval ALTIJD in perfect Nederlands geholpen. Als ze het niet doen draai ik me om en ben weg.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 2 augustus 2015, 12:31   #450
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Laatst was ik in Brussel in een Brico. De jonge (allochtoon op het eerste zicht) kassier bediende ons spontaan in perfect Nederlands.
de uitzondering bevestigt de regel.

Oud 2 augustus 2015, 12:33   #451
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De Kust en de Brusselse Rand moet je praktisch gezien als tweetalig beschouwen (in die zin dat er veel Franstaligen zijn). Het is dan ook logisch dat je de klanten probeert in hun taal te bedienen. Geen van de twee kan echter iets EISEN want er is taalvrijheid.

Dat kan je in Dendermonde natuurlijk niet verwachten, netzomin als je in Seraing niet moet gaan verwachten dat men je in het Vlaams aanspreekt.
De kust is West Vlaanderen, ligt in het Vlaamse Gewest en is ééntalig Nederlands.

Natuurlijk zijn er ook veel Engelstalige en Duitstalige klanten. Daar doelde je toch op?

Oud 2 augustus 2015, 12:38   #452
Drukazz
Europees Commissaris

Standaard

Bs'd

De kust en de Vlaamse rand is Vlaanderen. En Vlaanderen is Vlaams. Einde verhaal.
Drukazz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2015, 12:39   #453
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Er is helemaal geen kolonisatie, er is wel de wet : vrij verkeer van de personen. De Franstaligen die in Vlaanderen wonen, hebben het recht er te wonen.
de chinezen hebben ook dat recht. Zal het winkelpersoneel nu ook verplicht worden om hen in het Mandarijns te woord te staan?

Oud 2 augustus 2015, 12:40   #454
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Leer lezen : Dademeelee bedoelt het in de zin dat er veel Franstaligen in die streken zijn.
ja en? Is Durbuy dan ook drietalig? daar zijn ook veel Vlamingen, Nederlanders en Duitsers.

Oud 2 augustus 2015, 12:41   #455
dalibor
Banneling

Standaard

Citaat:
Een KSJ-leider stak zaterdagavond een andere leider neer tijdens een ruzie. Het incident gebeurde zaterdagavond rond 21.00 uur, zo werd vernomen bij het parket van Luxemburg,. Het slachtoffer werd naar het ziekenhuis van Libramont gebracht. Daar werd hij in allerijl geopereerd, hij zou ondertussen buiten levensgevaar zijn.
In welke taal zouden deze rechtschapen Vlaamse jongelui geholpen zijn in Libramont?
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2015, 12:43   #456
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Eigen ervaring. Het is de mentaliteit waarmee dat gepaard gaat die weerstand oproept. bij mij toch. En ik hoop bij meer en meer Vlamingen. U weet wel..."buitenstaanders kunnen zich moeilijk de genadeloosheid voorstellen waarmee het Frans andere talen probeert uit te roeien". Vele Vlamingen hebben met die mentaliteit leren leven en passen zich onderdanig aan. Vele Franstaligen vinden die mentaliteit de normaalste zaak ter wereld. Wel. Dat is het niet.
Ik negeer het gewoon. Laatst nog in Antwerpen de weg moeten vragen. TIEN (10) personen aangesproken. De enigen die Nederlands spraken was een koppel Nederlandse toeristen.
Niemand kende de weg.

De meesten deden écht moeite om me in het Nederlands te antwoorden, behalve één duidelijk Antwerpse madam die enkel "je ne comprends pas" kon antwoorden, waarbij ze duidelijk de veronderstelling had om dan in het Frans te worden aangesproken. Ik heb me zonder boe of ba (ha ja, ze "verstond" me toch niet) omgedraaid en verder gestapt.

Oud 2 augustus 2015, 12:44   #457
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
In welke taal zouden deze rechtschapen Vlaamse jongelui geholpen zijn in Libramont?
In het Waals.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2015, 12:45   #458
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
De kust is West Vlaanderen, ligt in het Vlaamse Gewest en is ééntalig Nederlands.

Natuurlijk zijn er ook veel Engelstalige en Duitstalige klanten. Daar doelde je toch op?
Ja, so what? Als een horeca-uitbater er voor kiest om een Fransman of een Waal in het Frans te bedienen, is dat toch zijn zaak zeker? En als die Fransen of Walen er de voorkeur aan geven om te gaan eten/drinken waar ze in het Frans bediend worden, is dat toch hun goed recht? Ik snap écht het probleem niet.

Ik vraag mij trouwens af hoe mensen als jij eigenlijk kunnen zien welke nationaliteit een Franstalige heeft.
SMI94 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2015, 12:49   #459
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik negeer het gewoon. Laatst nog in Antwerpen de weg moeten vragen. TIEN (10) personen aangesproken. De enigen die Nederlands spraken was een koppel Nederlandse toeristen.
Niemand kende de weg.

De meesten deden écht moeite om me in het Nederlands te antwoorden, behalve één duidelijk Antwerpse madam die enkel "je ne comprends pas" kon antwoorden, waarbij ze duidelijk de veronderstelling had om dan in het Frans te worden aangesproken. Ik heb me zonder boe of ba (ha ja, ze "verstond" me toch niet) omgedraaid en verder gestapt.
Wat een trau-ma-ti-sche ervaring zeg! Hoeveel sessies bij de psycholoog heb je daarvoor geboekt om dit te overwinnen?

En aan de andere kant: als een louche figuur mij op straat aanspreekt, doe ik ook meestal alsof ik het niet begrijp. Zo gek lijkt die reactie me dan nu ook weer niet.

Laatst gewijzigd door SMI94 : 2 augustus 2015 om 12:52.
Oud 2 augustus 2015, 12:51   #460
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
Bs'd

De kust en de Vlaamse rand is Vlaanderen. En Vlaanderen is Vlaams. Einde verhaal.
Nee hoor, de kust is West-Vlaanderen. En daar wordt West-Vlaams gepraat. Aan Antwerps, Limburgs of Brabants hebben wij geen boodschap. Weg er mee. Oost-Vlaams kan nog net, op voorwaarde dat het door een aantrekkelijke jonge deerne wordt uitgesproken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be