Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juni 2009, 11:29   #441
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
De enige vorm racisme waar ik jou op heb kunnen betrappen is dat jij de these aan schijnt te hangen dat een Franstalige niet Nederlandstalig kan worden.
Dan is de vraag: Is Franstaligheid dan genetisch? Is het een ras?
Het valt me op dat mensen die uit een grote taalgroep komen en dus heel wat minder andere taalinvloeden hebben het gewoon moeilijker hebben een andere taal te spreken. Ik denk dat die gewoon een ander beeld hebben.
Het verbaast me altijd als ik een voetballer uit pakweg Ijsland na een jaar of wat Gents hoor kletsen.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2009, 11:33   #442
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
je kan natuurlijk ook proberen om wat Nederlands te spreken met Nederlandstaligen, of wat naar de Vlaamse tv kijken, of Vlaamse kranten online te lezen, ....

allé, de manier waarop wij Frans leren hé.
Exact wat ik doe ...
Goeie Films kunt U vroeger op Vlaamse TV zien !
Vlaamse kranten, kijk naar mijn posten en citaten ... de 1/2 komen uit vlaamse kranten !
En voor wat betreft "nederlands te spreken" ... wij spreken Nederlands ... en Frans ... Waarom zijn er zoveel franstaligen die in de rand wonen maar hun kinderen toch in Brussel in het nederlandstalig onderwijs inschrijven ... omdat ze willen niet horen "hier spreken wij nederlands" ... Op school in Brussel spreekt iedereen en frans en nederlands (ouders, kinderen, en zelfs leerkrachten )... en het LUKT !
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2009, 11:34   #443
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
De enige vorm racisme waar ik jou op heb kunnen betrappen is dat jij de these aan schijnt te hangen dat een Franstalige niet Nederlandstalig kan worden.
Dan is de vraag: Is Franstaligheid dan genetisch? Is het een ras?
Hierop het ik al beantwoord ... Jij vervormt alles !
Oud 23 juni 2009, 12:07   #444
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Exact wat ik doe ...
Vlaamse kranten, kijk naar mijn posten en citaten ... de 1/2 komen uit vlaamse kranten !
En voor wat betreft "nederlands te spreken" ... wij spreken Nederlands ... en Frans ... Waarom zijn er zoveel franstaligen die in de rand wonen maar hun kinderen toch in Brussel in het nederlandstalig onderwijs inschrijven ... omdat ze willen niet horen "hier spreken wij nederlands" ... Op school in Brussel spreekt iedereen en frans en nederlands (ouders, kinderen, en zelfs leerkrachten )... en het LUKT !
waarom zouden er dan redenen zijn om Brussel uit te breiden? waarom spreken de gemeenteraadsleden dan geen Nederlands? vanwaar dan de steun aan de xenofobe partijen FDF en UF??

trouwens, jij sprak over de belastingen van allen die in Brussel werken. ben je zeker dat de Franstaligen er mee zullen akkoord gaan dat er zo'n 400.000 Vlaamse stemmers er zullen bijkomen?? (no taxation without representation, remember)
Oud 23 juni 2009, 13:37   #445
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
waarom zouden er dan redenen zijn om Brussel uit te breiden?
De belangrijkste reden is het voorkomen van de vernederlandsing van de Franstaligen in de Rand, waardoor de positie van de Franstaligen (die in Brussel zelf ook uitgehold wordt) getalsmatig in Belgie nog verder in het gedrang komt.
Tevens een belangrijke reden voor Nederlandstaligen om welke territoriumuitbreiding dan ook te blokkeren.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2009, 13:39   #446
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
waarom spreken de gemeenteraadsleden dan geen Nederlands?
Zij spreken dat wel. Vaak nog beter dan de gemiddelde "trotste" dialectspreker in het hart van Vlaanderen.
Oud 23 juni 2009, 13:41   #447
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
vanwaar dan de steun aan de xenofobe partijen FDF en UF??

Als de Union morgen in haar partijprogramma zet dat er 6 miljoen Vlamingen moeten worden vergast, krijgt ze precies hetzelfde aantal stemmen.
Oud 23 juni 2009, 13:43   #448
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
trouwens, jij sprak over de belastingen van allen die in Brussel werken. ben je zeker dat de Franstaligen er mee zullen akkoord gaan dat er zo'n 400.000 Vlaamse stemmers er zullen bijkomen?? (no taxation without representation, remember)
Wel de lusten maar niet de lasten.
Oud 23 juni 2009, 21:00   #449
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
x
waarom zouden er dan redenen zijn om Brussel uit te breiden? Socioeconomisch gezien is een uitbreiding van Brussel nuttig, het probleem is dat franstaligen niks beter hebben voorgested dan een uitbreiding met de faciliteiten gemeenten ... dus voor taalredenen en niet voor socioeconomisch redenen.
waarom spreken de gemeenteraadsleden dan geen Nederlands? Die spreken nederlands ... maar niet exclusief ...
Xenofobe partijen ... op dit punt, heeft Vlaanderen zeker geen les te geven

trouwens, jij sprak over de belastingen van allen die in Brussel werken. ben je zeker dat de Franstaligen er mee zullen akkoord gaan dat er zo'n 400.000 Vlaamse stemmers er zullen bijkomen?? (no taxation without representation, remember)[/quote]

Iets nieuw ...
Er bestaat een internationaal regel : belastingen worden op werplaats betaald.
Voor de rest, stemt U waar U woont.
"No taxation without representation" betreft de populatie van Washington ... die uiteindelijk voor niemand kan stemmen.
Oud 23 juni 2009, 21:17   #450
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[i]
waarom spreken de gemeenteraadsleden dan geen Nederlands? Die spreken nederlands ... maar niet exclusief ...
Het lijkt mij dat gemeenteraadsvergaderingen uitsluitend in het Nederlands gehouden dienen te worden, zodat eenieder die in die gemeente woont die kan begrijpen. Openbaar Bestuur heeft die plicht. Die plicht dat het proces rond politieke beslissingen ook door de lokale bevolking kan worden begrepen, en door de Japanner die in die gemeente is gaan wonen en zich het Nederlands heeft eigen gemaakt. En de Afrikaan die zich heeft aangepast. Dat zult u toch wel met me eens zijn. U doet toch niet voorkomen dat het voeren van een gemeenteraadsvergadering in een andere dan de wettelijke en lokale taal acceptabel is?

Citaat:
Xenofobe partijen ... op dit punt, heeft Vlaanderen zeker geen les te geven
het is niet zo netjes Xenofobe partijen als FDF en UF te vergelijken met geheel Vlaanderen. Het is mij inmiddels wel duidelijk waar het xenofobisme of racisme zit. En Vlaanderen, zij het niet geheel verschoond, moet daarin wel degelijk haar meerdere erkennen in Brussel.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2009, 21:20   #451
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
het is niet zo netjes Xenofobe partijen als FDF en UF te vergelijken met geheel Vlaanderen. Het is mij inmiddels wel duidelijk waar het xenofobisme of racisme zit. En Vlaanderen, zij het niet geheel verschoond, moet daarin wel degelijk haar meerdere erkennen in Brussel.
niet alle Brusselaars, enkel maar die kleine groep die afstammen van de stichters van de strijd tegen Nederland in 1830 om van het huidige België een Frans departement te maken.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2009, 21:22   #452
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

...

Op 't forum van Le Soir blijken toch enkele Franstalige Brusselaars niet zo opgezet met de démarche van la Spaak.

Of die mensen ook 'representatief' zijn, is nog een andere vraag.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2009, 21:23   #453
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Op 't forum van Le Soir blijken toch enkele Franstalige Brusselaars niet zo opgezet met de démarche van la Spaak.

Sorry, uw zin bevat wat veel Frans om door mij te worden begrepen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2009, 22:08   #454
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Het lijkt mij dat gemeenteraadsvergaderingen uitsluitend in het Nederlands gehouden dienen te worden, zodat eenieder die in die gemeente woont die kan begrijpen. Openbaar Bestuur heeft die plicht. Die plicht dat het proces rond politieke beslissingen ook door de lokale bevolking kan worden begrepen, en door de Japanner die in die gemeente is gaan wonen en zich het Nederlands heeft eigen gemaakt. En de Afrikaan die zich heeft aangepast. Dat zult u toch wel met me eens zijn. U doet toch niet voorkomen dat het voeren van een gemeenteraadsvergadering in een andere dan de wettelijke en lokale taal acceptabel is?

- Grondwettelijke Hof 10 maart 1998 : geduerende gemeenteraadsvergaderingen kunnen de 2 talen gebruikt worden.
- Jan Velaers, UIA, Professor constitutioneel recht : de 2 talen kunnen gebruikt worden.
- Vaste Commissie voor Taaltoezicht : gebruik van het Frans is niet verboden.

Iemand die pleit voor het gebruik van een 2de taal vind ik niet xenofobe ... Iemand die pleit voor het exclusief gebruik van een taal vind ik wel xenofobe.
Oud 23 juni 2009, 22:12   #455
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht

Ik kan alleen maar vaststellen dat MR niet in een volgende regering zal zitten in Brussel.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2009, 22:20   #456
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ik kan alleen maar vaststellen dat MR niet in een volgende regering zal zitten in Brussel.
Ja, CDH en Ecolo hebben besloten dat het meest logisch was een symetrisch oplossing te kiezen voor de Brusselse regering, de Waalse regering en de Frans gemeenschap regering ... in plaats van voor een symetrisch FR-NL keuze te doen voor Brussel MR/VLD, CHD/CD&V, Ecolo/Groen ... zullen wij een franstalig deel PS-CDH-Ecolo en een nederlandstalig deel VLD-CD&V-Groen.
Oud 23 juni 2009, 23:06   #457
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Exact wat ik doe ...
Het zou al een groot verschil uit maken als de Waalse TV anderstaligen zou ondertitelen i.p.v. te "dubben" in het nieuws of in films.
In Vlaanderen worden andere talen ondertiteld en zo heb ik grotendeels mijn Engels geleerd (en onderhoud ik mijn Frans ook nog een beetje).

Door stevast alles te dubben zorgen de Waalse media er voor dat de Franstaligen niet in contact komen met andere talen, dus leren ze het ook niet.

Vlaamse distributeurs kunnen daar een rol in spelen: geen Franstalige zenders op de kabel als er gedubd wordt.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2009, 23:08   #458
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, CDH en Ecolo hebben besloten dat het meest logisch was een symetrisch oplossing te kiezen voor de Brusselse regering, de Waalse regering en de Frans gemeenschap regering ... in plaats van voor een symetrisch FR-NL keuze te doen voor Brussel MR/VLD, CHD/CD&V, Ecolo/Groen ... zullen wij een franstalig deel PS-CDH-Ecolo en een nederlandstalig deel VLD-CD&V-Groen.
So what? Waarom zouden de Vlamingen/Nederlandstaligen hun (deel-)regering moeten samen stellen als de Walen/Franstaligen?
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2009, 01:21   #459
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Het zou al een groot verschil uit maken als de Waalse TV anderstaligen zou ondertitelen i.p.v. te "dubben" in het nieuws of in films.
In Vlaanderen worden andere talen ondertiteld en zo heb ik grotendeels mijn Engels geleerd (en onderhoud ik mijn Frans ook nog een beetje).
In Vlaanderen worden zelfs alle Nederlandse series ondertiteld. En in veel documentaires worden Vlamingen zelf veelal ondertiteld.

Deze leestelevisie is het provinciaaalse lachertje van Europa en de Fransen hebben groot gelijk alle series te dubben.
Oud 24 juni 2009, 01:23   #460
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Vlaamse distributeurs kunnen daar een rol in spelen: geen Franstalige zenders op de kabel als er gedubd wordt.
In Kraainem hebben we allemaal een satelliet (en internet).
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be