![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#441 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() En WAAR zit dat "bewijs" dan wel??? Zou je niet beter op de inhoud ingaan in plaats van je er vanaf te maken met beledigingen die NERGENS op slaan?
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#442 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Volledig het discours dat we tussen 1933 en 1945 vanuit Nazi-hoek konden horen. Nu vinden we blijkbaar hun gedachtengoed ook op dit forum.
![]() |
#443 | |
|
![]() Citaat:
maw je wilt je eigen taal beschermen terwijl jezelf Nederlands praat en typt. en er zijn wel degelijk Vlaamse woorden opgenomen in de woordenboeken. enkel niet onder de vorm dat jij wilt. geerne is gaarne bvb. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#444 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Afrikaanstalige literatuur wordt vandaag de dag amper bij ons gelezen. Nederlandse literatuur zelden bij hen. De meeste Afrikaanssprekenden denken dat hun taal ontwikkeld is uit het 'Duits' omdat het Nederlands vroeger 'het Duijtsch' werd genoemd. Vandaag de dag spreken de meeste Afrikaanstaligen veeleer een Afrikaans-Engels. Indien ze vaker aan de Nederlandstalige cultuur blootgesteld werden zouden ze veel sterker gestaan hebben. Maar denk nu niet dat ik uit angst de Nederlandse Taalunie koester. Het is omdat is de standaard niet als 'vreemd' ervaar. Oprecht niet als vreemd. Het is bovendien omdat ik Nederlandse schrijvers graag lees en omdat ik vrienden heb in Nederland waarvoor ik geen vreemde taal spreek. Omdat ik de Nederlandse televisie graag volg. Verder is mij standaard evenmin doorspekt gespeend van nodige Zuiderse inbreng en neologismen en deel ik die specifieke klachten niet jegens de Nederlandse taal. Verre van enkel Groot-Nederlanders die ook zo denken hoor. Sterker, meer niet-Groot-Nederlanders denken zo denk ik. Persoonlijk zie ik de Nederlandse cultuurtaal als een kleiner spiegelbeeld van de Duitse. Vol regionalistische diversiteit en een hoge tolerantie daartegenover. Overigens ook één die neologismes omarmt en wijdverbreide regionalismen opneemt tot de standaard. Verder zie ik een woordenboek, zoals overal, als volgend. Het is een naslagwerk, geen gidsboek. Verder ben ik allesbehalve jaloers op bijvoorbeeld die Skandinaven hun kleine talen. Zij hebben amper bronnen in hun moedertaal. Dat merk je o.a. aan hun Wiki's. Bovendien leen ik ook graag Nederlandse woorden uit een grotere verwante cultuurtaal, nl. het Hoogduits. Ik ben niet Duitstalig, maar ik beschouw die taal als minder vreemd dan andere 'vreemde talen'.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 oktober 2010 om 16:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#445 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar als uw vrienden uit Nederland 'pantalon' gebruiken voor lange broek, of 'circuit' voor 'omloop', of 'coureur' voor (automobiel)piloot, dan hoor ik u daar maar weinig over zeggen. Ge zijt gewoon een taallakei van de Nederlanders. Zeg het zo maar. Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2010 om 16:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#446 | |
|
![]() Citaat:
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#447 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#448 | |
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#449 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#450 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#451 | |
|
![]() Citaat:
LEES jij wel wat ik schreef????
|
![]() |
![]() |
![]() |
#452 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar Nederland heeft niet het monopolie, zoals Frankrijk, om nu te bepalen welke het juiste en enige correcte Nederlands is. En die pretentie hebben de Nederlanders tot nu toe altijd gehad. Zij moeten meer respect hebben voor de taal die meer dan 6 miljoen Vlamingen spreken. En als ze dat niet doen, dan zullen we dat wel afdwingen. Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2010 om 16:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#453 |
|
![]() ben je niet gelukkig met je medevoorvechter van de 'Vlaamse' taal.
doe samen een rechtzaak tegen de Taalunie ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#454 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#455 |
|
![]() Tja, zo hedde altijd den dikste. GERE staat er niet in, wordt ZO gebruikt door een massa Vlamingen. NIET de vorm die jij wil weergeven. DAT is ontkenning van onze eigenheid. DAT is wat er fout zit in dat boek en in je hoofdje. Een buitenlander die dat woord wil opzoeken vangt bot, wegens niet aanwezig...
![]() |
![]() |
![]() |
#456 |
Banneling
|
![]() De Taalunie zit vol Vlaamse Quislings, die steevast hun eigen taal hebben verpatst aan de Hollanders.
Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2010 om 16:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#457 |
Europees Commissaris
|
![]() Jouw discours spreekt weer eens boekdelen. Vlaanderen is zelf lid geworden van de Nederlandse Taalunie en Vlaanderen is verantwoordelijk geweest voor het opzetten ervan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#458 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De vraag is alleen of u 'hen' zult overtuigen door het voortdurend blijven hameren op de 'diepe kloof' die u tussen u en 'hen' meent te ontwaren. Hoe wilt u respect verlangen van mensen die u onophoudelijk met de meest groteske nonsens (kleine autootjes, kroketten uit de muur, ...) schoffeert? In "Belgique" lopen er helaas nog wel meer rond die zo denken.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#459 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#460 |
Banneling
|
![]() De Vlaamse en Nederlandse Taalunie (want zo zou het moeten heten) vertegenwoordigt niets of niemandal. En zeker niet de doorsnee Vlaming die permanent zijn Vlaams gebruikt en het dagdagelijks spreekt. Niemand houdt rekening met die mensen die bovendien er zo'n puinhoop van gemaakt hebben, dat niemand nog goed weet wat nu nog mag en wat niet.
Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2010 om 16:34. |
![]() |
![]() |