![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#441 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Mijn God, wat een hel, wat een ravage, ... Ik was niet daar, maar als Limburgse, met vele Limburgse en van pukkelpophoudende liefhebbers, helpers, ... in mijn vrienden en kennissenkring was het een énorme shock ...
Om zes uur gisterenavond wilden wij hier gaan eten. Plots veranderde de lucht compleet. Ik had meteen door dat het niet goed was en wou meteen ons enige familielid dat op dat moment niet in het huis was bellen dat ze in géén geval naar buiten moest komen. (Ze was gewoon ergens anders, op haar werk.) Toen al had ik geen bereik meer ... Thuis waren we er dus al niet gerust in ... Wat we intussentijd zagen eh... niet veel meer. We zagen geen meter meer vooruit weg van onze venster, de lucht was euh dicht ... je zag hier en daar voorwerpen voorbij vliegen. Eénorme windhozen ontrolden en ontsponnen zich voor onze ogen en we vroegen ons af of we veilig waren achter het keukenraam. Ons hele tuinset ging ervan door maar we snapten dat erachter aan lopen op dat moment een héél slechte keuze was... De straten waren riolen... Ongeveer twintig voor zeven: het ergste was voorbij, maar contact met onze huisgenoot was nog steeds onmogelijk!! We probeerden inmiddels allen haar wanhopig te bereiken terwijl we geschokt door de ramen keken om te zien wat er van onze tuin overbleef: ons hele terras, gazon, alle ramen tot op de eerste verdieping toe hingen vol met planten, resten van planten, blaadjes, zelfs zand, ... We waren allen blij dat de gigantische treurwilg van de buren niet ons raam was komen kussen (al staat die eigenlijk zeker ver genoeg, met zo'n windhozen...). En dat de auto geen hagelschade leek te hebben (stond buiten maar we beseften dat we hem niet meer veilig binnen konden gaan zetten.) Uiteindelijk kwam er een bericht door van onze huisgenoot naar ons, die in de omgeving van Tongeren zat: ik zit in een bushokje en ben heel bang... ![]() Inmiddels wilde mijn familie naar de stad Hasselt waar we aan het bouwen zijn om de schade daar vast te stellen... Ik wilde mee, want ik besefte dat mijn familie wel eens onaangename dingen zou kunnen zien onderweg en niet zouden weten hoe ze daarop zouden reageren ... We wachten het journaal van 7 uur af omdat dit toch over enkele minuten begon en omdat we wilden horen hoe de situatie elders in het land was en waarom niemand dit had aangekondigd: de eerste woorden van het journaal: "Pukkelpop". Een schokgolf ging door ons huis. We keken mekaar vol schok en angst aan. Iedereen besefte hoe laat het was: dìt weer, kleine en grote tenten en een massa mensen... Het gevoel dat ik toen had en dat ik denk ieder van ons had, was volledig onbeschrijfelijk ... Wij, Limburgers, maar allicht ook de andere mensen van het land, kunnen ons allemaal voorstellen hoe het is of moet geweest zijn: iedereen kent wel iemand die daar naartoe gaat of daar is, of die zijn kind daar heeft afgezet, als je je dan voorstelt dat je daar misschien zelf een kind hebt en je afvraagt of je kind het gehaald heeft en hoe het eraan toe is, wat het heeft meegemaakt, dan je kind moet terug aan zoeken in de chaos, het niet kunnen bereiken wegens het niet operationele netwerk ... Een nachtmerrie. We hebben allen tranen gelaten door de schok van "er is iets met pukkelpop" en het besef dat het verschrikkelijk moest zijn (doordat we het weer ook net aanschouwd hadden). Veel meer informatie gaven ze niet tijdens dat journaal dus we zijn dan zelf in de auto gesprongen en naar Hasselt gereden. Intussen hadden we van ons familielid gehoord dat ze oké en op weg naar huis was. Op weg naar Hasselt één chaos. Omgeknakte en zelfs ontwortelde bomen die net langs of op huizen waren gevallen, een hongaar/garage of iets wat zijn weg door een poort had gezocht, overal bomen, takken, verkeersborden, een caravan die omlag, reclamepanelen, ... Uiteindelijk was er geen doorkomen aan en hebben we de autosnelweg moeten nemen, wat niet de meest korte en efficiënte weg is. Maar toen we op de radio hoorde wat er gebeurd was met de stad waar we door moesten rijden (geknakte electriciteitsleidingen!) wisten we het wel ... Mensen stonden overigens overal buiten en waren hun hebben en houden aan het bekijken of bij mekaar aan het rapen wat er nog van over was. ![]() Door de autosnelweg te nemen zagen we niet veel meer van deze doffe ellende en het herschapen van onze buurt in een totale chaos vol met vreemd geparkeerde auto's, omgeknakte bomen, brandweerwagens, politiecombi's, mensen op de straten, ... Ik besefte dat dit het moment was waarop een mens maar op één plaats moet zijn: achter zijn pc, al twitterend en facebookend om te zien of de rest van de wereld nog oké was!!!! Aangekomen in Hasselt de schade vastgesteld ... (ga ik niet zeggen want te privé). Daar gewerkt om het ergste binnen te perken te houden, ondertussen (weldenkende, intellectuele) buren gezien die spraken van een apocaplys en zich afvroegen of 2012 dan toch het einde zou betekende ... Inmiddels hoorden we de ambulances af en aan rijden, die al lang niet meer de gemeentelijke ambulances waren. Dus we wisten dat er sprake moest zijn van énorme slachtoffers en de ravage enkele kilometers verderop niet te zien was. Ik probeerde mijn huisgenoot nog verschillende keren te bereiken thuis. Ik hoopte dat ze het nieuws van pukkelpop niet had opgevangen want ze is nog veel meer betrokken dan wij (vele vriendjes en kennissen daar). Helaas ... ze vertelde het me eerst niet, ik haar ook niet, toen zei ze het en barstte ze in tranen uit. Mijn hart brak ... Het enige wat ik haar kon zeggen is dat wij snel naar huis zouden komen maar het mogelijk iets langer kon duren dan normaal omdat de wegen niet geheel open waren ... In de auto waren we nog steeds allen in shock en in gedachten bij het pukkelpopdrama. Thuis hebben we het mekaar omarmt natuurlijk, blij mekaar heel en levend terug te zien. Het heeft nog tot middernacht geduurd eer we van alle bekenden te horen kregen dat ze levend en wel het pukkelpop-avontuur overleefd hadden. Maar het slapen heeft hier niet fantastisch gegaan... Om maar te zeggen: ik kan me niet voorstellen wat voor een drama het moet geweest zijn voor de jongeren die daar waren. Je gaat om te feesten, en wordt getrakteerd op een verschrikkelijk schouwspel en vermoedelijk een levenslang trauma ... de bange uren die de ouders hebben moeten afwachten, de ouders of familieleden die een verschrikkelijk telefoontje kregen dat hun dierbare het niet heeft gehaald of zwaargewond in het ziekenhuis ligt, ... Het is onvoorstelbaar.
![]() |
![]() |
#442 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet gaan overdrijven hé. Het is Obama niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#443 |
|
![]() Enfin, om maar te zeggen dat mijn familie en ik, net zoals iedereen die ik ken, zeer sterk onder de indruk zijn van het Pukkelpop-drama.
![]()
![]() |
![]() |
#444 | |
|
![]() Citaat:
In de namiddag is mijn moeder nog gaan wandelen met een vriendin. Ze kwamen mensen tegen die hun aanraadden niet te lang meer in het bos te blijven omdat er zware onweders met hagel voorspeld waren ... Het was toen omstreeks 15u!! 3 uur voor het drama dus!! Op dat moment drong het niet tot mij door, maar bij nader inzien moet je geen genie zijn om in te zien dat de combinatie tenten en hagel of de combinatie mogelijk onweder in een open weide met veel volk met heel hoge uitstekende bomen/zendmasten/vlaggen/tijdelijke electriciteits- en verlichtingspalen, ... voor problemen zal zorgen hé... Ze hadden rekening moeten houden met de mogelijkheid van dit weer. Het was voorspeld. Dat het zo waanzinnig hevig zou zijn, heviger dan ik en mijn moeder en iedereen hier in de buurt ooit gezien heeft, is een ander paar mouwen. Maar dan heb je sowieso op zich het probleem van de capaciteit: Limburg is een provincie van een klein miljoen inwoners. Plots komen er 60 000 op één plaats te zitten, waarvan een groot deel van buiten Limburg afkomstig is. Stel dat er een infectie uitbreekt op de één of andere manier: in het water, in het bier of god weet wat en stel dat slechts 10% ziek wordt. Dat zijn 6000 mensen die verzorging nodig hebben. De medische hulpverlening te Limburg kan dat niet aan... Enfin, hoe het ook zij, er moet al veel gaande en georganiseer zijn opdat je kan garanderen in te staan voor 60 000 mensen. Alle omstandigheden moeten eigenlijk al goed gaan, anders heb je een probleem ... en in zo'n massa kan het kleinste dingetje aanleiding geven tot een gigantische ramp dmv massahysterie. Kijk maar naar Duisburg verleden jaar, waar nog niet eens iets gebeurde. Ik denk dat om die reden marktrock is teruggekeerd naar zijn roots: een festival voor en door de Leuvenaars. Geen hopen vreemd volk meer richting de oude markt met beperkte capaciteit meer jagen en het transportnet laten gebruiken, dat zorgt voor te veel overlast en een te groot risico ivm veiligheid. Er kon dus altijd iets zijn misgegaan... Als je bekijkt hoe dramatisch de storm heeft toegeslagen en hoe de weide er achteraf bijlag, wetende dat er op dat moment misschien 30 000 mensen aanwezig waren, is de tol eigenlijk nog heel laag. ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#445 | |
|
![]() Citaat:
Toch is het niet enkel in de tenten dat er doden en zwaargewonden zijn gevallen, er zijn ook stellingen, bomen, vlaggen, masten, verlichtingspalen, sanitaire installaties (een douche)... omgevallen/naar beneden gedonderd en die hebben ook (dodelijke) slachtoffers gemaakt. Een wei zonder iets dan, zelfs zonder bomen. Maar ik heb altijd gehoord dat een open weide bij bliksem niet the place to be is . ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#446 | |
|
![]() Citaat:
![]() Ik dacht dat tornado's hier niet voorkwamen. Sinds gisteren denk ik daar anders over ...
![]() |
![]() |
![]() |
#447 |
Minister
|
![]() De Apocalyps, als na een bombardement, de exodus uit Kiewit....
F*ck the press |
![]() |
![]() |
![]() |
#448 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Strenge straffen zijn dus aangewezen.
![]() |
![]() |
![]() |
#449 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#450 | |
|
![]() Citaat:
Waarvoor heeft iedereen zich zo'n onding laten aansmeren? Om de ander te kunnen bereiken in geval van een noodgeval, inderdaad!!! Gisteren lag zowat heel Limburg blijkbaar plat ... (netwerk-gewijs, maar ook op andere wijzen ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#451 |
Banneling
|
![]() Ik zou zeggen... Laat ons wat afwachten...
Of zijn we gieren? |
![]() |
![]() |
![]() |
#452 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#453 | |
|
![]() Citaat:
Een afgerukte arm, vind je dat zwaargewond genoeg? Ze gaan overigens echt geen honderden ambulanceritten organiseren voor een snede in de vinger... Ik weet wat je wil zeggen, maar ik hoop dat je beseft dat het werkelijke drama veel erger is geweest dan wat in de kranten staat. Maar dat weet iedereen met een beetje denkwerk: maak maar eens de som: een énorm noodweer, alles wat er ooit op de weides stond, inclusief bomen en omheining (dranghekken) veranderd in een projectiel met gevaar voor verwondingen of dood, en 60 000 jonge mensen die geen schuilplaats vinden ... De lichtgewondenbalans is dus veel zwaarder. Maar de mensen hadden gelukkig genoeg besef om te weten dat ze met "kleine prullen" de al overbelaste hulpverleners niet verder konden belasten en kozen er veeleer voor hun familie en vrienden terug te zien na de totale shock en ontreddering die ze hadden meegemaakt. P.S.: Een "flinke" breuk betekent heel wat bloedverlies. Pak 'm beet 2 liter voor een "simpele" bekkenbreuk (dus zonder heel wat ambetanterige comlicaties �* la open, net op de verkeerde plaats door een ander lichaamsdeel, ... ). Heb je 'm?
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 19 augustus 2011 om 17:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#454 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bewijst maar weer eens dat GSM een waardeloos iets ten tijde van een ramp. Als 3/4 deel van die 60.000 bezoekers, zeg 45.000 mensen gaan bellen ligt de zaak plat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#455 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zonet een getuigenis gelezen van iemand die een arm aan stukken zag gaan. En iemand anders die het meisje onder de paal heeft weten liggen. Echt; wtf.
Ik snap wel niet goed waarom dat dit 'slachtoffer van het eigen succes' is; als het een mini festival had geweest, had het ook prijs geweest. Ik denk dat er geen enkele dode is die veroorzaakt is door de massa volk - en dat mag de pukkelpop organisatie zich gerust voor op de borst slaan. De enige dodelijke slachtoffers die ik weet zijn door middel van omgevallen palen/bomen. Dit ligt dus niet echt aan de grote van het festival; wat betekent dat ze dat heel goed hebben afgehandeld, imo. En ze hebben geen mensen afgevoerd voor een 'snede in de vinger'. Ze hebben de mensen afgevoerd die dringend medische hulp nodig hadden, ziekenhuis stijl.
![]() |
![]() |
![]() |
#456 |
Europees Commissaris
|
![]() Moet het gsmnetwerk gemaakt worden om ten allen tijde in elke extreme omstandigheid steeds te kunnen blijven functioneren? Realiseert ge u dat er nu al mensen klagen dat er te veel gsmantennes staan?
![]() |
#457 |
Europees Commissaris
|
![]() Met de huidige smartphones kan je ook op het internet enzo.
![]() |
#458 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De vergelijkingen met Duisburg zijn redelijk ongepast. De slachtoffers daar zijn veroorzaakt door slecht management: "jaja, laten we daar een in en uitgang creëren in een piepkleine bottleneck voor 1 miljoen mensen."
Hier is er geen enkel slachtoffer gevallen door de vele mensen.
![]() |
![]() |
![]() |
#459 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#460 |
Europees Commissaris
|
![]() Lag dat netwerk ook plat? Gisteren leek burgemeester Claes (of was het iemand anders, ...) op te roepen via twitter of facebook te laten weten als je OK was omdat het gsmnetwerk niet meer werkte.