Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes... > Forummer van de week
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juni 2012, 09:44   #441
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Moet je als moslim eigenlijk perse in Allah en het spirituele geloven?

Je zou wel denken dat is evident, maar wat ik bedoel te zeggen is: Kan iemand de islam ook alleen als een levensbeschouwing zien, zonder in een god te geloven.?

Zoals je in je andere draad aanhaalde, werden vrouwen moslim omdat: protest tegen Kerkelijke hiërarchiën
- feministisch protest tegen de disciplinering van het vrouwenlichaam door de beeldcultuur van onze samenleving
- protest tegen overdreven comodificatie (het tot koopwaar herleiden van alle aspecten van het leven)

Dat zijn vooral protesten tegen het leven, niet echt een zoektocht naar een of andere god.

Begrijp je een beetje wat ik wil vragen?
Ik begrijp het. Gewoon de Kelime-i şehadet opzeggen en het is gebakken. Zet je schroom opzij. Gewoon doen!
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2012, 09:45   #442
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Ik begrijp het. Gewoon de Kelime-i şehadet opzeggen en het is gebakken. Zet je schroom opzij. Gewoon doen!
Ben jij een moslim?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2012, 09:48   #443
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ben jij een moslim?
Ik ben een kind van Macedonische moslims. Of ik een moslim ben is mijn en alleen mijn zaak.
Oud 4 juni 2012, 10:03   #444
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Interessante vraag. Passive tolerantie als louter op knarsetandende berusting t.a.v. de aanwezigheid van anderen is inderdaad niet voldoende. Anderzijds is het authentieke openstaan voor de ander, het actieve gebaar om de ander de hand te reiken iets dat niet van boven af door de overheid kan opgelegd worden.

Het is een taak van ons allemaal als burgers. Sheikh al-Alawi, een soefi-meester, had ooit een heel nauwe gezel. Hij vroeg zijn gezel (faqir of "arme" in het Arabisch, vandaar de befaamde fakir, de Indische soefi) om even met hem mee te komen. Ze gingen samen naar de prostitutiewijk. Sheikh al-Alawi zei: "Wacht hier even op mij." Een uur later kwam de Sheikh naar beneden en gingen ze terug naar de zaouia (om kort te gaan, laat ons zeggen de "moskee" van de soefi's - het is niet volledig dat maar dat zou ons te ver leiden).

De gezel was hierover zeer verbaasd, maar hij durfde het niemand zeggen, zelfs zijn echtgenote niet. Hetzelfde gebeurde de volgende en de daaropvolgende dag. De derde keer werd het de gezel teveel en hij vroeg: "Maar Sheikh, wat doe jij daar altijd boven met de prosituees?!" De Sheikh antwoordde: "Even geduld, je vraag wordt tijdens volgende jam3a (wekelijkse bijeenkomst) beantwoord."

En toen de wekelijkse bijeenkomst kwam, liet de Sheikh weten dat de gezellen moesten samenkomen vóór het bordeel. De helft van de gezellen dachten dat de Sheikh gek was geworden en weigerden te komen. De andere helft stond er. Plots verscheen het hoofd van de Sheikh aan het venster: "Kom maar naar boven." En toen de gezellen boven kwamen, zagen zij de Sheikh zitten in een cirkel met de prosituees rond hem en zij deden samen doe3ât, smeekgebeden aan God.

Waarom vertel ik dat verhaal? Wel, de Sheikh wist wat het betekende om de stap naar de ander te zetten. Hij gaf geen zedenpreken aan de prostituees - hij kende overigens hun moeilijke situatie - maar in alle nederigheid zat hij met hen samen en bad hij met hen.

Nu, kan je je voorstellen dat we dit nu gaan doen aan het Noordstation? Neen? Wel, dan zie je hoezeer onze samenleving verhard is en de openheid voor de ander is afgenomen.
Nee, ik kan me niet voorstellen dat u in het openbaar gaat bidden op het Noordstation en zie dat niet als " de ander de hand reiken" maar als provocatie.
U moet namelijk voor openbare manifestaties net zoals anderen een vergunning aanvragen en die zal niet worden gegeven om een gebedsstonde te houden in het Noordstation.
Dat heeft niets met verharding of openheid te maken, u leeft niet in een Islamitische samenleving en hoort dus uw religie in uw priveleven te belijden en niet op de openbare weg.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2012, 18:35   #445
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben een kind van Macedonische moslims. Of ik een moslim ben is mijn en alleen mijn zaak.
Ach zo, ik dacht dat jij een Turk was.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2012, 18:47   #446
Munglik
Minister-President

Munglik's schermafbeelding

Standaard

Is er een reden waarom je voor de Islam koos ipv voor een andere godsdienst?

Zijn er theologen ala Thomas van Acquino in de Islam? Zoja, kan je een boek aanraden?

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2012, 18:51   #447
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ach zo, ik dacht dat jij een Turk was.
Ik ben o.a. ook een Turks staatsburger. In de jaren vijftig is mijn familie naar Turkije gemigreerd.
Oud 4 juni 2012, 19:09   #448
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zou jij mee vechten in een oorlog, of zou jij de gehele oorlog verschuilen in een of andere kelder?
Oud 4 juni 2012, 22:46   #449
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Is er een reden waarom je voor de Islam koos ipv voor een andere godsdienst?
In negatieve zin: geen ballast zoals Kerkelijke hiërarchie, Drie-eenheid, etnicisme (Jodendom en Heidendom), ...

In positieve zin: in de islam heb ik de waarden gevonden waar ik altijd naar op zoek was.

Citaat:
Zijn er theologen ala Thomas van Acquino in de Islam? Zoja, kan je een boek aanraden?
Het equivalent van theologie in islam is 3ilm al-kalâm, lett. wetenschap van het woord. Daarnaast heb je nog falsafa, islamitische filosofie.

Er zijn natuurlijk veel klassieke werken, maar misschien moet ik je eerder een overzichtsboek aan de hand doen. Ik had zo'n cursus van Yahia Mohydine, maar ik vind hem niet direct terug.

O ja, in welke taal had je graag gewild? De Nederlandse bibliotheek is wat mager...
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oud 4 juni 2012, 23:02   #450
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar waarom is dat een goed boek? Hoe moet ik als atheïst weten welk boek over de islam betrouwbaar is?
Het is een goed boek omdat het niet Oriëntalistisch is (een Japanner is zelfs "l'Extrême Orient" ) en omdat het tegelijkertijd de concepten in alle diepte behandelt. De man is ook de auteur van de eerste vertaler van de Koran naar het Japans. Hij heeft een grondige kennis van boeddhisme, Taoïsme en islam.

Dus mijn tip: vermijd Oriëntalistische boeken (zoals Bernard Lewis) en vermijd ook lifestyle boeken.

Wat bedoel ik met Oriëntalisme? Wel, Edward Saïd schreef een boek "Orientalism" waarin hij analyseerde hoe bepaalde Europese auteurs hun eigen koloniale fantasiën projecteerde op "dé Oriënt". Veel van de Europese islamologie is nog in het Oriëntalistische, koloniale bedje ziek.

Wat je ook absoluut moet vermijden is de islamitische lifestyleboeken die je in bepaalde islamitische boekhandels vindt in de stijl van: "hoe stop ik met roken volgens de shariah" of "hoe vind ik een goede echtgenoot/echtgenote" en meer van dat met dikwijls weinig bronvermeldingen, veel dooddoeners, enzovoort.

Wat blijft erover? Wel, hele bibliotheken. Je hebt de klassieke islamitische wetenschappen, je hebt "vernieuwers" die aan de hand van de moderne sociale wetenschappen een "nieuw licht" trachten te laten schijnen: Mohammed Arkoun met zijn "islamologie appliquée" b.v., Rachid Benzine, Malek Chebel, e.a.

En dan heb je er die beide wegen trachten te verzoenen, de traditionele islamitische wetenschappen en de moderne islamologie. Een goed voorbeeld is Tariq Ramadan, van wie ook heel wat boeken in het Nederlands vertaald zijn.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 4 juni 2012, 23:06   #451
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een dikke tien jaar geleden heb ik een paar keer de kans gehad te praten met mensen van de partij voor de Macedonische minderheid in Griekenland. Rainbow heette de partij. Ik weet niet of die nog bestaat.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2012, 23:06   #452
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is een goed boek omdat het niet Oriëntalistisch is (een Japanner is zelfs "l'Extrême Orient" ) en omdat het tegelijkertijd de concepten in alle diepte behandelt. De man is ook de auteur van de eerste vertaler van de Koran naar het Japans. Hij heeft een grondige kennis van boeddhisme, Taoïsme en islam.

Dus mijn tip: vermijd Oriëntalistische boeken (zoals Bernard Lewis) en vermijd ook lifestyle boeken.

Wat bedoel ik met Oriëntalisme? Wel, Edward Saïd schreef een boek "Orientalism" waarin hij analyseerde hoe bepaalde Europese auteurs hun eigen koloniale fantasiën projecteerde op "dé Oriënt". Veel van de Europese islamologie is nog in het Oriëntalistische, koloniale bedje ziek.

Wat je ook absoluut moet vermijden is de islamitische lifestyleboeken die je in bepaalde islamitische boekhandels vindt in de stijl van: "hoe stop ik met roken volgens de shariah" of "hoe vind ik een goede echtgenoot/echtgenote" en meer van dat met dikwijls weinig bronvermeldingen, veel dooddoeners, enzovoort.

Wat blijft erover? Wel, hele bibliotheken. Je hebt de klassieke islamitische wetenschappen, je hebt "vernieuwers" die aan de hand van de moderne sociale wetenschappen een "nieuw licht" trachten te laten schijnen: Mohammed Arkoun met zijn "islamologie appliquée" b.v., Rachid Benzine, Malek Chebel, e.a.

En dan heb je er die beide wegen trachten te verzoenen, de traditionele islamitische wetenschappen en de moderne islamologie. Een goed voorbeeld is Tariq Ramadan, van wie ook heel wat boeken in het Nederlands vertaald zijn.
Erg bedankt.
Oud 4 juni 2012, 23:14   #453
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Moet je als moslim eigenlijk perse in Allah en het spirituele geloven?

Je zou wel denken dat is evident, maar wat ik bedoel te zeggen is: Kan iemand de islam ook alleen als een levensbeschouwing zien, zonder in een god te geloven.?

Zoals je in je andere draad aanhaalde, werden vrouwen moslim omdat: protest tegen Kerkelijke hiërarchiën
- feministisch protest tegen de disciplinering van het vrouwenlichaam door de beeldcultuur van onze samenleving
- protest tegen overdreven comodificatie (het tot koopwaar herleiden van alle aspecten van het leven)

Dat zijn vooral protesten tegen het leven, niet echt een zoektocht naar een of andere god.

Begrijp je een beetje wat ik wil vragen?
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Nu, ik ken een man en die was ooit rabiaat atheïst. Met een Messiaanse bekeringsijver probeerde hij elke gelovige van zijn geloof af te praten. Hij geloofde in de Wetenschap die alles zou oplossen. Hij was ook een positieve wetenschapper.

Op een dag besefte hij in navolging van Wittgenstein dat als alle wetenschappelijke vragen beantwoord zijn, onze zinsvragen nog niet aangeraakt zijn. Toen werd hij nieuwsgierig naar allerlei vormen van spiritualiteit en experimenteerde hij met het boeddhisme.

Op een bepaald moment kwam hij de islam tegen en besloot hij om dezelfde spirituele oefeningen te doen als de moslims, vijf keer per dag bidden, één maand vasten, enzovoort, zonder zich evenwel moslim te noemen. Na drie jaar besefte hij dat hij niet meer iemand was die als de moslims deed, maar dat hij een moslim was geworden.

Hij heeft dit verhaal ook ergens neergeschreven, als ik me niet vergis.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 4 juni 2012, 23:18   #454
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Jij zegt dat je in de islam de waarden hebt gevonden waar je naar zocht, zou je misschien kunnen vertellen welke waarden dat voornamelijk waren/zijn?
Oud 5 juni 2012, 12:21   #455
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ben jij voor of tegen een monarchie?

En waarom?
Oud 5 juni 2012, 17:48   #456
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij zegt dat je in de islam de waarden hebt gevonden waar je naar zocht, zou je misschien kunnen vertellen welke waarden dat voornamelijk waren/zijn?
Citaat:
Ben jij voor of tegen een monarchie?

En waarom?
Wat heb jij toch veel vragen hé?
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2012, 17:49   #457
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Wat heb jij toch veel vragen hé?
Nee, dat zijn niet dezelfde personen, dat lijkt maar zo.
Oud 5 juni 2012, 17:50   #458
Demper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, dat zijn niet dezelfde personen, dat lijkt maar zo.
Wil jij eens aan hem vragen of hij soms een kebab eet bij zijn broeders?
Hij wil mij niet antwoorden uit racisme.
Oud 5 juni 2012, 17:54   #459
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Wil jij eens aan hem vragen of hij soms een kebab eet bij zijn broeders?
Hij wil mij niet antwoorden uit racisme.
Jij bent nog nooit een kebab zaak binnen geweest, aangezien je bang was dat islamitische jongeren je gingen lastig vallen.
Oud 5 juni 2012, 17:55   #460
Demper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij bent nog nooit een kebab zaak binnen geweest, aangezien je bang was dat islamitische jongeren je gingen lastig vallen.
Toch wel, al meerdere malen zelfs.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be