Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 maart 2015, 16:48   #441
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Wat jij daar quote klinkt niet als wat ik bedoel. Hij probeert zo te horen aan te tonen dat er een onsterfelijke ziel bestaat. Ik probeer juist aan te tonen dat er verrekte weinig speelruimte is waarin je een ziel kan verzinnen, dat deze ziel sowieso maar een klein deel van de persoonlijkheid zou bevatten en dat de ziel zou moeten draaien op quasi-onmogelijke compleet onbekende natuurkrachten waar in de rest van de evolutie geen gebruik van is gemaakt en die specifiek verzonnen moeten worden om de mogelijkheid van een ziel open te houden. Ergo: de ziel bestaat niet. Maar omdat er technisch gezien een minuscule mogelijkheid zou kunnen bestaan dat er wel iets in die richting is ben ik liever volledig, en zeg ik dus dat de ziel zeer waarschijnlijk niet bestaat, voor een hele grote zeer.

En ik ben vast niet de enige die die boude bewering durft te doen, ik geloof graag dat zat mensen dat eerder gezegd hebben, maar dat is dus wel het wereldbeeld waar ik via logica op uit kom.

EDIT: Of om er een visueel hulpmiddel bij te geven, dit idee:
Kosmologen beweren dat de realiteit bestaat uit 70% donkere energie 25% uit donkere materie en maar 5% uit gewone materie zoals wij die kennen. Bestaan wij dan exclusief uit die 5% of maken we ook deel uit van die 95% waaruit de realiteit bestaat? Zoveel vragen waar ik niet op kan antwoorden.
Oud 9 maart 2015, 22:34   #442
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik probeer juist aan te tonen dat er verrekte weinig speelruimte is waarin je een ziel kan verzinnen, dat deze ziel sowieso maar een klein deel van de persoonlijkheid zou bevatten en dat de ziel zou moeten draaien op quasi-onmogelijke compleet onbekende natuurkrachten waar in de rest van de evolutie geen gebruik van is gemaakt en die specifiek verzonnen moeten worden om de mogelijkheid van een ziel open te houden. Ergo: de ziel bestaat niet. Maar omdat er technisch gezien een minuscule mogelijkheid zou kunnen bestaan dat er wel iets in die richting is ben ik liever volledig, en zeg ik dus dat de ziel zeer waarschijnlijk niet bestaat, voor een hele grote zeer.
Socrates stelde dat de ziel eeuwig bestaat en dat deze kennis verwerft door een blik op de hemel en daarna in een lichaam van een mens of dier plaats neemt. Hij geloofde dus stellig in de dualiteit van lichaam en ziel en in 'aangeboren' kennis. Niet gering voor iemand die beweerde niets te weten.
En jij kan dus niet uitsluiten dat daar iets van waar is. Wat is dat iets dan?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2015, 22:46   #443
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Kosmologen beweren dat de realiteit bestaat uit 70% donkere energie 25% uit donkere materie en maar 5% uit gewone materie zoals wij die kennen. Bestaan wij dan exclusief uit die 5% of maken we ook deel uit van die 95% waaruit de realiteit bestaat? Zoveel vragen waar ik niet op kan antwoorden.
Misschien kan je het zo zien: wij bestaan uit datgene wat zich in een niche van de kosmos bevindt. De kosmos is geen homogene massa waarin op elke plek alle mogelijke verschijningsvormen van energie voorkomen.

De vraag of een object een windmolen is of een reus is zinloos als je het object niet waarneemt.

Laatst gewijzigd door Piero : 9 maart 2015 om 22:48.
Oud 9 maart 2015, 22:46   #444
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Socrates stelde dat de ziel eeuwig bestaat en dat deze kennis verwerft door een blik op de hemel en daarna in een lichaam van een mens of dier plaats neemt. Hij geloofde dus stellig in de dualiteit van lichaam en ziel en in 'aangeboren' kennis. Niet gering voor iemand die beweerde niets te weten.
Niks te blik op de hemel...
Hij had een daimon die hem wijsheden influisterde...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2015, 22:56   #445
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Niks te blik op de hemel...
Hij had een daimon die hem wijsheden influisterde...
Inderdaad. Mensen waren vergeten wat ze in de hemel hadden gezien.
Was het geen orakel die hem vertelde hoe het zat dan was het wel een daimon. Het verhaal heeft poëtische trekjes.
Oud 10 maart 2015, 01:22   #446
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen idee, dat kan alles zijn waar we geen direct bewijs tegen hebben. De Grote Onzichtbare Tuinkabouter (vzmh) zou kunnen bestaan, atomen zouden kunnen bestaan uit ruimteschepen en het hele bejaardentehuis zou stiekem elke dinsdag de radslag kunnen oefenen.

Maar dat zijn allemaal theoretische zou-kunnen's. Ik zou wel gek zijn als ik in het bejaardentehuis zou werven voor het circus, of zelfs als ik er camera's zou gaan ophangen om te zien of dit verhaal klopt. Want het is toch niet zo. Ik kan alleen niet bewijzen dat het niet zo is, gezien de claim altijd wel zo geformuleerd kan worden dat ik er geen direct bewijs tegen heb.

Het is het verschil tussen "aliens bestaan", wat waarschijnlijk waar is omdat het niet meer dan logisch zou zijn, ondanks dat we er geen bewijs voor hebben, en "aliens hebben mijn hond ontvoerd", wat waarschijnlijk niet waar is omdat het een absurde gedachte is die tegen alle logica ingaat, maar waar geen bewijs tegen is.

Er is geen god, maar dat hij er niet is valt niet te bewijzen.
Oud 10 maart 2015, 08:56   #447
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

@Bovenbuur
Als je geen idee hebt wat iets is dan kun je het niet logisch ontkennen. Dat maakt je geen agnost. Een agnost heeft een voorstelling van wat hij niet a priori kan uitsluiten.

Het atheïsme ontkent terecht het bestaan van goden. Dat is een wetenschappelijke stelling want hij kan worden gefalsifieerd door ten minste één god aan de mensheid te vertonen.

Atheïsme is belangrijk omdat het noodzakelijk is gebleken om de getuigenissen van gelovigen te weerleggen als ze komen opdraven met bewijzen voor het bestaan van god. Zulke bewijzen zijn niet alleen theoretisch, in de trant van de scholastiek, of wetenschappelijk bedoeld, zoals het scheppingsverhaal, ze omvatten ook profetieën die zouden zijn vervuld en wonderen, vooral genezingen, die geschieden als verhoring van smeekbeden. Dit alles nog afgezien van de tallozen die beweren dat god persoonlijk tot hen heeft gesproken.

Tegenover deze stortvloed aan zogenaamde bewijzen voor het bestaan van god is de positie van de agnost zwak. Aan deze waanzin met vaak kwalijke gevolgen maakt de agnost geen einde. Door zijn welwillendheid moedigt hij de godgelovigen zowat aan om beter hun best te doen om hem te overtuigen. Misschien is agnosticisme wel ingegeven door de wens de ander niet voor het gelovige hoofd te stoten en om niet geheel buitengesloten te worden.

De atheïst verdedigt een stelling die eenvoudig gefalsifieerd zou kunnen worden; het is een wetenschappelijke stelling.

De godgelovige verdedigt een stelling die niet falsifieerbaar is; het is een onwetenschappelijke stelling.
Oud 10 maart 2015, 12:36   #448
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De atheïst verdedigt een stelling die eenvoudig gefalsifieerd zou kunnen worden; het is een wetenschappelijke stelling.

De godgelovige verdedigt een stelling die niet falsifieerbaar is; het is een onwetenschappelijke stelling.
Het is een beetje off-topic maar ik treedt jouw standpunt 100% bij.

Misschien is dit inderdaad wel het wezenlijke verschil tussen een godgelovige en een atheïst. Veelal beweert de godgelovige dat atheïsme ook een soort geloof is maar hier kunnen we wel een wezenlijk verschil aanhalen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2015, 13:12   #449
microwezen
Parlementsvoorzitter

microwezen's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar microwezen Stuur een bericht via Yahoo naar microwezen
Standaard

Citaat:
Atheïsme is belangrijk omdat het noodzakelijk is gebleken om de getuigenissen van gelovigen te weerleggen als ze komen opdraven met bewijzen voor het bestaan van god.
Nog maar eens in de herhaling:

Het is het resultaat van denken!
microwezen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2015, 16:07   #450
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:

Het atheïsme ontkent terecht het bestaan van goden. Dat is een wetenschappelijke stelling want hij kan worden gefalsifieerd door ten minste één god aan de mensheid te vertonen.
God is maar een drie letterwoord die door iedereen anders wordt gedefinieerd. Vele beweren zelf dat het niet te kennen is nog te definiëren. Hoe kan men zoiets falsifiëren???
Naam: Knipsel.PNG
Bekeken: 175
Grootte: 72,1 KB

Laatst gewijzigd door koppijn : 10 maart 2015 om 16:22.
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2015, 16:19   #451
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door microwezen Bekijk bericht
Nog maar eens in de herhaling:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  4.PNG
Bekeken: 62
Grootte:  991,6 KB
ID: 97481
Photoshop!
Maar...
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  3.PNG
Bekeken: 147
Grootte:  816,3 KB
ID: 97482
Geen photoshop!
Checkmate atheïst
Oud 10 maart 2015, 18:16   #452
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
God is maar een drie letterwoord die door iedereen anders wordt gedefinieerd. Vele beweren zelf dat het niet te kennen is nog te definiëren. Hoe kan men zoiets falsifiëren???
Ik hoop dat je zelf inziet hoe belachelijk het eigenlijk is. Ik zou zeggen, kom eens terug als je het wel kunt definiëren en dan zien we wel.

Dit is nml waarom het zo moeilijk is om met atheïsten te lachen, er is immers niets belachelijks aan de stelling waar wij achter staan.
Oud 10 maart 2015, 19:19   #453
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik hoop dat je zelf inziet hoe belachelijk het eigenlijk is. Ik zou zeggen, kom eens terug als je het wel kunt definiëren en dan zien we wel.
Ik ben nooit erg geboeid geweest in het definiëren van dat drie letterwoord. Maar als de definitie die Spinoza eraan geeft correct is, bestaat God of bestaat het niet?
Citaat:
Spinoza bewijst dat er slechts één substantie kan bestaan, die hij "God" of "Natuur" noemt.
Oud 10 maart 2015, 19:27   #454
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben nooit erg geboeid geweest in het definiëren van dat drie letterwoord. Maar als de definitie die Spinoza eraan geeft correct is, bestaat God of bestaat het niet?
Spinoza's god is niet de antropomorfe god met ijdele trekjes waarin de woestijngodsdiensten geloven.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 10 maart 2015 om 19:27.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2015, 19:42   #455
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik denk dat die mens een tijd leefde waar er nog behoefte was om een god te definiëren. Moest hij nu bestaan hij zou gewoon zeggen dat god niet bestaat denk ik.
Oud 10 maart 2015, 20:13   #456
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Spinoza's god is niet de antropomorfe god met ijdele trekjes waarin de woestijngodsdiensten geloven.
Dat is waar, alleen de vraag is in welke mate dat beeld van een antropomorfe god met ijdele trekjes nog ondersteunt wordt bij de meeste hedendaagse christenen hier ten landen. Het beeld is zo vaag en betekenisloos geworden dat militant atheïsme al even ridicule wordt als militant theïsme. Het is een beetje 'bon chic, bon genre' om zich als atheïst te uiten en spotten met de goden is zo oud als de mensheid, Xenophanes uit de zesde eeuw v.chr. deed het ons voor.
Oud 10 maart 2015, 20:27   #457
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik denk dat die mens een tijd leefde waar er nog behoefte was om een god te definiëren. Moest hij nu bestaan hij zou gewoon zeggen dat god niet bestaat denk ik.
Zou best kunnen, maar achter dat godsconcept schuilt er wel een wezenlijke behoefte namelijk de menselijke zingeving. Denk niet dat men dat zo gemakkelijk kan wegdenken. Dat vraagt een herdefiniëring.
p.s. we dwalen weeral van onze topic af.
Oud 10 maart 2015, 21:02   #458
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar het is nog steeds een god, en hij bestaat nog steeds niet, al kan ik dat nog steeds niet met ultieme zekerheid bewijzen. Wat mij betreft lijken hij en vergelijkbare pogingen tot vaagheid best veel op al die andere goden.
Oud 10 maart 2015, 21:34   #459
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar het is nog steeds een god, en hij bestaat nog steeds niet, al kan ik dat nog steeds niet met ultieme zekerheid bewijzen. Wat mij betreft lijken hij en vergelijkbare pogingen tot vaagheid best veel op al die andere goden.
Kan je voorbeelden geven van die overeenkomsten?
Dat zou mij erg verbazen.
Oud 10 maart 2015, 21:52   #460
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Geloofsverkondiging

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be