![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#441 |
Staatssecretaris
|
![]() Bedoel je dat de politici het niet met elkaar zullen vinden of dat gewone mensen dat niet zouden willen? Wat het tweede betreft: ik herinner me een gesprek met een wat oudere man uit West-Vlaanderen, ergens begin jaren 90, toen ik nog maar vrij kort in West-Europa woonde. De beste man was niet actief in de politiek, oefende geen intellectuele beroep uit en was erg gesteld op de Belgische koning (toen nog Boudewijn). En toch zei hij dat hij, hoe erg hij Boudewijn ook mocht, Vlaanderen het liefst als een deel van de verenigde Nederlanden zou willen zien. Ik was aangenaam verrast. Van zoiemand zou je kunnen verwachten dat je uit zijn mond allerlei vooroordelen over "die Hollanders" zou horen in een land waar sommigen nog steeds onder de invloed zijn van de anti-Nederlandse propaganda van vroeger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#442 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Ik ga er van uit dat de andere Belgen even goed met Nederlanders op kunnen schieten als ikzelf. Maar goed overeenkomen is meer dan zich aan elkaar binden. Ik zie meer in het in stand houden van België en dan via grote projecten om de vriendschapsbanden tussen België en Nederland aan te zwengelen. Per slot van rekening vrij je eerst voor je trouwt, het is enkel in vreemde verre landen dat ze dit niet doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#443 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#444 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
(Overigens, het calvinisme was populair bij een deel van de kooplieden - maar niet de allerrijksten - en bij de door de crisis zwaar getroffen handwerkslieden. Dat zijn nu niet bepaald de nouveaux riches, of wel?)
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. Laatst gewijzigd door ossaert : 8 mei 2006 om 16:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#445 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het is inderdaad al gelijk wie Flupke voor zich had, maar als wij ons meer 1 hadden gevoeld en zo hadden gedragen, was de geschiedenis misschien anders gelopen. Citaat:
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#446 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#447 | |
|
![]() Citaat:
De belangrijkste factor in de scheiding vd Nederlanden zal wel militair geweest zijn. Volgens mijn bescheiden mening geen historisch simplisme.
![]() |
![]() |
#448 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 't Mooiste voorbeeld is de houding die men aannam tegenover de val van Antwerpen. In Noord als Zuid werd dat beschouwd als een ramp.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#449 |
Minister-President
|
![]() Dat hangt ervan af hoe je het bekijkt... Holland en Zeeland hebben bijvoorbeeld op een paar halfslachtige pogingen na weinig of geen initiatief genomen om Antwerpen te ontzetten, omdat ze hun eigen veiligheid belangrijker vonden dan die van het 'vreemde' Brabant. De vergaderingen in de Staten-Generaal die over dat ontzet gingen, werden dan ook gekenmerkt door herhaald aandringen vanuit Antwerpen, en gefilibuster aan de andere kant. Kort na de val van de stad werd in Antwerpen trouwens gesuggereerd dat Holland en Zeeland bewust het ontzet hadden gesaboteerd en de polders geïnundeerd om een lastige concurrent uit te schakelen. Zeker, de val van de stad zal zeker als een nederlaag ervaren zijn, maar om daar nu een uiting in te zien van een hecht 'Nederlands' eenheidsgevoel te zien, dat lijkt me sterk. En de rest van de Zuidelijke Nederlanden? Vlaanderen was toen, op Oostende en Sluis na, al lang en breed in Spaanse handen, de Waalse gewesten waren zelf overgelopen (behalve Doornik), en Leuven en 's-Hertogenbosch hadden de Opstand al snel voor bekeken gehouden. (De bisschop van Den Bosch, een geboren Bosschenaar, beroemde zich er in 1629 overigens op dat zijn stad, in tegenstelling tot Antwerpen of Brussel steeds trouw aan de koning was geweest).
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#450 |
|
![]() Ik lees net dat Antwerpen destijds (voor de val) een van de grootste steden van Europa was. Misschien is het dan toch niet zo'n gek idee om van Antwerpen de hoofdstad van Vlaanderen te maken, als Brussel pas groter werd ná de Franse tijd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#451 |
Minister-President
|
![]() Brussel is wat je een 'echte' hoofdstad zou kunnen noemen: al sinds veertiende of de vijftiende eeuw is ze een (het?) regeringscentrum in de Nederlanden, meer nog dan Den Haag of Antwerpen (dat enkel een kwartierhoofdstad en de zetel van een bisdom was). Het zou me dus alleen al om 'historische' redenen niet wenselijk lijken om de hoofdstad van Vlaanderen daar weg te halen.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#452 | |
|
![]() Citaat:
Parijs was vroeger ook een modderpoel.
![]() |
![]() |
#453 |
Minister-President
|
![]() Ik reageerde enkel op de post van Dimitri, die historische redenen aanhaalde...
![]() |
![]() |
![]() |
#454 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#455 |
|
![]() Dan niet. Was maar een suggestie. Overigens, als Brussel daadwerkelijk gescheiden blijft van Vlaanderen bij splitsing, zijn jullie dan nog voor het handhaven van regering en parlement in Brussel?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#456 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja. Ierland zou bij wijze van statement hetzelfde moeten doen met Belfast...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#457 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#458 |
|
![]() Bij mijn weten is Belfast nooit de hoofdstad van Ierland geweest. Sterker nog, de stad ontwikkelde zich pas in de zeventiende eeuw door de komst van Engelse en Schotse immigranten. Je zou het dus zelfs een kolonistenstad kunnen noemen, waar maar weinig Iers aan is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#459 |
|
![]() Italië deed dat ook met Rome, hoewel Turijn de eerste hoofdstad was. Pas een paar jaar later kwam Rome bij Italië.
![]() |
#460 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |