Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 april 2006, 11:09   #441
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Federator Bekijk bericht
Maar je kan niet ernstig menen dat België op korte termijn zal herenigen met Nederland. Daar bestaat geen draagvlak voor, hoe spijtig ik dat ook vind.
Bedoel je dat de politici het niet met elkaar zullen vinden of dat gewone mensen dat niet zouden willen? Wat het tweede betreft: ik herinner me een gesprek met een wat oudere man uit West-Vlaanderen, ergens begin jaren 90, toen ik nog maar vrij kort in West-Europa woonde. De beste man was niet actief in de politiek, oefende geen intellectuele beroep uit en was erg gesteld op de Belgische koning (toen nog Boudewijn). En toch zei hij dat hij, hoe erg hij Boudewijn ook mocht, Vlaanderen het liefst als een deel van de verenigde Nederlanden zou willen zien. Ik was aangenaam verrast. Van zoiemand zou je kunnen verwachten dat je uit zijn mond allerlei vooroordelen over "die Hollanders" zou horen in een land waar sommigen nog steeds onder de invloed zijn van de anti-Nederlandse propaganda van vroeger.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2006, 12:49   #442
Federator
Provinciaal Statenlid

Federator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Bedoel je dat de politici het niet met elkaar zullen vinden of dat gewone mensen dat niet zouden willen? Wat het tweede betreft: ik herinner me een gesprek met een wat oudere man uit West-Vlaanderen, ergens begin jaren 90, toen ik nog maar vrij kort in West-Europa woonde. De beste man was niet actief in de politiek, oefende geen intellectuele beroep uit en was erg gesteld op de Belgische koning (toen nog Boudewijn). En toch zei hij dat hij, hoe erg hij Boudewijn ook mocht, Vlaanderen het liefst als een deel van de verenigde Nederlanden zou willen zien. Ik was aangenaam verrast. Van zoiemand zou je kunnen verwachten dat je uit zijn mond allerlei vooroordelen over "die Hollanders" zou horen in een land waar sommigen nog steeds onder de invloed zijn van de anti-Nederlandse propaganda van vroeger.
Dat is een leuk verhaal. Ik blijf er bij dat de monarchie, hoewel nu door iedereen als bindmiddel van België aanzien, ooit eens een aanleiding tot scheiding zal kunnen blijken. Met de hetze rond prins Filip is dat nu al het geval.

Ik ga er van uit dat de andere Belgen even goed met Nederlanders op kunnen schieten als ikzelf. Maar goed overeenkomen is meer dan zich aan elkaar binden. Ik zie meer in het in stand houden van België en dan via grote projecten om de vriendschapsbanden tussen België en Nederland aan te zwengelen.

Per slot van rekening vrij je eerst voor je trouwt, het is enkel in vreemde verre landen dat ze dit niet doen.
Federator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2006, 15:39   #443
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit is larie, want niet de godsdienst heeft ervoor gezorgd dat de Nederlanden verdeeld geraakten, maar wel de Spaanse tussenkomst. Indien er in de Nederlanden een pacificatieverdrag was gesloten zoals men dat in het Duitse Rijk had gedaan, dan waren de Nederlanden, ondanks de godsdienstverschillen, nog één gebleven.
Als het protetantisme bij ons lutheraans in plaats van calvinistisch was geweest, dan waren de Nederlanden misschien één gebleven. Luther was een Duitse nationalist die de feodale orde nog respecteerde, maar Calvijn was een exponent van de "nouveaux riches" van zijn tijd.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2006, 16:20   #444
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer Bekijk bericht
Als het protetantisme bij ons lutheraans in plaats van calvinistisch was geweest, dan waren de Nederlanden misschien één gebleven. Luther was een Duitse nationalist die de feodale orde nog respecteerde, maar Calvijn was een exponent van de "nouveaux riches" van zijn tijd.
... en Filips II was een katholiek die als kind van zijn tijd niets anders kon zien óf toelaten dan de 'oude religie', of hij nu dopers, lutheranen, calvinisten, of Poelkapelles-Orthodoxen tegenover zich had (en als hij wieltjes had gehad, dan was hij een trotinette geweest). De geschiedenis is een complex beestje, dat zich niet in dergelijke simplistische what if's laat vertalen. Terug naar de bibliotheek, jongen...

(Overigens, het calvinisme was populair bij een deel van de kooplieden - maar niet de allerrijksten - en bij de door de crisis zwaar getroffen handwerkslieden. Dat zijn nu niet bepaald de nouveaux riches, of wel?)
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.

Laatst gewijzigd door ossaert : 8 mei 2006 om 16:22.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2006, 21:18   #445
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
... en Filips II was een katholiek die als kind van zijn tijd niets anders kon zien óf toelaten dan de 'oude religie', of hij nu dopers, lutheranen, calvinisten, of Poelkapelles-Orthodoxen tegenover zich had (en als hij wieltjes had gehad, dan was hij een trotinette geweest).
Een beetje een hautain antwoord Ossaert.
Het is inderdaad al gelijk wie Flupke voor zich had, maar als wij ons meer 1 hadden gevoeld en zo hadden gedragen, was de geschiedenis misschien anders gelopen.
Citaat:
De geschiedenis is een complex beestje, dat zich niet in dergelijke simplistische what if's laat vertalen. Terug naar de bibliotheek, jongen...
Denkoefeningen zijn nuttig
Citaat:
(Overigens, het calvinisme was populair bij een deel van de kooplieden - maar niet de allerrijksten - en bij de door de crisis zwaar getroffen handwerkslieden. Dat zijn nu niet bepaald de nouveaux riches, of wel?)
Al waren ze de strontrapers van Poelkapelle, Calvijn bleef Calvijn he
Oud 8 mei 2006, 22:25   #446
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer Bekijk bericht
Dat klopt zeker niet. Het calvinisme vond juist het grootste aantal aanhangers bij de verpauperde Vlaamse bevolking in de neergaande textielsteden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2006, 05:34   #447
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Het is inderdaad al gelijk wie Flupke voor zich had, maar als wij ons meer 1 hadden gevoeld en zo hadden gedragen, was de geschiedenis misschien anders gelopen.
Ik denk dat Vlamingen, Brabanders en Hollanders zich toen vrij 1 voelden.
De belangrijkste factor in de scheiding vd Nederlanden zal wel militair geweest zijn.
Volgens mijn bescheiden mening geen historisch simplisme.
Oud 9 mei 2006, 08:17   #448
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Ik denk dat Vlamingen, Brabanders en Hollanders zich toen vrij 1 voelden.
De belangrijkste factor in de scheiding vd Nederlanden zal wel militair geweest zijn.
Volgens mijn bescheiden mening geen historisch simplisme.
't Mooiste voorbeeld is de houding die men aannam tegenover de val van Antwerpen. In Noord als Zuid werd dat beschouwd als een ramp.
Oud 9 mei 2006, 08:58   #449
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
't Mooiste voorbeeld is de houding die men aannam tegenover de val van Antwerpen. In Noord als Zuid werd dat beschouwd als een ramp.
Dat hangt ervan af hoe je het bekijkt... Holland en Zeeland hebben bijvoorbeeld op een paar halfslachtige pogingen na weinig of geen initiatief genomen om Antwerpen te ontzetten, omdat ze hun eigen veiligheid belangrijker vonden dan die van het 'vreemde' Brabant. De vergaderingen in de Staten-Generaal die over dat ontzet gingen, werden dan ook gekenmerkt door herhaald aandringen vanuit Antwerpen, en gefilibuster aan de andere kant. Kort na de val van de stad werd in Antwerpen trouwens gesuggereerd dat Holland en Zeeland bewust het ontzet hadden gesaboteerd en de polders geïnundeerd om een lastige concurrent uit te schakelen. Zeker, de val van de stad zal zeker als een nederlaag ervaren zijn, maar om daar nu een uiting in te zien van een hecht 'Nederlands' eenheidsgevoel te zien, dat lijkt me sterk. En de rest van de Zuidelijke Nederlanden? Vlaanderen was toen, op Oostende en Sluis na, al lang en breed in Spaanse handen, de Waalse gewesten waren zelf overgelopen (behalve Doornik), en Leuven en 's-Hertogenbosch hadden de Opstand al snel voor bekeken gehouden. (De bisschop van Den Bosch, een geboren Bosschenaar, beroemde zich er in 1629 overigens op dat zijn stad, in tegenstelling tot Antwerpen of Brussel steeds trouw aan de koning was geweest).
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 9 mei 2006, 15:07   #450
Dimitri

Standaard

Ik lees net dat Antwerpen destijds (voor de val) een van de grootste steden van Europa was. Misschien is het dan toch niet zo'n gek idee om van Antwerpen de hoofdstad van Vlaanderen te maken, als Brussel pas groter werd ná de Franse tijd.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2006, 15:55   #451
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Ik lees net dat Antwerpen destijds (voor de val) een van de grootste steden van Europa was. Misschien is het dan toch niet zo'n gek idee om van Antwerpen de hoofdstad van Vlaanderen te maken, als Brussel pas groter werd ná de Franse tijd.
Brussel is wat je een 'echte' hoofdstad zou kunnen noemen: al sinds veertiende of de vijftiende eeuw is ze een (het?) regeringscentrum in de Nederlanden, meer nog dan Den Haag of Antwerpen (dat enkel een kwartierhoofdstad en de zetel van een bisdom was). Het zou me dus alleen al om 'historische' redenen niet wenselijk lijken om de hoofdstad van Vlaanderen daar weg te halen.
Oud 9 mei 2006, 16:08   #452
C uit W

Standaard

Citaat:
Brussel is wat je een 'echte' hoofdstad zou kunnen noemen: al sinds veertiende of de vijftiende eeuw is ze een (het?) regeringscentrum in de Nederlanden, meer nog dan Den Haag of Antwerpen (dat enkel een kwartierhoofdstad en de zetel van een bisdom was). Het zou me dus alleen al om 'historische' redenen niet wenselijk lijken om de hoofdstad van Vlaanderen daar weg te halen.
En dan nog, we leven vandaag, niet gisteren.
Parijs was vroeger ook een modderpoel.
Oud 9 mei 2006, 17:11   #453
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
En dan nog, we leven vandaag, niet gisteren.
Parijs was vroeger ook een modderpoel.
Ik reageerde enkel op de post van Dimitri, die historische redenen aanhaalde...
Oud 9 mei 2006, 17:24   #454
C uit W

Standaard

Citaat:
Ik reageerde enkel op de post van Dimitri, die historische redenen aanhaalde...
Ik ook, via jou
Oud 9 mei 2006, 17:43   #455
Dimitri

Standaard

Dan niet. Was maar een suggestie. Overigens, als Brussel daadwerkelijk gescheiden blijft van Vlaanderen bij splitsing, zijn jullie dan nog voor het handhaven van regering en parlement in Brussel?
Oud 9 mei 2006, 18:45   #456
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Dan niet. Was maar een suggestie. Overigens, als Brussel daadwerkelijk gescheiden blijft van Vlaanderen bij splitsing, zijn jullie dan nog voor het handhaven van regering en parlement in Brussel?
Ja. Ierland zou bij wijze van statement hetzelfde moeten doen met Belfast...
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2006, 20:00   #457
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Toen Litouwen na WO I onafhankelijk werd, schreef het in haar grondwet dat Vilnius de hoofdstad was. Vilnius lag echter in die tijd binnen de Poolse grenzen.
Oud 10 mei 2006, 15:50   #458
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Bij mijn weten is Belfast nooit de hoofdstad van Ierland geweest. Sterker nog, de stad ontwikkelde zich pas in de zeventiende eeuw door de komst van Engelse en Schotse immigranten. Je zou het dus zelfs een kolonistenstad kunnen noemen, waar maar weinig Iers aan is.
Oud 21 november 2006, 11:40   #459
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Toen Litouwen na WO I onafhankelijk werd, schreef het in haar grondwet dat Vilnius de hoofdstad was. Vilnius lag echter in die tijd binnen de Poolse grenzen.
Italië deed dat ook met Rome, hoewel Turijn de eerste hoofdstad was. Pas een paar jaar later kwam Rome bij Italië.
Oud 16 december 2006, 12:22   #460
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen Bekijk bericht
I
België is een bestaande en wereldwijd erkende staat, waar U allen deel van uit maakt. Ik ben er trots op om mijzelf Belg te mogen noemen.
Ik weiger daar deel van uit te maken...
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be