![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#441 |
Minister-President
|
![]() Waarom is onderwijs geen product als een ander? De enige goederen die m.i. 'anders' zijn, zijn zuiver publieke goederen, zoals defensie. Onderwijs is geen publiek goed (toch niet als ge niet-uitsluitbaarheid en niet-rivaliteit als de voorwaarden beschouwt van een publiek goed).
![]() |
#442 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als iemand (de overheid) u verplicht om iets te betalen (sociale bijdragen), dan is dat per definitie geen solidariteit. Solidariteit is namelijk het vrijwillig afstaan van eigen bezittingen aan een ander. Als ik geld geef aan een dakloze, dan is dat solidariteit. Als die dakloze een geweer tegen mij hoofd houdt, en ik daarom hem geld geeft, dan is dat diefstal en geen solidariteit.
![]() |
![]() |
#443 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat is een product ? Een product is iets dat: 1) een inspanning vraagt om te ontstaan en niet in zulke overvloed aanwezig is, dat er in de verste verte geen schaarste aan kan zijn. Zo is lucht om te ademen geen product (voor 't ogenblik). Champignons in het bos zijn geen product, zolang ze in 't bos zijn, en ge niet met 200 man dezelfde wilt gaan plukken. Champignons in een doos zijn WEL een product want iemand moest ze gaan plukken en in een doos doen. 2) voor iemand enig nut heeft, ttz die persoon wil er moeite voor doen om het te bekomen (kiekenstront is geen product: niemand (denk ik) wil moeite doen om aan kiekenstront te geraken) 3) overdraagbaar is van een persoon op een ander (het kan het object zijn van een vrijwillige ruil: onder de douche een liedje zingen voor uzelf is geen product, ook al heeft het voor U enig nut, en ook al kost het U moeite om te zingen). Onderwijs voldoet perfect aan die criteria. 1) onderwijs kost moeite voor de leerkracht, het valt niet uit de lucht 2) we zouden kunnen hopen dat het voor de student enig nut heeft 3) de act zelf van onderwijs is een overdracht. Dus leg mij nu eens uit waarom onderwijs geen product zou zijn.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 1 augustus 2014 om 13:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#444 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Friedman heeft liberale trekken, maar hij is van de Chicago school, met nogal wat etatistische trekjes. Op zich is dat dus geen argument. Ik denk wel dat von Mises of Hayek onderwijs wel als een product beschouwt, hoewel ik het niet gaan opzoeken ben. Volgens patrickve is het wel een product. Dat zou moeten volstaan als argument.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 1 augustus 2014 om 13:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#445 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Indien er een democratisch draagvlak was voor het afschaffen van de solidariteit, was die er al niet meer. Heeft niks met dwang of geweld te maken. Wel met het feit dat u problemen hebt met de democratie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#446 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat zij die dat kiezen, daar vrijwillig samen voor betalen he. En daar zelf ook van profiteren. Een godwinneke, maar Hitler was ook verkozen. Je kon dus aan de Duitse Joden zeggen: allez, hup, in den beestentrein! U kiest de politiek en dus ook het beleid !
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 1 augustus 2014 om 13:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#447 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#448 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, natuurlijk.
![]() |
#449 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#450 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#451 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, natuurlijk niet. Ik heb dat al gezegd: ik denk dat de regels van het spel verkeerd zijn. Maar ik kan ze niet veranderen. Ik kan enkel stellen welke regels veel beter zouden werken. Maar aangezien de regels van het spel zijn wat ze zijn, optimiseer ik natuurlijk volgens de bestaande regels, en niet volgens die van mijn hypothetisch voorkeur systeem.
Ik ga niet de nadelen van mijn regels ondervinden, en ook nog eens de nadelen van het huidige systeem. Ik zou zeggen: moest ik zelfstandige zijn in een liberale maatschappij, direct (er is trouwens geen keuze). Maar zelfstandige zijn in het huidig systeem waar je door de staat gestroopt wordt, je moet goed gek zijn. Ik zit veel liever aan de kant van de dieven he. Ik heb al dat voorbeeld aangehaald: een top voetballer kan van de opinie zijn dat in voetbal, kopstoten niet toegelaten zouden mogen zijn. Hij zou zijn redenen hebben om dat te denken. Maar zolang de regels van het voetbal niet aangepast zijn, zal hij wel degelijk doelen proberen te scoren met een kopstoot. Want hij gaat zichzelf toch geen nadeel berokkenen omwille van zijn visie, terwijl anderen dat nadeel niet zouden kennen.
![]() |
#452 |
Banneling
|
![]() Al eens bij stilgestaan dat de mens niet geschikt is om in een liberale maatschappij te functioneren ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#453 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is hier een beetje anders, maar niet veel. Het enige verschil is dat je het nog een beetje mag zeggen. Wat mij schokt is dat zovelen zodanig geindoctrineerd zijn dat ze denken dat het niet rot is. Maar dat was in de Soviet Unie ook zo.
![]() |
![]() |
#454 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 1 augustus 2014 om 13:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#455 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
en dan heb je nog de "CEO" van dat onderwijsbedrijfje, die waarschijnlijk 20 x meer wil verdienen, omdat hij toch een CEO van een privé bedrijf is (Het zijn liberalen zoals jij die dat toch correct vinden?). en dan willen ze nog minstens winst maken ook.. ja, 150000 is geen overdreven getal, integendeel.
“Conservatism is the blind and fear-filled worship of dead radicals.” -- Mark Twain "Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler Laatst gewijzigd door Sywen : 1 augustus 2014 om 14:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#456 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Theoretische bekommeringen zijn irrelevant. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#457 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1200 Euro in de maand. Allez, we zijn ruim. 2000 Euro kuisen. Huur. Zo een huis moet wel te huren zijn voor 2000 Euro, he. Drie keer, dus 6000 Euro huur. En neem nog iemand (om 10 klasjes te beheren zal dat wel gaan zekers !) om de administratie te doen. Allez, twee. Elk 5000 Euro zoals een leraar. 10 000 Euro. Totaal: 2000 Euro kuisen + 6000 Euro huur, + 10 000 Euro administratie. Ik kom op 18 000 Euro uit. Ik had 30 000 geschat. Maar daar zit ook materiaal in: papier, borden, meubelen die kapot gaan en vervangen worden. 10 000 Euro per maand hiervoor lijkt mij redelijk nee ? 1000 Euro per klas per maand als materiaal budget ? Hoe geraak jij aan 150 000 Euro ? Citaat:
En niet overdrijven he, we hebben het hier over een klein bedrijfje met 12 personeelsleden he (een chef, een administratieve hulp, en 10 leraren). Ik wilde gewoon maar aantonen dat het mogelijk is om perfect prive onderwijs te organiseren aan een schappelijke prijs, die veel lager ligt dan die nu.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 1 augustus 2014 om 14:11. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#458 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat vele mensen veel meer consumeren dan ze zelf bijdragen ? En dat is wat jij SOLIDARITEIT durft te noemen ? Vind jij dat kunnen ?
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 1 augustus 2014 om 14:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#459 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De overgrote meerderheid van de Europeanen ziet dat anders. Ik zou zelfs durven stellen dat veel meer burgers Defensie, wat volgens u wel een publiek goed zou zijn, zouden willen afschaffen als publiek goed. Laatst gewijzigd door Another Jack : 1 augustus 2014 om 14:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#460 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Onderwijs is een produkt. Als je daar niet mee akkoord bent, moet je eens uitleggen wat volgens U een produkt is, en waarom dat onderwijs daar niet onder valt. Ik heb mijn definitie van "produkt" gegeven en ik denk dat dat de algemeen aanvaarde definitie is. Je moet ook eens de definitie geven van "publiek goed", en zien hoe goed "onderwijs" daar mee overeen komt. Marktplein komt in gedachten bijvoorbeeld, voor "publiek goed". Normaal zijn publieke goederen dingen die geen persoon-tot-persoon relaties bevatten. Zo is "politiebescherming" een publiek goed, want de politie levert JOU specifiek geen dienst door een misdadiger te vatten, dat is iets dat iedereen ten goede komt. Als het leger ergens regimes gaat dwingen om ons goedkoper petroleum te leveren door wat steden plat te gooien ginder, is dat ook iets dat aan iedereen ten goede komt en niet aan enkele specifieke mensen. Echter, de les die de leraar aan JOU en jouw klas geeft, die is niet "voor iedereen". Dat is een dienst die aan slechts enkele mensen wordt gegeven. Dat het produkt in een staatsfabriek moet geproduceerd worden, is de discussie die we kunnen aangaan. En dan moeten we de voor en nadelen van staatsproductie eens overwegen.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 1 augustus 2014 om 14:30. |
|
![]() |
![]() |