Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 augustus 2016, 17:51   #441
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Als ze dit zouden willen, maar ga ervan dat Wallonië in dat geval liever zelfstandig verder gaat.
Er zit toekomst in Wallonië, we zijn goede buren en gelijkwaardige partners.
Drijven over en weer goede handel met elkaar en beiden in investeren (ook cultureel).

Wallonië komt er weer bovenop. Als de Hollanders er niet in zouden geloven zouden ze Wallonië links laten liggen.
Voordeel met Walen, minder gezeik.
Denk toch maar eens na over mijn variant op jouw voorstel.
Je moet weten dat 85% van het gezeik uit de belgische politiek uit antwerpen komt. Knip die factie weg door het gebied te converteren in moeras & natuurgebied en de rest van vlaanderen kan in perfecte symbiose leven met zowel wallonië als nederland.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2016, 18:05   #442
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik waardeer je blijk van goede wil, maar er zijn nog mogelijkheden.
Zo zouden wij (vlaanderen) de haven kunnen annexeren, en we geven antwerpen-stad gratis aan nederland. Met de afspraak dat het onder water moet worden gezet en zo maken we het tot een gigantisch natuurgebied met moeras biotoop ! (uiteraard zullen we helpen met het dossier om maximaal europese fondsen voor bio diversiteit te kunnen gebruiken daarvoor). Dit gebied kan dan dienen voor nederland als habitatrichtlijngebied. En als goede koopmannen kunnen jullie daar ecologisch toerisme organiseren.

.
No deal. Een gigantisch natuurgebied ok, maar neem aan dat we de Antwerpenaren erbij cadeau krijgen?
Hoewel, we kunnen ze evt naar de UK deporteren als WA de failliete boedel UK na een brexit overneemt
(Zo niet zijn er nog een paar eilandjes in de Cariben)

Laatst gewijzigd door Adrian M : 28 augustus 2016 om 18:08.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2016, 18:08   #443
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw interpretatie w.s. Geloof er geen zak van dat Wallonië daadwerkelijk bij Frankrijk zou willen.
Hebt U al eens iets over de Waalse politieke geschiedenis gelezen

Op 20 en 21 oktober 1945 werd in Luik het Waals Nationaal Congres gehouden, waaraan 1500 congressisten meededen, voorgezeten door Joseph Merlot.

Zij wierp zich op als vertegenwoordiging van het Waalse volk. In de eerste stemming kozen er van de 1046 van hen:

17 voor een unitair België;
391 voor een autonoom Wallonië in Belgisch staatsverband;
154 voor een onafhankelijk Wallonië

en 486 voor aansluiting bij Frankrijk.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Waalse_Beweging
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2016, 18:30   #444
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht

Op 20 en 21 oktober 1945 werd in Luik het Waals Nationaal Congres gehouden, waaraan 1500 congressisten meededen, voorgezeten door Joseph Merlot.

Zij wierp zich op als vertegenwoordiging van het Waalse volk. In de eerste stemming kozen er van de 1046 van hen:

Als buitenstaander/buitenlander krijg ik niet de indruk dat het rattachisme werkelijk leeft in Wallonië
Komt op over mij dat Wallonië in de hoek Frankrijk gedrukt wordt door de ontwikkelingen in Vlaanderen.

Vanuit Nederlandse optiek heeft het er geen behoefte aan om als speelbal te fungeren in de onderlinge strijd.
Niet alleen vanuit handelsoogpunt, maar ook politiek gezien werden mee o.a. daarom stappen gezet toenadering tot Wallonië.
Nederland heeft te maken met België, ofwel Wallonië en Vlaanderen

Magnette noemt rattachisme irrealistisch
21/10/2010
Aansluiten bij een buurland vindt Magnette een "belachelijk" idee, zeker als de cultuur van dat land "totaal tegengesteld is aan de onze". "Als ik de situatie zie in Frankrijk, begrijp ik waarom Wallonië nog nauwelijks drie rattachisten telt", vervolgt hij, verwijzend naar het gebrek aan sociaal overleg en de autoritaire regeringsaanpak van het pensioendebat in Frankrijk.

Een aansluiting met Duitsland ziet hij dan nog eerder zitten. "Dat strookt beter met de industriële belangen van Wallonië", besluit hij.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20101021_044
Oud 28 augustus 2016, 18:46   #445
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als buitenstaander/buitenlander krijg ik niet de indruk dat het rattachisme werkelijk leeft in Wallonië
Komt op over mij dat Wallonië in de hoek Frankrijk gedrukt wordt door de ontwikkelingen in Vlaanderen.

Vanuit Nederlandse optiek heeft het er geen behoefte aan om als speelbal te fungeren in de onderlinge strijd.
Niet alleen vanuit handelsoogpunt, maar ook politiek gezien werden mee o.a. daarom stappen gezet toenadering tot Wallonië.

21/10/2010
Aansluiten bij een buurland vindt Magnette een "belachelijk" idee, zeker als de cultuur van dat land "totaal tegengesteld is aan de onze". "Als ik de situatie zie in Frankrijk, begrijp ik waarom Wallonië nog nauwelijks drie rattachisten telt", vervolgt hij, verwijzend naar het gebrek aan sociaal overleg en de autoritaire regeringsaanpak van het pensioendebat in Frankrijk.

Een aansluiting met Duitsland ziet hij dan nog eerder zitten. "Dat strookt beter met de industriële belangen van Wallonië", besluit hij.
Citaat:
Aansluiten bij een buurland (Frankrijk) vindt Magnette een "belachelijk" idee, zeker als de cultuur van dat land "totaal tegengesteld is aan de onze".
Maar tezamen met Vlaanderen, waarvan de cultuur totaal tegengesteld is aan de Waalse, dat is dik in orde.

Alleszins, de mop van de dag, aansluiten bij Duitsland ziet hij wel zitten, in tegenstelling met Frankrijk, hebben ze daar wel de cultuur mee gemeen.

Tot zover de Belgische 'lach of ik schiet-show'.
Oud 28 augustus 2016, 18:50   #446
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Maar tezamen met Vlaanderen, waarvan de cultuur totaal tegengesteld is aan de Waalse, dat is dik in orde.

Alleszins, de mop van de dag, aansluiten bij Duitsland ziet hij wel zitten, in tegenstelling met Frankrijk, hebben ze daar wel de cultuur mee gemeen.

Zou La Passionaria Laurette Mitraillette dat al weten? Ze zal weer beginnen gillen dat ze "le bruit des bottes nazis" zal horen.
Oud 28 augustus 2016, 20:22   #447
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

21/10/2010

Een aansluiting met Duitsland ziet hij dan nog eerder zitten.
"Dat strookt beter met de industriële belangen van Wallonië", besluit hij.

Met de financiële belangen van Wallonië zeker

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 28 augustus 2016 om 20:23.
Oud 28 augustus 2016, 20:33   #448
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Zou La Passionaria Laurette Mitraillette dat al weten? Ze zal weer beginnen gillen dat ze "le bruit des bottes nazis" zal horen.
Als ze maar tranfers krijgen ,
dan is alles in orde voor de Walen.

Dan blijven ze zelfs samenhokken met de Vlamingen
Oud 28 augustus 2016, 20:42   #449
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

Aangezien Vlamingen en Walen al zo lang met elkaar samenleven lijkt het me logisch te veronderstellen dat beiden
meer met elkaar gemeen zullen hebben dan met elk ander buurland
Oud 28 augustus 2016, 20:52   #450
cato

Standaard

Citaat:
Wij Zeeuws Vlaanderen en jullie Wallonië

Leg maar al 16 miljard € zakgeld klaar voor de Waaltjes.
Wij ( Nederland) krijgen Vlaanderen terug en dan mogen jullie Wallonië houden en dan zeuren we niet meer over 1830.

Laatst gewijzigd door cato : 28 augustus 2016 om 20:55.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2016, 20:53   #451
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aangezien Vlamingen en Walen al zo lang met elkaar samenleven lijkt het me logisch te veronderstellen dat beiden
Adrian, we gaan nog wel een deal moeten sluiten wat we met die vervelende antwerpenaren gaan doen eenmaal we het gebied terug geven aan de natuur. België heeft geen cultuur om ze de Soylent Green route op te sturen, ik denk trouwens dat zelfs Rendac.be onvoldoende capaciteit heeft om dit snel op te lossen.
En ze herlokaliseren in zeeuws vlaanderen is ook geen goede oplossing tenzij ze (uiterst onwaarschijnlijk...) kunnen tot het besef gebracht worden dat ze hun onuitstaanbare dialect in sneltreinvaart moeten afleren.

Het is geen gezellige piste, maar misschien onvermijdelijk ? Mits wat taalpolitie op straat om ontsporingen snel met de wapenstok te beteugelen kan het misschien lukken.

Wat denk jij ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2016, 21:01   #452
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat samenleven is juist niet logisch.

De Vlamingen moeten betalen
en dan nog eens verplicht de taal van hun ontvangers leren .

De Walen ontvangen het geld van de Vlamingen
maar voelen zich wel te goed om de taal van de Vlamingen te leren .

Normaal is dit niet en daarom zal dit ook niet blijven duren.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 28 augustus 2016 om 21:15.
Oud 28 augustus 2016, 21:03   #453
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Wij ( Nederland) krijgen Vlaanderen terug en dan mogen jullie Wallonië houden en dan zeuren we niet meer over 1830.
Niemand wil Wallonië, dat had ik al langer in de gaten.

Waarom zou dat toch zijn
Oud 28 augustus 2016, 22:50   #454
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw interpretatie w.s. Geloof er geen zak van dat Wallonië daadwerkelijk bij Frankrijk zou willen.
Naar mijn idee staan Walen net zo ver van de Fransen af als Vlamingen van Nederlanders.
Walen willen inderdaad geen Fransen zijn. Onlangs was ik in Péruwelz in het bedevaartsoord Bon-Secours en daar ze heel duidelijk onderscheid tussen wie aan deze of aan de andere kant van de grens woont.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2016, 22:51   #455
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Totaal irrelevant vandaag de dag.
Oud 29 augustus 2016, 20:06   #456
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Totaal irrelevant vandaag de dag.
Alles van voor 1945 is dus totaal irrelevant vandaag de dag

Dat zullen de Belgicisten graag horen .

Al hun argumenten tegen de Vlamingen

en de Vlaamse Onafhankelijkheid dateren van voor 1945
Oud 29 augustus 2016, 22:02   #457
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alles van voor 1945 is dus totaal irrelevant vandaag de dag
Kuch. Alles? Waar had ik het over alles?

Nergens.

Wel over dat specifiek element. De Waalse Beweging is niet langer rattachistisch, beste. Het leeft nog uitsluitend onder een bijzonder kleine minderheid die onder elkaar nog eens diep verdeeld is.
Oud 29 augustus 2016, 22:55   #458
Adrian M

Standaard

Citaat:
Een aansluiting met Duitsland ziet hij dan nog eerder zitten.
"Dat strookt beter met de industriële belangen van Wallonië", besluit hij.

Met de financiële belangen van Wallonië zeker
Zo vreemd lijkt het me niet, mee gezien wat minister Paul Magnette o.a. over de "politieke cultuur" en het "sociale systeem" aangaf

Daarnaast geldt dat, naarmate het met Frankrijk economisch slechter ging, Duitsland en Wallonië meer toenadering tot elkaar zochten.
Hetzelfde gebeurde ten aanzien van Nederland.
Zowel Duitsland als Nederland zagen toekomst in Wallonië en zijn gaan investeren en samenwerken met Wallonië
Als België, komt op mij over dat, behalve Vlaanderen, ook Wallonië zich meer en meer op de Noordelijke landen aan het richten is.

Opvallend is dat het ook culturele samenwerking met Nederland zoekt
Een zekere band, restant, altijd behouden gebleven met Wallonië, de Waalse kerken en scholen in Nederland.
Gezien een toename aan economische samenwerking en culturele samenwerking zal dit zondermeer meer aandacht gaan krijgen.

Als Vlamingen geen verwantschap voelen met de Walen, hoe was dit dan voor de 19e eeuw?
In Wallonië ging men pas daadwerkelijk over op het Frans in de 19e eeuw
Een Waal wordt mijn inziens geen Fransman omdat hij ook Frans spreekt, evenmin een Vlaming, Hollander omdat hij tevens ABN spreekt.

Gedankenspiele: Belgischer Minister würde Wallonie an Deutschland angliedern
21.10.2010

Belgien steckt in einer tiefen Krise, seit Monaten warten die Bürger auf die Bildung einer neuen Regierung. Energieminister Magnette macht nun mit einer ungewöhnlichen Aussage auf sich aufmerksam: Sollte das Königreich auseinanderbrechen, könnte die Wallonie an Deutschland fallen.

Brüssel - Ein belgischer Minister hat für den Fall eines Auseinanderbrechens des Königreiches vorgeschlagen, dass sich der südliche Landesteil Wallonie an Deutschland angliedert. Deutschland stehe der Wallonie hinsichtlich der politischen Kultur näher als Frankreich, sagte Klima- und Energieminister Paul Magnette der Zeitung "La Libre Belgique".

Es handele sich aber um Gedankenspiele, machte Magnette deutlich, der aus der Wallonie stammt. "Plan A" bestehe in einer Reform Belgiens, die aus der seit Monaten dauernden Krise führen soll.

Belgien steckt seit April in einer Krise. Die damalige Regierung unter Yves Leterme zerbrach an dem Sprachenstreit zwischen Flamen im Norden und Französischsprachigen in der Wallonie und Brüssel; die deutschsprachige Minderheit in der Wallonie verhält sich in dem Streit meist neutral. Nach den Neuwahlen im Juni wartet das Land weiter auf die Bildung einer neuen Regierung, Leterme und seine Minister führen die Amtsgeschäfte nur noch kommissarisch.

Eine Angliederung der französischsprachigen Wallonie an Frankreich schloss Magnette mit Verweis auf die Art der politischen Auseinandersetzungen in dem Nachbarland aus: "Bei uns gibt es niemals ein brennendes Auto, weil man verhandelt", sagte er. Deutschland besitze ein "System der sozialen Verständigung", das dem wallonischen System ähnele.
http://www.spiegel.de/politik/auslan...-a-724460.html
Oud 30 augustus 2016, 07:54   #459
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo vreemd lijkt het me niet, mee gezien wat minister Paul Magnette o.a. over de "politieke cultuur" en het "sociale systeem" aangaf

Daarnaast geldt dat, naarmate het met Frankrijk economisch slechter ging, Duitsland en Wallonië meer toenadering tot elkaar zochten.
Hetzelfde gebeurde ten aanzien van Nederland.
Zowel Duitsland als Nederland zagen toekomst in Wallonië en zijn gaan investeren en samenwerken met Wallonië
Als België, komt op mij over dat, behalve Vlaanderen, ook Wallonië zich meer en meer op de Noordelijke landen aan het richten is.

Opvallend is dat het ook culturele samenwerking met Nederland zoekt
Een zekere band, restant, altijd behouden gebleven met Wallonië, de Waalse kerken en scholen in Nederland.
Gezien een toename aan economische samenwerking en culturele samenwerking zal dit zondermeer meer aandacht gaan krijgen.

Als Vlamingen geen verwantschap voelen met de Walen, hoe was dit dan voor de 19e eeuw?
In Wallonië ging men pas daadwerkelijk over op het Frans in de 19e eeuw
Een Waal wordt mijn inziens geen Fransman omdat hij ook Frans spreekt, evenmin een Vlaming, Hollander omdat hij tevens ABN spreekt.

Gedankenspiele: Belgischer Minister würde Wallonie an Deutschland angliedern
21.10.2010

Belgien steckt in einer tiefen Krise, seit Monaten warten die Bürger auf die Bildung einer neuen Regierung. Energieminister Magnette macht nun mit einer ungewöhnlichen Aussage auf sich aufmerksam: Sollte das Königreich auseinanderbrechen, könnte die Wallonie an Deutschland fallen.

Brüssel - Ein belgischer Minister hat für den Fall eines Auseinanderbrechens des Königreiches vorgeschlagen, dass sich der südliche Landesteil Wallonie an Deutschland angliedert. Deutschland stehe der Wallonie hinsichtlich der politischen Kultur näher als Frankreich, sagte Klima- und Energieminister Paul Magnette der Zeitung "La Libre Belgique".

Es handele sich aber um Gedankenspiele, machte Magnette deutlich, der aus der Wallonie stammt. "Plan A" bestehe in einer Reform Belgiens, die aus der seit Monaten dauernden Krise führen soll.

Belgien steckt seit April in einer Krise. Die damalige Regierung unter Yves Leterme zerbrach an dem Sprachenstreit zwischen Flamen im Norden und Französischsprachigen in der Wallonie und Brüssel; die deutschsprachige Minderheit in der Wallonie verhält sich in dem Streit meist neutral. Nach den Neuwahlen im Juni wartet das Land weiter auf die Bildung einer neuen Regierung, Leterme und seine Minister führen die Amtsgeschäfte nur noch kommissarisch.

Eine Angliederung der französischsprachigen Wallonie an Frankreich schloss Magnette mit Verweis auf die Art der politischen Auseinandersetzungen in dem Nachbarland aus: "Bei uns gibt es niemals ein brennendes Auto, weil man verhandelt", sagte er. Deutschland besitze ein "System der sozialen Verständigung", das dem wallonischen System ähnele.
http://www.spiegel.de/politik/auslan...-a-724460.html
U hebt duidelijk nog niet lang in Wallonië geleefd ,
of met Walen zaken gedaan .

Probeer dit eens
en dan zullen we kijken of U nog hetzelfde denkt.
Oud 31 augustus 2016, 15:35   #460
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

onzin, Nederland heeft geen enkele interesse in Wallonië. Niet anders dan in andere gebieden waarin we investeren bedoel ik. Verwantschap word in het geheel niet gevoeld.

We investeren ook in Frankrijk, Italië en Kazachstan. Vlaanderen is voor ons een heel ander ding dan Wallonië.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be