Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 april 2020, 17:06   #441
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Je hebt al een opmerkelijke progressie ondergaan, je fabuleert niet meer in termen van "een volk" maar bekijkt de realiteit. Bravo !

Nationaliteit, en administratieve plaats van woonst dus. En geen folklore.

Maar toch deze correctie : wettelijk is hij een Belg, administratief is hij een Vlaming, maar evenzeer een limburger gezien zijn woonplaats.

Ik hoop oprecht dat onze forumvriendinnen Marie en Ompaplop meelezen, dan begrijpen ze eindelijk ook dat zij wettelijk Belg zijn, en daarnaast waalse zijn.
Die zogezegde "progressie" is bij u voldtrekt denkbeeldig Panda. Ik heb nooit het zuiver juridische aspect van "Belg" ontkend. Om de eenvoudige reden dat wij nu eenmaal wettelijk verplicht zijn met een identiteitskaart rond te lopen waarop staat dat ik "Belg" ben. Maar geloof me vrij, daar staat bij mij geen overtuiging achter, het spreekt mij hoegenaamd niet aan. De notie "Vlaming" daarentegen wel, net zoals dat ook het geval is met de notie "Vlaams volk". Dat is bij mij gesteund zowel op een linguistische, een socio-culturele als op een economische realiteit.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 17:11   #442
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Knuppel is weg. Maar ik zie het uur.

Vieruurtje: abrikozenvlaai met koffie.
En om half zes boterham met hesp + tas koffie klaarzetten voor als de 'grote francofonie' binnenkomt na het gras te hebben afgereden.

Om 19.30 op rtbf naar JT kijken, en om 20.15 : c'est du Belge - Best of !
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 17:18   #443
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Draai het getal eens om, dan kom je in de buurt.

MR 14
OVLD 12
CD&V 12

Dat is 38 zetels op 150 is een ferme minderheid.

Deze regering moet voor zaken, die niet tot haar volmachten behoren, steeds een meerderheid zoeken.

Voor de coronacrisis zal dat gaan, maar voor al de rest is dat gewoon onwerkbaar.

Niemand betwist dat, in tegendeel : iedereen weet dat en het wat trouwens het uitgangspunt om uit deze crisette te geraken. Namelijk een doorstart van de restregering met volmachten, en binnen 6 maand zien we verder.

Wie het daar niet mee eens is, mag altijd een motie van wantrouwen proberen te laten stemmen. En het uitleggen aan de bevolking dat ze een politiek spelletje voeren prioriteit geven.
Oud 3 april 2020, 17:20   #444
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat er maar niet in he, je blijft afkomen met die zever van "de grootste partij MOET er in zitten".
Quote eens waar dat staat.

Citaat:
Dat is nu net eens ondemocratische bullshit van de bovenste plank.
Niet in een democratie die naam waard.

Citaat:
De partijen die samen een meerderheid kunnen vinden, hebben een DEMOCRATISCHE meerderheid, en kunnen dus regeren
.

Dat kan, maar de regering Wilmés heeft op geen stukken na een meerderheid. Als dat wél zo was had ze geen volmachten nodig. De Vlaamse regering heeft wél een democratische meerderheid.

Citaat:
Als de NVA 49 % van de stemmen haalt, maar de anderen partijen die 51 % samen hebben verzamelen zich, en vormen een regering, dan spreken we nog steeds van een DEMOCRATISCHE regering. Ze vertegenwoordigen een meerderheid van de kiezers.
Inderdaad, maar dat is dus NIET het geval met de regering Wilmés.

Vergeet even niet dat dezelfde regels gelden als het andersom is. En dat er niet toevallig ook 2/3 meerderheden gehanteerd worden in Belgique. Voor een staatshervorming bijvoorbeeld. De Vlamingen zijn immers ver in de meerderheid. Om te vermijden dat die verdomde Vlamingen hun democratische meerderheid konden gebruiken kwamen er grendels, pariteitswetten, en vetorechten. Stuk voor stuk democratieverkrachtende ingrepen.
Citaat:
Maar feit blijft dat je coalities moet vormen. Als de NVA zich onmogelijk maakt voor heel wat partijen, door haar standpunten, dan is het toch maar logisch dat ze op een andere manier aan een meerderheid proberen te geraken?
Inderdaad. Maar dan moeten de kleine mormelpartijtjes, die OOK aan hun standpunten vasthouden, en die zich OOK onmogelijk maakten daar OOK de gevolgen van dragen.
De Belzieke compromiscultuur geldt OOK voor de Franstaligen. De gevolgen van hun handelswijze waren nooit duidelijker dan vandaag. Vergeet niet dat het Magnette was die zijn keutel introk.

Citaat:
Jij wenst de facto een dictatuur van de minderheid zoals we die nu kennen op Vlaams niveau, met vazalpartijtjes zoals CD&V en VLD. Dat pakt niet op federaal niveau.
Voor de zoveelste keer,Tavek, ik ben er niet van gediend dat jij mij zaken aanwrijftdie op flagrangte leugens berusten

De Vlaamse regering bestaat niet uit een dictatuur van de minderheid met "vazalpartijtjes" maar uit een democratische meerderheid. Een meerderheid die werd gevormd omdat de "vazalpartijtjes" (die notabene eveneens deel uitmaken van federale minderheidsregering van Wilmés) weigerden een coalitie te vormen met de "mestkevers". De regering Wilmés bestaat wél uit een dictatuur van de minderheid.

Het is het één of het ander,Tavekmaar wat deVlaamse regering zeker NIET is, is een dictatuur van de minderheid. Daarvoor moet je bij de federale regering zijn.

Wat ik wens is alleszins NIET wat jij mij in de schoenen schuift.
Ik raad je dringend aan om voortaan voor jezelf te lullen ipv in mijn plaats.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 3 april 2020 om 17:46.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 17:34   #445
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Niemand betwist dat, in tegendeel : iedereen weet dat en het wat trouwens het uitgangspunt om uit deze crisette te geraken. Namelijk een doorstart van de restregering met volmachten, en binnen 6 maand zien we verder.

Wie het daar niet mee eens is, mag altijd een motie van wantrouwen proberen te laten stemmen. En het uitleggen aan de bevolking dat ze een politiek spelletje voeren prioriteit geven.
Leuk dat je wens droom niet uitkwam, héPanda?
Het is toch vééél leuker zoals het nu gaat? De coronacrisis misbruiken om de N-VA alsnog de duimschroeven aan te doen?
Oud 3 april 2020, 17:36   #446
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Quote eens waar dat staat.

Niet in een democratie die naam waard.

.

Dat kan, maar de regering Wilmés heeft op geen stukken na een meerderheid.Als dat wél zo was had ze geen volmachten nodig. De Vlaamse regering heeft wél een democratische meerderheid.

Inderdaad, maar dat is dus NIET het geval met de regering Wilmés. Vergeet even niet dat dezelfde regels gelden als het andersom is. En dat er niet toevallig ook 2/3 meerderheden gehanteerd worden in Belgique. Voor een staatshervorming bijvoorbeeld. De Vlamingen zijn immers ver in de meerderheid. Om te vermijden dat die verdomde Vlamingen hun democratische meerderheid konden gebruiken kwamen er grendels, pariteitswetten, en vetorechten. Stuk voor stuk democratieverkrachtende ingrepen.

Inderdaad. Maar dan moeten de kleine mormelpartijtjes, die OOK aan hun standpunten vasthouden, en die zich OOK onmogelijk maakten daar OOK de gevolgen van dragen.
De Belzieke compromiscultuur geldt OOK voor de Franstaligen. De gevolgen van hun handelswijze waren nooit duidelijker dan vandaag. Vergeet niet dat het Magnette was die zijn keutel introk.

Voor de zoveelste keer,Tavek, ik ben er niet van gediend dat jij mij zaken aanwrijftdie op flagrangte leugens berusten

De Vlaamse regering bestaat ook niet uit een dictatuur van de minderheid met "vazalpartijtjes" maar uit een democratische meerderheid. Een meerderheid die werd gevormd omdat de "vazalpartijtjes" (die eveneens deel uitmaken van fecderale minderheidsregering van Wilmés) weigerden een coalitie te vormen met de"mestkevers". De regering Wilmés bestaat wél uit een dictatuur van de minderheid.

Het is het één of het ander,maar wat het zeker NIET is, is een dictatuur van de minderheid.
Wat ik wens is alleszins NIET wat jij mij in de schoenen schuift.
Ik raad je dringend aan om voortaan voor jezelf te lullen ipv in mijn plaats.
Essentie van de zaak is dat jij niet kan verdragen dat de andere partijen een hekel hebben aan de programmas van het VB en de NVa, waardoor ze de facto in een cordon zitten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 18:05   #447
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Essentie van de zaak is dat jij niet kan verdragen dat de andere partijen een hekel hebben aan de programmas van het VB en de NVa, waardoor ze de facto in een cordon zitten.
Laatste waarschuwing! Wat ik VOLGENS JOU niet kan verdragen is MIJN zaak.
Daar heb jij niet over te oordelen.

Voor MIJ is de essentie van de zaak dat minipartijtjes niet het recht hebben om twee partijen uit te sluiten die ei zo na een volstrekte meerderheid hebben. Dat de minipartijtjes een hekel hebben aan het programma van de Vlaams-nationalisten doet niet terzake. Wat wél terzake doet is dat de KIEZERS van de grootste partijen minstens evenveel recht hebben om vertegenwoordigd te worden als de kiezers van de kleintjes. Wat jij bepleit is dagelijkse kost in een dictatuur.
Oud 3 april 2020, 18:11   #448
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Die zogezegde "progressie" is bij u voldtrekt denkbeeldig Panda. Ik heb nooit het zuiver juridische aspect van "Belg" ontkend. Om de eenvoudige reden dat wij nu eenmaal wettelijk verplicht zijn met een identiteitskaart rond te lopen waarop staat dat ik "Belg" ben. Maar geloof me vrij, daar staat bij mij geen overtuiging achter, het spreekt mij hoegenaamd niet aan. De notie "Vlaming" daarentegen wel, net zoals dat ook het geval is met de notie "Vlaams volk". Dat is bij mij gesteund zowel op een linguistische, een socio-culturele als op een economische realiteit.
Enkel de realiteit telt, niet wat iemand in zijn eigen fantasiewereld graag zou zien. Dus : de juridische realiteit zoals die bestaat en via wetgeving vast ligt.

Dat belet niemand om te denken dat hij lid is van een alternatieve realiteit, en daar in zijn privé sfeer zelfs clubjes over op te richten, rituelen inbegrepen.

Jehova's getuigen doen dat ook, of de zwarte kousen brigade in nederland, of het clubje van de Noachieten hier in Belgenland.

Waar je naast de trappers zit is in je poging om die realiteit te ontkennen : namelijk erover praten alsof het "enkel" gaat om een juridisch aspect...

I got news for you : dat is het enige wat van belang is in de echte wereld.
Eenmaal je de limieten van je hobby overstijgt, telt enkel de realiteit. Identiteit. En die loopt 100% samen met nationaliteit in de echte wereld.
Oud 3 april 2020, 18:19   #449
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet niet of je beseft hoe vaak je je eigen ruiten ingooit.
Met bovenstaande reactie geef je domweg toe dat het cordon voor andere doeleinden gehanteerd wordt dan om een racistische partij "een poot uit te draaien".
Ik hoef niet te raden zeker wat ware reden voor het cordon sanitair is.
Oud 3 april 2020, 18:24   #450
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Voor MIJ is de essentie van de zaak dat minipartijtjes niet het recht hebben om twee partijen uit te sluiten die ei zo na een volstrekte meerderheid hebben. Dat de minipartijtjes een hekel hebben aan het programma van de Vlaams-nationalisten doet niet terzake.

Besef jij soms wel wat ge schrijft ?

Ge zegt hier dus letterlijk _ zoals ik hier al menig maal kwam te stellen _ dat de kleintjes 'verplicht' in zee moeten met de groten
Ze mogen dus niet te samenhokken en zelf een meerderheid proberen te vinden...dat recht hebben ze niet

Citaat:
Wat wél terzake doet is dat de KIEZERS van de grootste partijen minstens evenveel recht hebben om vertegenwoordigd te worden als de kiezers van de kleintjes.
Zij worden ook vertegenwoordigt in het parlement ...maar dat bedoelde je natuurlijk niet

Gij denkt in termen van dat ze evenzeer a rato dienen aanwezig te zijn in een regering of zo

Citaat:
Wat jij bepleit is dagelijkse kost in een dictatuur.
Neen jij doet dat eerder

Want ge komt te zeggen dat een partij met een minderheid (met als enig kenmerk dat ze toevallig het grootste aantal kiezers vertegenwoordigt) er sowieso dient in te zitten
De rest kan/mag volgen louter ter aanvulling

Laatst gewijzigd door praha : 3 april 2020 om 18:26.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 18:31   #451
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet niet of je beseft hoe vaak je je eigen ruiten ingooit.
Met bovenstaande reactie geef je domweg toe dat het cordon voor andere doeleinden gehanteerd wordt dan om een racistische partij "een poot uit te draaien".
Ik hoef niet te raden zeker wat ware reden voor het cordon sanitair is.
soms is het simpel hoor
gewoon even wiki aanklikken alvorens te reageren

De facto, Latijn voor : "in feite" of "in de praktijk".
Daar tegenover staat de jure : "formeel"

Laatst gewijzigd door praha : 3 april 2020 om 18:31.
Oud 3 april 2020, 18:33   #452
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Doe geen moeite,quercus.Voor Belgische nationalisten zoals panda bestaat er maar één nationaliteit: De zijne.
Zelfs Jules Destée heeft het er de Belgen niet ingekregen dat de realiteit is dat er geen Belgen zijn maar wel Vlamingen en Walen. Daar heeft een Belgisch identiteitsbewijs nooit verandering in kunnen brengen. Hoe fanatiek de Belgische separatisten dat ook geprobeerd hebben.

Destree had genoeg aan minder dan een eeuw om achter die realiteit te komen. Voor Panda volstaan twee eeuwen niet.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 3 april 2020 om 18:42.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 18:41   #453
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
soms is het simpel hoor
gewoon even wiki aanklikken alvorens te reageren

De facto, Latijn voor : "in feite" of "in de praktijk".
Daar tegenover staat de jure : "formeel"
Ik ben jouw juristenpraatjes niet nodig om te weten wat zowel de praktische, als de formele, als de feitelijke reden is voor het cordon sanitaire.

Tavek weet het ook, dat is zelfs duidelijk voor een debiel.
Oud 3 april 2020, 18:42   #454
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Voor MIJ is de essentie van de zaak dat minipartijtjes niet het recht hebben om twee partijen uit te sluiten die ei zo na een volstrekte meerderheid hebben. Dat de minipartijtjes een hekel hebben aan het programma van de Vlaams-nationalisten doet niet terzake. Wat wél terzake doet is dat de KIEZERS van de grootste partijen minstens evenveel recht hebben om vertegenwoordigd te worden als de kiezers van de kleintjes. Wat jij bepleit is dagelijkse kost in een dictatuur.
Krijg ik waarschuwingen ?

Wat, log je straks in op je admin account en flikker je me van dit forum af ?
Oud 3 april 2020, 18:44   #455
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Krijg ik waarschuwingen ?

Wat, log je straks in op je admin account en flikker je me van dit forum af ?
Op de rode driehoek klikken volstaat voor mij.
Oud 3 april 2020, 18:46   #456
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben jouw juristenpraatjes niet nodig om te weten wat zowel de praktische, als de formele, als de feitelijke reden is voor het cordon sanitaire.

Tavek weet het ook, dat is zelfs duidelijk voor een debiel.
Blijkbaar was het niet zo duidelijk
Misschien in simpele bewoordingen dan maar....
want ge vat het maar niet

De nva (en nog meer het vb) zet(ten) zichzelf buitenspel met zich zo op te stellen

Laatst gewijzigd door praha : 3 april 2020 om 18:46.
Oud 3 april 2020, 19:11   #457
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blijkbaar was het niet zo duidelijk
Misschien in simpele bewoordingen dan maar....
want ge vat het maar niet

De nva (en nog meer het vb) zet(ten) zichzelf buitenspel met zich zo op te stellen
Ze hebben nochtans minstens evenveel recht als alle anderen partijen om zich op te stellen zoals ze willen.

De essentie is dat er domweg wordt toegegeven dat het cordon een ander doel dient dan een racistische partij uit te sluiten.

Oud 3 april 2020, 19:18   #458
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Sommigen verwarren kwantiteit met kwaliteit.
Inderdaad dat is moeilijk als noch het ene, noch het andere er is...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 19:20   #459
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
allez dus summier

Perfect democratisch maar het bevalt U niet omdat de Vlaams-nationalistjes daar niet in geslaagd zijn de nodige vazalpartijtjes op te troggelen en de tradionelen wel

De Vlaams-nationalisten verwijten ze dus enkel wat ze zelf graag zou doen

We zijn er denkelijk uit
Waar praat ik hier over de vlaamse nationalisten...

Man, man, wat een verbeelding...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 19:22   #460
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Op de rode driehoek klikken volstaat voor mij.
Wacht, moet er nergens het forumregelment overtreden worden ?

Oh jee, en dan durf jij te spreken over dictaturen....kritische stemmen moeten het zwijgen opgelegd worden he knuppel. Alles wat niet Vlaams-nationaal is, moet er uit !

Laatst gewijzigd door Tavek : 3 april 2020 om 19:23.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be