Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 8 januari 2022, 15:53   #441
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Stand innovatie H1-2021 en de evolutie:

https://twitter.com/StefanBratzel/st...49943744892929
https://auto-institut.de/e-mobility-2/

BMW doet de grootste sprong bij de volgers, dan nieuweling Lucid en dan Daimler. Reus Toyota (43e) hebben ze er bijgeplakt omdat ze zoveel achterstand hebben...

Deze link legt het uit:
Citaat:
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/01/07...nen-2-a4076055

Autowereld en tech naderen elkaar in poging Tesla bij te benen

Elektrische auto’s

Een digitaal bedrijf worden is voor automakers een transitie die niet te onderschatten valt. Bedrijven als Volkswagen en Toyota ondervinden dat.

7 januari 2022

Laatst gewijzigd door Micele : 8 januari 2022 om 16:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2022, 10:32   #442
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De ganse VW Groep (14 merken/ 9 automerken) verkocht 452.900 electrische voertuigen in 2021, daar zijn bestelwagens mee inbegrepen.

VW Gp had zich meer voorgesteld maar dan bleef het chiptekort maar duren.

VW Gp verkocht in het algemeen totaal bijna 8,9 miljoen voertuigen, ~5,1% waren BEV.

De Duitse media spreken van een rampjaar en nog slechter dan coronajaar 2020. "VW Gp valt terug op het niveau van 2011"

Relatief gezien kunnen ze wel spreken van een 96% stijging van hun BEV-verkoop, moge het een kleine troost zijn. Hun recordschuldenberg zal weer wat gegroeid zijn, maar dat zijn ze gewend.

De enige markt waar ze beter deden is de US-markt waar ze zich herpakten met +15,6% dankzij hun stekkerwagens en BEVs. De andere markten, vooral op de Chinese krijgen ze amper voet aan de grond tussen al dat nieuw digitaal electrisch geweld met EV startups.

"VW wordt daar versleten als bompa-merk" op de sociale media. Het oude dealernetwerk zal wel aan een opfrissing toe zijn. Het is niet Tesla of Nio of XPeng of...

Aja de VW-Gp verkocht 48% BEVs van wat Tesla verkocht in 2021.

Enkel in Europa mag de VW Gp als OEM zich wel een kroontje geven met de meest verkochte electrische wagens (automerken Audi, Cupra, Porsche, Seat, Skoda, Volkswagen)

Laatst gewijzigd door Micele : 13 januari 2022 om 10:55.
Oud 14 januari 2022, 10:27   #443
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tesla model Y best verkochte premium SUV in China 2021:

Citaat:
January 13, 2022

The Tesla Model Y topped China’s premium SUV segment in 2021 with approximately 169,853 units sold from January to December last year, reported the China Passenger Car Association (CPCA).

Tesla sold 40,500 Model Y units in December 2021, earning second place in general SUV retail sales. The Haval H6 was the best-selling SUV in China, with 41,456 units sold. From January to December 2021, Tesla sold 169,853 Model Y vehicles, placing it in ninth place in the CPCA’s overall SUV retail sales rankings.

https://www.teslarati.com/tesla-mode...uv-sales-170k/
Oud 14 januari 2022, 16:49   #444
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

https://www.reuters.com/business/aut...bquKS0UGSJ_dns
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2022, 18:43   #445
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Heerlijk waar gebeurd verhaal.

Citaat:
https://www.zeta2030.org/insights/im...-stuck-on-i-95

"Ik ben dankbaar dat ik in mijn EV reed toen ik vast kwam te zitten op de I-95"

DAN KANNINEN

Nee, de recente nachtmerrie op Virginia's I-95 zou niet erger zijn geweest als iedereen in elektrische voertuigen had gereden in plaats van op benzine. In feite zou iedereen een veel betere ervaring hebben gehad als ze in een EV hadden gereden.

Een recent opiniestuk voerde aan dat als de I-95-catastrofe "een volledig elektrische aangelegenheid" was geweest, EV's "misschien kilometers ver op de snelweg zouden hebben bezaaid". Dat is verkeerd, en ik zou het weten - ik zat veertien uur vast op de I-95 in mijn EV.

Ik rijd een standaard Tesla Model 3. De stickerprijs was slechts een beetje hoger dan die van vergelijkbare nieuwe sedans, en ik verwacht duizenden dollars te besparen aan vermeden brandstof- en onderhoudskosten gedurende de levensduur van het voertuig. Ik vind het ook leuk dat mijn auto geen giftige vervuiling uitstraalt in mijn gemeenschap, en het is ook leuk om te rijden.

Ik ben vooral dankbaar dat ik in mijn EV reed toen ik vast kwam te zitten op de I-95. Ik zag talloze voertuigen over de weg glijden, maar mijn EV navigeerde vakkundig over het ijs. Terwijl collega-chauffeurs benzine verbrandden om hun motor warm te houden, richtte mijn EV het vermogen op intelligente wijze uitsluitend op temperatuurregeling - ik hoefde niet inefficiënt brandstof te verbranden om mijn hele motor aan te drijven om ons veilig te houden. Terwijl andere chauffeurs zich druk maakten over hun afnemende gasreserves, controleerde mijn EV intuïtief mijn stroomvoorziening, waardoor ik de gemoedsrust kreeg die andere chauffeurs niet hadden. Tijdens mijn hele ervaring in het moeras van de I-95 wist ik precies hoeveel stroom mijn EV gebruikte, hoeveel stroom er nog in de batterij zat en hoe ver ik kon rijden. Bovendien, omdat EV-bestuurders onze batterijen regelmatig thuis, op het werk en in onze gemeenschappen opladen, is de kans kleiner dat we slechts een gedeeltelijke lading hebben, dus ik was goed voorbereid - in tegenstelling tot de meeste bestuurders van voertuigen op gas, die zelden op een volle tank benzine. En ondanks veelvoorkomende misvattingen, presteren EV-batterijen ook in de kou: een Tesla-coureur testte zijn batterij beroemd in het ijskoude Noorwegen en bewees dat zijn EV hem maar liefst 72 uur warm kon houden. Fabrikanten van elektrische voertuigen verbeteren ook voortdurend hun batterijsamenstelling, dus de efficiëntie van de batterij zal de komende jaren alleen maar verbeteren.

Toen de verkeersnachtmerrie eindelijk eindigde, klauterden automobilisten op benzine om in lange rijen te wachten bij ingesneeuwde en overweldigde benzinestations, maar het navigatiesysteem van mijn EV leidde me naar een nabijgelegen open oplader; deze laadstations werden handig om de tien mijl langs de verkeerscorridor geïnstalleerd. Ondanks de extreme omstandigheden die mijn EV die dag doorstond, haalde ik desalniettemin de lader met een actieradius van vijftig mijl.

Het is niet verwonderlijk dat mijn EV bewonderenswaardig presteerde tijdens deze specifieke crisis. Van EV's is bekend dat ze ook uitblinken in andere gevaarlijke weersomstandigheden. EV's kunnen bijvoorbeeld gemakkelijk door overstromingswater navigeren, maar voertuigen op gas worden geïmmobiliseerd wanneer hun motoren onder water komen te staan. Aangezien "eens in de eeuw" stortbuien en stormvloeden steeds vaker voorkomen, zullen EV's het veel beter blijven doen dan hun tegenhangers op gas. EV's kunnen ook mobiele telefoons, laptops en zelfs huizen opladen, wat handig is wanneer winterstormen - en de daaruit voortvloeiende stopzettingen van fossiele brandstoffen - een stroomstoring veroorzaken, zoals we vorig jaar tragisch hebben gezien in Texas.

De verkeersramp op de I-95 werd veroorzaakt door ijzige omstandigheden en verergerd door slecht beheer, niet door elektrische voertuigen. En laten we niet vergeten dat de vervuiling door voertuigen op gas ook al dit extreme weer verhevigt. Dus in feite, als iedereen regelmatig EV's zou rijden in plaats van voertuigen op gas, hadden we misschien de ernst van dit debacle in de eerste plaats kunnen verminderen.

- - - - -
origineel:

“I'm Grateful That I Was Driving My EV When I Got Stuck On I-95”

DAN KANNINEN

No, the recent nightmare on Virginia’s I-95 would not have been worse if everyone had been driving electric vehicles instead of gas-powered vehicles. In fact, everyone would have had a far better experience if they had been driving an EV.

A recent op-ed argued that if the I-95 catastrophe had been “an all-electric affair,” EVs “might have littered the highway for miles.” That is wrong, and I would know—I was trapped on I-95 for fourteen hours in my EV.

I drive a standard-range Tesla Model 3. Its sticker price was only a bit higher than that of similar new sedans, and I expect to save thousands of dollars in avoided fueling and maintenance costs over the lifetime of the vehicle. I also like that my car doesn’t emit toxic pollution into my community, and it’s fun to drive, too.

I am especially grateful that I was driving my EV when I got stuck on I-95. I watched countless vehicles slide across the road, but my EV expertly navigated the ice. While fellow drivers burned gasoline running their engines to stay warm, my EV intelligently directed power solely to temperature regulation—I did not have to inefficiently burn fuel to power my entire engine in order to keep us safe. As other drivers then fretted about their dwindling gas reserves, my EV intuitively monitored my power supply, giving me the peace of mind that other drivers did not have. Throughout my entire experience in the I-95 quagmire, I knew exactly how much power my EV was using, how much power remained in its battery, and how far I could drive. Additionally, because EV drivers regularly charge our batteries at home, at work, and in our communities, we are less likely to have just a partial charge, so I was well prepared—unlike most gas-powered vehicle drivers, who rarely drive on a full tank of gas. And despite common misconceptions, EV batteries do perform in the cold: a Tesla driver famously tested his battery in frigid Norway, proving that his EV could keep him warm for a staggering 72 hours. EV manufacturers are constantly improving their battery chemistries too, so battery efficiency will only improve in the years to come.

When the traffic nightmare finally ended, gas-powered vehicle drivers scrambled to wait in long lines at snowed-in and overwhelmed gas stations, but my EV’s navigation system directed me to a nearby open charger; these charging stations were conveniently installed every ten miles along the traffic corridor. Despite the extreme conditions my EV endured that day, I nevertheless made it to the charger with a fifty-mile range surplus.

Unsurprisingly, my EV performed admirably during this particular crisis. EVs have been known to excel in other dangerous weather conditions, too. EVs can readily navigate floodwaters, for example, but gas-powered vehicles are immobilized when their engines get inundated. As “once-in-a-century” downpours and storm surges become increasingly common, EVs will continue to fare much better than their gas-powered counterparts. EVs can also charge up cell phones, laptops, and even homes, which is useful when winter storms—and the resulting fossil-fuel refinery shutdowns—cause rolling blackouts, like we tragically witnessed in Texas last year.

The traffic disaster on I-95 was precipitated by icy conditions and exacerbated by poor management, not EVs. And let’s not forget that pollution from gas-powered vehicles is intensifying all this extreme weather, too. So in fact, if everyone regularly drove EVs instead of gas-powered vehicles, perhaps we would have mitigated the severity of this debacle in the first place.

Laatst gewijzigd door Micele : 14 januari 2022 om 19:00.
Oud 15 januari 2022, 10:06   #446
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Tesla model 3 na 300 km en roest .

https://www.auto-motor-und-sport.de/...gelesen-teaser
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2022, 23:44   #447
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hoe meer leugens hoe beter de wagen verkoopt.

Tesla model 3 tweede best verkochte wagenmodel algemeen in Duitsland december 2021.

De plof-ICEs van €50k die direct met het model 3 moeten concurreren geraken nog niet eens in de top tien.

Laatst gewijzigd door Micele : 15 januari 2022 om 23:45.
Oud 16 januari 2022, 16:16   #448
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
En dat ding kost dan zoveel geld.

Voor zij die denken goedkoper te rijden.

Citaat:
De echte cijfers: elektrisch tanken nu soms al duurder dan benzine of diesel.
In het kader van de VAB-gezinswagenverkiezing van het jaar voerde VAB een hele reeks metingen uit. Daaruit bleek al dat de huidige generatie brandstofaangedreven auto’s in reële omstandigheden verbruikscijfers kunnen voorleggen die erg dicht in de buurt van het opgegeven WLTP-verbruik liggen, terwijl elektrische auto’s doorgaans fors liegen over hun verbruik. Er zijn uitschieters tot wel 62%, maar gemiddeld verbruikt een elektrische auto een derde meer dan aangegeven (en rijdt hij dus ook 30% minder ver).

https://www.auto55.be/nieuws/33940-d...z_s9x0qaenFbeo
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2022, 11:57   #449
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Wie kan de handschoen opnemen tegen Tesla?

Roestvorming ?
En de Chinezen ?

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2022, 11:58   #450
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Hoe meer leugens hoe beter de wagen verkoopt.

Tesla model 3 tweede best verkochte wagenmodel algemeen in Duitsland december 2021.

De plof-ICEs van €50k die direct met het model 3 moeten concurreren geraken nog niet eens in de top tien.
Een roestbak die tweede meest verkocht wordt ?
Komaan zeg....wat een snobisme.
Wie koopt nu iets dat veel te duur is en na 300 km al roest vertoont.

Oud 17 januari 2022, 12:14   #451
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Een roestbak die tweede meest verkocht wordt ?
Komaan zeg....wat een snobisme.
Wie koopt nu iets dat veel te duur is en na 300 km al roest vertoont.
Tesla geeft 12 jaar garantie op roest, zoals de meeste merken.

Citaat:
https://tesla-info.com/doc/tesla-new...29jan-2020.pdf

Body Rust Limited Warranty: This covers rust perforation, which occurs when a hole is formed inside outwards due to rusting for up to 12 years/unlimited miles.
Maar als je schrik hebt van roest bij een Tesla zou ik de Cybertruck nemen, die is van roestvrij plaatstaal (inox). Er hoeft zelfs geen lak op.

Laatst gewijzigd door Micele : 17 januari 2022 om 12:30.
Oud 17 januari 2022, 13:08   #452
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Tesla geeft 12 jaar garantie op roest, zoals de meeste merken.

Maar als je schrik hebt van roest bij een Tesla zou ik de Cybertruck nemen, die is van roestvrij plaatstaal (inox). Er hoeft zelfs geen lak op.
Een Toyota RAV4 PHEV is voldoende voor mij.
70 effectieve electrische km...meer moet dat niet zijn per dag.
En 's nachts aan de normale huisstekker.
En daaronder een bak naft om, samen met den electriek, 900 km te rijden.

Geen probleem meer om in paniek naar een beschikbare laadpaal te moeten zoeken na 250 km.

En roest is idd niet alleen een exclusief Tesla probleem.

Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 17 januari 2022 om 13:08.
Oud 17 januari 2022, 13:10   #453
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tesla Shanghai moet een van de modernste paintshops hebben van de wereld:

Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=IsvUMBpKJ2c

Inside Tesla’s Gigafactory Shanghai Insane Paint Shop
Alle Teslas die sinds 3e kwartaal 2021 naar Europa kwamen komen alle van daar:
De boten staan hier: https://docs.google.com/spreadsheets...aOI/edit#gid=0

wslk hebben ze lang moeten zoeken naar bepaalde maandagautos van Tesla Fremont (USA) met lakfouten en hebben ze die 200 km door het zoutwater gereden (gestrooide wegen), en natuurlijk nadien zeker niet door de carwash gereden. Geldt natuurlijk voor elk merk.

Kwestie van zeker te zijn. lol.

Laatst gewijzigd door Micele : 17 januari 2022 om 13:16.
Oud 17 januari 2022, 13:20   #454
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen probleem meer om in paniek naar een beschikbare laadpaal te moeten zoeken na 250 km.
De EVs verkopen net zo goed omdat die nooit meer naar een tankstation moeten, ook nooit meer naar openbare laadpalen (toch meer dan 90% want laden thuis). Als ze eens snelladen bij een verre trip regelt de tripplanner van de auto alles.

Citaat:
En roest is idd niet alleen een exclusief Tesla probleem.
Zeer hoge bomen vangen veel wind. En zeker een merk zoals Tesla die nergens advertenties, ook niet in autoboekskes, of voor reclame op TV betaald.

Tesla heeft nu bijna 3 miljoen wagens verkocht sinds 2013.

VW Group en Stellantis Group proberen op Tesla in te halen, maar kunnen enkel in Europa Tesla bijbenen.

In China interesseert het niemand welke zever over Tesla in Europa verspreid wordt. Ze begrijpen het sowieso niet.
Tesla is daar de laatste 2 jaren het merk met de minste klachten.

Laatst gewijzigd door Micele : 17 januari 2022 om 13:27.
Oud 17 januari 2022, 13:25   #455
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
De EVs verkopen net zo goed om dat die nooit meer naar een tankstation moeten, ook nooit meer naar openbare laadpalen (toch meer dan 90%).
Als ze eens snelladen bij een verre trip regelt de tripplanner van de auto alles.

Zeer hoge bomen vangen veel wind. En zeker een merk zoals Tesla die nergens advertenties of voor reclame op TV betaald.

Tesla heeft nu bijna 3 miljoen wagens verkocht sinds 2013.
Snelladen ? Als u zo'n laadpaal vindt, dan toch nog een hotelletje boeken voor 2 weken om de knar op te laden

EV's verkopen "goed" omdat ze fiscaal aantrekkelijk zijn voor bedrijven en zelfstandigen. Ik weet bij mijn weten nog maar een handvol particulieren met een EV rijden, waarvan er 3 tweedehands zijn.

Trouwens EV's zijn alleen maar echt voordelig als ze kunnen opgeladen worden met zonnepanelen. Wie veel rijdt heeft de investering er op 1 auto uitgehaald.

Oud 17 januari 2022, 13:29   #456
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Snelladen ? Als u zo'n laadpaal vindt, dan toch nog een hotelletje boeken voor 2 weken om de knar op te laden
Grapjas. Elke EV kan quasi aan minimum 100 kW laden. Je bedoelt het natuurlijk ironisch.

In Europa staan pakweg ~26.000 snellaadpunten (minimum 100 kW)
Citaat:
https://www.eafo.eu/countries/europe...re/electricity

CCS: 20.725
Tesla SC : 5.126

Wat tragere snellaadpunten: 50 tot 100 kW
Chademo: 11.834
Citaat:
EV's verkopen "goed" omdat ze fiscaal aantrekkelijk zijn voor bedrijven en zelfstandigen. Ik weet bij mijn weten nog maar een handvol particulieren met een EV rijden, waarvan er 3 tweedehands zijn.
Naja, in Nederland kopen nu al meer particulieren EVs dan zelfstandigen of bedrijfswagens, laadonderzoek 2021.

In België is het 2021 toch ook al 12,2 % aandeel particulieren, bron Febiac.

Citaat:
Trouwens EV's zijn alleen maar echt voordelig als ze kunnen opgeladen worden met zonnepanelen. Wie veel rijdt heeft de investering er op 1 auto uitgehaald.
Dan zijn ze nog voordeliger. Maar nog voordeliger is vooral gratis laden als je geen zonnepanelen hebt.

Met de groeten van Febiac: http://www.febiac.be/public/pressrel...D=1398&lang=NL

Citaat:
Geëlektrificeerde auto’s voor het eerst op hetzelfde niveau als dieselauto’s

Met een marktaandeel van 52% in 2021 (+0,2%) blijft de benzinemotor de eerste keuze van de Belgische automobilisten. Na een lichte stijging in 2020 (+1,1% t.o.v. 2019), zag de dieselmotor zijn marktaandeel opnieuw dalen, met -9,2 procentpunten ten opzichte van 2020.
De daling van het marktaandeel van de diesel is grotendeels te wijten aan de stijging van het aandeel hybride auto’s met een stekker (PHEV) en zelfopladende hybride auto’s (HEV). Deze auto's, die in 2020 goed waren voor 10,8% van de markt, zagen hun marktaandeel in 2021 verder stijgen tot 17,5%.

Ook kennen de 100% elektrische auto's (BEV) een sterke groei: van 3,5% van de markt in 2020 tot 5,9% in 2021.
Met een volumestijging van 63,8% in één jaar hebben geëlektrificeerde auto’s (hybride en elektrische auto’s samen) een marktaandeel van 23,5%, een niveau dat vergelijkbaar is met dat van dieselwagens.
Alle auto’s met een stekker, d.w.z. 100% elektrische (BEV) en hybride auto’s met een stekker (PHEV), waren goed voor 18,4% van het marktaandeel.
Ten slotte hebben zelfopladende hybride auto’s (HEV) in 2021 een marktaandeel van 5% bereikt, waardoor dit aandrijftype als een gevestigde waarde kan beschouwd worden.
Bedrijfswagens stuwen de verkoop van hybride en elektrische motorisaties

Terwijl in 2021 in België 22.669 100% elektrische auto's (BEV) werden ingeschreven - een nieuw record - werden bijna 9 op de 10 BEV's (87,7%) ingeschreven op naam van ondernemingen of zelfstandigen, en 12,2% van de nieuwe BEV-inschrijvingen in 2021 op naam van particulieren.
Hetzelfde geldt voor hybride auto’s met een stekker (PHEV): 47.815 nieuwe inschrijvingen, waarvan meer dan 9 op de 10 (90,3%) door ondernemingen of zelfstandigen werden ingeschreven en de particulieren 9,7% van de PHEV-kopers in 2021 vertegenwoordigen.
De markt is evenwichtiger voor zelfopladende hybrides (HEV), met 19.516 nieuwe inschrijvingen waarvan 52,7% door particulieren en 47,3% door ondernemingen en zelfstandigen, ingeschreven werden.

Het geëlektrificeerde aanbod blijft groeien!

De automobielsector investeert zwaar in de ontwikkeling en het op de markt brengen van geëlektrificeerde voertuigen. Dit komt niet alleen tot uiting in het aantal inschrijvingen van nieuwe auto's, maar ook in het steeds groter wordende modellenaanbod. Eind 2021 waren er in ons land 70 verschillende BEV-modellen en 87 verschillende PHEV-modellen te koop. Een record!
Algemeen:
Citaat:
Auto’s voornamelijk ingeschreven door ondernemingen en in het Vlaams Gewest

In 2021 werd de nieuwe automarkt gedomineerd door professionele klanten, die samen bijna 6 op de 10 nieuwe auto’s hebben ingeschreven (59,7% tegenover 56,3% in 2020). Het marktaandeel van particulieren is gedaald van 43,6% in 2020 tot 40,3% in 2021.
Terwijl de nationale markt een daling van -11,2% laat zien, doet de markt in het Vlaams Gewest het wat beter door zijn daling te beperken tot -9,6%. Het Waals Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vertonen een daling van respectievelijk -13,3% en -14,1% voor het jaar 2021.

Laatst gewijzigd door Micele : 17 januari 2022 om 13:59.
Oud 18 januari 2022, 00:15   #457
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
.
Dat doe je best want ze liegen over het het rij bereik.
Je kan maar liefst 30% minder ver rijden dan ze zeggen.

Citaat:
De echte cijfers: elektrisch tanken nu soms al duurder dan benzine of diesel.
In het kader van de VAB-gezinswagenverkiezing van het jaar voerde VAB een hele reeks metingen uit. Daaruit bleek al dat de huidige generatie brandstofaangedreven auto’s in reële omstandigheden verbruikscijfers kunnen voorleggen die erg dicht in de buurt van het opgegeven WLTP-verbruik liggen, terwijl elektrische auto’s doorgaans fors liegen over hun verbruik. Er zijn uitschieters tot wel 62%, maar gemiddeld verbruikt een elektrische auto een derde meer dan aangegeven (en rijdt hij dus ook 30% minder ver).

Laatst gewijzigd door daiwa : 18 januari 2022 om 00:16.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2022, 11:31   #458
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Dat doe je best want ze liegen over het het rij bereik.
Je kan maar liefst 30% minder ver rijden dan ze zeggen.
Klopt
Sommigen liegen zelfs keineig....(zoals u aanhaalde)
Bovendien hangt alles af van uw rijstijl.
Eens keihard optrekken (wat electrische en PHEV wel echt kunnen) verminderd serieus het rijbereik.
Maar bvb ook in de winter de verwarming en ventilatie van de auto.
En alle rijhulpmiddelen.

Ik heb sinds 2 maanden een RAV4 PHEV.
Een fenomenale wagen....een hyper aanrader. Ik scheur de Tesla 3 naar huis en sommige porsche ook.....
Alleen....
Ik doe dat na enkele keren niet meer.
70 km electrisch rijbereik, zeggen ze.

Met alle rijhulpmiddelen aan, de airco op 20.0° C en een normale rijstijl die vlot het verkeer volgt in de stad, ben ik maximaal al op 59 km gestrand. Enkele keren flink optrekken (haha dit porsche, GTI, Mercedes, BMW,...een poepie laten ruiken) brengt dat terug naar 51 km.
Met airco af en ventilatie uit (in de winter !!!!) was het met een ouw-peekes rijstijl 64 km.
Die beloofde rijkbereiken zijn voor een constante sneleheid (75 of 90 km/u) en zonder alle electriciteit verbruikende dingen uitgezet.

En mijn Toyota is daarmee bij de betere wat beloofd tov reëel rijbereik betreft.
Tesla zit in de Fiat categorie...namelijk de grote belovers maar niet ver rijders.
https://media.whatcar.com/wc-image/2...ults_table.jpg

Ik blijf erbij. Een Tesla (Model S) is een auto van het niveau 30-35.000 euro met een heel dure baterij erin. Voor de prijs dat je aan de Tesla geeft, heb je een echt hoogwaardig alternatief op een veel hoger niveau.

Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 18 januari 2022 om 11:34.
Oud 18 januari 2022, 15:06   #459
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Klopt
Sommigen liegen zelfs keineig....(zoals u aanhaalde)
Bovendien hangt alles af van uw rijstijl.
Eens keihard optrekken (wat electrische en PHEV wel echt kunnen) verminderd serieus het rijbereik.
Maar bvb ook in de winter de verwarming en ventilatie van de auto.
En alle rijhulpmiddelen.
Identiek bij alle plofwagens als de bestuurders een zware voet hebben. Vertel toch eens wat nieuws.

Een tabelletje met het rijbereik bij volle gas op autobahn: (naargelang hun ploftank en max verbruik dus)

https://www.focus.de/auto/ratgeber/k...d_3515475.html

Een Tesla model 3 performance aan 200 kmh gemiddelde deed zelfs 150 km en had nog 10% batterijreserve over.
QED:
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=EiuIyHORZi8
Model 3 driving 200 km/h for 45 minutes in Germany
Enjoy

Plots met electrische wagens zou het rijbereik belangrijk zijn?

Met de komst van snelladers is dat sowieso al verleden tijd.

Laatst gewijzigd door Micele : 18 januari 2022 om 15:23.
Oud 18 januari 2022, 15:20   #460
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Identiek bij alle plofwagens als de bestuurders een zware voet hebben. Vertel toch eens wat nieuws.

Een tabelletje met het rijbereik bij volle gas op autobahn: (naargelang hun ploftank en max verbruik dus)

https://www.focus.de/auto/ratgeber/k...d_3515475.html

Plots met electrische wagens zou het rijbereik belangrijk zijn?

Met de komst van snelladers is dat sowieso al verleden tijd.
Dat is een beetje analoog aan de N-VA oplichterij
namelijk
de oplichterij van anderen is geen toelating om ook oplichterij te plegen.

En voor electrische wagen ligt het rijbereik extra gevoelig (als men veel en/of ver rijdt). U zult daar maar in the middle of nowwhere uw vrouw moeten bellen dat u niet thuis zult zijn, want de auto heeft geen energie meer op 70 km van huis. U zult enkele uurtjes (ja toch wel, hebt u zelf een EV ?) in een hoteltje moeten blijven....als de batterie oplaadt.

Rijbereik is idd belangrijker bij electrische wagens.
Of gaat u de krant bellen dat ze het compleet mis hebben met volgende : https://www.hln.be/binnenland/met-ee...ress~a8888ad6/

U moogt ook VRT bellen om te zeggen dat het allemaal zo erg niet is
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/08...-auto-op-reis/

Ik rijd nu electrisch...gelukkig kan ik 's nachts aan de thuisstekker opladen. Mocht ik afhangen van de laadpalen, was ik al 2 keer (op twee maand) zeer bekaaid ervan gekomen. Maar ik zou thuis geraakt zijn met mijn bak naft.

Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 18 januari 2022 om 15:27.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be