Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 januari 2023, 11:23   #441
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Wat "ik" extreem-rechts bestempel ? Ken jij één wetstraat watcher in de pers, of één politicoloog met reputatie die de Bruine Horde niet bij extreem-rechts catalogeert ?
Maar behoren die niet allemaal tot die ene en dezelfde mediocraten groep ?

Citaat:
En ja, de communisten zijn politieke tegenstanders, zoals tsjeven enz enz. Niet zoals extreem-rechts, dat is de vijand. Totaal iets anders dus. Je lijkt het echt niet te begrijpen hee ?
JIJ begrijpt nog steeds niet dat communisten en nazi's min of meer hetzelfde zijn, op wat kleine variaties na (totalitairen dus).
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2023, 11:23   #442
TREBRON
Europees Commissaris

TREBRON's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ben Weyts verklaarde gisterenavond dat de ouders die hun kleuters onvoldoende stimuleren om Nederlands te leren, moeten aangepakt worden.
Dat werd hier al gezegd...
Zou hij dat gelezen hebben ? Ik betwijfel het.
Zijn departement wordt overal aangevallen en nu weert hij zich als een duivel in een wijwatervat.
Weyts heeft gelijk. Het is niet normaal dat de familie van een kind uit de lagere school die al 3 generaties een Belgisch paspoort hebben en evenlang in Vlaanderen wonen nog niet in staat zijn om zelf de Nederlandse taal te spreken laat staan ze door te geven. Ik hoor hier in onze buurt kinderen van de lagere school op straat onde elkaar Berbers spreken. Mijn kleidochter heeft en begin van dit schooljaar weeral 7 binnengekregen in het eerste jaar die geen gebenedijd woord Vlaams verstonden. De tijd dat ze aan die kinderen moet besteden is ten koste van de Vlaamse kinderen. Onze kinderen zijn de dupe .
Het word tijd dat er een tijdslimiet gezet word op integretie. Degenen die na een vooraf bepaalde periode onze taal nog niet spreken mogen voor mijn part terug gaan geiten hoeden.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2023, 11:31   #443
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Weyts heeft gelijk. Het is niet normaal dat de familie van een kind uit de lagere school die al 3 generaties een Belgisch paspoort hebben en evenlang in Vlaanderen wonen nog niet in staat zijn om zelf de Nederlandse taal te spreken laat staan ze door te geven. Ik hoor hier in onze buurt kinderen van de lagere school op straat onde elkaar Berbers spreken. Mijn kleidochter heeft en begin van dit schooljaar weeral 7 binnengekregen in het eerste jaar die geen gebenedijd woord Vlaams verstonden. De tijd dat ze aan die kinderen moet besteden is ten koste van de Vlaamse kinderen. Onze kinderen zijn de dupe .
Het word tijd dat er een tijdslimiet gezet word op integretie. Degenen die na een vooraf bepaalde periode onze taal nog niet spreken mogen voor mijn part terug gaan geiten hoeden.
Oef! Hier wordt een kat een kat genoemd!
Ofwel is men bereid hier zijn leven op te bouwen in overeenkomst met onze maatschappij met zijn rechten en PLICHTEN of men laat het en gaat elders!
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2023, 11:46   #444
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar behoren die niet allemaal tot die ene en dezelfde mediocraten groep ?

JIJ begrijpt nog steeds niet dat communisten en nazi's min of meer hetzelfde zijn, op wat kleine variaties na (totalitairen dus).
een midagmaal in een doorsnee concentratiekamp of Siberische koolmijn voor mensen met politiek verkeerde gedachten, zullen het verschil snel duidelijk maken.

veel verschil in hoeveelheid groenten in het water zal er niet zijn.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2023, 13:02   #445
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Oef! Hier wordt een kat een kat genoemd!
Ofwel is men bereid hier zijn leven op te bouwen in overeenkomst met onze maatschappij met zijn rechten en PLICHTEN of men laat het en gaat elders!
Jij en Trebron zeggen en schrijven het “recht voor de raap”. Voor sommigen hier uit het kamp van links (inbegrepen de OVLD-volgelingen) gaat het blijkbaar te ver. Er is inzake de 100% gerechtvaardigde eis, dat wie zich in Vlaanderen vestigt de plicht heeft om met bekwame spoed zich het Nederlands eigen te maken, bij sommigen nog steeds een zekere schroomvalligheid. Alsof wij Nederlandstaligen op dat vlak een “low profile” zouden moeten aanhouden. Op dat punt heeft minister Ben Weyts 100% gelijk. Nogal wat lauwe Vlamingen zijn op dat vlak te veel onverschillig.
Oud 17 januari 2023, 18:48   #446
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Jij en Trebron zeggen en schrijven het “recht voor de raap”. Voor sommigen hier uit het kamp van links (inbegrepen de OVLD-volgelingen) gaat het blijkbaar te ver. Er is inzake de 100% gerechtvaardigde eis, dat wie zich in Vlaanderen vestigt de plicht heeft om met bekwame spoed zich het Nederlands eigen te maken, bij sommigen nog steeds een zekere schroomvalligheid. Alsof wij Nederlandstaligen op dat vlak een “low profile” zouden moeten aanhouden. Op dat punt heeft minister Ben Weyts 100% gelijk. Nogal wat lauwe Vlamingen zijn op dat vlak te veel onverschillig.
Quercus, onderwijs is een 100% geregionaliseerde materie, al meer dan 40 jaar. Het is niet omdat zijn voorgangers het niet aandurfden, dat minister Ben geen aanpassing van de schoolplicht kan beslissen hee.
Het zou trouwens een heeel goede beslissing zijn, breng de leerplicht van 5 naar 3 jaar en het probleem van taalachterstand is zeer snel weggewerkt.
Kleuters zijn een echte spons als het gaat over taalverwerving. Zet ze 5 dagen per week in een omgeving met niets dan nederlands en die zijn 'klaar' om aan het eerste studiejaar te beginnen.

Men weet uit ervaring dat er niets voortkomt uit 'minister eist dat...'
Dat is gezever voor in de gazet te geraken.
De minister staat voor het beleid, hij moet een initiatief nemen en het VP moet dat decretaal vastleggen. Blijven rekenen op vrijwilligheid en sensibilisering heeft zijn limieten. En die zijn bereikt.

Ik kan me niet indenken welke partij daarin gaat dwarsliggen. Waarom doet men het niet ?

Taal is belangrijk, maar door onze oubollige manier van het aankijken tegen leerplicht zijn we nog steeds blijven hangen in een avondland-illusie dat de kleine evengoed in de geborgenheid van thuis, of bij de bomma, kan blijven dan te zitten 'spelen' in de kleuterschool.
Misschien was dat ooit waar, in een taalhomogeen Vlaanderen van mijn jeugd, maar dat is voltooid verleden tijd.

Tijd voor nieuwe recepten. Dit is trouwens te belangrijk voor politieke achterhoedegevechten, als de voor de rest nogal lethargische regering Jambon nog iets echt positief wil doen in deze legislatuur zou ze hier beter een prioriteit van maken. En neen, niet verschuiven naar 'werkgroepen', zich verschuilen achter 'de zuilen' of andere onzin. Gewoon de leerplicht instellen vanaf 3 jaar en de verschillende netten moeten zich daaraan aanpassen.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 17 januari 2023 om 18:55.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2023, 19:43   #447
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Bijles wiskunde: de papa betaalt.
Bijles Nederlands: de belastingbetaler betaalt.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2023, 21:03   #448
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Bijles wiskunde: de papa betaalt.
Bijles Nederlands: de belastingbetaler betaalt.
Ach, de belastingbetaler betaalde 9 (negen...) jaar lang voor Benneke Weyts zijn Pol & Soc te laten behalen, wat normaal 4 jaar duurt. En Ben is daar zooo dankbaar voor dat hij ons als minister van onderwijs zit uit te lachen door poepeloerezat te zitten wauwelen in het parlement.

Dank U, beste Vlaming, voor uw geduld & uw centen.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2023, 21:07   #449
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gewoon de leerplicht instellen vanaf 3 jaar en de verschillende netten moeten zich daaraan aanpassen.
Wel, hoewel dat goeie intenties zijn, is Belgie gelukkig grondwettelijk zo dat je niemand kan dwingen NAAR SCHOOL te gaan. Er is LEERplicht maar geen SCHOOLplicht. Kortom, mensen hebben het grondwettelijk recht om hun kinderen thuis te houden, als ze maar LEREN. Nu kan men dat in hogere jaren wel verbinden aan de plicht om ergens de vorderingen in het leren te tonen, maar ik zie niet goed in hoe je dat met 4-jarigen gaat doen.

Ik zou het logischer vinden om gewoon een taaltest te doen bij het toelaten tot de lagere school. Zij die er niet in slagen worden dan geexecuteerd. Meer moet dat niet zijn. Of kom, je kan ze eventueel in leven laten, of wat je ook wil, maar het belangrijkste is dat ze niet tot de lagere school worden toegelaten.

In plaats van nozems willen met dwang naar school te sturen, is het beter om ze juist te verbieden van naar school te gaan. En totaal uit te sluiten van de maatschappij, incluis alle "rechten".

Laatst gewijzigd door patrickve : 17 januari 2023 om 21:08.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2023, 22:07   #450
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wel, hoewel dat goeie intenties zijn, is Belgie gelukkig grondwettelijk zo dat je niemand kan dwingen NAAR SCHOOL te gaan. Er is LEERplicht maar geen SCHOOLplicht. Kortom, mensen hebben het grondwettelijk recht om hun kinderen thuis te houden, als ze maar LEREN. Nu kan men dat in hogere jaren wel verbinden aan de plicht om ergens de vorderingen in het leren te tonen, maar ik zie niet goed in hoe je dat met 4-jarigen gaat doen.

Ik zou het logischer vinden om gewoon een taaltest te doen bij het toelaten tot de lagere school. Zij die er niet in slagen worden dan geexecuteerd. Meer moet dat niet zijn. Of kom, je kan ze eventueel in leven laten, of wat je ook wil, maar het belangrijkste is dat ze niet tot de lagere school worden toegelaten.

In plaats van nozems willen met dwang naar school te sturen, is het beter om ze juist te verbieden van naar school te gaan. En totaal uit te sluiten van de maatschappij, incluis alle "rechten".
Een taaltest bij het toelaten tot de lagere school: ik denk dat dit nu al gebeurt.
De kinderen die NIET slagen, worden afgeraden om te beginnen in het 1ste studiejaar. De ouders worden hierover uitvoerig ingelicht.
Ik weet niet of dit in ALLE scholen gebeurt.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2023, 23:41   #451
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Iemand die oproept om medeburgers te vergassen, kent geen schaamte.
Inderdaad !!
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2023, 23:46   #452
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Antwoorden aan de Zjoska zijn beter onsamenhangend.

(stout van mij, want ik vind hem nog een beetje een aanvaardbare groene ...)
Zjoska, de man die de uitslag van de verkiezingen een aanslag op de democratie noemde.

En die noemt zichzelf dan een democraat.
Oud 17 januari 2023, 23:48   #453
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat gij dat hier komt zeggen..........................en dat dan met het vergassen van medeburgers in gedachte.
Schaamte kent Panda niet .
Oud 17 januari 2023, 23:54   #454
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
I

voorlopers van het VB (VNV en hun vrienden van REX) hebben proefondervindeDe historischelijk bewezen dat hun recepten niet werken, en eindigen in bloederige miserie, trein konvooien richting concentratiekampen en exterminatie-scenario's langs de schoorsteen.

Van daaruit moet men lering trekken.
Er ZIJN bewezen inferieure opinies, zoals extreem-rechts. Die hun historische erfenis en voetnoot heeft ons miljoenen doden gekost, iets dat we 75 jaar later niet moeten vergeten.
En dat heb jij gedaan met je vergassings oproep.
Oud 18 januari 2023, 17:30   #455
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat ons onderwijs aftakelt door de analfabete import is een humanitaire schande.
Zonder twijfel !
Men heeft de lat al in een gleuf gelegd opdat je er niet zou kunnen over vallen.
In mijn schooltijd was je al op voorhand gebuisd als je in een dictee een DT fout maakte.

Citaat:
“Verniticht, maschine,... Ik moet het goedkeuren”: voor een tien voor taal moeten leerlingen niet kunnen spellen.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202...japRqmIw%3D%3D
Oud 18 januari 2023, 18:09   #456
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Juist: onze kinderen zijn de dupe.
Hierover spreekt men niet, ook de regime-pers niet.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2023, 06:29   #457
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Om te beginnen was Minister Weyts ,met veel gelijk,heel fel tegen diegenen ,speciaal uit de oppositie,die er een politiek gemotiveerd spelletje van zwartgallerij van gemaakt hebben...Hij herinnerde aan al die mensen in het onderwijs die de laatste paar jaar wel wat meegemaakt hebben maar er wel iedere dag weer staan...

Het academisch niveau van het onderwijs in alle "Westerse" landen lijkt te dalen....Dat is geen schuld van een minister op zich (die tenslotte maar 4-6 jaar op functie is)....Dit is een systeemfout veroorzaakt door zowel de onderwijsadministraties wereldwijd (ambtenaren,!) als door de opeenvolgend e Parlementen die,als Instituten met geheugen, zouden moeten begrijpen en ingrijpen namens de bevolking in plaats van er over te klagen of de lat tegen de grond gaan leggen...

JA de populatie verandert,JA er is veel concurrentie in de "information space" voor leerboeken waardoor jonge hoofdjes in de war raken....Maar het is onjuist te verwachten dat een "passerende minister" dat ff gaat oplossen en ondertussen oorlog voeren coalitie/oppositie.....iedere regering weer opnieuw hetzelfde.Wat we zelf doen doen we beter.Evident...

Mogelijk is het beboeten van ouders van slecht presterende kinderen niet de oplossing en wat overdreven,maar dat is allemaal maar een puntje in een eindeloos falen ....Onderwijs is consistent in de top van de staatsuitgaven,zonder mankeren en zelfs onafhankelijk van de economische omstandigheden en er zijn nog steeds minder kinderen te onderwijzen dan in de "babyboomjaren"vele vele decennia geleden....De problematieken zijn dus verbijsterend....Coalitie/Oppositie zouden moeten SAMENWERKEN in plaats van stoom blazen....

Laatst gewijzigd door kelt : 19 januari 2023 om 06:32.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2023, 08:01   #458
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Cathérine ????

??@jeacath??

#villapolitica En dan is het oorverdovend stil wanneer een NVA parlementslid Grosemans de oppositie en paar partijen vd coalitie confronteert met het verleden waar "sinds 2009" te beginnen met "groot licht" ??@SmetPascal?? (Spa) men t reeds had over het "lerarenloopbaanpact"..????

18/01/2023 16:09
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2023, 08:01   #459
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Guy Brondeel

??@BrondeelGuy??

Groen spuwt in het gezicht van alle leerkrachten en vrijwilligers die zich dagdagelijks inzetten voor ons onderwijs, vergeet dat nooit.

18/01/2023 08:55
Oud 19 januari 2023, 08:34   #460
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

werner janssen
??@WernerJanssen00??

Tijdens corona hadden ze bij ??@groen?? graag gehad dat de scholen nog meer dicht waren geweest, leerlingen moesten mee betogen met Anuna, de lat voor iedereen even laag en iedereen mag gelijk welke taal spreken. ??@Elisameuleman?? is het gezicht van de teloorgang van het onderwijs!

18/01/2023 17:40
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be