Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moet de legerdient worden ingevoerd?
Ja 52 48,60%
Nee 54 50,47%
Weet het niet. 1 0,93%
Aantal stemmers: 107. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juli 2005, 18:40   #441
ago
Burgemeester

Standaard

[font=Times New Roman][size=3]Het leger doet dus niets goeds!![/size][/font]

[font=Times New Roman][size=3]Oké dan halen we al de blauwhelmen weg in conflict gebieden![/size][/font]

[font=Times New Roman][size=3]En laten de pseudo-intellectuelen de boel maar opkuisen! [/size][/font]
ago is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2005, 00:21   #442
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ago
[size=3]Het leger doet dus niets goeds!![/size]
Probeer even on topic te blijven.
't Gaat over een leger van dienstplichtigen.

[size=3]
Citaat:
[size=3]Oké dan halen we al de blauwhelmen weg in conflict gebieden![/size]
[/size]
[size=3]1/Waarom niet? [/size]
[size=3]2/ Zijn blauwhelmen dienstplichtigen?[/size]

[size=3]
Citaat:
[size=3]En laten de pseudo-intellectuelen de boel maar opkuisen![/size]
Laat de betrokken mensen hun boel zelf opkuisen.

PS @ago
Kan je die storende code in je replieken vermijden?

[/size][edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Supe®Staaf on 16-07-2005 at 01:22
Reason:
--------------------------------

Citaat:

[size=3]
Citaat:
[/size]

[size=3]
Citaat:

PS @ago

[/size][/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

[size=3]
Citaat:
[/size]

[size=3]
Citaat:
[/size][/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 16 juli 2005 om 00:22.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2005, 11:17   #443
krizis
Gouverneur

krizis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bitweiser
Sorry snotter, maar ik heb mijn menig hierover reeds op de eerste pagina van deze thread gegeven. Hier is ze nog eens. Vindt jij legerdienst dwaas, blijf dan weg en ga werken. Vindt jij legerdienst tof, meld je dan als vrijwilliger en krijg een "maandloon" dat gelijk staat aan dat van het stempelgeld van een schoolverlater. Punt aan de lijn. Wat betreft jou commentaar op "geluidsoverlast" heb ik inderdaad nog niet gereageerd. Ik denk dat dit de eerste keer is. Er zijn maar 24 uur in een dag maar ik zal het zeker dadelijk doen. Dus eer je mensen persoonlijk aanvalt, lees je best de volledige discussie. Als je het niet met me eens bent dan val je mijn argumenten aan, maar ze dus wel eerst lezen.
Waar heb ik u persoonlijk aangevallen????
Gij begon in die andere thread tegen mij ineens te zeggen da'k een snotneus was en da'k waarschijnlijk onder de 18 was en da'k achter 16 nog maar es terug moest komen, dat zei gij tegen mij ... ik heb u nergens met namen genoemd ... of aangevallen ...
Oud 16 juli 2005, 12:39   #444
Riksken
Parlementslid

Riksken's schermafbeelding

Standaard

Als 18jarige linkse rebelse rat heb ik lang geleden een beslissing genomen die mijn levensopvatting en maatschappelijke visie een totaal andere wending heeft doen nemen. Ik ging soldaat worden en ben het ook geworden. Na een gruwelijke basisopleiding van 16 weken werd ik naar Algerije gestuurd waar ik 2 vrienden uit mijn escadron verloor. Na 8 weken en zonder adempauze ging het richting Libanon waar magere Hein de zeis zwaaide en ik opnieuw 2 vrienden verloor. Djibouti, Eritrea, Ethiopie, Somalië, Centraal Afrika vervullen het lijstje waar moordtaferelen, waarvan je 10 jaar later nog nachtmerries hebt, dagelijkse kost waren. Mijn dienst is er een geweest van afzien, honger, dorst, pijn, mentaal gekraakt, lichaamsdelen bij elkaar zoeken, lijken begraven, corruptie bij de hulporganisaties, wapensmokkel.......... Dus helemaal niet zuipen en feesten. Beelden die men in het nieuws niet ziet. Allemaal in naam van de democratie en mensenrechten.
De gevolgen van wetteloosheid, straffeloosheid, anarchie en dictatuur....werden mij heel duidelijk. Weg waanbeeld uit mijn jeugd.

Zoals hier eerder in de topic geschreven dat men enkel de goeie dingen uit zijn dienst onthoud om de slechte ervaringen te verdrukken is op mij zeker niet van toepassing. Het enige positieve dat ik er aan ervaren heb zijn de levenlange kameraadschapsbanden die overgebleven zijn.
En toch beklaag ik het mij niet. Nu ben ik er zelfs fier op.

Ik ben voor de herinvoering van de legerdienst, welliswaar met een voorafgaand ernstig attitudeonderzoek. Mensen met onvoldoende gedrevenheid verplichten tot gemeenschapsdienst zoals brandweer, hulpdiensten ed. met bijhorende opleidingen. Plichtsbesef en ja idd. ook discipline mogen wat opgekrikt worden.

Overigens wel nog eens een goede topic met weliswaar uiteenlopende meningen en beperkt schelden.

O ja, zwaarlijvigen een paar maanden op sportkamp sturen.
Oud 16 juli 2005, 12:41   #445
la_Principessa
Banneling

la_Principessa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door voicelesscharlie
De maatschappij verloederd.
Er is steeds meer criminaliteit.
Geen respect en discpline meer.
Egoïsme en banaal materialisme.
Straatboefjes en pestkoppen.

Zouden we niet beter de legerdienst opnieuw invoeren?
echt een idioot jij.
la_Principessa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2005, 12:44   #446
Musketo
Banneling

Musketo's schermafbeelding

Standaard

Egoïsme en materialisme, spreken die twee elkaar niet tegen?
Musketo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2005, 12:50   #447
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Musketo
Egoïsme en materialisme, spreken die twee elkaar niet tegen?
Alleen als het egoïsme ontaardt in solipsisme.
Oud 16 juli 2005, 13:20   #448
styllo_ben
Minister-President

styllo_ben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion
Alleen als het egoïsme ontaardt in solipsisme.
Nuïsme begrijpisme iksme nietsme vanisme watisme jullieïsme zeggenisme.
styllo_ben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2005, 15:47   #449
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Riksken
Als 18jarige linkse rebelse rat heb ik lang geleden een beslissing genomen die mijn levensopvatting en maatschappelijke visie een totaal andere wending heeft doen nemen.
Je bent dus vrijwillig het leger ingegaan, of zie ik dat verkeerd?

Citaat:
Plichtsbesef en ja idd. ook discipline mogen wat opgekrikt worden.
Ik kan me niet herinneren hoe er in het leger plichtsbesef aangekweekt werd.
Je volbracht onder dwang bepaalde (vaak zinloze) opdrachten.
Niks daarvan leek me een zinvolle plicht. Niks daarvan leek ook maar in de verste verte op de plichten die je in de normale wereld te vervullen kreeg. Nooit werd expliciet duidelijk gemaakt welke plichten of waaromp we ze dienden te vervullen.

Citaat:
Op basis waarvan, wil jij de lijn van je medeburgers modelleren?
Met welk recht dring jij jouw persoonlijke ideaal uit de magerheidscultus op aan je zwaardere medemens?
Dikkerds eisen van magere krielhansen toch ook niet dat ze een vreetkuur volgen?[edit]
[size=1]After edit by Supe®Staaf on 16-07-2005 at 16:48
Reason:

Citaat:
Als 18jarige linkse rebelse rat heb ik lang geleden een beslissing genomen die mijn levensopvatting en maatschappelijke visie een totaal andere wending heeft doen nemen.

Citaat:
Niks daarvan leek me een zinvolle plicht. Niks daarvan leek ook maar in de verste verte op de plichten die je in de normale wereld te vervullen kreeg. Nooit werd expliciet duidelijk gemaakt welke plichten of waaromp we ze dienden te vervullen.

Citaat:
Met welk recht dring jij jouw persoonlijke ideaal uit de magerheidscultus op aan je zwaardere medemens?
Dikkerds eisen van magere krielhansen toch ook niet dat ze een vreetkuur volgen?[/size]

Citaat:

Citaat:

Citaat:
Dikkerds eisen van magere krielhansen ook niet dat ze een vreetkuur volgen?[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 16 juli 2005 om 15:48.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2005, 16:17   #450
krizis
Gouverneur

krizis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als 18jarige linkse rebelse rat heb ik lang geleden een beslissing genomen die mijn levensopvatting en maatschappelijke visie een totaal andere wending heeft doen nemen. Ik ging soldaat worden en ben het ook geworden. Na een gruwelijke basisopleiding van 16 weken werd ik naar Algerije gestuurd waar ik 2 vrienden uit mijn escadron verloor. Na 8 weken en zonder adempauze ging het richting Libanon waar magere Hein de zeis zwaaide en ik opnieuw 2 vrienden verloor. Djibouti, Eritrea, Ethiopie, Somalië, Centraal Afrika vervullen het lijstje waar moordtaferelen, waarvan je 10 jaar later nog nachtmerries hebt, dagelijkse kost waren. Mijn dienst is er een geweest van afzien, honger, dorst, pijn, mentaal gekraakt, lichaamsdelen bij elkaar zoeken, lijken begraven, corruptie bij de hulporganisaties, wapensmokkel.......... Dus helemaal niet zuipen en feesten. Beelden die men in het nieuws niet ziet. Allemaal in naam van de democratie en mensenrechten.
De gevolgen van wetteloosheid, straffeloosheid, anarchie en dictatuur....werden mij heel duidelijk. Weg waanbeeld uit mijn jeugd.

Zoals hier eerder in de topic geschreven dat men enkel de goeie dingen uit zijn dienst onthoud om de slechte ervaringen te verdrukken is op mij zeker niet van toepassing. Het enige positieve dat ik er aan ervaren heb zijn de levenlange kameraadschapsbanden die overgebleven zijn.
En toch beklaag ik het mij niet. Nu ben ik er zelfs fier op.

Ik ben voor de herinvoering van de legerdienst, welliswaar met een voorafgaand ernstig attitudeonderzoek. Mensen met onvoldoende gedrevenheid verplichten tot gemeenschapsdienst zoals brandweer, hulpdiensten ed. met bijhorende opleidingen. Plichtsbesef en ja idd. ook discipline mogen wat opgekrikt worden.

Overigens wel nog eens een goede topic met weliswaar uiteenlopende meningen en beperkt schelden.

Leuk verhaal enzo, maar de ris geen enkel goed argument bij waarom je dienstplicht zou moetne invoeren, om kameraden voor het leven te hebben moet ik niet in't leger gaan... ik zie dus geen fatsoenlijke reden...
Ik ben nog steeds niet overtuigd, ik vind het redelijk nutteloos, de staat zoveel geld uit laten geven aan defensie en het brengt niets op... liever een klein professioneel leger dat goed uitgerust is en het overige geld stken in sociale voorzieningen...

Oorlog is nergens goed voor.
Oud 16 juli 2005, 22:37   #451
ago
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf

[size=3]

PS @ago

[/size]
[font=Times New Roman][size=3]Als iedereen als jou zou redeneren spraken we nu allemaal Duits!![/size][/font]

[font=Times New Roman][size=3]En ik was on topic![/size][/font]

[font=Times New Roman][size=3]En nee ik kan dat storend gedoe niet weg krijgen daar mijn kennis in pc niet overdonderd is![/size][/font]

[font=Times New Roman][size=3]Mocht iemand zo vriendelijk zijn om het probleem uit te leggen(want voordien had ik dit niet)[/size][/font]
ago is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2005, 09:19   #452
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
[size=3]Als iedereen als jou zou redeneren spraken we nu allemaal Duits!![/size]
Verduidelijk eens je gedachtengang die aan dit idee voorafging?

[size=3]
Citaat:
Mocht iemand zo vriendelijk zijn om het probleem uit te leggen(want voordien had ik dit niet)
Citaat:
[/size]
Waarschijnlijk stel jij je tekst op in een andere tekstverwerker en plak je hem nadien in het forum-venstertje.
Ik vermoed dat je hiervoor MS-WORD gebruikt.
Probeer eens met Wordpad dan is je probleem wschl. opgelost.
Oud 17 juli 2005, 11:36   #453
Riksken
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Idd. vrijwillig, maar doet dat ertoe? Ben voor een herinvoering van de dienst maar met een strengere selectie.

Citaat:
Kan mij dan anders nog heel goed herinneren.

"La mission est sacree, tu l'executes jusqu'au but, a tout prix."

"Au combat, tu agis sans passion et sans haine, tu respects les enemis vaincus, tu n'abandonnes jamais, ni tes morts, ni tes blesses, ni tes armes."

Dat zijn er paar van de regeltjes die er ingeramd werden en waar NIET van afgeweken werd.

Citaat:
Ja, er worden bevelen gegeven en die dienen opgevolgd te worden. Zo werkt het nu eenmaal. Over de zin of onzin kan men blijven doordrammen maar ga uw theorie eens verkondigen in een dorpje waar net de helft van de inboorlingen afgemaakt werd of waar mensen die met de ingewanden in de schoot langs de straatkant langzaam liggen te creperen en waar honden bij soms nog levenden de lever aan het wegvreten zijn. Dan vind ik het wel zinvol om die mensen in bescherming te nemen.

Citaat:
Dikkerds eisen van magere krielhansen toch ook niet dat ze een vreetkuur volgen?
Het hoeven niet altijd de sossen te zijn die menen te weten wat goed is voor de mensen.
Oud 17 juli 2005, 11:47   #454
Percalion

Standaard

Citaat:

Ja, er worden bevelen gegeven en die dienen opgevolgd te worden. Zo werkt het nu eenmaal. Over de zin of onzin kan men blijven doordrammen maar ga uw theorie eens verkondigen in een dorpje waar net de helft van de inboorlingen afgemaakt werd of waar mensen die met de ingewanden in de schoot langs de straatkant langzaam liggen te creperen en waar honden bij soms nog levenden de lever aan het wegvreten zijn. Dan vind ik het wel zinvol om die mensen in bescherming te nemen.
De kans is negen op tien, dat die mensen net afgeslacht werden door andere pipo's in uniform die enkel de bevelen volgden, want "er worden bevelen gegeven en die dienen opgevolgd te worden. Zo werkt het nu eenmaal."
Er zijn genoeg voorbeelden van genocides die door het leger uitgevoerd werden. Er zijn er bitter weinig die zomaar ontstonden zonder dat het leger en de Befehl-ist-Befehl-structuur er iets mee te maken had.

En dan gebeurt er eens een humanitair drama, bijvoorbeeld de volkerenmoord in Rwanda, en besluiten wij om soldaten te sturen; er worden er tien afgeknald en hup, we keren terug met de staart tussen de benen. En maar rouwen hoor. Wel? Moeten soldaten niet altijd voorbereid zijn? Moeten ze de bevolking niet gaan beschermen, zoals het Nederlandse bataljon in de Balkan zo goed de bevolking beschermde? En was het zo heldhaftig om na een betrekkelijk klein verlies, meteen terug te komen?

Op zeven april werden tien Belgische para's vermoord. Als reactie verlieten alle Belgische soldaten van UNAMIR meteen het land. Het gevolg was, dat ongeveer vierduizend vluchtelingen die een onderkomen gezocht hadden in de technische school van Kicukiru (waar een Belgische afdeling zat), afgeslacht werden.

"Toen was het moeilijk om de Belgen niet te haten. Ze hadden duizenden mensen in de steek gelaten… Maar nu kan ik hen beter begrijpen. Eigenlijk hebben ze alleen maar de bevelen van hun oversten opgevolgd, zoals zovele anderen tijdens de genocide, slachtoffers of moordenaars.” (Justin Karangwa, één van de weinige overlevenden van het bloedbad in Kicukiru)
Oud 17 juli 2005, 12:54   #455
Riksken
Parlementslid

Standaard

Citaat:
En dan gebeurt er eens een humanitair drama, bijvoorbeeld de volkerenmoord in Rwanda, en besluiten wij om soldaten te sturen; er worden er tien afgeknald en hup, we keren terug met de staart tussen de benen. En maar rouwen hoor. Wel? Moeten soldaten niet altijd voorbereid zijn? Moeten ze de bevolking niet gaan beschermen, zoals het Nederlandse bataljon in de Balkan zo goed de bevolking beschermde? En was het zo heldhaftig om na een betrekkelijk klein verlies, meteen terug te komen?
De politieke kaste zou idd ook zijn verantwoordelijk eens mogen nemen. Er moet iets gedaan worden maar niet ten koste van ons-mentaliteit is de oorzaak van dergelijke drama's. Politiekers zijn bang om electoraal afgerekend te worden door familieleden van slachtoffers en pacifisten. (toevallig huilen zij ook altijd het hardst als er ergens hulp zou moeten geboden worden). Tamelijk hypocriet als je het mij vraagt

Citaat:
Op zeven april werden tien Belgische para's vermoord. Als reactie verlieten alle Belgische soldaten van UNAMIR meteen het land. Het gevolg was, dat ongeveer vierduizend vluchtelingen die een onderkomen gezocht hadden in de technische school van Kicukiru (waar een Belgische afdeling zat), afgeslacht werden.
Ook het gevolg van politieke angst om verantwoordelijkheid te nemen. Para's van de 1 Bn stonden klaar om hun collega's direct te gaan ontzetten maar het (politieke) bevel bleef uit. De eenheid waartoe de gesneuvelden behoorden werd inderhaast teruggeroepen met achterlating van de lichamen van hun kameraden (politieke beslissing).In militaire kringen is dit zowat de laagste kruiperij van het belgische regime de laatste jaren. U weet blijkbaar niet goed hoe de vork daar juist aan de steel zat en baseert uw commentaren op wat u in de pers vernomen heeft. Uit respect voor de 10 gesneuvelden die zich tot de laatste kogel verweert hebben ga ik hier geen details vermelden hoe ze aan hun einde zijn gekomen terwijl de belgische politieke lafaards toekeken.
Oud 17 juli 2005, 12:58   #456
Percalion

Standaard

Citaat:
De politieke kaste zou idd ook zijn verantwoordelijk eens mogen nemen. Er moet iets gedaan worden maar niet ten koste van ons-mentaliteit is de oorzaak van dergelijke drama's. Politiekers zijn bang om electoraal afgerekend te worden door familieleden van slachtoffers en pacifisten. (toevallig huilen zij ook altijd het hardst als er ergens hulp zou moeten geboden worden). Tamelijk hypocriet als je het mij vraagt

Ook het gevolg van politieke angst om verantwoordelijkheid te nemen. Para's van de 1 Bn stonden klaar om hun collega's direct te gaan ontzetten maar het (politieke) bevel bleef uit. De eenheid waartoe de gesneuvelden behoorden werd inderhaast teruggeroepen met achterlating van de lichamen van hun kameraden (politieke beslissing).In militaire kringen is dit zowat de laagste kruiperij van het belgische regime de laatste jaren. U weet blijkbaar niet goed hoe de vork daar juist aan de steel zat en baseert uw commentaren op wat u in de pers vernomen heeft. Uit respect voor de 10 gesneuvelden die zich tot de laatste kogel verweert hebben ga ik hier geen details vermelden hoe ze aan hun einde zijn gekomen terwijl de belgische politieke lafaards toekeken.
Bevel is bevel, Riksken: Je schreef zelf "Ja, er worden bevelen gegeven en die dienen opgevolgd te worden. Zo werkt het nu eenmaal. Over de zin of onzin kan men blijven doordrammen ".

Ik weet dat er een bloedbad plaatsvond doordat het leger zich terugtrok.
Dat dit geen militaire maar een politieke beslissing is, doet niet ter zake: ook hier geldt immers de bevel-is-bevelstructuur, die blijkbaar zo fantastisch werkt.
Oud 17 juli 2005, 13:09   #457
Riksken
Parlementslid

Standaard

Blijkbaar is het zeer moeilijk uitleggen aan mensen die nooit dergelijke meegemaakt hebben. Ga eens een praatje slaan met door diezelfde para's gerepatrieerde belgen. Para's die hun leven wagen voor een wildvreemde die ginds op de kap van die arme negertjes fortuin aan het maken is.

Als je als soldaat naar conflictgebied gezonden wordt weet je dat je gewond kan raken of in het slechtste geval het leven laat. Maar als soldaat verwacht je ook dat diegenen (democratische politieke beslissing) die je daarheen zenden je niet laffelijk uit eigen belang laten stikken. Dat is duidelijk het geval in Rwanda incl. de plaatselijke bevolking.[edit]
[size=1]After edit by Riksken on 17-07-2005 at 14:16
Reason:

Blijkbaar is het zeer moeilijk uitleggen aan mensen die nooit dergelijke meegemaakt hebben. Ga eens een praatje slaan met door diezelfde para's gerepatrieerde belgen. Para's die hun leven wagen voor een wildvreemde die ginds op de kap van die arme negertjes fortuin aan het maken is.

Als je als soldaat naar conflictgebied gezonden wordt weet je dat je gewond kan raken of in het slechtste geval het leven laat. Maar als soldaat verwacht je ook dat diegenen (democratische politieke beslissing) die je daarheen zenden je niet laffelijk uit eigen belang laten stikken. Dat is duidelijk het geval in Rwanda incl. de plaatselijke bevolking.[/size]

Blijkbaar is het zeer moeilijk uitleggen aan mensen die nooit dergelijke meegemaakt hebben. Ga eens een praatje slaan met door diezelfde para's gerepatrieerde belgen. Para's die hun leven wagen voor een wildvreemde die ginds op de kap van die arme negertjes fortuin aan het maken is.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Riksken : 17 juli 2005 om 13:16.
Riksken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2005, 13:46   #458
Percalion

Standaard

Citaat:

Als je als soldaat naar conflictgebied gezonden wordt weet je dat je gewond kan raken of in het slechtste geval het leven laat. Maar als soldaat verwacht je ook dat diegenen (democratische politieke beslissing) die je daarheen zenden je niet laffelijk uit eigen belang laten stikken. Dat is duidelijk het geval in Rwanda incl. de plaatselijke bevolking.
Pech gehad, maat. Je hebt voor het leger gekozen, je weet dat je dus getraind wordt om eventueel te sneuvelen voor god-weet-welk doel, zelfs als dat wildvreemden zijn die op de kap van de negertjes fortuin maken.
Je weet als vrijwilliger dat je zult moeten doen wat er gezegd wordt.

Maar als soldaat verwacht je ook dat diegenen (democratische politieke beslissing) die je daarheen zenden je niet laffelijk uit eigen belang laten stikken. Dat is duidelijk het geval in Rwanda incl. de plaatselijke bevolking

Als een generaal een volledig bataljon als kanonnenvlees gebruikt, geen probleem hoor, want bevel is bevel.
Vervang die generaal door een politicus en plots wordt dit "laffelijk" en "eigen belang" enzoverder.

Als je toevallig een krankzinnige generaal had gehad, kon je ook zulke toeren tegenkomen. Maar omdat het een egoïstische politicus is, wordt de beslissing plots in twijfel getrokken.

Jij hebt gewoon geluk dat die beslissing niet door een militair maar door een politicus genomen is. Anders kon je onmogelijk kritiek uiten op de politicus, want in het leger geldt "bevel is bevel".
Oud 17 juli 2005, 14:26   #459
Riksken
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Pech gehad, maat. Je hebt voor het leger gekozen, je weet dat je dus getraind wordt om eventueel te sneuvelen voor god-weet-welk doel, zelfs als dat wildvreemden zijn die op de kap van de negertjes fortuin maken.
Je weet als vrijwilliger dat je zult moeten doen wat er gezegd wordt.
Dat weet je inderdaad.

Citaat:
Maar als soldaat verwacht je ook dat diegenen (democratische politieke beslissing) die je daarheen zenden je niet laffelijk uit eigen belang laten stikken. Dat is duidelijk het geval in Rwanda incl. de plaatselijke bevolking.
Heb weinig weet van "vergelijkbare" in het kader van vredesmissies, dat er ooit dergelijke beslissingen genomen werden, buiten door de linkse belgische politieke kaste.

Citaat:
Als een generaal een volledig bataljon als kanonnenvlees gebruikt, geen probleem hoor, want bevel is bevel.
Vervang die generaal door een politicus en plots wordt dit "laffelijk" en "eigen belang" enzoverder.
Duidelijk geen kaas gegeten van moderne oorlogsvoering

Citaat:
Als je toevallig een krankzinnige generaal had gehad, kon je ook zulke toeren tegenkomen. Maar omdat het een egoïstische politicus is, wordt de beslissing plots in twijfel getrokken.
In een democratie beslissen politiekers waar en wanneer troepen ingezet worden en omschrijven eveneens de opdracht. Dus uw bewering raakt kant nog wal.

Citaat:
Jij hebt gewoon geluk dat die beslissing niet door een militair maar door een politicus genomen is. Anders kon je onmogelijk kritiek uiten op de politicus, want in het leger geldt "bevel is bevel".
Voor alle duidelijkheid, ten tijde van de Rwandegenocide was ik al burger. Ken wel een paar mensen die erbij waren. Heb ook nooit onder belgisch bevel gestaan (gelukkig maar). Ook vroegere wapenbroeders van mij waren aanwezig in Rwanda en zij hebben zich niet teruggetrokken, alhoewel zij ook slachtoffers in hun rangen hadden. Gelukkig konden zij wel op de steun van het volk en de politiek rekenen. En zij hebben hun missie wel volbracht zoals de erecode (zie eerdere post) het voorschrijft en nog duizenden levens gered.
Oud 17 juli 2005, 17:05   #460
Percalion

Standaard

Als ik je redenering even kort mag samenvatten:

"Bevel is bevel" is enkel goed als dat bevel van een militair komt; als het van een politicus komt, dan is dat soms wél slecht en mogen wij, militairen, er wél over zeiken.

"Bevel is bevel" impliceert dat ook slechte bevelen, ook onzinnige bevelen opgevolgd moeten worden. Ten slotte is de trap kuisen met een tandenborstel ook een onzinnige opdracht, en we zouden natuurlijk niét willen dat de miliciens daartegen in opstand komen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be