![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#441 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is ook leuk.
"Caligula" al is gezien?
![]() |
![]() |
#442 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() EENS gezien godverdomme
![]() Laatst gewijzigd door Pelgrim : 31 juli 2006 om 09:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#443 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als Antwerpenaar moet je daar zelf niet te nukkig over doen.
![]() |
![]() |
#444 |
Burger
|
![]() Een vraag voor de libertariërs. Is een belediging van iemand anders een daad van aggressie? Uw eerste intuitie is waarschijnlijk neen. Maar door de belediging verandert u de staat van de hersenen van de beledigde (u maakt hem triest, kwaad,...). De beledigde bezit zijn hersenen (self-ownership). Wanneer de staat van zijn hersenen door de belediging veranderd wordt, zonder de toestemming van de beledigde dan voldoet deze actie aan de voorwaarde van een aggressieve daad. U kan opwerpen dat bij het praten tegen elkaar de hersentoestand ook verandert, maar dan is er sprake van een impliciet contract, er wordt maw niet aan getild.
Ik geef wel toe dat het illegaal maken van het direct toebrengen van emotionele schade verschrikkelijke gevolgen zal hebben en daarom best niet kan toegepast worden. Het blijft echter een aggressieve daad. Graag jullie verhelderende commentaar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#445 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik neem nogmaals het voorbeeld van Zinedine Zidane. Zijn kopstoot was een seconde na datum reeds legendarisch, de speculaties over wat de Italiaanse verdediger Materazzi tegen hem had gezegd, swingden de pan uit. Laten we aannemen dat wat Ziddie zei correct is, en de achterman van la Forza zijn moeder had beledigd. Wat is de impact van te zeggen: "Uw moeder is een hoer?" Wat is, in feite, de impact van iemand te beledigen? Zoals je reeds aanbracht, is het een emotionele impact, meer nog, een indruk gebaseerd op linguïstieke origines - dat kunnen woorden, gebaren of schrijfseltjes zijn. Wat Materazzi doet is niet meer of minder dan een stelling te poneren. Het is namelijk minder voor de hand liggend een belediging te zijn indien de moeder van Zinedine daadwerkelijk een dame van lichte zeden is. Indien Materazzi een waarheid zegt, dan heeft Zidane geen poot om op te staan. De dagen dat Galilei voor een tochtcommissie werd gebracht omdat hij wat waarheden van de fysica aan het licht had gebracht, zijn gelukkig voorbij - want zulke wetten zouden illegitiem zijn. Maar kom, Zidane's moeder hoeft zich helemaal niet te prostitueren, dat doet haar zoon al genoeg bij zijn fans, en woont in een villa in Cascais, Portugal. Het kan zijn dat Materazzi dat niet weet, en gewoon een vraag stelt: "Zeg, Ziddie, is jouw moeder een hoer?" Een beetje logisch verstand doet vermoeden dat mensen die stelling niet vaak als echt gemeende vraag zullen poneren, maar wie weet ligt dat minder voor de hand in andere culturen (ik denk aan Pataya, Thailand, waar die vraag redelijk normaal zou zijn). We moeten dus, net zoals bij waarheden, ook een onderscheid maken tussen een belediging en een op cultuurverschillen gebaseerde verkeerde uitspraak. Die kunnen namelijk onbewust als belediging overkomen, ik denk aan het geven van een linkerhand in India, het weigeren van drinken in bepaalde werelddelen ("ik lust geen aap, dank u"), &c. Goed, nu het einde: Materazzi weet of weet niet dat Ziddie's mama een prostituée is, en wendt die stelling voor om Zidane te kwetsen. Dat is de kern van beledigen. Normaal komt dat niet uit de lucht vallen. Ze hadden misschien al eens truitje-trek gedaan, een onzachte tackle en meer van dat, dus de sfeer zat er niet echt in. De regels van het voetbal in acht genomen, begonnen deze twee spelers er een beetje over te gaan. En dat antwoordt Materazzi plots, op een venijnige blik van de Fransman: "Je moeder is een hoer." Paf. Een klik in Zidane's hoofd. Zijn moeder is geen hoer, ze is naar hem aan het zien in Cascais. Of op de tribune. Of, erger nog, ze is net overleden aan een uiterst kwaadaardige kanker. De uitspraak van Mattie doet zijn water koken. Hij heeft het echt wel gehad. Met een blik van "euh, excuse me?" stapt hij af op de Italiaan en geeft hem een kopstoot. Dat had hij niet mogen doen, en nu kom ik terug op je vraag. We spreken hier van een agressieve daad (van Materazzi) die gebaseerd is op linguïstieke zaken - woorden, gebaren of neergepende zaken - en niet van directe fysieke agressie, fraude, bedrog, &c. Wat had Zidane nu mogen doen? Fysiek: niets. Maar hij kan wel gekwetst zijn. Daarom staan er twee opties open voor hem: het terugkaatsen van de belediging (verdedigend) of het simpelweg ontkennen van de feiten. Het is de vraag wat er tegenover moet staan. Is zeggen dat iemands moeder een hoer is, daadwerkelijk bedoelen dat jij weet dat die vrouw zichzelf verkoopt, of gaat het om het beledigen van de ander. Hoe dan ook mag iedereen die beledigd wordt, die belediging retaliëren. "Ja, wel, jouw moeder is ook een hoer," zou dat kunnen klinken. Vraag blijft of Materazzi schadevergoeding moet betalen (fysiek, monetair of hoe dan ook) voor het onterecht beschuldigen van Zidane('s moeder). Ik blijf van mening dat het verbaliseren van agressie enkel kan rekenen op een verbale retaliatie; je mag verbaal geweld nooit straffen met fysiek geweld omdat die twee niets met elkaar te maken hebben - en daarbij was het fysieke geweld van Zidane hoe dan ook groter dan de belediging van Materazzi.
![]() |
![]() |
![]() |
#446 | |
Burger
|
![]() Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik blijf echter met vragen zitten.
Citaat:
Een aggressieve daad is per definitie illegaal (volgens de libertarische theorie). En hier zit mijn probleem. Wanneer je dat zegt dan heb je bvb recht op zelfverdediging tegen woorden en op een schadevergoeding. Dit sluit geen fysieke of monetaire compensatie uit. Concreet kan dit betekenen dat je veroordeeeld wordt tot een zware schadevergoeding wanneer je iemand (ik zeg maar iets) de bons geeft en die persoon daar doodongelukkig van wordt. Ik pleit, net zoals jij, niet voor het illegaal verklaren van het aanbrengen van emotionele schade maar ik hoop dat je de ongefundeerde scheiding tussen verbale aggressie en fysieke aggressie aanvoelt. Wanneer je om pragmatische redenen het aanbrengen van emotionele schade niet onder aggressie wil plaatsen omdat de gevolgen daarvan ongewenst zouden zijn, dan kan ik daar mee leven. Maar ik snap niet dat je zegt dat het aggressie is en dan later stelt dat je een schadevergoeding ongepast vindt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#447 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1) Dat de stelling waar kan zijn, en waarheid kan nooit als een agressie beschouwd worden 2) De stelling kan voortkomen uit een cultuurverschil en/of in een andere context kan plaatsvinden 3) Dat de stelling futiel kan zijn ("seutje" of "amai wa zaide gai ne voaze seut onnoeazalaar vamme f*n voete") 4) Dat de emotionele weerslag voor iedereen anders is en aldus geen algemene grenzen kunnen aangenomen worden En dan als belangrijkste 5) dat indien het "slachtoffer" van de uitgeoefende agressie, zij het verbaal, met gebaren of via schrift, besluit om zeer doelgericht zichzelf als slachtoffer te bestempelen, moet nagegaan worden in hoeverre de weerslag daarvan kan bepaald worden, wat de verantwoordelijkheid van de "dader" is (zie eerste 2 presumpties), en wat de schuldvergoeding moet zijn. Doch, in 75% van de gevallen (die 25% zwaar pesten, instabiele psychologische toestand &c buiten spel gelaten) komt de vergoeding of de weerkost van verbale agressie neer op het zelf terugschelden, ook wel sociaal ostracisme (Rand) genoemd. Een scheldschandpaal of dergelijk. Maar nooit, nooit kan je verbale agressie fysiek of monetair bestraffen, tenzij de dader zichzelf wenst uit te kopen. Om bijvoorbeeld te vermijden dat hij onderhevig wordt aan sociaal ostracisme en op de grote markt een uur lang door iedereen mag uitgescholden worden, kan hij een som betalen aan het slachtoffer. Of zoiets, het is een uiterst moeilijke kwestie.
![]() |
![]() |
![]() |
#448 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#449 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Van daaruit gaan we iets opbouwen. Stel nu dat een hart doorpriemen €1 000 000 is, of twintig jaar gevangenisstraf (private gevangenis, welteverstaan), dat kan de agent tegen mij ook die straf eisen. Ik heb echter altijd het recht de volle weerkaatsen van wat ik iemand heb aangedoen, terug te ontvangen. Als de boete voor iemand een lul te noemen €10 is, dan zal degene die heeft gescholden in 99,99% van de gevallen liever hebben dat het slachtoffer hem terug een lul noemt, dan de daarmee gelijklopende straf te betalen of uit te zitten.
![]() |
![]() |
![]() |
#450 | |||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#451 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#452 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#453 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat ik akkoord ga dat het in eerste plaats het slachtoffer is dat gecompenseerd moet worden. Anderzijds moeten ook alle andere burgers van de streek waar een bepaald recht heerst, inspraak kunnen krijgen inzake minimumbepalingen &c. Een Tolstoiaan die een moordenaar gratie verleent en geen doodstraf of gevangenisstraf of eender welke retributie eist, schuift het recht ten dele af op de andere burgers, die eveneens beschermd moeten worden tegen de moordenaar. Een minimumstraf zou dus die straf zijn die ten goede komt aan de andere burgers, namelijk te zorgen dat het feit zich niet weer en bij iemand anders voordoet.
![]() |
![]() |
#454 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat fameuze "oog om oog..." -principe is een soort wit konijn dat uit de hoge hoed wordt getoverd om een fundamentele behoefte aan publiekrechtelijke interventie principieel af te kunnen wimpelen. Een konijn dat in de praktijk wel eens lelijk myxomateus blijkt te zijn. Ik volg een heel eind op het libertarische pad, maar hier ligt één van die struikelstenen waar de Austrian School al menige lelijke slipper heeft gemaakt. (en die vaak met een brede bocht wordt gemeden)
![]() |
![]() |
#455 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#456 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Deze morgen zat er iets interessant in mijn mailbox, van prof. dr. Rozeff van de universiteit van Buffalo.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#457 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 18 augustus 2006 om 09:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#458 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door simon01 : 18 augustus 2006 om 11:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#459 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() de resultaten komen doorgaans op hetzelfde neer. Meer zelfs: fysieke wonden kunnen wel eens genezen en je kan verder gaan. Probeer maar eens te leren als je met een zwaar trauma zit en in een gesticht belandt.
![]() |
![]() |
#460 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het probleem met psychische schade is dat het wetenschappelijk gezien zeer moeilijk is om die schade objectief te meten. Zelfs om nog maar een duidelijke invulling te kunnen verzinnen van het schadebegrip zelf. In sommige gevallen ontstaat er evenwel een consensus: langdurig en systematisch kleineren, pesten, achtervolgen, ... kan ernstige schade veroorzaken. In de strafwet, maar ook in het burgerlijke aansprakelijkheidsrecht wordt daar al behoorlijk lang rekening mee gehouden en die leer wordt -vooral via de rechtspraak- steeds verder verfijnd. Er bestaat dus input vanuit de wetenschap en de grote uitdaging voor de rechter bestaat erin om uit te maken in welke mate de schadeclaim "plausibel" is en niet opportunistisch. Het is een leuke discussie, want ze bevestigt één van mijn thesen (ik wou dat ik tijd genoeg had om ze eens grondig te researchen) dat elke vorm van samenleven steeds een zekere mate van agressie en coërcie inhoudt. Anders gesteld: er bestaat altijd een zekere drempelwaarde die moet overschreden worden vooraleer je van "agressie" in de zin die de libertarische theoretici hanteren kan gewagen. Het lijkt me bijzonder boeiend om uit (rechts-)vergelijkend onderzoek een poging te ondernemen om hierrond een theoretische verfijning te ontwikkelen.
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 18 augustus 2006 om 14:53. |
|
![]() |
![]() |