![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#441 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() die hetze is terecht; ze moet pas stoppen als er democratisch over beslist kan worden. Tot dan is het geen democratische instelling en is het dus hypocriet om uzelf een democraat te noemen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#442 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bullocks. Dit heeft niks met democratie te maken.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#443 |
|
![]() ![]() ![]() ![]() Democratie heeft ALLES te maken met ELKE politieke instelling. Behalve, en dat is vrij controversieel, met de interne partijen. De wet van Michels stelt dat hoe democratischer een partij is, des te minder efficient ze is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#444 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het koningshuis is geen politieke instelling en heeft dus NIETS met democratie te maken.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#445 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De discussie over het democratische gehalte van de monarchie alsook over haar nut/onnut in het algemeen is in België het gevolg van twee feiten:
1) De verslechterende relatie tussen Vlaanderen en Wallonië. 2) De schrijnende incompetentie van de kroonopvolging. |
![]() |
![]() |
![]() |
#446 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#447 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het politieke aspect van dat koningschap is verwaarloosbaar.
![]() |
![]() |
![]() |
#448 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Overigens is het koningsschap als politieke instelling grondwettelijk gedefinieerd. Niet verkozen en erfelijk. Niet-democratisch dus en in strijd met artikel 1 van diezelfde grondwet. Prachtig dat iemand die zichzelf als "progressief" out, daar geen graten in ziet. Laatst gewijzigd door baarle : 29 januari 2007 om 12:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#449 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad.
Citaat:
Heb ik me als "progressief" geout? Waar en wanneer heb ik dat precies gedaan? Linkje?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#450 |
Staatssecretaris
|
![]() dat valt ongeveer uit te maken uit elke post die u op dit forum plaatst
|
![]() |
![]() |
![]() |
#451 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#452 | |
|
![]() Citaat:
Ze heeft dus ALLES met politiek te maken.
![]() |
![]() |
#453 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#454 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vulpes ![]() en wat is de 'waarde' van een titel? Wat houdt dat juist in? op grond waarvan ben je gerechtigd om die 'titel' te dragen? wat zegt dat over je taken? je bekwaamheden? je talenten? etc... Welke lading dekt de 'titel'? de vraag blijft nog steeds: wat doet die man/.vrouw? wat is de meerwaarde? kosten-batenanlyse? kunnen de taken niet beter door een ander instituut worden waargenomen? over welke bekwaamheden dien je te beschikken etc... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#455 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
ik ben werkelijk nog steeds niet meer hoor.. "een verdienste is datgene waardoor men aanspraak kan maken op lof, op erkentelijkheid.... " Is de titel 'monarch' op zich reeds een 'verdienste'? is dat voldoende om aanspraak te kunnen maken op 'lof'? Is het voldoende om als eerste uit de 'juiste baarmoeder' te zijn geboren om 'verdienstelijk' te zijn? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#456 |
Gouverneur
|
![]() maar de vragen die werden gesteld zijn nog steeds onbeantwoord:
1) WAT is juist de taakomschrijving, wat doet die man/vrouw? wat is de waarde ervan? wat zijn de baten? hoeveel kosten staan ertegenover? is het de meest efficiënte organisatie? etc... 2) In hoeverre wordt hogerstaande (eens men er een antwoord op heeft gevonden) goed ingevuld door het huidige koningshuis? Op die vragen blijft het antwoord nog steeds schuldig.. Nochtans zijn dit de eerder fundamentele vragen.. Ik begrijp niet dat er iemand zo veel waarden kan hechten aan een naam... Het is toch geweten dat er - zeker in de bedrijfswereld maar ook daarbuiten (cfr. adellijke titels) wordt mee gespeeld om toch maar mensen tevreden te houden, hun eigendunk te strelen en toch niet over de 'fundamenten' te moeten praten.. 'klinkende engelse namen' waardoor men zich 'belangrijker' voelt, ook al is het werk nog steeds hetzelfde, een 'senior' voor je 'titel' waarna je zo mogelijk nog harder mag werken, een nog grotere verantwoordelijkheid mag dragen, maar met amper een indexatie als tegenprestatie... 'k heb van mijn leraar wiskunde maar één écht nuttige les gehad: "What's in a name? " (en dat komt nog niet eens van hem.. maar goed). Het gaat niet over de naam dat je ergens op kleeft, maar wel over de inhoud... |
![]() |
![]() |
![]() |
#457 |
|
![]() ![]()
![]() |
#458 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#459 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Misschien klein, maar toch reëel... Om alle problemen weg te werken, is het daarom beter de schijn weg te werken en over te gaan tot een protocolair staatshoofd. Dan weten we zwart op wit dat de koning buiten de politieke besluitvorming staat en dat die volledig in de democratische openbaarheid verschijnt (en niet langer in de beslotenheid van het Lakense paleis).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#460 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
How, ... nooit van koninklijke besluiten gehoord, ? nooit van benoemen van ministers en burgemeesters gehoord... me dunkt dat dat maar al te goed een politieke instelling is... |
|
![]() |
![]() |