Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 augustus 2007, 21:23   #441
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Dringend uw definitie van een lijfstraf eens herbezien

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijfstr...erlijfstraffen
ja dit staat er op:

Kinderlijfstraffen konden onder andere bestaan uit:
  • De roe
  • De plak, een houten plak waarmee de opvoeder meestal op de uitgestrekte handpalmen of zelfs op de knokkels van de gestrafte leerling sloeg. Idem voor een tik met het Spaanse rietje, en buigzaam stokje of rietje, en het lineaal
  • Billenkoek is de verzamelnaam voor lijfstraffen op het achterwerk, ongeacht instrument (of blote hand) en eventuele -extra vernederende- ontbloting van de billen
  • De "pechvogel": De onderwijzer smeet een vilten vogel de klas in en beval de gestrafte die terug te brengen; zodra hij dit deed en de vogel aan de leraar presenteerde kreeg hij een tik op de handen met de plak of het Spaanse rietje.
  • thuis werden vaak allerlei huis-, tuin- en keuken- voorwerpen gebruikt, zoals een broeksriem, mattenklopper, schoeisel (in diverse talen getuigen specifieke termen daarvoor, zoals Engels booting en slippering, Frans savate -tevens een vechtsport- van een soliede traditie), zelfs een 'roede voor de eigen billen' laten snijden
tevreden nu?
Het punt is: een pedagogische tik heeft pas zin (in de zin van: effectief) als het pijn doet, en daar zit 'm het juist: een kind pijn doen is een laf middel. Teken van zwakte in de opvoeding, met tal van nadelen. Kheb het zelf mogen ondervinden vroeger. En waar ligt de grens? mijn pa kon hárd slaan, dat deed echt pijn en ik werd enorm kwaad daarvan. Maar als klein kind zijt ge totaal machteloos.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 9 augustus 2007 om 21:24.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2007, 21:25   #442
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
ja dit staat er op:

• De roe
  • De plak, een houten plak waarmee de opvoeder meestal op de uitgestrekte handpalmen of zelfs op de knokkels van de gestrafte leerling sloeg. Idem voor een tik met het Spaanse rietje, en buigzaam stokje of rietje, en het lineaal
  • Billenkoek is de verzamelnaam voor lijfstraffen op het achterwerk, ongeacht instrument (of blote hand) en eventuele -extra vernederende- ontbloting van de billen
  • De "pechvogel": De onderwijzer smeet een vilten vogel de klas in en beval de gestrafte die terug te brengen; zodra hij dit deed en de vogel aan de leraar presenteerde kreeg hij een tik op de handen met de plak of het Spaanse rietje.
  • thuis werden vaak allerlei huis-, tuin- en keuken- voorwerpen gebruikt, zoals een broeksriem, mattenklopper, schoeisel (in diverse talen getuigen specifieke termen daarvoor, zoals Engels booting en slippering, Frans savate -tevens een vechtsport- van een soliede traditie), zelfs een 'roede voor de eigen billen' laten snijden
tevreden nu?
Het punt is: een pedagogische tik heeft pas zin (in de zin van: effectief) als het pijn doet, en daar zit 'm het juist: een kind pijn doen is een laf middel. Teken van zwakte in de opvoeding, met tal van nadelen. Kheb het zelf mogen ondervinden vroeger.
Uw ouders hebben u dus gestraft met één van bovenstaande middelen? Anders is er geen sprake van een lijfstraf, waar jij enkele posts nog beweerde een slachtoffer van te zijn.

Een pedagogische tik staat nergens in de definitie-omschrijving.

Ouders geven hun kinderen geen tik als uiting van zwakte, maar juist als bescherming voor hun kind.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2007, 21:26   #443
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Uw ouders hebben u dus gestraft met één van bovenstaande middelen? Anders is er geen sprake van een lijfstraf, waar jij enkele posts nog beweerde een slachtoffer van te zijn.

Een pedagogische tik staat nergens in de definitie-omschrijving.

Ouders geven hun kinderen geen tik als uiting van zwakte, maar juist als bescherming voor hun kind.
ja, hebben mij een pak slaag gegeven op mijn achterwerk. Staat er toch wel in , of zijt ge blind?
Oud 9 augustus 2007, 21:29   #444
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ja, hebben mij een pak slaag gegeven op mijn achterwerk. Staat er toch wel in , of zijt ge blind?
Amai zeg, wat een lijfstraf

Ge zijt er toch al van bekomen, zeker?
Oud 9 augustus 2007, 21:33   #445
Ambiorix

Standaard

Citaat:

zeg, hoe discussieert gij nu?

Eerst komen aandraven met wikipedia als "bewijs" dat het geen lijfstraf is. Dan zeg ik dat het wél in uw artikel staat, en dan opeens komt ge af met ene ad-hominem argument. Dikke zever dus.
Gij hebt als klein kind duidelijk n�*et dikwijls slaag gekregen.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 9 augustus 2007 om 21:33.
Oud 9 augustus 2007, 21:35   #446
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
zucht, ik heb nog geen kinderen neen
ik kom er wel veel in contact door mijn studies en hobbies.
speelplein, leerkracht, babysitten op nichtes..

NOG NOOIT heb ik ze een vinger aangeraakt, en heb ik ze al vaak ruzie moeten geven omdat ze iets gevaarlijk of dergelijk deden.

een goed gesprek doet veel meer wonderen, dan beginnen kloppen.
Ook op voorhand duidelijke regels maken wat mag en niet mag.
voor zover ik weet mag je als buitenstaander een kind van een ander niet fysiek terchtwijzen mr enkel je eigne kinderen. dat dacht ik toch ,kan me ook vergissen ....

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2007, 21:36   #447
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

ik denk eerlijk gezegd dat zo'n verbod niets zal uithalen. want welk kind weet dat zoiets verboden zou zijn ? en ouders zullen zich daar niet veel van aantrekken, en terecht, want zo'n verbod is te zot om los te lopen, ik heb regelmatig slaag gekregen en leef nog.

http://www.indiancountrytoday.com/

Laatst gewijzigd door the outlaw torn : 9 augustus 2007 om 21:39.
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2007, 21:42   #448
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
zeg, hoe discussieert gij nu?

Eerst komen aandraven met wikipedia als "bewijs" dat het geen lijfstraf is. Dan zeg ik dat het wél in uw artikel staat, en dan opeens komt ge af met ene ad-hominem argument. Dikke zever dus.
Gij hebt als klein kind duidelijk n�*et dikwijls slaag gekregen.
Jij beweert hier in post 408 (http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=408) dat er sprake is van een lijfstraf zodra er sprake is van pijn en dat je genoeg "pedagogische tikken" hebt gekregen om te weten dat dat lijfstraffen waren.

Waarop ik antwoord dat een lijfstraf net wel een categorie erger is dan gewoon een tik of zodra er sprake is van pijn, verwijzend naar de het artikel op wikipedia dat de definitie van een lijstraf omschrijft.

Daarop selecteer jij één van de elementen uit het artikel (de zachtste lijfstraf van al nota bene) om daar mee aan te tonen dat je het slachtoffer was van lijfstraffen.

Waarop ik dan weer repliceer dat je nu afstapt van je oorspronkelijke bewering dat een "pedagogische tik" een lijfstraf was. En zeg nu zelf, als je dat lijstje bekijkt op wikipedia kan jij jezelf moeilijk een echt slachtoffer daarvan noemen.

En zo kwamen we aan bij jouw reply, waarop deze reply volgt.
Oud 10 augustus 2007, 05:41   #449
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

wtf, gij spreekt u eigen zo hard tegen nu

eerst zeggen dat het geen lijfstraf is, en dan aankomen met 'is dat nu zo erg?'

man man man
Oud 10 augustus 2007, 05:42   #450
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En zeg nu zelf, als je dat lijstje bekijkt op wikipedia kan jij jezelf moeilijk een echt slachtoffer daarvan noemen.

.
Billenkoek is de verzamelnaam voor lijfstraffen op het achterwerk, ongeacht instrument (of blote hand) en eventuele -extra vernederende- ontbloting van de billen

Nu tevreden? of staat het nog niet vet genoeg?
Oud 10 augustus 2007, 06:41   #451
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn Bekijk bericht
ik denk eerlijk gezegd dat zo'n verbod niets zal uithalen. want welk kind weet dat zoiets verboden zou zijn ? en ouders zullen zich daar niet veel van aantrekken, en terecht, want zo'n verbod is te zot om los te lopen, ik heb regelmatig slaag gekregen en leef nog.
Pubers en klikkers kunnen wel klacht gaan indienen.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2007, 08:26   #452
Brugge Veilig en Leefbaar
Minister-President

Brugge Veilig en Leefbaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ja dit staat er op:

• De roe
tevreden nu?
Het punt is: een pedagogische tik heeft pas zin (in de zin van: effectief) als het pijn doet, en daar zit 'm het juist: een kind pijn doen is een laf middel. Teken van zwakte in de opvoeding, met tal van nadelen. Kheb het zelf mogen ondervinden vroeger. En waar ligt de grens? mijn pa kon hárd slaan, dat deed echt pijn en ik werd enorm kwaad daarvan. Maar als klein kind zijt ge totaal machteloos.
Ach zo, d�*t is de reden dat ge Blokker zijt geworden ?
Brugge Veilig en Leefbaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2007, 08:34   #453
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brugge Veilig en Leefbaar Bekijk bericht
Ach zo, d�*t is de reden dat ge Blokker zijt geworden ?

Zie jij in Ambiorix nu ook al een VB'er? Man, man, je wordt nog met de dag zieliger...
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2007, 08:39   #454
Brugge Veilig en Leefbaar
Minister-President

Brugge Veilig en Leefbaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht

Zie jij in Ambiorix nu ook al een VB'er? Man, man, je wordt nog met de dag zieliger...
Denk jij nu echt dat ik mijn tijd verpruts aan het volgen van wie wat is ? Eén grote zielige bende rukkers zie ik hier elkaar opgeilen...

Laatst gewijzigd door Brugge Veilig en Leefbaar : 10 augustus 2007 om 08:39.
Brugge Veilig en Leefbaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2007, 08:45   #455
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Dus NEE, slagen is niet gelijk aan met liefde behandelen !
Hoe kom je daar nu weer bij? Waarom zou slagen in godsnaam gelijk zijn aan met liefde behandelen?

Rare vogels, die Duvelkes...

Laatst gewijzigd door Kortaf : 10 augustus 2007 om 08:45.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2007, 08:47   #456
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Pubers en klikkers kunnen wel klacht gaan indienen.
Wel, dat moeten ze dan maar doen.

Als het me zou overkomen draai ik sofort mijn ouderlijke plichten terug tot het allerstrikste wettelijke minimum.

Dat is wat de ongeneeslijke moeials gaan bereiken met hun verklikkersmaatschappij. Gezinnen waar alleen nog de wettelijke vereisten gerespecteerd worden, en waar de communicatie tussen ouders en kinderen via de politie of de rechters gebeurt.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 10 augustus 2007 om 08:49.
Oud 10 augustus 2007, 08:50   #457
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brugge Veilig en Leefbaar Bekijk bericht
Denk jij nu echt dat ik mijn tijd verpruts aan het volgen van wie wat is ? Eén grote zielige bende rukkers zie ik hier elkaar opgeilen...
Ik begrijp je wel, hoor. Als er iemand is die een groot deel van zijn leven 'verprutst' heeft, ben jij het wel, nietwaar?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2007, 09:24   #458
postbus24
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Doe geen moeite. Bij uw 173ste post had ge u al gediskwalificeerd als geloofwaardig poster.
Tja de geloofwaardigheid in twijfel proberen te trekken is dan het aller laatste uit de onderste schuif der argumentatie
Maar nergens kan ik het antwoord terugvinden op de eenvoudige praktijkgerichte vraagjes die ik eerder stelde. Vanuit mijn kant gezien wordt de geloofwaardigheid dan eerder nagatief en doe ik dan gewoonweg niet eens meer de moeite om die fameuze onderste la open te trekken omdat het dan voor de meesten hier zichzelf uitwijst zonder dat daar nadruk op hoefd gelegd te worden.

Doch discuteer rustig verder, het is amuzant hoe sommigen zich in bochten liggen te wringen om zichzelf van hun gelijk te overtuigen.
Voor deze onschuldige onwetendheid hebben ze thuis een 'term' voor. Eéntje waar ik heel erg zuinig mee ben en er enkel gebruik van maak als het past in de context. Dus niet als scheldwoord als het ware

Prdagogische tikken is een makkelijke hulp voor de 'opvoeding' maar NOGMAALS !! het is echt niet nodig.

Mijn mening is dat 'kinderen nemen' niet iets is wat makkelijk moet zijn, steek ze dan ergens in een hok ofzo. De opvoeding van klein mannen neemt tijd en moeite in beslag veel meer dan dat je er ooit mischien van terugkrijgt. Als je dat niet weet/begrijpt/beseft VOOR dat je er aan begint hebben wij daar die éne 'term' weer voor

Dat die idiote wet niet te controleren valt en eerder een hoop weggegooid geld is bij wijze van bezigheids therapie voor een paar ambtenaren. Ben ik het 100% mee eens.
Doch als (broodnodig) signaal voor blijkbaar velen , om duidelijk te maken dat het pedagogische letterlijke 'pijnigen' (hoe miniem het ook is) van uw kinderen achterhaald is, durf ik het geslaagd vinden.
Nergens zeg ik hier dat het niet effectief is (zelfs elektrische schokken missen hun doel op dat gebied niet ), wel heb ik bewezen dat het niet nodig is en ik ben daar trots op. trots dat ik het op dat gebied beter gedaan heb dan men ouders (en alle andere meppende ouders)

amen ....
postbus24 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2007, 09:35   #459
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door postbus24 Bekijk bericht
Tja de geloofwaardigheid in twijfel proberen te trekken is dan het aller laatste uit de onderste schuif der argumentatie
Het is helemaal geen argumentatie. Het is een kwestie van normale omgangsvormen. Als ge een post afsluit met "onnozelaar", dan moogt ge twee keer raden wie hier eigenlijk zijn argumentatie-armoede demonstreert. In dat geval hoef ik de rest van de post al niet meer te lezen.

Citaat:
Maar nergens kan ik het antwoord terugvinden op de eenvoudige praktijkgerichte vraagjes die ik eerder stelde. Vanuit mijn kant gezien wordt de geloofwaardigheid dan eerder nagatief en doe ik dan gewoonweg niet eens meer de moeite om die fameuze onderste la open te trekken omdat het dan voor de meesten hier zichzelf uitwijst zonder dat daar nadruk op hoefd gelegd te worden.

Doch discuteer rustig verder, het is amuzant hoe sommigen zich in bochten liggen te wringen om zichzelf van hun gelijk te overtuigen.
Voor deze onschuldige onwetendheid hebben ze thuis een 'term' voor. Eéntje waar ik heel erg zuinig mee ben en er enkel gebruik van maak als het past in de context. Dus niet als scheldwoord als het ware

Prdagogische tikken is een makkelijke hulp voor de 'opvoeding' maar NOGMAALS !! het is echt niet nodig.

Mijn mening is dat 'kinderen nemen' niet iets is wat makkelijk moet zijn, steek ze dan ergens in een hok ofzo. De opvoeding van klein mannen neemt tijd en moeite in beslag veel meer dan dat je er ooit mischien van terugkrijgt. Als je dat niet weet/begrijpt/beseft VOOR dat je er aan begint hebben wij daar die éne 'term' weer voor

Dat die idiote wet niet te controleren valt en eerder een hoop weggegooid geld is bij wijze van bezigheids therapie voor een paar ambtenaren. Ben ik het 100% mee eens.
Doch als (broodnodig) signaal voor blijkbaar velen , om duidelijk te maken dat het pedagogische letterlijke 'pijnigen' (hoe miniem het ook is) van uw kinderen achterhaald is, durf ik het geslaagd vinden.
Nergens zeg ik hier dat het niet effectief is (zelfs elektrische schokken missen hun doel op dat gebied niet ), wel heb ik bewezen dat het niet nodig is en ik ben daar trots op. trots dat ik het op dat gebied beter gedaan heb dan men ouders (en alle andere meppende ouders)

amen ....
Kijk eens aan, u blijft het doen (al laat u dit maal de scheldwoordjes zelf achterwege maar suggereert u ze wel). Voor mij is dat simpel: wie in een discussie zijn opponent als dom, achterlijk, onbetrouwbaar, crimineel etc. meent te moeten bestempelen, of het nu openlijk of besmuikt is, diskwalificeert zichzelf. Zijn betoog wordt alleen daardoor waardeloos.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 10 augustus 2007 om 09:36.
Oud 10 augustus 2007, 10:05   #460
postbus24
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Het is helemaal geen argumentatie. Het is een kwestie van normale omgangsvormen. Als ge een post afsluit met "onnozelaar", dan moogt ge twee keer raden wie hier eigenlijk zijn argumentatie-armoede demonstreert. In dat geval hoef ik de rest van de post al niet meer te lezen.
...
tja zo loop je natuurlijk een heleboel mis als je op deze manier leest.
U baseerd uw mening op één woord die de hopeloosheid van dat onderdeel in de discutie samenvat, zonder de ganse historiek te kennen en u weigert dan weerlegging ervan te lezen.
Dan houd het natuurlijk op. Verder hoop ik dat je dit ook consequent toepast en niet enkel op diegene die kritiek hebben op een onderwerp waarvan het schoentje u eventueel zou kunnen passen (zonder de bedoeling te hebben om te schelden:ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er iemand last heeft van een beet op zijn achterwerk). Ook ik ben gevoelig aan kritiek als het over men kinderen gaat. Doch ik ben niet perfect en ben nooit te oud om bij te leren.....
postbus24 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be