![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Moet België aansluiten bij Frankrijk? | |||
Ja, zondermeer |
![]() ![]() ![]() |
27 | 22,31% |
Ja, maar in beperkte vorm, een sterk samenwerkingsverband |
![]() ![]() ![]() |
3 | 2,48% |
Misschien |
![]() ![]() ![]() |
4 | 3,31% |
Nee, ik hou het liever klein |
![]() ![]() ![]() |
87 | 71,90% |
Aantal stemmers: 121. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#441 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U heeft trouwens nog steeds niet ingegaan op een eerdere vraag van me betreffende dat "karig" eten. Kunt u mij zeggen wat er op de tafel dan stond bij de Nederlanders, wat bij de gewone mensen in België niet het geval was? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#442 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#443 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vermoedelijk... Wat er ook van zij, uw eerdere beweringen over Limburg aan de beide zijden van de Maas klopt dus niet. Er zijn dus weldegelijk verschillen die mede historisch gegroeid, net zoals dat ook het geval is tussen andere delen van de Nederlanden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#444 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Een reactie van een posting uit de Volkskrantblog die eigenlijk de nagel op de kop slaat voor wat dit betreft: Citaat:
En dat is ook zo. Alleen, door het feit dat wij Belgen zijn, houdt in dat we nog iets Bourgondischer gebleven zijn dan onze Nederlandse medelimburgers. Onze broeders en zusters in Nederlands Limburg hebben wat te lang de invloed ondergaan van de Nederlandse manier van leven. Maar eens Limburg één, zal dat dus zeer snel rechtgezet worden. Het bloed kruipt nu eenmaal gaat waar het niet gaan kan. Laatst gewijzigd door system : 14 oktober 2008 om 22:28. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#445 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Adam Smith : 14 oktober 2008 om 22:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#446 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Onderstaande vraag, nog steeds onbeantwoord:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#447 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ook deze vraag, nog steeds onbeantwoord:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#448 |
Banneling
|
![]() Het zijn gewoon feiten. We moeten dit niet steeds negeren door drogargumenten aan te voeren zoals 'hokjesdenken'. Er is ook niets fouts in die verschillen. Ze bestaan gewoon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#449 |
Banneling
|
![]() Ik ga door op een artikel dat steunt op gedegen marktonderzoek, cijfers incluis.
Laatst gewijzigd door system : 15 oktober 2008 om 08:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#450 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
a. dat in België Lidl als Aldi - met hun beperkt aanbod - de laatste jaren een heel sterke groei hebben gekend; b. dat de Belgische grote vestigingen van Carrefour waar er een heel uitgebreid aanbod is, in de problemen komen; c. dat AD als Carrefour zich de laatste tijd zeer sterk toeleggen op de uitbouw van kleine supermarkten waar slechts een deel van het aanbod te vinden is. Deze drie feiten weerleggen wat u eerder stelde. De modale Belg houdt dus ook de knip op de beurs als het om eten gaat, hij zoekt ook goedkope(re) alternatieven en gaat eveneens naar discountsupermarkten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#451 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De toetsing met de werkelijkheid. Durft u het aan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#452 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik vind Vlamingen de Nederlanders van België. Walen zijn dan ook veel bourgondischer dan Vlamingen. ik refereer naar de hogere uitgaven van Walen voor eten, terwijl hun inkomen tientallen % lager liggen.
![]() |
![]() |
#453 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ga het werk van professionele onderzoekers niet overdoen. Hun conclusies zijn kristalklaar. Herlees de tekst hierboven. Nu, ik wil het onderzoek wel overdoen, op voorwaarde dat u mij dezelfde royale verloning in het vooruitzicht stelt als dito onderzoekers. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#454 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De conclusies van dat rapport mogen dan wel "kristalklaar" zijn; ze kloppen evenwel niet met de werkelijkheid. Ik heb de drie elementen daartoe reeds aangestipt en bij deze zal ik ze nog eens herhalen. Indien de bewering zou kloppen dat "de" Belg een ruim assortiment wil hebben en niet naar de prijs kijkt bij de aankoop van zijn levensmiddelen (u beweert dat toch, daar u voortdurend stelt dat "de" Nederlander wel de knip op de beurs houdt en, naar uw eigen woorden, "wij niet"), dan moet dit zich ook weerspiegelen in de evolutie van het koopgedrag. Welnu, dat is niet het geval. a. Lidl als Aldi met hun extreem "karig" aanbod (één soort peperkoek, één merk chocoladewafels, één merk kwark...) hebben in België de afgelopen jaren hun marktsegment met rasse schreden uitgebreid; b. Carrefour is door zijn politiek die tot voorheen sterk gefocust was op z'n grote vestigingen, en ruim en bijzonder divers aanbod in ware Franse stijl, in problemen gekomen: het concept blijkt in België niet meer aan te slaan; c. Carrefour als AD proberen verloren marktaandeel op Colruyt, Lidl en Aldi te heroveren door te werken aan de uitbouw van kleine, plaatselijke supermarkten die slechts een beperkt aanbod hebben. Met succes. Deze kleine vestigingen doen het in de Carrefourgroep wel goed. Allemaal zaken die duidelijk illustreren dat Belg en Nederlander in hun koopgedrag beiden de knip op de beurs zetten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#455 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 15 oktober 2008 om 12:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#456 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Twee specifieke punten die u als belangrijke elementen naar voorschuift, heb ik wat nader toegelicht. U bent schijnbaar niet in staat die te becommentariëren. Immers, in uw plaatje van 'de' Nederlander die met 'de knip op de beurs' leeft en de Belg die het overvloedig laat hangen als het over eten gaat, past de evolutie in het marktaandeel van de supermarkten niet. Juist die evolutie toont het omgekeerde aan: ook de Belg is bijzonder prijsbewust bezig, ook de Belg gaan in grote aantallen naar discountsupermarkten, ook de Belg stapt supermarkten binnen met een beperkt aanbod. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#457 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waar zit de "boosheid", en dus het foutieve in de volgende drie elementen?
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#458 |
Europees Commissaris
|
![]() Feiten? Ken jij persoonlijk alle 10 miljoen Belgen en Nederlanders. Dat antwoord lijkt me al van niet. Heb jij aan objectieve feitenvergaring gedaan; nee, u hebt hooguit uw persoonlijke ervaringen geextrapoleerd naar uitspraken over een hele groep. Toegegeven er zijn verschillen over wat de norm is op groepsniveau, maar deze vallen op persoonlijk niveau totaal weg. Het blijft namelijk zo dat de onderlinge verschillen tussen deze gemiddelde groepen (in dit geval tussen gemiddelde Vlaming (en/of Belg) en de gemiddelde Nederlander) kleiner zijn, dan de verschillen binnen deze groepen (of populaties). Er zijn dus ook enkele Vlamingen die zuiniger zijn dan sommige Nederlanders en ook enkele Nederlanders die Bourgondischer zijn dan sommige Vlamingen. Kortom aan beweringen op algemeen niveau heb je niks, vandaar ook mijn gebruik van twee enorme clichés. Daarbij denk ik dan, nou en? Dat zegt toch ook niks, het gaat om mensen onderling, niet om denkbeeldige constructies van doorsnee gemiddelde inwoner van een land. Deze groepen zijn trouwens ook enkel ontstaan door het toeval van het verloop van de geschiedenis. Het mooiste voorbeeld is het dorp Baarle, wat uiteenvalt in een Belgisch Baarle-Hertog en een Nederlands deel Baarle-Nassau. Aan de ene kant zijn er wat verschillen, aan de andere kant zijn ze allebei Baarlenaren. Door andere achtergronden en maatschappelijke ontwikkelingen, hoewel deze ontwikkelingen in grote lijnen gelijk waren voor de hele Westerse wereld. We zijn dus niet exact hetzelfde, maar dat geldt ook al tussen individuen; het is echter totale onzin deze verschillen op te blazen naar onoverkomelijke proporties. Want de aanname dat deze verschillen onoverkomelijk zijn, is een hellend vlak. Met dezelfde aannames kan men nog gaan beweren, dat de verschillen tussen bijvoorbeeld West Vlamingen en Limburgers of tussen Groningers en Zeeuwen te groot zouden zijn... Los van dit algemene betoog valt mij ook een lichte dubbele moraal op. De ene keer zijn Belgische en Nederlandse Limburgers gelijk, de andere keer zijn Nederlandse Limburgers te vernederlandst. Daarbij logisch gezien als Vlamingen en Nederlanders te verschillend zijn, ergo dan zijn Nederlandse Limburgers en Belgische Limburgers dat ook! Ofwel dit wij/zij denken is totaal arbitrair en onzinnig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#459 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |