Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moet België aansluiten bij Frankrijk?
Ja, zondermeer 27 22,31%
Ja, maar in beperkte vorm, een sterk samenwerkingsverband 3 2,48%
Misschien 4 3,31%
Nee, ik hou het liever klein 87 71,90%
Aantal stemmers: 121. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 14 oktober 2008, 21:37   #441
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En ik zal u zeggen waarom dat zo is: Nederlanders zijn gewoon niet bereid geld uit te geven aan eten. Karig leven en karig eten, d�*t was het motto. Voor dingen zoals eten en voedsel houden ze (nog steeds)de knip op de beurs. Wij Belgen dus niet omdat wij een andere eetcultuur hebben en bereid zijn daar wat centen aan te spenderen. Dat is gewoon alles
Wat u hier schrijft, klopt gewoon niet met de werkelijkheid. Discountsupermarkten als Lidl en Aldi hebben de afgelopen jaren heel veel marktaandeel gewonnen. Blijkbaar koopt men in België weldegelijk prijsbewust. Liever dus de choco van de Lidl dan die uit de dure Carrefour.

U heeft trouwens nog steeds niet ingegaan op een eerdere vraag van me betreffende dat "karig" eten. Kunt u mij zeggen wat er op de tafel dan stond bij de Nederlanders, wat bij de gewone mensen in België niet het geval was?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2008, 21:56   #442
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat men hier weer eens over het hoofd ziet, is dat de vlaai geen Limburgse eigenheid is, maar gewoon een streekproduct is dat op verschillende plaatsen in de Nederlanden voorkomt. Zo is er de overheerlijke vlaai uit het Waasland.

Over die eenheid van Limburg gesproken, system vindt toch dat dit toch met een korreltje zout moet worden genomen. In een andere discussie beweert hij immers bij hoog en bij laag dat "de" Nederlanders niet weten wat goed eten is en dat zelfs in Maastricht het eten in restaurants barslecht is...
Inderdaad. En ik heb u dat ook uitgelegd waarom dit vermoedelijk zo is. Maar u volgt blijkbaar niet goed. Het is dus niet System die doet alsof zijn neus bloedt, maar JVDB die niet goed volgt.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2008, 21:58   #443
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad. En ik heb u dat ook uitgelegd waarom dit vermoedelijk zo is. Maar u volgt blijkbaar niet goed. Het is dus niet System die doet alsof zijn neus bloedt, maar JVDB die niet goed volgt.
Vermoedelijk... Wat er ook van zij, uw eerdere beweringen over Limburg aan de beide zijden van de Maas klopt dus niet. Er zijn dus weldegelijk verschillen die mede historisch gegroeid, net zoals dat ook het geval is tussen andere delen van de Nederlanden.
Oud 14 oktober 2008, 22:26   #444
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Vermoedelijk... Wat er ook van zij, uw eerdere beweringen over Limburg aan de beide zijden van de Maas klopt dus niet. Er zijn dus weldegelijk verschillen die mede historisch gegroeid, net zoals dat ook het geval is tussen andere delen van de Nederlanden.
Ja en neen. Ja men eet veel beter in Hasselt dan in Maastricht. Dat is gewoon zo. Maar toch. Nederlands Limburg verschilt wel degelijk met de rest van Nederland, voor wat de eetcultuur betreft.

Een reactie van een posting uit de Volkskrantblog die eigenlijk de nagel op de kop slaat voor wat dit betreft:
Citaat:
K
Limburg is dat wel Nederland?
Ik vind limburgers de Bourgondiers van Nederland. Heeft toch sterk zijn eigen cultuurtje!

En dat is ook zo. Alleen, door het feit dat wij Belgen zijn, houdt in dat we nog iets Bourgondischer gebleven zijn dan onze Nederlandse medelimburgers. Onze broeders en zusters in Nederlands Limburg hebben wat te lang de invloed ondergaan van de Nederlandse manier van leven. Maar eens Limburg één, zal dat dus zeer snel rechtgezet worden. Het bloed kruipt nu eenmaal gaat waar het niet gaan kan.

Laatst gewijzigd door system : 14 oktober 2008 om 22:28.
Oud 14 oktober 2008, 22:37   #445
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja en neen. Ja men eet veel beter in Hasselt dan in Maastricht. Dat is gewoon zo. Maar toch. Nederlands Limburg verschilt wel degelijk met de rest van Nederland, voor wat de eetcultuur betreft.

Een reactie van een posting uit de Volkskrantblog die eigenlijk de nagel op de kop slaat voor wat dit betreft:
[/i]

En dat is ook zo. Alleen, door het feit dat wij Belgen zijn, houdt in dat we nog iets Bourgondischer gebleven zijn dan onze Nederlandse medelimburgers. Onze broeders en zusters in Nederlands Limburg hebben wat te lang de invloed ondergaan van de Nederlandse manier van leven. Maar eens Limburg één, zal dat dus zeer snel rechtgezet worden. Het bloed kruipt nu eenmaal gaat waar het niet gaan kan.
Wat een bekrompen hokjesgeest en overvloed generalisaties en clichés (in wel meer berichten binnen deze discussie). Het gaat juist om individuen, die zijn uniek; wat de norm is, kan wel verschillen....

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 14 oktober 2008 om 22:37.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2008, 22:41   #446
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Onderstaande vraag, nog steeds onbeantwoord:

Citaat:
Wat u hier schrijft, klopt gewoon niet met de werkelijkheid. Discountsupermarkten als Lidl en Aldi hebben de afgelopen jaren heel veel marktaandeel gewonnen. Blijkbaar koopt men in België weldegelijk prijsbewust. Liever dus de choco van de Lidl dan die uit de dure Carrefour.

U heeft trouwens nog steeds niet ingegaan op een eerdere vraag van me betreffende dat "karig" eten. Kunt u mij zeggen wat er op de tafel dan stond bij de Nederlanders, wat bij de gewone mensen in België niet het geval was?
Oud 14 oktober 2008, 22:42   #447
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ook deze vraag, nog steeds onbeantwoord:

Citaat:
Nochtans is dat niet echt een antwoord op de gestelde vraag. Ik vroeg u een paar gerechten op te sommen die eigen zijn aan die "typisch Belgische keuken" en er gekomen zouden zijn onder invloed van de Franse. Ook eerder stipte ik aan dat het hier gaat om de volkskeuken; niet over de gerechten die topchefs in allerlei restaurants uit hun grote, witte hoed weten te toveren.
Oud 15 oktober 2008, 08:32   #448
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Wat een bekrompen hokjesgeest en overvloed generalisaties en clichés (in wel meer berichten binnen deze discussie). Het gaat juist om individuen, die zijn uniek; wat de norm is, kan wel verschillen....
Het zijn gewoon feiten. We moeten dit niet steeds negeren door drogargumenten aan te voeren zoals 'hokjesdenken'. Er is ook niets fouts in die verschillen. Ze bestaan gewoon.
Oud 15 oktober 2008, 08:32   #449
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Onderstaande vraag, nog steeds onbeantwoord:
Ik ga door op een artikel dat steunt op gedegen marktonderzoek, cijfers incluis.

Laatst gewijzigd door system : 15 oktober 2008 om 08:32.
Oud 15 oktober 2008, 10:09   #450
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ga door op een artikel dat steunt op gedegen marktonderzoek, cijfers incluis.
De feiten zijn

a. dat in België Lidl als Aldi - met hun beperkt aanbod - de laatste jaren een heel sterke groei hebben gekend;
b. dat de Belgische grote vestigingen van Carrefour waar er een heel uitgebreid aanbod is, in de problemen komen;
c. dat AD als Carrefour zich de laatste tijd zeer sterk toeleggen op de uitbouw van kleine supermarkten waar slechts een deel van het aanbod te vinden is.

Deze drie feiten weerleggen wat u eerder stelde. De modale Belg houdt dus ook de knip op de beurs als het om eten gaat, hij zoekt ook goedkope(re) alternatieven en gaat eveneens naar discountsupermarkten.
Oud 15 oktober 2008, 10:12   #451
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wil trouwens gerust eens de proef voor u doen. Geef mij een aantal producten en bij mijn eerste bezoek aan een AH of C1000 laat ik u weten hoeveel merken en soorten ervan er op de schappen staan. Hetzelfde doen we dan eens met een GB, AD, Colruyt of Carrefour.

De toetsing met de werkelijkheid. Durft u het aan?
Oud 15 oktober 2008, 10:45   #452
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik vind limburgers de Bourgondiers van Nederland. Heeft toch sterk zijn eigen cultuurtje!
En dat is ook zo. Alleen, door het feit dat wij Belgen zijn, houdt in dat we nog iets Bourgondischer gebleven zijn dan onze Nederlandse medelimburgers. .

Ik vind Vlamingen de Nederlanders van België.
Walen zijn dan ook veel bourgondischer dan Vlamingen. ik refereer naar de hogere uitgaven van Walen voor eten, terwijl hun inkomen tientallen % lager liggen.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 11:42   #453
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik wil trouwens gerust eens de proef voor u doen. Geef mij een aantal producten en bij mijn eerste bezoek aan een AH of C1000 laat ik u weten hoeveel merken en soorten ervan er op de schappen staan. Hetzelfde doen we dan eens met een GB, AD, Colruyt of Carrefour.

De toetsing met de werkelijkheid. Durft u het aan?

Ik ga het werk van professionele onderzoekers niet overdoen. Hun conclusies zijn kristalklaar. Herlees de tekst hierboven.

Nu, ik wil het onderzoek wel overdoen, op voorwaarde dat u mij dezelfde royale verloning in het vooruitzicht stelt als dito onderzoekers.
Oud 15 oktober 2008, 11:58   #454
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ga het werk van professionele onderzoekers niet overdoen. Hun conclusies zijn kristalklaar. Herlees de tekst hierboven.

Nu, ik wil het onderzoek wel overdoen, op voorwaarde dat u mij dezelfde royale verloning in het vooruitzicht stelt als dito onderzoekers.
Niemand spreekt over "het onderzoek overdoen". Ik daag u gewoon uit: u kiest uw productgroep en ik schrijf bij een eerstkomend bezoek gewoon op hoeveel merken en soorten van die productgroep in een AH of C1000 staan. Daarna doe ik dat voor dezelfde productgroep in een Colruyt, AD of Carrefour.

De conclusies van dat rapport mogen dan wel "kristalklaar" zijn; ze kloppen evenwel niet met de werkelijkheid. Ik heb de drie elementen daartoe reeds aangestipt en bij deze zal ik ze nog eens herhalen.

Indien de bewering zou kloppen dat "de" Belg een ruim assortiment wil hebben en niet naar de prijs kijkt bij de aankoop van zijn levensmiddelen (u beweert dat toch, daar u voortdurend stelt dat "de" Nederlander wel de knip op de beurs houdt en, naar uw eigen woorden, "wij niet"), dan moet dit zich ook weerspiegelen in de evolutie van het koopgedrag. Welnu, dat is niet het geval.

a. Lidl als Aldi met hun extreem "karig" aanbod (één soort peperkoek, één merk chocoladewafels, één merk kwark...) hebben in België de afgelopen jaren hun marktsegment met rasse schreden uitgebreid;
b. Carrefour is door zijn politiek die tot voorheen sterk gefocust was op z'n grote vestigingen, en ruim en bijzonder divers aanbod in ware Franse stijl, in problemen gekomen: het concept blijkt in België niet meer aan te slaan;
c. Carrefour als AD proberen verloren marktaandeel op Colruyt, Lidl en Aldi te heroveren door te werken aan de uitbouw van kleine, plaatselijke supermarkten die slechts een beperkt aanbod hebben. Met succes. Deze kleine vestigingen doen het in de Carrefourgroep wel goed.

Allemaal zaken die duidelijk illustreren dat Belg en Nederlander in hun koopgedrag beiden de knip op de beurs zetten.
Oud 15 oktober 2008, 12:03   #455
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Niemand spreekt over "het onderzoek overdoen". Ik daag u gewoon uit: u kiest uw productgroep en ik schrijf bij een eerstkomend bezoek gewoon op hoeveel merken en soorten van die productgroep in een AH of C1000 staan. Daarna doe ik dat voor dezelfde productgroep in een Colruyt, AD of Carrefour.

De conclusies van dat rapport mogen dan wel "kristalklaar" zijn; ze kloppen evenwel niet met de werkelijkheid. Ik heb de drie elementen daartoe reeds aangestipt en bij deze zal ik ze nog eens herhalen.

Indien de bewering zou kloppen dat "de" Belg een ruim assortiment wil hebben en niet naar de prijs kijkt bij de aankoop van zijn levensmiddelen (u beweert dat toch, daar u voortdurend stelt dat "de" Nederlander wel de knip op de beurs houdt en, naar uw eigen woorden, "wij niet"), dan moet dit zich ook weerspiegelen in de evolutie van het koopgedrag. Welnu, dat is niet het geval.

a. Lidl als Aldi met hun extreem "karig" aanbod (één soort peperkoek, één merk chocoladewafels, één merk kwark...) hebben in België de afgelopen jaren hun marktsegment met rasse schreden uitgebreid;
b. Carrefour is door zijn politiek die tot voorheen sterk gefocust was op z'n grote vestigingen, en ruim en bijzonder divers aanbod in ware Franse stijl, in problemen gekomen: het concept blijkt in België niet meer aan te slaan;
c. Carrefour als AD proberen verloren marktaandeel op Colruyt, Lidl en Aldi te heroveren door te werken aan de uitbouw van kleine, plaatselijke supermarkten die slechts een beperkt aanbod hebben. Met succes. Deze kleine vestigingen doen het in de Carrefourgroep wel goed.

Allemaal zaken die duidelijk illustreren dat Belg en Nederlander in hun koopgedrag beiden de knip op de beurs zetten.
U volhardt in de boosheid. U negeert wetenschappelijke onderzoeken, Onderzoek gebaseerd op de nuchtere werkelijkheid, zelfs in Euro's uitgedrukt gevoerd door mensen die er absoluut geen belang bij hebben dit of dat te schrijven. Gewoon een nuchter marktonderzoek. Het is trouwens niet de eerste keer dat u wetenschappelijke onderzoeken negeert op andere vlakken. Maar goed, u doet maar.

Laatst gewijzigd door system : 15 oktober 2008 om 12:05.
Oud 15 oktober 2008, 12:17   #456
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U volhardt in de boosheid. U negeert wetenschappelijke onderzoeken, Onderzoek gebaseerd op de nuchtere werkelijkheid, zelfs in Euro's uitgedrukt gevoerd door mensen die er absoluut geen belang bij hebben dit of dat te schrijven. Gewoon een nuchter marktonderzoek. Het is trouwens niet de eerste keer dat u wetenschappelijke onderzoeken negeert op andere vlakken. Maar goed, u doet maar.
Kortom, net zoals uw beweringen over de 'karige' keuken van 'de' Nederlander (u heeft trouwens nog steeds niet geantwoord op de vraag wat er op de tafel staat aan 'karig' eten) zijn die niet gebaseerd op de toetsing met de werkelijkheid, maar slechts op een enkel artikel dat u goed uitkomt.

Twee specifieke punten die u als belangrijke elementen naar voorschuift, heb ik wat nader toegelicht. U bent schijnbaar niet in staat die te becommentariëren. Immers, in uw plaatje van 'de' Nederlander die met 'de knip op de beurs' leeft en de Belg die het overvloedig laat hangen als het over eten gaat, past de evolutie in het marktaandeel van de supermarkten niet. Juist die evolutie toont het omgekeerde aan: ook de Belg is bijzonder prijsbewust bezig, ook de Belg gaan in grote aantallen naar discountsupermarkten, ook de Belg stapt supermarkten binnen met een beperkt aanbod.
Oud 15 oktober 2008, 12:18   #457
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U volhardt in de boosheid.
Waar zit de "boosheid", en dus het foutieve in de volgende drie elementen?

Citaat:
Oud 15 oktober 2008, 17:12   #458
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zijn gewoon feiten. We moeten dit niet steeds negeren door drogargumenten aan te voeren zoals 'hokjesdenken'. Er is ook niets fouts in die verschillen. Ze bestaan gewoon.
Feiten? Ken jij persoonlijk alle 10 miljoen Belgen en Nederlanders. Dat antwoord lijkt me al van niet. Heb jij aan objectieve feitenvergaring gedaan; nee, u hebt hooguit uw persoonlijke ervaringen geextrapoleerd naar uitspraken over een hele groep. Toegegeven er zijn verschillen over wat de norm is op groepsniveau, maar deze vallen op persoonlijk niveau totaal weg. Het blijft namelijk zo dat de onderlinge verschillen tussen deze gemiddelde groepen (in dit geval tussen gemiddelde Vlaming (en/of Belg) en de gemiddelde Nederlander) kleiner zijn, dan de verschillen binnen deze groepen (of populaties). Er zijn dus ook enkele Vlamingen die zuiniger zijn dan sommige Nederlanders en ook enkele Nederlanders die Bourgondischer zijn dan sommige Vlamingen. Kortom aan beweringen op algemeen niveau heb je niks, vandaar ook mijn gebruik van twee enorme clichés. Daarbij denk ik dan, nou en? Dat zegt toch ook niks, het gaat om mensen onderling, niet om denkbeeldige constructies van doorsnee gemiddelde inwoner van een land. Deze groepen zijn trouwens ook enkel ontstaan door het toeval van het verloop van de geschiedenis. Het mooiste voorbeeld is het dorp Baarle, wat uiteenvalt in een Belgisch Baarle-Hertog en een Nederlands deel Baarle-Nassau. Aan de ene kant zijn er wat verschillen, aan de andere kant zijn ze allebei Baarlenaren. Door andere achtergronden en maatschappelijke ontwikkelingen, hoewel deze ontwikkelingen in grote lijnen gelijk waren voor de hele Westerse wereld. We zijn dus niet exact hetzelfde, maar dat geldt ook al tussen individuen; het is echter totale onzin deze verschillen op te blazen naar onoverkomelijke proporties. Want de aanname dat deze verschillen onoverkomelijk zijn, is een hellend vlak. Met dezelfde aannames kan men nog gaan beweren, dat de verschillen tussen bijvoorbeeld West Vlamingen en Limburgers of tussen Groningers en Zeeuwen te groot zouden zijn... Los van dit algemene betoog valt mij ook een lichte dubbele moraal op. De ene keer zijn Belgische en Nederlandse Limburgers gelijk, de andere keer zijn Nederlandse Limburgers te vernederlandst. Daarbij logisch gezien als Vlamingen en Nederlanders te verschillend zijn, ergo dan zijn Nederlandse Limburgers en Belgische Limburgers dat ook! Ofwel dit wij/zij denken is totaal arbitrair en onzinnig.
Oud 15 oktober 2008, 18:33   #459
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, zelfs in Maastricht helaas. En ik zou het liever anders gewild hebben, neem dat maar van me aan. Ook in Maastricht heeft men zich blijkbaar de 'calvinstische kook (?) kunst eigen gemaakt. Veruit de betrouwbaarste eetgelegenheden in de tweeherenstad zijn de Chinese restaurants en de Italiaanse. En in deze zeer knappe stad - die men moet beschouwen als de toekomstige hoofdstad van Verenigd Limburg- bevindt zich zelfs een uitmuntende Italiaanse eetgelegenheid. Dat moet dan ook gezegd worden.Absoluut. Maar eenmaal de 2 limburgen één, zullen we de bourgondische eetcultuur weer terugbrengen. Een zeer nobel en strevenswaardig doel.
Blijf maar heel mooi van Nederlands Limburg af wil België niet hetzelfde lot als Irak ervaren...
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2008, 16:57   #460
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

System?

Citaat:
Waar zit de "boosheid", en dus het foutieve in de volgende drie elementen?
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=457
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be