Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 17 oktober 2007, 13:41   #441
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Goed voor den Bart

Mee eens. Maar wat er zeker niet mag gebeuren is de deur van de eenzijdige splitsing definitief sluiten. Dat zou pas ondemocratisch zijn. Het is ook godgeklaagd dat De Crem in de kamercommissie niet gewoon zegt dat hij op het resultaat van de onderhandelingen wacht ipv te doen alsof hij de eenzijdige splitsing erdoor drukt en allerlei truukjes toepast om het toch niet te doen.
Ja , maar het is natuurlijk ook een tactisch spel : als hij dat expliciet zegt voelen de franstaligen de druk ervan minder en zullen ze misschien iet minder geneigd zijn de splitsing te aanvaarden . Door dit niet te zeggen is de dreiging iets groter .
Oud 17 oktober 2007, 13:42   #442
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Het is een kleine gemeente.
Slechts 1 onderwijzer beschikbaar, geen geld genoeg voor andere oplossing en.. behalve voor die bleitfilm zijn er geen bezwaren tegen de samenstelling van de klas.

Je hebt de essentie dus toch wel begrepen.

Nu voer je nieuwe parameters in, om alsnog de Belgische discriminatie te kunnen verantwoorden. Ik zal even meespelen.

Ofwel is die bleitfilm maar een detail, en dan zullen die jongens niet huilen van woede.

Ofwel is hij belangrijk, en dan verwijs ik je naar Anna Lists zeer verstandige reactie:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List
dan moet je op zoek naar allianties bij de meerderheid van meisjes, door af en toe een toegeving, misschien door niet elke gymles te gaan voetballen maar ook eens jazzdance te proberen ... maw de franstaligen moeten ook eens een communautaire toegeving doen ...

Laatst gewijzigd door Kortaf : 17 oktober 2007 om 13:44.
Kortaf is offline  
Oud 17 oktober 2007, 13:45   #443
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Maar ten gronde, m'n beste: natuurlijk hebben we het niet over een klein dorp/school zonder enige uitwijkmogelijkheid. Zowel Vlaanderen als Wallonië hebben wel diverse alternatieven. Zelfs België heeft alternatieven, hoewel het zich weert als een duivel in een wijwatervat om ze niet onder ogen te moeten zien.

En eveneens ten gronde: je vergelijking klopt niet met de realiteit. In de Belgische werkelijkheid zijn het die 10 jongens die hun minderheid gebruiken om de meerderheid meisjes steevast geweldfilms op te dringen.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 17 oktober 2007 om 13:47.
Kortaf is offline  
Oud 17 oktober 2007, 13:46   #444
UFSIA
Parlementslid

UFSIA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je in een klas zit met 15 meisjes en 10 jongens en de leraar zegt elke week:
we hebben 1 dvd-speler; naar welke film zullen we kijken en de meisjes gebruiken iedere keer hun numerieke meerderheid om naar een bleitfilm te kijken.
Zou jij op den duur ook niet gaan bleiten van woede?
Ik ben blij dat je alsnog toch in hypothetische vragen begint te handelen. Niet zo lang geleden weigerde je nog om op zulke vragen in te gaan en stelde je dat je zulke scenario's zou bekijken als ze zich voordeden. Ik ben blij dat je daarop klaarblijkelijk nu terugkomt

Maar meer to the point, je voorbeeld : bekijk het eens andersom,

in de klas met meer meisjes slagen de jongens er elke keer weer in om hun rotzooi-actie-geweld-bloed films op te zetten en een fijngevoelige meerderheid elke keer weer te dwingen naar de keuze van de minderheid van de klas te kijken.

Moeten de meisjes die de meerderheid vormen dat blijven pikken ?

mvg. Sint Ignacius
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn.
~ Boek Prediker, Hoofdstuk 5, vers 7

Laatst gewijzigd door UFSIA : 17 oktober 2007 om 13:47.
UFSIA is offline  
Oud 17 oktober 2007, 13:49   #445
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht

Je hebt de essentie dus toch wel begrepen.

Nu voer je nieuwe parameters in, om alsnog de Belgische discriminatie te kunnen verantwoorden. Ik zal even meespelen.

Ofwel is die bleitfilm maar een detail, en dan zullen die jongens niet huilen van woede.

Ofwel is hij belangrijk, en dan verwijs ik je naar Anna Lists zeer verstandige reactie:
Hoe meer mensen op elkaar lijken hoe meer ze naar details kijken om aan te geven dat ze verschillen. Iedereen wil uniek zijn.
Die details kunnen soms heel belangrijk lijken; en men zaagt en klaagt erover. Denk aan man en vrouw die hoogoplopende ruzie hebben omdat ene sokken laat slingeren en andere opruimt.

Maar als je dan even rustig gaat zitten, dan merk je dat het eigenlijk maar een detail is en je voor de rest over (meer dan) 95% akkoord gaat en het best wel met elkaar kunt vinden en dat die sokken geen reden zijn om te scheiden.
Zelfs al blijf je daar voor de rest van je leven ruzie over maakt.

Waarom parameters beperken: ook hier zijn ze beperkt.
VL - BRUX en WL liggen nu eenmaal waar ze liggen.
Kan weinig aan veranderen, we kunnen WL niet verplaatsen. De zee niet verleggen, de Ardennen niet voor een stuk naar VL verslepen zodat het er een beetje groener is en WL wat vlakker is met meer fietsen als gevolg enz...
straatrue is offline  
Oud 17 oktober 2007, 13:53   #446
another brick
Gouverneur

another brick's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe meer mensen op elkaar lijken hoe meer ze naar details kijken om aan te geven dat ze verschillen. Iedereen wil uniek zijn.
Die details kunnen soms heel belangrijk lijken; en men zaagt en klaagt erover. Denk aan man en vrouw die hoogoplopende ruzie hebben omdat ene sokken laat slingeren en andere opruimt.

Maar als je dan even rustig gaat zitten, dan merk je dat het eigenlijk maar een detail is en je voor de rest over (meer dan) 95% akkoord gaat en het best wel met elkaar kunt vinden en dat die sokken geen reden zijn om te scheiden.
Zelfs al blijf je daar voor de rest van je leven ruzie over maakt.

Waarom parameters beperken: ook hier zijn ze beperkt.
VL - BRUX en WL liggen nu eenmaal waar ze liggen.
Kan weinig aan veranderen, we kunnen WL niet verplaatsen. De zee niet verleggen, de Ardennen niet voor een stuk naar VL verslepen zodat het er een beetje groener is en WL wat vlakker is met meer fietsen als gevolg enz...
Dus voor 5 % onvrede hebben we nu nog altijd geen regering?
Ik heb de indruk dat het allemaal wat dieper ligt.
BHV wordt een stok achter de deur om de communautaire Vlaamse eisen wat op te drijven.
Oud 17 oktober 2007, 13:54   #447
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA Bekijk bericht
Ik ben blij dat je alsnog toch in hypothetische vragen begint te handelen. Niet zo lang geleden weigerde je nog om op zulke vragen in te gaan en stelde je dat je zulke scenario's zou bekijken als ze zich voordeden. Ik ben blij dat je daarop klaarblijkelijk nu terugkomt

Maar meer to the point, je voorbeeld : bekijk het eens andersom,

in de klas met meer meisjes slagen de jongens er elke keer weer in om hun rotzooi-actie-geweld-bloed films op te zetten en een fijngevoelige meerderheid elke keer weer te dwingen naar de keuze van de minderheid van de klas te kijken.

Moeten de meisjes die de meerderheid vormen dat blijven pikken ?

mvg. Sint Ignacius
Het is niet kwestie van niet willen; die zoekfunctie werkt niet en dan weet je op den duur niet meer waar je moet zoeken wat je geschreven hebt en... na iedere post denk ik: nu stop ik ermee want het onkruid/gras blijft maar groeien in mijn tuin en de trap moet dringend gestofzuigd worden enz...

Ik heb bovendien vandaag nog uitgelegd, elders op dit forum, dat de VL denken dat ze de hele tijd al toegegeven hebben; maar dat is niet zo.
Zal niet in herhaling vallen; maar alles wat onderwijs en cultuur is bijvoorbeeld gesplitst
Zo kan het niet meer dan en FR-minister hervorming van de NL spelling moet onderhandelen met Nederland.
straatrue is offline  
Oud 17 oktober 2007, 14:06   #448
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Kamercommissie vanmiddag niet samen over B-H-V
De kamercommissie Binnenlandse Zaken komt vanmiddag niet samen om zich te buigen over de splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde. De Raad van State heeft nog geen advies klaar. Dat heeft de conferentie van de voorzitters van de Kamer bekendgemaakt. (belga/adv)
bron: www.hln.be

De democratie in België beleeft weer hoogdagen, vandaag de dag. Met dank aan CD&V-NVA.
Herr Oberst is offline  
Oud 17 oktober 2007, 14:13   #449
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert Bekijk bericht
Ja , maar het is natuurlijk ook een tactisch spel : als hij dat expliciet zegt voelen de franstaligen de druk ervan minder en zullen ze misschien iet minder geneigd zijn de splitsing te aanvaarden . Door dit niet te zeggen is de dreiging iets groter .
Ik denk dat de franstaligen na het spektakel dat De Crem verleden week gaf er helemaal in gerust zijn.
Kaal is offline  
Oud 17 oktober 2007, 14:18   #450
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Kamercommissie vanmiddag niet samen over B-H-V
De kamercommissie Binnenlandse Zaken komt vanmiddag niet samen om zich te buigen over de splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde. De Raad van State heeft nog geen advies klaar. Dat heeft de conferentie van de voorzitters van de Kamer bekendgemaakt. (belga/adv)
bron: www.hln.be

De democratie in België beleeft weer hoogdagen, vandaag de dag. Met dank aan CD&V-NVA.
Het gaat toch prima.
We zijn klaar voor een oud belgicistische oplossing: onuitlegbare prijs voor BHV, kleine stapjes staatshervorming, grote hervorming voor "wijzen",....
YLT kompleet aangeschoten door gezichtsverlies formatie, "goed bestuur, wij nemen beslissingen, wat men in Vlaanderen,....."-imago schilfert met de dag af:Moerman, Anciaux, BAM, Mary, Woestijnvis, land van Ooit,....
Meer en meer mensen voelen zich door CD&V-NVA koud "gepakt".
Alles gaat richting LDD/VB en misschien NVA.
Vergeet niet, wie zijn/haar woord niet houdt wordt genadeloos afgestraft:zie VLD en SPA.
Al eens eerst zien of dit langs het NVA-congres gaat !
En er is 2009,2011,.....
Zo wat foto's van franstaligen in de kamer, die samen met de Guy (zie nu HLN), de vlamingen uitlachen,prima.....doe zo voort.
Dit brengt de splitsing nog radicaler dichterbij.

Ik zou graag een vlieg zijn in de mail-box van CD&V/NVA .
dat zal daar nogal stuiven.

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 17 oktober 2007 om 14:23.
boerenverstand is offline  
Oud 17 oktober 2007, 14:30   #451
Luc Bekaert
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik denk dat de franstaligen na het spektakel dat De Crem verleden week gaf er helemaal in gerust zijn.
Daar ben ik niet helemaal zeker van : na het indienen van hun amendementen en hun aanvraag voor advies van de Raad van State dachten ze dat Decrem de commissie zou stilleggen . Maar Decrem liet bij afwezigheid van de franstaligen toch de bespreking van de voorstellen afronden . Bij de eerstvolgende bijeenkomst 'kan' de stemming 'onverwijld' doorgaan .....
Oud 17 oktober 2007, 14:54   #452
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

'Kan' en 'onverwijld'.
Niet dus.
Oud 17 oktober 2007, 15:01   #453
Luc Bekaert
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
'Kan' en 'onverwijld'.
Niet dus.
Inderdaad :eventueel niet , indien een aanvaardbare onderhandelde splitsing kan bereikt worden ...Anders...wel ....
Een onderhandelde splitsing krijgt een kans , meer is het niet .

Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 17 oktober 2007 om 15:02.
Luc Bekaert is offline  
Oud 17 oktober 2007, 15:17   #454
bentje
Parlementsvoorzitter

bentje's schermafbeelding

Standaard

Aanleunend tegen dit topic...

sorry, wou het maar wat luchtiger maken...
Die verd*mde rust-dagen, heb ik teveel tijd om handen
Oud 17 oktober 2007, 15:26   #455
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Luc, jij begrijpt toch ook dit - het loutere accepteren dat de democratische Vlaamse meerderheid niet mag functioneren - een capitulatie met verstrekkende gevolgen is? Een historische kans wordt hier gemist om de scheve machtsverhoudingen in België eens en voorgoed recht te trekken. En er is weinig zicht op een nieuwe gelegenheid op korte termijn.

Waarom kiezen de Vlamingen ervoor om de machtsverhoudingen in het voordeel van de Franstalige minderheid te laten voortbestaan, hoewel ze volledig gedateerd zijn?

Hoeveel mensen - ook en vooral in Vlaanderen - zullen hieruit niet de conclusie trekken dat Vlaanderen het niet kan, en bijgevolg de moeite niet is om na te streven?

Laatst gewijzigd door Kortaf : 17 oktober 2007 om 15:28.
Kortaf is offline  
Oud 17 oktober 2007, 15:41   #456
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als de Vlaamse onderhandelaars daar ook zo over denken, dan ga ik met je akkoord. Ik vrees echter dat er helemaal geen politieke wil is aan Vlaamse kant om de splitsing desnoosds in het parlement te stemmen indien het slecht afloopt met de onderhandelingen.
Kaal is offline  
Oud 17 oktober 2007, 15:58   #457
Luc Bekaert
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Als de Vlaamse onderhandelaars daar ook zo over denken, dan ga ik met je akkoord. Ik vrees echter dat er helemaal geen politieke wil is aan Vlaamse kant om de splitsing desnoosds in het parlement te stemmen indien het slecht afloopt met de onderhandelingen.
Dat zou politieke zelfmoord zijn .....ik denk dat de splitsing onvermijdelijk is .
In 2009 krijgen we anders een umwertung die België op zijn grondvesten doet daveren ...

Het probleem is de vraag hoeveel suiker er in het gerecht zal gemengd worden . Teveel suiker geeft tandbederf .
Oud 17 oktober 2007, 16:01   #458
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Die politieke wil is er wel. Eerst volgende stemming over BHV krijgen de franstaligen weer tegen hun kop.
giserke is offline  
Oud 17 oktober 2007, 16:05   #459
Luc Bekaert
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Luc, jij begrijpt toch ook dit - het loutere accepteren dat de democratische Vlaamse meerderheid niet mag functioneren - een capitulatie met verstrekkende gevolgen is? Een historische kans wordt hier gemist om de scheve machtsverhoudingen in België eens en voorgoed recht te trekken. En er is weinig zicht op een nieuwe gelegenheid op korte termijn.

Waarom kiezen de Vlamingen ervoor om de machtsverhoudingen in het voordeel van de Franstalige minderheid te laten voortbestaan, hoewel ze volledig gedateerd zijn?

Hoeveel mensen - ook en vooral in Vlaanderen - zullen hieruit niet de conclusie trekken dat Vlaanderen het niet kan, en bijgevolg de moeite niet is om na te streven?
Ik kan je wel volgen hierin , maar ik begrijp dat er ook argumenten zijn om een onderhandelde splitsing te verkiezen .
Al ben ik niet al te optimistisch over de haalbaarheid ervan . Wellicht zal er toch een democratische stemming in de commissie nodig zijn.
En inderdaad de gevolgen zullen redelijk groot zijn : vooral op het psychologisch vlak voor de franstaligen ...Nadeel is dan weer dat ze gedurende 6 maanden alles gaan uitputten om de eindstemming in het voltallige parlement tegen te houden en te vertragen ; en dat Leterme geen premier wordt , maar dat er wellicht een tripartite komt onder leiding van Reynders .
Oud 17 oktober 2007, 16:07   #460
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat zou politieke zelfmoord zijn .....ik denk dat de splitsing onvermijdelijk is .
In 2009 krijgen we anders een umwertung die België op zijn grondvesten doet daveren ...

Het probleem is de vraag hoeveel suiker er in het gerecht zal gemengd worden . Teveel suiker geeft tandbederf .
Je hebt gelijk maar mijn buikgevoel zegt dat de CD&V liever nu aan de macht is dan te gokken op een goede score in 2009 wegens standvastigheid. Wat de gevolgen daarvan zouden kunnen op termijn zijn willen ze niet weten.

Hoe dan ook, jouw analyse houdt geen rekening met de franstaligen zelf. Die stellen zich nog altijd even onverzettelijk op als 4 maand geleden. Maingain glimlacht nog steeds.
Kaal is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be