Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moet er een confederatie Nederland-Vlaanderen komen?
Ja, ik wil een confederatie Nederland-Vlaanderen 46 52,87%
Nee, Vlaanderen moet een deel worden van het unitaire Nederland 14 16,09%
Nee, Vlaanderen blijft bij België 16 18,39%
Nee, Vlaanderen moet na zijn onafhankelijkheid geen staatkundige toenadering zoeken tot Nederland 11 12,64%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 15 september 2018, 10:18   #441
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En ondertussen steken de Belgen massaal de grens over om in Nederland voeding in te slaan.
Het omgekeerde gebeurt ook. Niet ver uit mijn buurt is er een hoeveslagerij die regelmatig bezoek krijgt van Nederlanders. En in de straten van mijn gemeente zie ik vaak Nederlandse nummerplaten.
Dat heeft te maken met 2 zaken:
-sommige zaken zijn goedkoper over de grens en
-over de grens is er vaak een andere keuze
Ik ga ook shoppen in Nederland maar ik koop daar niet alles wat ik nodig heb in mijn huishouden. Er zijn Belgische producten die ik echt beter vind. Ik koop praktisch nooit vlees in Nederland en anderszijds weet ik van Nederlanders dat zij nog het liefst van al een Belgisch brood eten.

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 10:25   #442
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Graag de vergelijkende misdaacijfers. Niet de toogverhalen.
A.u.b., hier iets uit het jaar 2007:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-ach...n-eu~bbb015d4/
Zo lang is het dus allemaal nog niet geleden.

Norbert
Oud 15 september 2018, 10:25   #443
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Zal ik u nog eens een paar broodjeaapverhalen vertellen? Wist u dat het vaak Nederlanders zijn die in de Franse Alpen gedood of gewond raken door steenslag, die van de bergen komt? Dat komt omdat de Nederlandse vakantiegangers daar nooit luisteren naar de waarschuwingen van de berggidsen die hen zeggen dat ze daar of ginder niet mogen wandelen.
Natuurlijk, beste vriend, natuurlijk. En Nederlanders zijn ook de schuld van de opwarming van de aard, dragen schuld omdat België zo'n enorme staatsschuld heeft, zijn de oorzaak van de tornado's en tsunami's die de wereld over zich krijgt, hebben een grote verantwoordelijkheid voor alles en nog wat.

Nederlanders, de ellende van deze aardbol.

Tot zover de apocalyps van Strandkruier.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 10:26   #444
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
A.u.b., hier iets uit het jaar 2007:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-ach...n-eu~bbb015d4/
Zo lang is het dus allemaal nog niet geleden.
HILARISCH, want u hebt overduidelijk het artikel niet eens gelezen dat eindigt met...

Citaat:
Ook liggen het aantal racistische en incidenten tegen vreemdelingen in Nederland en België relatief gezien hoger dan het EU-gemiddelde.
Oud 15 september 2018, 10:29   #445
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn Belgische producten die ik echt beter vind. Ik koop praktisch nooit vlees in Nederland en anderszijds weet ik van Nederlanders dat zij nog het liefst van al een Belgisch brood eten.
Wat uiteindelijk weinig te maken heeft met België versus Nederland, maar alles met industrieel versus "warme bakker"-brood. Koop maar eens een tijgerbrood uit de Lidl België. Niet onmiddellijk top. Wattenbrood. Ik vind wel heerlijk ambtelijk brood bij de warme bakker in Sluis (veel soorten die je bij ons niet eens vindt). Nederland, weet u wel.
Oud 15 september 2018, 10:45   #446
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Zegt dat iets over de onwetendheid of de vooroordelen "in de grensstreek waarin (?) u woont"?
U woont in Waregem? Dat is wel diep in Vlaanderen. Ik woon in Assenede, al 64 jaar en zodoende weet ik wel één en ander over wat leeft tussen België en Nederland. Mijn overgrootvader langs moeders kant was trouwens iemand van Sluiskil.
Dat u zo diep in het zuiden van Vlaanderen woont zal wel verschil uitmaken voor het aantal Nederlandse deur-aan-deurverkopers dat u aan uw voordeur kunt krijgen. Nu, als u er zo af en toe eens één aan de deur krijgt zult u, net als ik, gauw vooroordelen ontwikkelen. Bij mij thuis hangt er een etiket aan de deur waarop staat:"Geen verkoop aan de deur! STOP!"
Als ze u zo al een paar keren in 't zak gestoken hebben dan leert ge snel bij. En 't is typisch dat het altijd Nederlanders zijn. De laatste keer ben ik voor zo ene met het opschrift van de kentekenplaat van zijn auto naar de politie gegaan en ze wisten mij daar te vertellen dat hij nog op drie andere plaatsen in Vlaanderen geseind stond.

Norbert
Oud 15 september 2018, 10:49   #447
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
HILARISCH, want u hebt overduidelijk het artikel niet eens gelezen dat eindigt met...
Ik weet het! Maar ik zie regelmatig op het Internet dat dat aantal incidenten in Nederland over de jaren heen in stijgende lijn gaat. De Nederlanders zijn daarin een inhaalbeweging aan het maken.

Norbert
Oud 15 september 2018, 10:52   #448
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De SGP durft wel eens hoog van de toren te blazen en de Nederlandse monarchie als een instelling "bij de gratie Gods" te beschouwen. Ik heb het altijd als een vreemd standpunt beschouwd, daar de huidige Oranjes nu eenmaal niet bekend staan om hun "orthodoxe vasthoudendheid". Over maatschappelijke thema's koesteren ze toch vrij liberale standpunten.
Ik vind ze altijd wel grappig. De Oranjes zijn behoorlijk vrijzinnig en de SGP is orthodox. Dat zijn elkaars tegenpolen. Vrijzinnig en libertijns katholiek staan dichter bij elkaar. Wijlen prinses Juliana ging jaren geleden ter communie tijdens een huwlijk...gniffel....
Oud 15 september 2018, 10:55   #449
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
U woont in Waregem? Dat is wel diep in Vlaanderen. Ik woon in Assenede, al 64 jaar en zodoende weet ik wel één en ander over wat leeft tussen België en Nederland. Mijn overgrootvader langs moeders kant was trouwens iemand van Sluiskil.
Dat u zo diep in het zuiden van Vlaanderen woont zal wel verschil uitmaken voor het aantal Nederlandse deur-aan-deurverkopers dat u aan uw voordeur kunt krijgen. Nu, als u er zo af en toe eens één aan de deur krijgt zult u, net als ik, gauw vooroordelen ontwikkelen. Bij mij thuis hangt er een etiket aan de deur waarop staat:"Geen verkoop aan de deur! STOP!"
Als ze u zo al een paar keren in 't zak gestoken hebben dan leert ge snel bij. En 't is typisch dat het altijd Nederlanders zijn. De laatste keer ben ik voor zo ene met het opschrift van de kentekenplaat van zijn auto naar de politie gegaan en ze wisten mij daar te vertellen dat hij nog op drie andere plaatsen in Vlaanderen geseind stond.

Norbert
Klinkt eerder Zigeuners zo te horen. Colportage is waar ik woon niet toegestaan. Wij hebben eerder last van jehova's.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 15 september 2018 om 10:56.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 10:55   #450
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Strandkruier, we leven in 2018. De mobiliteit is sterk toegenomen, de vriendenkring van de meeste mensen beperkt zich niet tot het eigen dorp... Ook al woon ik in Waregem, ik ken Nederland heel goed. Ik heb er vrienden, ga er geregeld (laatst was ik in Groningen) en mijn vrouw en mezelf gaan er vaak winkelen. Ons gezin is immers niet van de kleinste en de prijsverschillen maken dat een ritje naar Zeeuws-Vlaanderen er zo wordt uitgehaald.

Uw discours vertoont trouwens een heel opvallend element: eerder beweerde u dat de Zeeuws-Vlamingen dezelfde mentaliteit hebben als de Belgisch-Vlamingen, maar nu zwaait u met "ik woon in Assenede, dus weet ik dat Nederlanders gierig en vraatzuchtig zijn".

Hoezo? Daar in de grensstreek hebben ze toch aan beide kanten van de grens dezelfde mentaliteit?

Ik zie in u slechts een ouderwetse Ollanderhater, verstrikt in het belgicistisch moeras van "wij tegenover zij".
Oud 15 september 2018, 10:57   #451
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu, als u er zo af en toe eens één aan de deur krijgt zult u, net als ik, gauw vooroordelen ontwikkelen. Bij mij thuis hangt er een etiket aan de deur waarop staat:"Geen verkoop aan de deur! STOP!"
In België is ambulante verkoop volstrekt toegelaten. Je moet alleen beschikken over een leurderskaart.

Vroeger kwam dat in België heel veel voor. U zou dat toch moeten weten, uw leeftijd indachtig.
Oud 15 september 2018, 11:24   #452
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, beste vriend, natuurlijk. En Nederlanders zijn ook de schuld van de opwarming van de aard, dragen schuld omdat België zo'n enorme staatsschuld heeft, zijn de oorzaak van de tornado's en tsunami's die de wereld over zich krijgt, hebben een grote verantwoordelijkheid voor alles en nog wat.

Nederlanders, de ellende van deze aardbol.

Tot zover de apocalyps van Strandkruier.
Dat ze de schuld zijn van dat alles zal wel overdreven zijn maar dat ze milieumisdrijven plegen wil ik echter wel onderschrijven. Ik ben naast garnaalkruier ook schelpenraper en ik herinner me nog dat ze op de oevers van de Westerschelde in een bepaald jaar het schelpenrapen verboden hebben. Om de zeevogeltjes eten te geven.. Maar in de maand voordat dit verbod in werking trad zijn er toen nog gauw een serie schelpenslepers uit de Oosterschelde de Westerschelde overgestoken en ze hebben het strand van Biervliet daar dan compleet leeggevist. Met compleet bedoel ik ook "compleet!" Miljoenen kokkels hebben ze daar toen van het strand geschraapt met hun boten. Het resultaat was echt zielig om te zien. Het strand, dat eerst grijs zag van de schelpen, was geel en wit geworden. Ollanders voor het milieu? Ja, hun zak eerst, zeg! Ik heb het nog laten zien aan reporters van Het Nieuwsblad en die hebben er toen nog een artikel over geschreven.

Norbert
Oud 15 september 2018, 11:27   #453
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat ze de schuld zijn van dat alles zal wel overdreven zijn maar dat ze milieumisdrijven plegen wil ik echter wel onderschrijven. Ik ben naast garnaalkruier ook schelpenraper en ik herinner me nog dat ze op de oevers van de Westerschelde in een bepaald jaar het schelpenrapen verboden hebben. Om de zeevogeltjes eten te geven.. Maar in de maand voordat dit verbod in werking trad zijn er toen nog gauw een serie schelpenslepers uit de Oosterschelde de Westerschelde overgestoken en ze hebben het strand van Biervliet daar dan compleet leeggevist. Met compleet bedoel ik ook "compleet!" Miljoenen kokkels hebben ze daar toen van het strand geschraapt met hun boten. Het resultaat was echt zielig om te zien. Het strand, dat eerst grijs zag van de schelpen, was geel en wit geworden. Ollanders voor het milieu? Ja, hun zak eerst, zeg! Ik heb het nog laten zien aan reporters van Het Nieuwsblad en die hebben er toen nog een artikel over geschreven.
Weer het zoveelste indianenverhaal.
Oud 15 september 2018, 11:30   #454
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
In België is ambulante verkoop volstrekt toegelaten. Je moet alleen beschikken over een leurderskaart.

Vroeger kwam dat in België heel veel voor. U zou dat toch moeten weten, uw leeftijd indachtig.
Het ging hem in mijn geval niet over de toelating. Ik weet al heel mijn leven dat het toegelaten was voor Nederlanders. Het ging hem om hun manier van zaken doen, maar ik vermoed dat gij daar nog nooit kennis mee gemaakt hebt. In mijn streek is het een veelvoorkomende uitdrukking:"Als ge door 'n Ollander niet opgelicht zijt geworden dan is dat een teken dat hij het vergeten is!"

Norbert
Oud 15 september 2018, 11:33   #455
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het ging hem in mijn geval niet over de toelating. Ik weet al heel mijn leven dat het toegelaten was voor Nederlanders. Het ging hem om hun manier van zaken doen, maar ik vermoed dat gij daar nog nooit kennis mee gemaakt hebt. In mijn streek is het een veelvoorkomende uitdrukking:"Als ge door 'n Ollander niet opgelicht zijt geworden dan is dat een teken dat hij het vergeten is!"
Mijn oordeel over uw persoon bevestigt u met ieder bericht: een onversneden Ollanderhater.

Ik wil trouwens heus niet de Belgen te eten geven die voor oplichting veroordeeld zijn.
Oud 15 september 2018, 11:35   #456
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het ging hem in mijn geval niet over de toelating. Ik weet al heel mijn leven dat het toegelaten was voor Nederlanders. Het ging hem om hun manier van zaken doen, maar ik vermoed dat gij daar nog nooit kennis mee gemaakt hebt.
Al mijn ligfietsmateriaal komt uit Nederland. Prima service, uitstekende verhouding prijs/kwaliteit en altijd kunnen rekenen op eerlijkheid en zelfs uitermate grote coulante houding.

Ik heb er dus meer ervaring mee dan u in uw vooroordelen kunt bedenken!
Oud 15 september 2018, 11:36   #457
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Moeilijke vraag?

Citaat:
Uw discours vertoont trouwens een heel opvallend element: eerder beweerde u dat de Zeeuws-Vlamingen dezelfde mentaliteit hebben als de Belgisch-Vlamingen, maar nu zwaait u met "ik woon in Assenede, dus weet ik dat Nederlanders gierig en vraatzuchtig zijn".

Hoezo? Daar in de grensstreek hebben ze toch aan beide kanten van de grens dezelfde mentaliteit?
Oud 15 september 2018, 11:37   #458
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Norbert
Wie is er dan de eigenaar vraag ik mij af ? En is het strafbaar ? Lijkt mij dat er milieuwetten zijn hiertegen. En is er dat niet, dan mag het dus.
Oud 15 september 2018, 11:39   #459
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Wie is er dan de eigenaar vraag ik mij af ? En is het strafbaar ? Lijkt mij dat er milieuwetten zijn hiertegen. En is er dat niet, dan mag het dus.
De reactie van Strandkruier gaat trouwens niet verder dan de uiterlijkheden. Net zoals mensen hier bij ons soms verontwaardigd reageren op het uitdunnen van een bos en het verwijderen van exoten. Dat gebeurt vanuit een bepaalde visie en met een bepaald doel. En met toelating van de overheid. Alleen: mensen vinden dat het bos er plotseling lelijk uitziet en dan grijpen ze naar de pen. Emotioneel. Meer niet.
Oud 15 september 2018, 11:40   #460
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Weer het zoveelste indianenverhaal.
Indianenverhaal? Rijdt eens naar Biervliet en vraag het ginder eens aan de mensen. Ze zullen 't ginder nog wel weten.

Norbert
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be