Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 december 2013, 23:47   #4721
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Dat hangt van land tot land af. De PVV had in Nederland een aantal jaar geleden 15%, LPF 17%, FN heeft ook al gelijkaardige scores gehaald ...
Waarom zou de norm "succes" van land tot land verschillend zijn? Is 5% in een bepaald land dan succes en 25% in een ander land een nederlaag?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2013, 23:48   #4722
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
- De N-VA levert in één Nederlandstalige gemeente op 3 de burgemeester en zit in nog meer gemeentes in het schepencollege
- De N-VA zit in verschillende provincieraden
- De N-VA zit in de Vlaamse regering

Waar zit dan precies die uitsluiting? En in wat verschilt die van het cordon sanitaire rond het VB ?
U luistert schijnbaar niet naar wat de grote kopstukken allemaal in de media verklaren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2013, 23:53   #4723
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U luistert schijnbaar niet naar wat de grote kopstukken allemaal in de media verklaren.
De gegevens die ik gaf zijn wat ze zijn.

Er is niemand van de grote kopstukken die een regeringsdeelname met de N-VA uitsluit.

Sommigen - het VB - vragen zelfs om frontvorming. Maar dat wil de N-VA dan weer niet.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2013, 23:54   #4724
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom zou de norm "succes" van land tot land verschillend zijn? Is 5% in een bepaald land dan succes en 25% in een ander land een nederlaag?
Als er geen radicaal-rechts was in Griekenland vooraleer er sprake was van Gouden Dageraad, dan is uit het niets 10% een succes ja, tov. een VB dat van 25% naar 10% valt.

Laatst gewijzigd door BWarrior : 30 december 2013 om 23:54.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2013, 00:18   #4725
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Als er geen radicaal-rechts was in Griekenland vooraleer er sprake was van Gouden Dageraad, dan is uit het niets 10% een succes ja, tov. een VB dat van 25% naar 10% valt.
Ik beschouw 10% geen succesverhaal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2013, 11:12   #4726
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik beschouw 10% geen succesverhaal.
Als u van niets naar 10% gaat is dat dan geen overwinning (daar ging het om) ?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2013, 11:31   #4727
Gwyndion
Minister-President
 
Gwyndion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 december 2007
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.967
Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Aangezien wij als kiezer daarop nauwelijks invloed hebben, maal ik daar niet echt om.
Dat wordt allemaal partikratisch boven onze hoofden beslist.
Antwoord op de vraag mijn beste of ben je bang om eerlijk te zijn? Je vind het concept van een VL minderheidsregering duidelijk fantastisch (als zo de N-VA uit de regering gehouden wordt). Vind je een FR minderheidsregering even evident? Bvb om economische hervormingen door te kunnen voeren zonder de PS? Dit is evenwel een hypothetisch scenario dus je moet evenmin beginnen dat de FR de PS nooit zullen lossen.

Laatst gewijzigd door Gwyndion : 31 december 2013 om 11:32.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2013, 11:34   #4728
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Dit is evenwel een hypothetisch scenario dus je moet evenmin beginnen dat de FR de PS nooit zullen lossen.
Er zijn zeer veel Franstalige minderheidsregeringen geweest, zo bijv. (maar niet alleen) in de jaren 1980.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2013, 11:51   #4729
Gwyndion
Minister-President
 
Gwyndion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 december 2007
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.967
Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Er zijn zeer veel Franstalige minderheidsregeringen geweest, zo bijv. (maar niet alleen) in de jaren 1980.
Ik ken ze niet allemaal uit het hoofd maar persoonlijk tel ik wel enkel regeringen mee die op zijn minst een jaar gezeteld hebben, viel die van 1980 niet na een half jaar of zo?
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2013, 11:51   #4730
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Antwoord op de vraag mijn beste of ben je bang om eerlijk te zijn?
Ik dacht dat mijn antwoord duidelijk was.
Een Vlaamse minderheid in representatie is niet demokratisch, maar ze wordt boven onze hoofden gevormd, ongeacht de uitslag van de verkiezingen.
Het heeft dus geen zin om er wakker van te liggen: we kunnen er niks aan veranderen.
Een franstalige minderheid zou niet eens fout zijn in een demokratische logica: ze zijn tenslotte in de minderheid.
Waarom zou ik daar van wakker liggen?
Ik dacht echt dat die stelling overduidelijk was weergegeven.

Citaat:
Je vind het concept van een VL minderheidsregering duidelijk fantastisch (als zo de N-VA uit de regering gehouden wordt).
Een regering zonder N-Va vind ik prima.
Maar vrolijkheid omtrent een Vlaamse minderheidsrepresentatie die leg je me foutievelijk in de mond.
Doe dat nooit weer.

Citaat:
Vind je een FR minderheidsregering even evident?
Cfr. supra.
Citaat:
Bvb om economische hervormingen door te kunnen voeren zonder de PS? Dit is evenwel een hypothetisch scenario dus je moet evenmin beginnen dat de FR de PS nooit zullen lossen.
Nog een kleine inspanning en je hebt het door.
Dan kom je tot dezelfde conclusies als ik.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2013, 12:09   #4731
Gwyndion
Minister-President
 
Gwyndion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 december 2007
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.967
Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Ah maar ik leg je geen woorden in de mond, je hebt duidelijk genoeg gemaakt hoe leuk je het vind met de uitspraak dat dankzij het precedent van VL minderheidsregeringen je je geen zorgen meer moet maken over de score van de N-VA zolang de traditios ze uit de regering kunnen weren.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2013, 12:17   #4732
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Ah maar ik leg je geen woorden in de mond, je hebt duidelijk genoeg gemaakt hoe leuk je het vind met de uitspraak dat dankzij het precedent van VL minderheidsregeringen je je geen zorgen meer moet maken over de score van de N-VA zolang de traditios ze uit de regering kunnen weren.
Je lijkt het niet te begrijpen.
Je kan een resultaat toejuichen zonder dat je de middelen goedkeurt.
Maar dat is allemaal inherent aan het politieke spel.
In love and politics all is fair.
Het doel heiligt de middelen.
Je kan geen omelet maken zonder eieren te breken.

En bovendien hebben wij geen inspraak in de middelen.
Waarom zou ik er dan van wakker liggen.
Als gangsters mekaar uitmoorden begaan ze laakbare daden, maar de straten worden wel veiliger, en wie heeft daar bezwaar tegen?
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2013, 12:39   #4733
Gwyndion
Minister-President
 
Gwyndion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 december 2007
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.967
Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Daar hanteer ik dus een andere logica, we kunnen rekening houden met het doel maar het heiligt zeker de middelen niet. Anders kunnen we nog zeggen dat we alle N-VA'ers op een boot moeten zetten en deze laten zinken...oh wacht, dat is al gebeurd.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2013, 12:45   #4734
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Daar hanteer ik dus een andere logica, we kunnen rekening houden met het doel maar het heiligt zeker de middelen niet. Anders kunnen we nog zeggen dat we alle N-VA'ers op een boot moeten zetten en deze laten zinken...oh wacht, dat is al gebeurd.
Kijk, een rode haring.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2013, 12:49   #4735
Gwyndion
Minister-President
 
Gwyndion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 december 2007
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.967
Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Ik zou jouw reactie er juist als een beschouwen. Nu goed, met "het doel heiligt de middelen" kan je uiteindelijk alles goedkeuren.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2013, 13:01   #4736
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Ik ken ze niet allemaal uit het hoofd maar persoonlijk tel ik wel enkel regeringen mee die op zijn minst een jaar gezeteld hebben, viel die van 1980 niet na een half jaar of zo?
Waarom moet een regering geen meerderheid hebben in de Duitstalige gemeenschap?

- in het Brussels gewest?

- in de provincies?

- in de arrondissementen?

- in de steden?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2013, 13:06   #4737
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Ik zou jouw reactie er juist als een beschouwen. Nu goed, met "het doel heiligt de middelen" kan je uiteindelijk alles goedkeuren.
Elke discussie heeft een kader.
Als je bewust zaken die buiten dat kader vallen gaat gebruiken om je opponent in de mond te leggen, of om de aandacht af te leiden van wat echt bedoeld werd, dan voer je geen eerlijke discussie.
Dat hoeft niet hoor, maar dat heeft gevolgen... zoals bijvoorbeeld het vervallen in meta-discussie.
Mij goed hoor, maar of het echt interessant is voor derden, betwijfel ik.

En de feiten waarover de discussie oorspronkelijk ging, veranderen er ook niet door: N-Va zit in een catch 22 en zal in 2014 evenmin als in 2010 significante invloed hebben op het bestuur in België.
Je kan tegen de traditionele partijen zijn, maar hen voor volslagen idioten houden is niet verstandig...
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2013, 13:26   #4738
Gwyndion
Minister-President
 
Gwyndion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 december 2007
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.967
Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Dat is niet buiten het kader vermits het op dat moment immers ging over het doel heiligt de middelen, ik toonde gewoonweg aan hoe'n heisa het was de laatste keer dat dit in de media zo cru verwoord werd.

Hmm daar volg ik je toch niet in. De N-VA zal mogelijk minder invloed hebben dan je door zijn gewicht zou verwachten maar geen significante invleod zou ik ook niet zeggen. Zeker O-VLD ervaart de druk van N-VA en heeft zijn invloed op de manier van besturen omdat ze weten dat ze tot elkaar veroordeeld zijn als ze het zonder N-VA willen doen.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2013, 13:57   #4739
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Dat is niet buiten het kader vermits het op dat moment immers ging over het doel heiligt de middelen, ik toonde gewoonweg aan hoe'n heisa het was de laatste keer dat dit in de media zo cru verwoord werd.
Het doel is politiek.
Dat heiligt alle politieke middelen.
De N-Va'ers op een zinkend schip dumpen is ten eerste een uitspraak die niet letterlijk hoeft genomen te worden, is ten tweede een uitspraak die ik niet deed, en is ten derde geen politiek middel (als we het dan toch letterlijk willen nemen).
Als je dat in de discussie wil betrekken doe rustig, maar mijn conclusie is simpel: je solide argumenten zijn op of te dunnetjes, want anders zou je de stropoppen en rode haringen niet introduceren.

Citaat:
Hmm daar volg ik je toch niet in. De N-VA zal mogelijk minder invloed hebben dan je door zijn gewicht zou verwachten maar geen significante invleod zou ik ook niet zeggen. Zeker O-VLD ervaart de druk van N-VA en heeft zijn invloed op de manier van besturen omdat ze weten dat ze tot elkaar veroordeeld zijn als ze het zonder N-VA willen doen.
Alles hangt af van de bereidheid tot bochtenwerk van in de eerste plaats CD&V, dan OVLD, dan SP-a.
Wat leert ons de realiteit: geen van de drie is er vies van.
Conclusie: N-Va zit reeds op voorhand in een besmuikt cordon, want de wil om voort te regeren is bij de traditionelen een vaststaand feit.
En de uitweg om met VB en LDD te regeren, sluit N-Va op voorhand uit.
Niet mijn schuld als ze de boksring in gaan met één hand op de rug gebonden.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 31 december 2013 om 13:58.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2013, 14:12   #4740
Gwyndion
Minister-President
 
Gwyndion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 december 2007
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.967
Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Waarom zou het een stropop zijn? Als je de logica doortrekt dan kan een letterlijke interpretatie evenmin uitgesloten worden. In Amerika merk je ook dat het doel de middelen soms heiligt en de manier waarop ze daar aan karaktermoord etc proberen te doen...Ik vind juist dat een extrapolatie afdoen als een stropop een slechte techniek is.

Het is er inderdaad deels vanaf maar dat verandert evenwel niets aan het feit dat partijen ook zo invloed kunnen uitoefenen. Wat stel je overigens anders voor, dat we de verkiezingen maar afschaffen omdat ze toch steeds dezelfde coalitie kunnen vormen in het huidig bestel tenzij er nog een grote aardverschuiving gebeurt?
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be