Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

 
 
Discussietools
Oud 21 juli 2014, 21:34   #461
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En wat ik nog wou zeggen:
die zever over 1830 en daarvoor, interesseert me eigenlijk geen zier.

Ik leef hier en nu.

Je kan lessen trekken uit de geschiedenis; en de geschiedenis herhaalt zich.
Maar toch blijft niets hetzelfde: panta rhei.

.
Kai ouden menei, inderdaad.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 juli 2014 om 21:35.
Het Oosten is nu online  
Oud 21 juli 2014, 21:38   #462
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.870
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Ik leef hier en nu.

.
Ben je zeker? Want ondanks dat dit een themaforum is betreffende de verkiezingen 2014, lijken de semi-negationisten hier vaak naar de jaren '30 van de vorige eeuw te verwijzen.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline  
Oud 21 juli 2014, 23:22   #463
Marnik
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2013
Berichten: 786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De Boerenkrijg had absoluut niets te maken met wat wij nu hier bespreken. De Boerenkrijg was gewoon voor een groot stuk een (vaak streekgebonden) revolte tegen de Fransen en een onhandige poging tot restauratie van het Ançien Régime.

Uw opmerking hier is typisch voor de boeken vanuit een bepaalde hoek die de Boerenkrijg probeerden voor de 'groot-nederlandse kar' te spannen. Volledig achterhaald en onderuit gehaald door geschiedkundig onderzoek. Kortom: historische kletskoek.
Neen, hoor, de Boerenkrijg is zeer goed voorbereid door de lokale notabelen en de Zuid-Nederlandse émigrés, samen met GB dat voor wapens zorgde (het land, niet de winkel). Er was zelfs een officieel startmoment en een regimentele structuur met elk dorp z'n regiment enz. Het was niét de klunzige bedoening die wij kennen. Het was zowel bottom-up als top-down door de mogendheden georganiseerd, net zoals elders in Europa onder Frans revolutionair bewind. De eigenlijke bedoeling is denk ik zoals in WOII geweest: de weerstand zorgt voor guerilla-oorlog en verstoring en GB landde om het grove werk te doen. Alleen is dat landen mislukt en stonden de 'boeren' er alleen voor. En nu gedaan met off-topic

Laatst gewijzigd door Marnik : 21 juli 2014 om 23:23.
Marnik is offline  
Oud 22 juli 2014, 01:15   #464
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 99.027
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Na eeuwenlange agressie tegen onze cultuur, vind ik het eigenaardig dat ik nog een vredelievende oplossing wil voor het wangedrocht b.

Eigenlijk zou ik moeten pleiten voor een onmiddellijke oplossing, namelijk gewapenderhand.

Maar ja, ik ben gebrainwashed, ik ben legalist. Dat is hetzelfde als half zot zijn. Maar méfiez-vous: ik ben niet heel zot.

.
Het gaat veel verder, doorheen 1000 jaar oppressie heeft de Vlaming zichzelf de "overleven door onderwerping" houding aangekweekt, het gebeurt ondertussen instinctief en maakt waarschijnlijk deel uit van het (Vlaams) collectief onbewuste.

Er wordt door de meerderheid dan ook nooit bewust over nagedacht.

De Vlaamse psyche heeft dus in wezen de Walen nodig als dominante entiteit/antagonist om ongestoord door het verdrongene verder te kunnen leven.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline  
Oud 22 juli 2014, 05:29   #465
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Dat maak jij ervan. N-VA had dat wantrouwen ook kunnen wegnemen door in de nota te vermelden dat er op geen enkel moment in de regeringsperiode communautaire thema's onderhandeld zullen worden.
Dat is natuurlijk niet waar. De N-VA had zich eens goed belachelijk kunnen maken door dat te doen, dat wel. De N-VA werd door de PS (bij monde van de CdH) geband omwille van haar verleden: ooit eens durven Vlaams stoer doen. En DAT is onaanvaardbaar in Belgikske. Het eerste statuut is daar maar een gevolg van. Maar een verleden kan je niet schrappen.

Trouwens, een beetje raar om te eisen dat er geen communautaire thema's aan bod zouden komen en er zelf op tafel leggen, he !

Kortom, dit was gewoon wat ze ook voor de verkiezingen gezegd hadden: geen regering met N-VA. En nee, dat heeft niks te maken met hun voorstellen. Zij zijn gewoon hachikar.
patrickve is offline  
Oud 22 juli 2014, 05:31   #466
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Onze voorouders hebben de hollanders buiten gestampt. België is geen bezet land nu. Je poging tot vergelijking gaat niet op.
Je zou kunnen denken dat binnen 50 jaar, de Vlamingen dat ook kunnen zeggen over de Franstaligen. Maar eerlijk gezegd, denk ik dat het de Franstaligen zijn die dat zullen zeggen dan.
patrickve is offline  
Oud 22 juli 2014, 05:37   #467
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht

Een gekend volkswijsje van toen:

"Wij willen Willem weg. Wilde Willem wijzer worden, wij wilden Willem terug."



En daarmee is alles gezegd.
Ach, er zijn zo van die andere volkswijsjes, zoals "Ze zullen hem niet temmen... "en zo. Dat wil allemaal niet veel zeggen: dat is audio-propaganda uitgevonden van voor de radio.

Laatst gewijzigd door patrickve : 22 juli 2014 om 05:38.
patrickve is offline  
Oud 22 juli 2014, 05:42   #468
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
'Apartheidspolitiek'? Wat is me dat nu alweer voor onzin. U hebt gewoon iets tegen Walen. Dat is alles.
Een voorbeeld van apartheidspolitiek is toch bijvoorbeeld wel het feit dat men in Vlaanderen geen hoger onderwijs in het Nederlands had, terwijl dat in Nederland uiteraard wel het geval was.
patrickve is offline  
Oud 22 juli 2014, 07:45   #469
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marnik Bekijk bericht
Neen, hoor, de Boerenkrijg is zeer goed voorbereid door de lokale notabelen en de Zuid-Nederlandse émigrés, samen met GB dat voor wapens zorgde (het land, niet de winkel). Er was zelfs een officieel startmoment en een regimentele structuur met elk dorp z'n regiment enz. Het was niét de klunzige bedoening die wij kennen. Het was zowel bottom-up als top-down door de mogendheden georganiseerd, net zoals elders in Europa onder Frans revolutionair bewind. De eigenlijke bedoeling is denk ik zoals in WOII geweest: de weerstand zorgt voor guerilla-oorlog en verstoring en GB landde om het grove werk te doen. Alleen is dat landen mislukt en stonden de 'boeren' er alleen voor. En nu gedaan met off-topic
Mens, het spijt me, maar u gelooft nog altijd in die fabeltjes die indertijd verspreid werden uit Vlaams-nationalistische hoek en vanuit een Groot-Nederlandse gedachte. Koop u eens een goed en recent boek over de Boerenkrijg. Een 'krijg' die overigens maar weinig te maken had met 'boeren'. De boeren waren trouwens ver in de minderheid in de 'bendes' die het 'boerenleger' uitmaakten.

Daarbij komt dat de steden niet meededen met de zogenaamde 'Boerenkrijg'. Daar zat heel wat 'middenklasse'. En die had het niet begrepen op dat ongeregeld zootje dat zich vaak onbehouwen en soms zeer brutaal gedroeg. De boerenopstanden waren vooral plattelandsopstanden.

Maar zelfs in de dorpen deed niet iedereen mee. Veelal overviel een groep 'brigands' het dorp, braken de kerkdeur open (doopregisters), braken in bij notabelen of staken het huis in brand, kapten de 'vrijheidsboom' om, dwongen iedereen van de notabelen en anderen een openbare mis bij te wonen en het kruis te kussen, mishandelden bepaalde mensen uit het dorp (soms werden ze gedood) en trokken dan weer rovend en plunderend verder.

Men heeft de mensen vroeger heel wat wijsgemaakt over de Boerenkrijg. Vooral op de scholen. En blijkbaar heeft men u ook veel wijsgemaakt. En mij vroeger ook.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 juli 2014 om 08:13.
Het Oosten is nu online  
Oud 22 juli 2014, 17:26   #470
Marnik
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2013
Berichten: 786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Mens, het spijt me, maar u gelooft nog altijd in die fabeltjes die indertijd verspreid werden uit Vlaams-nationalistische hoek en vanuit een Groot-Nederlandse gedachte. Koop u eens een goed en recent boek over de Boerenkrijg. Een 'krijg' die overigens maar weinig te maken had met 'boeren'. De boeren waren trouwens ver in de minderheid in de 'bendes' die het 'boerenleger' uitmaakten.

Daarbij komt dat de steden niet meededen met de zogenaamde 'Boerenkrijg'. Daar zat heel wat 'middenklasse'. En die had het niet begrepen op dat ongeregeld zootje dat zich vaak onbehouwen en soms zeer brutaal gedroeg. De boerenopstanden waren vooral plattelandsopstanden.

Maar zelfs in de dorpen deed niet iedereen mee. Veelal overviel een groep 'brigands' het dorp, braken de kerkdeur open (doopregisters), braken in bij notabelen of staken het huis in brand, kapten de 'vrijheidsboom' om, dwongen iedereen van de notabelen en anderen een openbare mis bij te wonen en het kruis te kussen, mishandelden bepaalde mensen uit het dorp (soms werden ze gedood) en trokken dan weer rovend en plunderend verder.

Men heeft de mensen vroeger heel wat wijsgemaakt over de Boerenkrijg. Vooral op de scholen. En blijkbaar heeft men u ook veel wijsgemaakt. En mij vroeger ook.
Ik zette boeren tussen aanhalingstekens om te tonen dat ik besef dat het zeker niet enkel boeren waren. En ter uwer informatie: ik heb net nog een tiental stuks literatuur over de Boerenkrijg achter de kiezen. Dat het een poging tot contrareformatie was, strijd ik ook niet af. Waarom denk je dat de mogendheden tegen revolutionair Frankrijk vochten?
En over plunderen: dit is het tijdperk waarin legers plunderden. Aan Franse zijde, waar ze nog te arm waren om voor iedereen een uniform te geven, deed men niks anders. De Zuidelijke Nederlanden waren trouwens geannexeerd met de expliciete bedoeling ze uit te melken.
Marnik is offline  
Oud 22 juli 2014, 20:33   #471
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marnik Bekijk bericht
Ik zette boeren tussen aanhalingstekens om te tonen dat ik besef dat het zeker niet enkel boeren waren. En ter uwer informatie: ik heb net nog een tiental stuks literatuur over de Boerenkrijg achter de kiezen. Dat het een poging tot contrareformatie was, strijd ik ook niet af. Waarom denk je dat de mogendheden tegen revolutionair Frankrijk vochten?
En over plunderen: dit is het tijdperk waarin legers plunderden. Aan Franse zijde, waar ze nog te arm waren om voor iedereen een uniform te geven, deed men niks anders. De Zuidelijke Nederlanden waren trouwens geannexeerd met de expliciete bedoeling ze uit te melken.
Daar ging het niet over. U zag een link tussen het VKN en de Boerenkrijg. Dat is gewoon nonsens.
Het Oosten is nu online  
Oud 22 juli 2014, 20:56   #472
Marnik
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2013
Berichten: 786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Daar ging het niet over. U zag een link tussen het VKN en de Boerenkrijg. Dat is gewoon nonsens.
Neen, ze schurkten aan bij Oranje en de Orangisten. Ik doelde niet op een directe link naar het VKN.
Marnik is offline  
Oud 22 juli 2014, 20:58   #473
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marnik Bekijk bericht
Neen, ze schurkten aan bij Oranje en de Orangisten. Ik doelde niet op een directe link naar het VKN.
De Boerenkrijgers? In geen geval. Hoe komt u daar nu bij?

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 juli 2014 om 20:58.
Het Oosten is nu online  
Oud 22 juli 2014, 21:02   #474
Marnik
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2013
Berichten: 786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De Boerenkrijgers? In geen geval. Hoe komt u daar nu bij?
Ze zochten steun bij GB, Oostenrijk (liet haar Nederlandse gebied echter vallen na Fleurus) en de Oranjegezinden (i.e. Nederlandse contrarevolutionairen, want de Republiek was ondertussen ook overgegaan in de Bataafse Republiek). Van Pruisen hadden ze niet echt veel te verwachten en van Rusland evenmin.
Marnik is offline  
Oud 22 juli 2014, 21:25   #475
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marnik Bekijk bericht
Ze zochten steun bij GB, Oostenrijk (liet haar Nederlandse gebied echter vallen na Fleurus) en de Oranjegezinden (i.e. Nederlandse contrarevolutionairen, want de Republiek was ondertussen ook overgegaan in de Bataafse Republiek). Van Pruisen hadden ze niet echt veel te verwachten en van Rusland evenmin.
Ze zochten steun bij iedereen. Maar dat is toch geen voorbode van het VKN.

Als dan toch een voorbode wilt op dit punt dan zou ik dat eerder zien bij de Brabantse omwenteling. Maar de Hollanders wilde daar absoluut niet van weten. En een gedeelte van de opstandelingen, de Vonckisten, richtten zich trouwens op het Franse ideeëngoed en niet op Holland. Zij zochten wel hulp van de Nederlandse 'patriotten', maar die laatsten waren juist tegen Oranje. Van der Noot die gehoopt had op de hulp van de Hollanders en de Pruisen, kreeg die niet. Vonckisten en Statisten gingen trouwens later met mekaar op de vuist. Dus, hoe u nu die link legt of een band tracht te leggen met de Orangisten, blijft me een raadsel.
Het Oosten is nu online  
Oud 22 juli 2014, 21:30   #476
Marnik
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2013
Berichten: 786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ze zochten steun bij iedereen. Maar dat is toch geen voorbode van het VKN.

Als dan toch een voorbode wilt op dit punt dan zou ik dat eerder zien bij de Brabantse omwenteling. Maar de Hollanders wilde daar absoluut niet van weten. En een gedeelte van de opstandelingen, de Vonckisten, richtten zich trouwens op het Franse ideeëngoed en niet op Holland. Zij zochten wel hulp van de Nederlandse 'patriotten', maar die laatsten waren juist tegen Oranje. Van der Noot die gehoopt had op de hulp van de Hollanders en de Pruisen, kreeg die niet. Vonckisten en Statisten gingen trouwens later met mekaar op de vuist. Dus, hoe u nu die link legt of een band tracht te leggen met de Orangisten, blijft me een raadsel.
In die Brabantse Omwenteling: voor of tegen Oranje, één stroming wilde aansluiten bij de Republiek. Daarover waren onderhandelingen geweest.
Marnik is offline  
Oud 22 juli 2014, 21:44   #477
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marnik Bekijk bericht
In die Brabantse Omwenteling: voor of tegen Oranje, één stroming wilde aansluiten bij de Republiek. Daarover waren onderhandelingen geweest.
Zoals u zegt, een deel. Maar de Hollanders wilden zelf niet. Trouwens, ik gaf al zelf aan dat u de Brabantse Omwenteling eerder als voorbeeld diende te nemen dan de Boerenkrijg. De Boerenkrijg had niets te maken met het Orangisme of met een vage mogelijke voorloper van het VKN.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 juli 2014 om 22:01.
Het Oosten is nu online  
Oud 24 juli 2014, 11:29   #478
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Daar ging het niet over. U zag een link tussen het VKN en de Boerenkrijg. Dat is gewoon nonsens.
Dat is de historische realiteit. Het einddoel van de Boerenkrijg was de hereniging van de Zuidelijke en Noordelijke Nederlanden. Misschien dat niet elke "boer" dat zo besefte.
__________________
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende)
Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD))
Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR)
fonne is offline  
Oud 24 juli 2014, 11:46   #479
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 21.306
Standaard

Vraag: is een Zweedse coalitie, met aan Franstalige zijde niet eens 1/3 van alle zetels democratisch te verantwoorden?

Er is 3 jaar lang een mantra gedraaid dat een regering met 48% van de Vlaamse zetels ondemocratisch was.

Ik vind het in elk geval niet democratisch, los van de vraag of we nu een centrumrechtse regering zouden moeten krijgen of niet.
dalibor is nu online  
Oud 24 juli 2014, 12:13   #480
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Vraag: is een Zweedse coalitie, met aan Franstalige zijde niet eens 1/3 van alle zetels democratisch te verantwoorden?

Er is 3 jaar lang een mantra gedraaid dat een regering met 48% van de Vlaamse zetels ondemocratisch was.

Ik vind het in elk geval niet democratisch, los van de vraag of we nu een centrumrechtse regering zouden moeten krijgen of niet.
PS heeft in 2007 en 2010 de doos van Pandora geopend door regeringen zonder meerderheid in Vlaanderen af te dwingen. Ze moet nu ook maar aanvaarden dat het omgekeerd ook kan. Trouwens: de enige reden dat die 'ondemocratische' situatie er nu komt, is dat de CdH geweigerd heeft om haar verantwoordelijkheid te nemen en samen met haar Vlaamse 'familie' aan tafel te gaan zitten. Het is dus de expliciete keuze van de Franstaligen zelf, niemand dwingt hen er toe.
PS had ook kunnen opteren om te onderhandelen over het confederale model, dan was er nu aan afspiegelingscollege waar PS en CdH beide vertegenwoordigd zouden zijn.
Anders gezegd: links Wallonië heeft voor de zoveelste keer in zijn eigen voet geschoten.
__________________
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende)
Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD))
Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR)
fonne is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be