Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 maart 2008, 08:08   #461
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter
 
4x10E6's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2005
Berichten: 9.908
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaS Bekijk bericht
Buchenwald en Dora waren GEEN uitroeiingskampen!!!
Buchenwald was een concentratiekamp en Dora was, oorspronkelijk, een arbeidskamp dat deel uitmaakte van de kampen rondom Buchenwald.
Dora heb ik zelf bezocht en daar was een ondergrondse rakettenfabriek waar de gevangenen zich dood moesten werken, maar dit maakt het nog geen uitroeiingskamp. Men zou van kwaliteitskranten, dixit DM zelf, toch verwachten dat ze voldoende nuancering kunnen leggen en de juiste terminologie gebruiken.
Trouwens, als de bedoeling is om de wreedheid van deze kampen aan te tonen, vind ik Dora een slechte keuze. De tunnels, waar de fabriek gevestigd was, zijn voor grote delen opgeblazen geweest door de Sovjets. Daar valt, buiten wat rommel dat is blijven liggen ook niets meer te zien.
Toen wij er waren, toch iets meer dan 10 jaar geleden, was alles er zo onwezenlijk proper en was de omgeving zo enorm rustig en mooi (Nordhausen ligt in het Harzgebergte) dat het de gruwel die er zich afgespeeld heeft minder makkelijk voor te stellen valt.

Wie Dachau bezocht heeft zal zeker begrijpen wat ik bedoel.
Daar vind je nog geen takje op de grond.
De kampen die ik gezien heb, zijn zo klinisch proper dat de herinnering bemoeilijkt wordt.

Mijn waarde DaS,

Heb ik het juist voor dat U een rondreis maakte langs Buchenwald, Dora en Dachau in het kader van een ethymologisch onderzoek naar de nuanceverschillen tussen de substantieven: uitroeiingskamp, concentratiekamp en werkkamp?

In afwachting van de publicatie van uw bevindingen en bijhorende taalwenken, beklijf ik het linguïstische onding Dachau, Dora en Buchenwald als uitroeiingskampen te benoemen. Naar ik verhoop, vind U dit voor een keertje niet al te erg. Toch?

PS. De bus waarmee U naar Buchenwald trukte was 'par hasard' toch niet in mat olijfgroene livrei gestoken ?
__________________
Gecertificeerd trol en beëdigd chroniqueur van het post-flamingantisme ~ Laureaat Annual Global Trollathon, Fukunasi (JP), January 2016
Officieel biograaf van Melikan Kucam

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 1 maart 2008 om 08:09.
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2008, 08:54   #462
DaS
Provinciaal Statenlid
 
DaS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 oktober 2007
Locatie: Die Burcht mijn
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
Mijn waarde DaS,

Heb ik het juist voor dat U een rondreis maakte langs Buchenwald, Dora en Dachau in het kader van een ethymologisch onderzoek naar de nuanceverschillen tussen de substantieven: uitroeiingskamp, concentratiekamp en werkkamp?

In afwachting van de publicatie van uw bevindingen en bijhorende taalwenken, beklijf ik het linguïstische onding Dachau, Dora en Buchenwald als uitroeiingskampen te benoemen. Naar ik verhoop, vind U dit voor een keertje niet al te erg. Toch?

PS. De bus waarmee U naar Buchenwald trukte was 'par hasard' toch niet in mat olijfgroene livrei gestoken ?

Die rondreis klopt inderdaad, al was de motivatie enigszins anders dan u hier aanhaalt. Bovendien zijn dit geen nuanceverschillen, maar correcte benamingen en wezenlijke verschillen tussen de verschillende kampen.
Het is belangrijk om dit te weten omdat je zo het kamp dat je bezoekt in het juiste daglicht kan plaatsen. Enkel in de uitroeiingskampen was de vernietiging een hoofddoel. In de andere kampen was dit niet het geval.
De bewuste kennis van dit feit stelt je net in staat de gruwel van sommige plaatsen te begrijpen.

Concentratiekampen, trouwens uitgevonden door de Engelsen tijdens de Boerenoorlog, dienden om mensen te verzamelen. Dachau, Duitsland's eerste concentratiekamp, was trouwens in eerste instantie een heropvoedingskamp waar Duitsers in opgesloten worden. Vooral communisten en sociaal-democraten. Vandaar ook de spreuk op de toegangspoort: "Arbeit macht Frei", een marxistisch principe dat hier ironisch aangebracht werd, op aanraden van kampcommandant Theodor Eicke. [sarcasme stand aan] zeg nu nog eens dat Nazi's geen humor hadden [sarcasme stand af]

Werkkampen waren verbonden met de concentratiekampen. De enorme hoeveelheid potentialiteit aan werkvolk dat in de concentratiekampen bijeengebracht werd, werd uitgebuit voor de Duitse oorlogsinspanning.
1 concentratiekamp had meerdere werkkampen.
In beide kampen lag de nadruk niet op het uitroeiien van de populatie.
Dit was een "nevenwerking" van de omstandigheden in de kampen. Slechte hygiënische omstandigheden, rantsoenen die neigden naar uithongering, slavenarbeid, (sadistische) bewakers,... Deze zaken zorgen ervoor dat er veel mensen stierven. Om Dachau aan te houden als voorbeeld: dit kamp had een vergassingsinstallatie maar die is nooit gebruikt geweest! Mensen stierven hier omdat ze niet langer dienden voor hun "hoofddoel" in het kamp, of omwille van de gevolgen hiervan.

Anders was het in de uitroeiingskampen die speciaal gebouwd waren met het oog op de "Endlösung der Judenfrage". Deze kampen, op 1 na allemaal in Polen gevestigd, beschikten over speciaal gebouwde, grote vergassingsinstallaties om zoveel mogelijk mensen zo efficiënt mogelijk om het leven te brengen. Hier moest niet gewerkt worden, of uitgebuit, hier moest, in theorie, enkel en alleen vernietigd worden.


Dit wetende, keek ik wel even anders naar de omstandigheden in de kampen.
Er is een ander soort leed vind ik tussen mensen die sterven van ontbering omdat ze werkelijk uitgeperst worden, zowel mentaal als fysiek, en mensen die aankomen in een doodsfabriek. Geen van beider soorten leed is erger dan de andere. Het geeft enkel aan hoe verschillend die mensen aan hun einde gekomen zijn. Juiste benamingen en kennis laten toe om op gepaste wijze empathie op te brengen.


En mijn voertuig was inderdaad groen, maar niet olijfkleurig en al zeker geen staatseigendom.
__________________
VITA SINE LIBRIS MORS EST

Laatst gewijzigd door DaS : 1 maart 2008 om 09:08.
DaS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2008, 10:41   #463
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter
 
4x10E6's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2005
Berichten: 9.908
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaS Bekijk bericht
Die rondreis klopt inderdaad, al was de motivatie enigszins anders dan u hier aanhaalt. Bovendien zijn dit geen nuanceverschillen, maar correcte benamingen en wezenlijke verschillen tussen de verschillende kampen.
Het is belangrijk om dit te weten omdat je zo het kamp dat je bezoekt in het juiste daglicht kan plaatsen. Enkel in de uitroeiingskampen was de vernietiging een hoofddoel. In de andere kampen was dit niet het geval.
De bewuste kennis van dit feit stelt je net in staat de gruwel van sommige plaatsen te begrijpen.

Concentratiekampen, trouwens uitgevonden door de Engelsen tijdens de Boerenoorlog, dienden om mensen te verzamelen. Dachau, Duitsland's eerste concentratiekamp, was trouwens in eerste instantie een heropvoedingskamp waar Duitsers in opgesloten worden. Vooral communisten en sociaal-democraten. Vandaar ook de spreuk op de toegangspoort: "Arbeit macht Frei", een marxistisch principe dat hier ironisch aangebracht werd, op aanraden van kampcommandant Theodor Eicke. [sarcasme stand aan] zeg nu nog eens dat Nazi's geen humor hadden [sarcasme stand af]

Werkkampen waren verbonden met de concentratiekampen. De enorme hoeveelheid potentialiteit aan werkvolk dat in de concentratiekampen bijeengebracht werd, werd uitgebuit voor de Duitse oorlogsinspanning.
1 concentratiekamp had meerdere werkkampen.
In beide kampen lag de nadruk niet op het uitroeiien van de populatie.
Dit was een "nevenwerking" van de omstandigheden in de kampen. Slechte hygiënische omstandigheden, rantsoenen die neigden naar uithongering, slavenarbeid, (sadistische) bewakers,... Deze zaken zorgen ervoor dat er veel mensen stierven. Om Dachau aan te houden als voorbeeld: dit kamp had een vergassingsinstallatie maar die is nooit gebruikt geweest! Mensen stierven hier omdat ze niet langer dienden voor hun "hoofddoel" in het kamp, of omwille van de gevolgen hiervan.

Anders was het in de uitroeiingskampen die speciaal gebouwd waren met het oog op de "Endlösung der Judenfrage". Deze kampen, op 1 na allemaal in Polen gevestigd, beschikten over speciaal gebouwde, grote vergassingsinstallaties om zoveel mogelijk mensen zo efficiënt mogelijk om het leven te brengen. Hier moest niet gewerkt worden, of uitgebuit, hier moest, in theorie, enkel en alleen vernietigd worden.


Dit wetende, keek ik wel even anders naar de omstandigheden in de kampen.
Er is een ander soort leed vind ik tussen mensen die sterven van ontbering omdat ze werkelijk uitgeperst worden, zowel mentaal als fysiek, en mensen die aankomen in een doodsfabriek. Geen van beider soorten leed is erger dan de andere. Het geeft enkel aan hoe verschillend die mensen aan hun einde gekomen zijn. Juiste benamingen en kennis laten toe om op gepaste wijze empathie op te brengen.


En mijn voertuig was inderdaad groen, maar niet olijfkleurig en al zeker geen staatseigendom.
Fascinerend niet, die uitroeiingskampen?
__________________
Gecertificeerd trol en beëdigd chroniqueur van het post-flamingantisme ~ Laureaat Annual Global Trollathon, Fukunasi (JP), January 2016
Officieel biograaf van Melikan Kucam

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2008, 12:22   #464
BladeToke
Gouverneur
 
BladeToke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2006
Berichten: 1.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juvenalis Bekijk bericht
Waar haal jij dat uit?
Generaals hebben quasi allemaal een partijkaart... en het is algemeen geweten dat er wat geschoven wordt aan de top als men een defensieminister krijgt van een andere partij...
dat bedoelt hij wss...
ik ben meer voor het stramien van het Turks leger, echt iets om naar op te kijken hoe ze daar nog werken...
BladeToke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be