Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 augustus 2015, 12:53   #461
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.735
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 Bekijk bericht
Ja, so what? Als een horeca-uitbater er voor kiest om een Fransman of een Waal in het Frans te bedienen, is dat toch zijn zaak zeker? En als die Fransen of Walen er de voorkeur aan geven om te gaan eten/drinken waar ze in het Frans bediend worden, is dat toch hun goed recht? Ik snap écht het probleem niet.

Ik vraag mij trouwens af hoe mensen als jij eigenlijk kunnen zien welke nationaliteit een Franstalige heeft.
Een van uw Franstalige kompanen hier is er van overtuigd dat zijn Franstaligheid zijn nationaliteit is.

Dat probeert hij zichzelf alleszins everytime wijs te maken.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2015, 12:58   #462
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Er is hier een Française op bezoek die in Montreal woont. Interessant hoe er toegegeven wordt dat de Franstaligen aldaar racistische wetten uitvaardigen om het Frans te verdedigen en uit te breiden ten koste van het Engels.

Quebec is ook officieel eentalig Frans. Ondanks een grote hoeveelheid Engelstaligen.

En ook. Er is blijkbaar een grote immigratie aan de gang richting Quebec van (witte) Europeanen uit Frankrijk.

De Vergelijking Quebec-Vlaanderen lijkt me interessant. Als Vlaanderen zich op dezelfde wijze zou gedragen tegenover Franstaligen zoals de Quebecois tegenover de Engelstaligen zou schandaal gesproken worden over dat Vlaanderen.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 2 augustus 2015 om 13:05.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2015, 13:00   #463
Drukazz
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 31 augustus 2014
Berichten: 6.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 Bekijk bericht
Nee hoor, de kust is West-Vlaanderen. En daar wordt West-Vlaams gepraat. Aan Antwerps, Limburgs of Brabants hebben wij geen boodschap. Weg er mee. Oost-Vlaams kan nog net, op voorwaarde dat het door een aantrekkelijke jonge deerne wordt uitgesproken.
Bs'd

Goed gezegd. Aanpassen of ... !
Drukazz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2015, 13:01   #464
SMI94
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 maart 2014
Berichten: 1.717
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Er is hier een Française op bezoek die in Montreal woont. Interessant hoe er toegegeven wordt dat de Franstaligen aldaar racistische wetten uitvaardigen om het Frans te verdedigen en uit te breiden ten koste van het Engels.

Quebec is op officieel eentalig Frans. Ondanks een grote hoeveelheid Engelstaligen.

En ook. Er is blijkbaar een grote immigratie aan de gang richting Quebec van (witte) Europeanen uit Frankrijk.

De Vergelijking Quebec-Vlaanderen lijkt me interessant. Als Vlaanderen zich op dezelfde wijze zou gedragen tegenover Franstaligen zoals de Quebecois tegenover de Engelstaligen zou schandaal gesproken worden over dat Vlaanderen.
Ja, dat lijkt me nogal logisch. Niet dan?
SMI94 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2015, 13:02   #465
Drukazz
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 31 augustus 2014
Berichten: 6.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
De Vergelijking Quebec-Vlaanderen lijkt me interessant. Als Vlaanderen zich op dezelfde wijze zou gedragen tegenover Franstaligen zoals de Quebecois tegenover de Engelstaligen zou schandaal gesproken worden over dat Vlaanderen.
Bs'd

Als België zich zou gedragen tegenover niet-katholieken zoals Marokko tegenover niet-soennieten, zat onze premier in Den Haag.

Vlamingen zijn een stel bange blijtsmoelen, niet meer of minder.

Laatst gewijzigd door Drukazz : 2 augustus 2015 om 13:03.
Drukazz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2015, 13:04   #466
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 Bekijk bericht
Nee hoor, de kust is West-Vlaanderen. En daar wordt West-Vlaams gepraat. Aan Antwerps, Limburgs of Brabants hebben wij geen boodschap. Weg er mee. Oost-Vlaams kan nog net, op voorwaarde dat het door een aantrekkelijke jonge deerne wordt uitgesproken.
Vermits de kust West-Vlaanderen is kun je er niet omheen dat de kust dus behoort tot Vlaanderen. Punt. Dat West-Vlamingen onder elkaar West-Vlaams praten... so what? Zo lang ze maar niet in het West-Vlaams antwoorden wanneer zij in het Nederlands worden aangesproken. En als geboren West-Vlaming kan ik je verzekeren dat, telkenmale ik naar mijn geboorteregio terug kom en in een winkel, restaurant of andere gelegenheid binnenstap ik een antwoord in het Nederlands krijg wanneer ik iets in het Nederlands vraag.

Uw antwoord is dus volkomen irrelevant.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2015, 13:10   #467
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 Bekijk bericht
Ja, dat lijkt me nogal logisch. Niet dan?
Wat niet logisch is is dat er geen afkeuren komt als racistische wetten gemaakt worden ten voordele van het Frans. En dat is in België en in Quebec het geval.
__________________

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2015, 13:10   #468
SMI94
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 maart 2014
Berichten: 1.717
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Vermits de kust West-Vlaanderen is kun je er niet omheen dat de kust dus behoort tot Vlaanderen. Punt. Dat West-Vlamingen onder elkaar West-Vlaams praten... so what? Zo lang ze maar niet in het West-Vlaams antwoorden wanneer zij in het Nederlands worden aangesproken. En als geboren West-Vlaming kan ik je verzekeren dat, telkenmale ik naar mijn geboorteregio terug kom en in een winkel, restaurant of andere gelegenheid binnenstap ik een antwoord in het Nederlands krijg wanneer ik iets in het Nederlands vraag.

Uw antwoord is dus volkomen irrelevant.
En vermits Vlaanderen tot nader orde tot België behoort, lijkt het mij dan ook logisch dat de kust tot België behoort en ze in het Frans antwoorden als ze in het Frans aangesproken worden of in het Duits als ze in het Duits aangesproken worden. En als ze een beetje gevoel hebben als handelaar, ook in het Engels als ze in het Engels aangesproken worden.

Mensen als u snap ik niet! Een West-Vlaming die in West-Vlaanderen in het West-Vlaams antwoordt als hij in het Nederlands aangesproken wordt, is een boer en moet hij zich aanpassen aan de andere. Maar als die West-Vlaming zich aanpast aan een Franstalige en die aan de kust in het Frans antwoordt, dan is het plotseling een opportunist die Vlaanderen verkoopt en meehelpt aan de verfransing?!

Ga toch alstublieft tegen een boom of een muur uw onnozeliteiten gaan verkopen hé zeg

Laatst gewijzigd door SMI94 : 2 augustus 2015 om 13:14.
SMI94 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2015, 13:12   #469
SMI94
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 maart 2014
Berichten: 1.717
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Wat niet logisch is is dat er geen afkeuren komt als racistische wetten gemaakt worden ten voordele van het Frans. En dat is in België en in Quebec het geval.
Wat is dan de laatste racistische wet die gestemd werd ten voordele van het Frans hier in België?
SMI94 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2015, 13:14   #470
Drukazz
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 31 augustus 2014
Berichten: 6.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 Bekijk bericht
Vermits Vlaanderen tot nader orde tot België behoort, lijkt het mij dan ook logisch dat ze in het Frans antwoorden als ze in het Frans aangesproken worden of in het Duits als ze in het Duits aangesproken worden. En als ze een beetje gevoel hebben als handelaar, ook in het Engels als ze in het Engels aangesproken worden.
Bs'd

Vermits Wallonië tot nader orde tot België behoort, lijkt het mij dan ook logisch dat ze in het Vlaams antwoorden als ze in het Vlaams aangesproken worden.

Ah, oei. Toch niet.
Drukazz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2015, 13:20   #471
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Vermits de kust West-Vlaanderen is kun je er niet omheen dat de kust dus behoort tot Vlaanderen. Punt. Dat West-Vlamingen onder elkaar West-Vlaams praten... so what? Zo lang ze maar niet in het West-Vlaams antwoorden wanneer zij in het Nederlands worden aangesproken. En als geboren West-Vlaming kan ik je verzekeren dat, telkenmale ik naar mijn geboorteregio terug kom en in een winkel, restaurant of andere gelegenheid binnenstap ik een antwoord in het Nederlands krijg wanneer ik iets in het Nederlands vraag.

Uw antwoord is dus volkomen irrelevant.
Franstaligen doen graag alsof in Vlaanderen vooral een conglomeraat van dialecten gesproken wordt. Dat geeft hen een gevoel van superioriteit aangezien ze een meer gecentraliseerde taal spreken. Dat er in Vlaanderen ondertussen Nederlands gesproken wordt ontgaat hen liefst. Ik spreek al heel mijn leven slechts Nederlands in Vlaanderen, behalve tegen een paar vrienden uit Limburg, waar ik mijn ondertussen gebrekkig dialect nog eens boven haal. Ik heb nog nooit een Vlaming ontmoet die me niet in het Nederlands te woord kan staan. Degenen die neerbuigend doen over het taalgebruik in Vlaanderen maken zichzelf iets wijs. De reden waarom lijkt me voor de hand te liggen.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 2 augustus 2015 om 13:39.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2015, 13:28   #472
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 21.123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Franstaligen doen graag alsof in Vlaanderen vooral een conglomeraat van dialecten gesproken wordt. Dat geeft hen een gevoel van superioriteit aangezien ze een meer gecentraliseerde taal spreken. Dat er in Vlaanderen ondertussen Nederlands gesproken wordt ontgaat hen liefst. Ik spreek al heel mijn leven slechts Nederlands in Vlaanderen, behalve tegen een paar vrienden uit Limburg, waar ik mijn ondertussen gebrekkig dialect nog eens boven haal. Ik heb nog nooit een Vlaming ontmoet die me niet in het Nederlands te woord kan staan. Degenen die neerbuigend doen over het taalgebruik in Vlaanderen zichzelf iets wijs. De reden waarom lijkt me voor de hand te liggen.
Daarom ergeren Vlamingen die zeggen dat ze geen Nederlands praten me zo. Ze helpen dat cliché instandhouden.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2015, 13:29   #473
SMI94
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 maart 2014
Berichten: 1.717
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
Bs'd

Vermits Wallonië tot nader orde tot België behoort, lijkt het mij dan ook logisch dat ze in het Vlaams antwoorden als ze in het Vlaams aangesproken worden.

Ah, oei. Toch niet.
Tja, alsof iedere Belg de drie landstalen kent! Ik kan ook geen conversatie voeren in het Duits, daarvoor is mijn kennis van die taal véél te beperkt. Maar ik ben trots op de talen die ik wél genoeg ken om er in te kunnen converseren, en dat doe ik dan gewoon, ook al weet ik dat vast wel een boel fouten maak.

Dat er méér Walen zijn die geen Nederlands kennen dan Vlamingen die geen Frans kennen, is een spijtige zaak en vooral hun probleem. Maar daarvoor ga ik me nog niet als één of andere gefrustreerde aap lopen gedragen of iemand weigeren in het Frans te woord te staan.
SMI94 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2015, 13:31   #474
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Franstaligen doen graag alsof in Vlaanderen vooral een conglomeraat van dialecten gesproken wordt. Dat geeft hen een gevoel van superioriteit aangezien ze een meer gecentraliseerde taal spreken. Dat er in Vlaanderen ondertussen Nederlands gesproken wordt ontgaat hen liefst. Ik spreek al heel mijn leven slechts Nederlands in Vlaanderen, behalve tegen een paar vrienden uit Limburg, waar ik mijn ondertussen gebrekkig dialect nog eens boven haal. Ik heb nog nooit een Vlaming ontmoet die me niet in het Nederlands te woord kan staan. Degenen die neerbuigend doen over het taalgebruik in Vlaanderen zichzelf iets wijs. De reden waarom lijkt me voor de hand te liggen.
Fransen geven gewoon nergens een aars om. Vandaar Franse slag.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2015, 13:37   #475
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 Bekijk bericht
Wat is dan de laatste racistische wet die gestemd werd ten voordele van het Frans hier in België?
Als we daaraan beginnen. Dat gaat van de constitutie over alarmbellen tot recentelijk bv. GSM paalbelastingen. U kent toch de geschiedenis van België?

Ik weet wel dat Franstaligen graag doen alsof bv. de verfransing van Brussel 'vrijwillig' gebeurde ipv dat het om een doelbewuste legale en extra legale poging tot uitroeiing van het Nederlands ging. Er zijn daar boeken genoeg over. België is geen gezamenlijk project tussen twee taalgemeenschappen. Dat zou ik hebben kunnen toejuichen. Maar men is nooit van een schone lei herbegonnen. Dat zelfs nu nog de historische onderdrukking van Vlaanderen simpelweg ontkend wordt door sommigen is een kaakslag geboren uit racisme en geschiedsvervalsing. Zo kan men geen land opbouwen.
__________________

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2015, 13:42   #476
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 Bekijk bericht
En vermits Vlaanderen tot nader orde tot België behoort, lijkt het mij dan ook logisch dat de kust tot België behoort en ze in het Frans antwoorden als ze in het Frans aangesproken worden of in het Duits als ze in het Duits aangesproken worden. En als ze een beetje gevoel hebben als handelaar, ook in het Engels als ze in het Engels aangesproken worden.

Mensen als u snap ik niet! Een West-Vlaming die in West-Vlaanderen in het West-Vlaams antwoordt als hij in het Nederlands aangesproken wordt, is een boer en moet hij zich aanpassen aan de andere. Maar als die West-Vlaming zich aanpast aan een Franstalige en die aan de kust in het Frans antwoordt, dan is het plotseling een opportunist die Vlaanderen verkoopt en meehelpt aan de verfransing?!

Ga toch alstublieft tegen een boom of een muur uw onnozeliteiten gaan verkopen hé zeg
Het gaat er volstrekt niet om dat een handelaar of restauranthouder klanten die hem in het Frans aanspreken ook in het Frans antwoordt. Wel dat het zo ver komt dat wanneer je in bepaalde zaken aan de kust binnenstapt je stante pede Bonjour Monsieur of et pour vous Monsieur? op je bord geserveerd krijgt. Of soms nog erger... De meerderheid van de kusttoeristen zijn nog steeds Vlamingen en bijgevolg komen voor de kust-zelfstandigen de meeste centen ook van die Vlamingen. Dat ik in Mons, Luik of Namen spontaan aangesproken wordt in het Frans is doodnormaal. Maar niet aan onze kust.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2015, 13:42   #477
SMI94
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 maart 2014
Berichten: 1.717
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Als we daaraan beginnen. Dat gaat van de constitutie over alarmbellen tot recentelijk bv. GSM paalbelastingen. U kent toch de geschiedenis van België?

Ik weet wel dat Franstaligen graag doen alsof bv. de verfransing van Brussel 'vrijwillig' gebeurde ipv dat het om een doelbewuste legale en extra legale poging tot uitroeiing van het Nederlands ging. Er zijn daar boeken genoeg over. België is geen gezamenlijk project tussen twee taalgemeenschappen. Dat zou ik hebben kunnen toejuichen. Maar men is nooit van een schone lei herbegonnen. Dat zelfs nu nog de historische onderdrukking van Vlaanderen simpelweg ontkend wordt door sommigen is een kaakslag geboren uit racisme en geschiedsvervalsing. Zo kan men geen land opbouwen.
De wet op de alarmbellen, wie kent die niet hé! En hoe kan een belasting op een GSM-paal nu een bepaalde taal bevoordelen ten nadele van een andere taal?

Alstublieft, kom uit de zon of zet op zijn minst een petje ofzo op. Ik maak me zorgen om u!
SMI94 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2015, 13:43   #478
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Daarom ergeren Vlamingen die zeggen dat ze geen Nederlands praten me zo. Ze helpen dat cliché instandhouden.
Noem het Nederlands of Vlaams. Die termen worden vaak door elkaar gebruikt. Dat is niet essentieel. Erger u liever op de 'Fransen' die hun taal superieur vinden. Dat is een groter probleem dan de definitie van een woord.
__________________

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2015, 13:46   #479
SMI94
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 maart 2014
Berichten: 1.717
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het gaat er volstrekt niet om dat een handelaar of restauranthouder klanten die hem in het Frans aanspreken ook in het Frans antwoordt. Wel dat het zo ver komt dat wanneer je in bepaalde zaken aan de kust binnenstapt je stante pede Bonjour Monsieur of et pour vous Monsieur? op je bord geserveerd krijgt. Of soms nog erger... De meerderheid van de kusttoeristen zijn nog steeds Vlamingen en bijgevolg komen voor de kust-zelfstandigen de meeste centen ook van die Vlamingen. Dat ik in Mons, Luik of Namen spontaan aangesproken wordt in het Frans is doodnormaal. Maar niet aan onze kust.
Raar. Ik werd en word nooit ééntalig in het Frans aangesproken aan de kust. Nog nooit! Ook niet in die 4 jaar dat ik aan de kust gewoond heb. Toch vreemd dat het altijd anderen zijn die dat soort vreselijke zaken meemaken.
SMI94 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2015, 13:51   #480
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 Bekijk bericht
Raar. Ik werd en word nooit ééntalig in het Frans aangesproken aan de kust. Nog nooit! Ook niet in die 4 jaar dat ik aan de kust gewoond heb. Toch vreemd dat het altijd anderen zijn die dat soort vreselijke zaken meemaken.
Tja, misschien kwam je tijdens die vier jaar niet zo erg veel buiten...

Verder is de plaag van "la spontanéité de l'usage du français" verschillend van plaats tot plaats op die 60 km lange strook.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be