![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#461 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Verder denk ik dat het nogal wiedes is dat aan een snelheid van 1 km/u geen slachtoffers gaan hebben (allez, buiten misschien pepe die in slaap valt en de rivier in rijdt), dat je aan 10 km/u practisch geen doden zal hebben, en dat hoe meer je dat getal naar boven trekt, hoe meer slachtoffers je zal hebben, en hoe zwaarder ze zullen toegetakeld zijn. Denken dat je Fysica en statistiek aan uw kant hebt staan als snelheidsduivel is gewoon excuses zoaken.
![]() |
![]() |
#462 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niet echt vergeleken met onze buurlanden want daar dalen het aantal verkeersdoden nog meer, bvb in 2001 was Be 10e op de oude 15-EU landen, nu 14e op 15, begrijp je ? En onze buurlanden hebben dezelfde evolutie doorgemaakt als wij: aktief- en passief(airbags/gordel/kreukelzone´s...)-veiligere auto´s, "veiligere" wegen, snellere hulpverlening na ongeval en medische verbetering, handhaving van alles en nog wat... en ook van onder invloed rijden... En uw redenering is ook kort door de bocht want de 10 jaren (1988-1997) voordien daalden de verkeersdoden dubbel zoveel (600) en stegen het aantal gereden kms procentueel ook ca. dubbel zoveel... Citaat:
Een opgelegde max-snelheid heeft maar weinig te maken met verkeersveiligheid; het zijn de effectief gereden aangepaste snelheden naargelang omstandigheden en situatie die wel tellen, een snelweg behoeft geen beperking dat heeft D zelfs bewezen, voor hun is veiligheidsafstand en voorrang en algemene alertheid belangrijker op een snelweg. Een voorligger op het linkervak of op uw vak beperkt uw snelheid niet een bord. Als dan de veiligheidsafstanden nog ~ gerespecteerd worden en de voorrangsregels kan er nog weinig mislopen. vb. In Denemarken hebben ze op 55% van hun autosnelwegnet de max van 110 naar 130 kmh met 20 kmh verhoogt, tesamen met licht strengere aangekondigde handhaving (wel alle wegen), en het gemeten resultaat (april <> mei 2004) was: een daling van de gemiddelde snelheid van respectievelijk 5,9 kmh op de gebleven-110 kmh snelwegen en van 1,1 kmh op de nieuwe-130 kmh snelwegen tov een ganse maand ervoor (metingen apr<>mei) http://www.vejdirektoratet.dk/dokume...nt&objno=78281 Toevallig ging dat gepaard met een verkeersdodendaling van 25% op dat jaar 2004 tov 2003... dat kon natuurlijk niet aanhouden, maar was toch mooi meegenomen. Citaat:
"Te snel rijden volgens de bordjes", maakt maar ca 3 % uit als ongevaloorzaak. (Nederlandse offic. bronnen) Belgische bronnen, zoek maar... ![]() Onaangepaste snelheid naargelang situatie en/of omstandigheden heeft wel veel te maken met verkeersveiligheid en is voor geschatte 20-25 % (ook mede*) ongevaloorzaak. Het staat steeds bij de 3 ongevalhoofdoorzaken. *Vergeet niet dat een ongeval meerdere oorzaken kan hebben. Te traag rijden hoort daar ook bij. ![]() Hier een vb uit D (Baden-Württemberg) van een statistische-registratie naargelang alle ongevaloorzaken: http://www.gib-acht-im-verkehr.de/un...egistriert.pdf Hier is Geschwindigkeit (Ursachen-Nr.: 12 - 13) 3e bij alle ongevallen met ca. 15 %, bij enkel letselongevallen 1e met ca. 22 %. Hier een totaal voor gans Duitsland, letselongevallen: 1. Enkel fout bestuurder: http://www.destatis.de/jetspeed/port...nderPrint.psml Nicht angepasste Geschwindigkeit in 2008 3e hoofdoorzaak, daarvoor 2e en 1e hoofdoorzaak bij letselongevallen. 2. Algemene oorzaken: http://www.destatis.de/jetspeed/port...nderPrint.psml Laatst gewijzigd door Micele : 6 oktober 2009 om 16:15. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#463 |
|
![]() Gezien slachtoffers vermijden het doel is zijn we het er dus over eens dat snelheid daarbij een cruciaal punt is.
In tegendeel, ik laat me niet leiden door sommige websites anti-verkeersveiligheid websites, maar steun op eigen ervaringen en wetenschappelijk bewijs. |
![]() |
![]() |
![]() |
#464 | |
|
![]() Citaat:
Leuk onderschrift trouwens ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#465 |
Minister-President
|
![]() Zo ongelukkig gekozen was het A10 teststuk ook niet. Op sommige vakantiedagen na, is de A10 een heel rustige snelweg. Zo veel 3- vakssnelwegen heeft Oostenrijk niet. De A1 snelweg is voor een groot stuk 3-vaks, maar is wel een stuk drukker.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#466 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En in Be dus niet ondanks dat hier meer veiligheidspotentieel is: rijopleiding ?, wegeninfra, wegwerken gevaarlijke punten, hernieuwing lappendeken wegcode -vooral VVR- enz... Be registreert statistisch enkel letselongevallen (tenminste met gewonden) Snel grafiekske uit "snel-D" ![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#467 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 6 oktober 2009 om 16:49. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#468 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Die van jou op jouw interpretatie. Het is niet omdat jij zegt dat mijn mening fout is, dat dat ook zo is ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#469 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die 2-vakken is *ook voor mij meer een schoonheidsfoutje. ![]() Citaat:
Citaat:
En ik vlieg meestal Köln-Klagenfurt en uur daar een auto. ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 6 oktober 2009 om 17:15. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#470 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Schijnveiligheid in treintjes rijden noem ik dat. Het zal eerder het aantal snelwegongevallen verhogen, en dat verwaarloosbare snelwegongevalgevolg is meer als teniet gedaan. Moet ik de verkeersdoden/snelweg-statistieken eens googelen naargelang jaren ? Citaat:
En aantal ongevallen-cijfers staan er, die zijn moeilijk te interpreteren. Citaat:
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 6 oktober 2009 om 17:29. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#471 | |
|
![]() Citaat:
Liever zotte dingen aan 120 dan aan 200 Ik heb niet de behoefte om overal cijfertjes bij te sleuren. Ik zie dat de bestuurders die meeste risico's nemen dikwijls te snel rijden voor hun eigen kunnen. Ik lees ook de kranten waar om de haverklap staat 'verloor de controle over het stuur'. Dat zal dan volgens jou zijn omdat die te traag reed. En ik weet ook dat in de F1 veel ongevallen gebeuren en slachtoffers vallen ondanks 100% gordeldracht, strenge regels, professionele chauffeurs, superveilige wagens en op wegen die er beter bij liggen dan mijn pooltafel (hoewel dit laatste misschien meer zegt over mijn pooltafel ![]() Vergeef me dan als ik de oproep tot opheffen van de snelheidsbeperkingen op wegen die er niet al te goed bij liggen, bellende amateur bestuurders, wagens met bedenkelijke veiligheid aan die snelheden, erbarmelijke gordeldrachtcijfers en miserabele opvolging van de regels, klasseer onder 'niet echt realistisch van je'. Wat je ook denkt dat je cijfers bewijzen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#472 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
btw heb je de "te hoge slachtoffers" van de 160 kmh van Oostenrijk al ? en de dalende aantal-ongevallen-cijfers van Be ? Citaat:
Niet iedereen kan daarmee omgaan, vooral mannen rond bepaalde jonge leeftijden die zich dan kunnen overschatten, ook omdat ze er totaal geen ervaring mee hebben. Ik moet er toch geen tekening bijmaken als een 90 kmh weg onterecht naar 70 kmh gedegradeerd wordt - alhoewel hij in bepaalde gevallen zelfs veiliger geworden is (beter gescheiden fietspaden) - , wat denkt ge dat zo´n weg als snelheidsdraagvlak V85 opeens weergeeft ? Toen hij 90 kmh was: V85 reed doorgaans 85-95 kmh relatief zeer weinig inhaalbewegingen, camions konden ingehaald worden. Toen het 70 werd: de helft rijd 60-70 de andere helft blijft op zijn "verworven ca. 90 kmh volgens het wegbeeld "... dag veiligheid... Moet ik je de snelheidsaanbevelingen citeren aan de wegbeheerder die deze meestal langs zeer neer legt ? Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Be is dikwijls - let op, in de praktijk uitgevoerde - natte-vinger-verkeersveiligheidonderzoek, hier en daar copy/paste uit het buitenland wat hun goed uitkomt en wat geen geld kost. Als je dat bedoelt heb je gelijk. ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 6 oktober 2009 om 18:49. |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#473 | ||
|
![]() ![]() Citaat:
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Alboreto : 6 oktober 2009 om 19:55. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#474 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Belgie heeft cijfers, maar ze zijn niet degelijk onderzocht of getoetst aan ongevaloorzaken, bedoelde ik. Duidelijker ? De ongevalcijfers op zich, en zeker de evolutie zullen toch wel min of meer juist zijn, aangezien ze die elk jaar op ~ dezelfde manier registreren. - - - - - - - - - - - Ik wacht nog altijd op jouw staven van jouw beweringen of zoals je zegt jouw mening naar uw ervaring en op wetenschappelijke basis ![]() of is het toch natte-vinger of cafépraat ? ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 6 oktober 2009 om 20:38. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#475 |
|
![]() Als je volwassen wilt discussiëren geef je maar een seintje
![]() Laatst gewijzigd door Alboreto : 6 oktober 2009 om 20:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#476 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U weet waarschijnlijk niet dat echte sportwagens haast zonder uitzondering achterwielgedreven zijn. U spreekt uzelf in uw betoog dus de hele tijd tegen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#477 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb jou eerst inhoudelijk erop gewezen -met officiële bron- dat snelheid niet als ongevaloorzaak geregistreerd wordt in België. Ik herhaal mijn citaat, sorry voor de hoofdletters (paste/copy): Citaat:
In Vlaanderen is 70 eerder de algemene regel geworden en 90 kmh de uitzondering. (uitzonderingen bevestigen...) Dus er bestaan gewoonweg geen cijfers die "aantonen" dat xx-ongevallen op xx-wegen te wijten zijn aan ongevaloorzaak xx-overdreven snelheid tov van welke -oud of nieuwe ? - xx-opgelegde snelheidsbeperking, duidelijk ? En dat het dus eerder natte-vinger is op bepaalde wegen -drastisch strengere- snelheidsbeperkingen in te moeten voeren onder de noemer veel trager = minder slachtoffers of minder ongevallen. Zoals de cijfers bewijzen treft dit helemaal niet toe, ook in Vlaanderen niet, het lijkt wel op een lichte stijging, maar de 4 jaren zijn te beperkt daarvoor: Citaat:
Artikel 11 wegcode: http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art11 - 120 kmh (2|-|2) 90 (2|2 en 1|1) is nog altijd de algemene regel op gewone wegen buiten bbk; C43-70* is aanvaardbaar bij lintbebouwing kort voor of na de bbk-50 kmh. Die 20 kmh-stappen is trouwens voorzien in de wegcode. * Citaat:
Citaat:
Citaat:
Daarop blijf je steeds uitwijken, en "verzint" een paar dingen - ook over Oostenrijk - die helemaal niet kloppen. En van het ene komt het ander ... Ofwel reageer je inhoudelijk ofwel stopt het hier, geen probleem. Laatst gewijzigd door Micele : 6 oktober 2009 om 21:49. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#478 | |
|
![]() Citaat:
De afstand die je aflegt binnen de reactietijd, de remafstand zelf, en de kracht die vrijkomt in identieke omstandigheden, zijn aan 200 km/u kwadratisch groter dan aan 120 km/u. Het phenomeen "aangepaste snelheid" is een vaag begrip waarachter de hardrijders zich verbergen. Want zij wensen zelf wel te bepalen wat aangepaste snelheid is. Het is een illusie dat men real time snelheidslimieten aangepast aan alle omstandigheden kan doorgeven op alle wegen. Er zijn omstandigheden waarin ik beter links van de weg kan rijden, er zijn omstandigheden waarin ik beter door het rode licht rijd, er zijn zelfs omstandigheden waarin ik beter dronken achter het stuur kruip. Dit wil nog niet zeggen dat we het hele verkeersreglement moeten overboord gooien. Er is nood aan duidelijke afspraken, zelfs als die niet in alle omstandigheden gelden. Wens je je niet aan die omstandigheden te houden, dan staat het u vrij om niet deel te nemen aan het gemotoriseerde verkeer. Het is namelijk een voorwaarde die wij als gemeenschap stellen aan de mensen die we het privilege geven onze wegen te gebruiken. De veiligheid door limitatie van gevolgen van een ongeluk is trouwens slechts 1 argument pro een maximum snelheid. Er zijn economische en milieu argumenten aan te halen ook. Verder wil ik er u nog op wijzen dat als u tegen 140 km/u van Brussel naar Oostende rijdt, u slechts een paar minuten sneller zal aankomen als iemand die 120 km/u rijdt. Het lijkt me dan ook voor de hand liggend dat de snelheden gehandhaafd blijven, en de boetes en pakkans zodanig opgetrokken dat mensen zich aan die snelheid houden.
![]() |
![]() |
#479 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#480 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het bewijs daarvan leveren onze oosterburen waar dagelijks 24/24 haast snel gereden wordt op autosnelwegen. Die Duitse autosnelwegen behoren tot de veiligste autosnelwegen van de planeet. |
|
![]() |
![]() |