Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juli 2009, 19:41   #461
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Bent u een protestant die het nog niet zelf weet dan?
Ik denk dat ik ondanks mij katholieke opvoeding wel meer protestant ben. Maar ik zie niet in wat daar mis mee is.

Laatst gewijzigd door Pieter B : 13 juli 2009 om 19:42.
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 20:40   #462
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Ik denk dat ik ondanks mij katholieke opvoeding wel meer protestant ben. Maar ik zie niet in wat daar mis mee is.
Neen, alleen worden veel 'katholieke' vlamingen kregelig wanneer je hen hiermee confronteert.

U lijkt me een nuchtere kijk op de zaak te hebben.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 20:48   #463
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik leid dat niet af. Maar jouw vergelijking is fout. Ik zeg namelijk niet dat een niet-tennisclub een tennisclub zou zijn. Ik zeg dat ze ook een sportclub is. Dat is niet in strijd met het feit dat het geen tennisclub zou zijn.

Ik zeg dat Atheïsme een geloof is. Ik zeg niet dat Atheïsme een geloof in God is.
Citaat:
Ik zeg dat Atheïsme een geloof is.
Spreek voor jezelf! Voor jou zou 't dat misschien zijn, indien je atheïst was. Gewoon omdat jij je leven en denken zonder geloof niet (meer) kunt voorstellen tgv. jarenlange brainwashing. Jouw probleem, niet dat van atheïsten.

Laatst gewijzigd door filosoof : 13 juli 2009 om 20:48.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 20:49   #464
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Spreek voor jezelf! Voor jou zou 't dat misschien zijn, indien je atheïst was. Gewoon omdat jij je leven en denken zonder geloof niet (meer) kunt voorstellen tgv. jarenlange brainwashing. Jouw probleem, niet dat van atheïsten.
Dat is de kern van het probleem, inderdaad.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 20:54   #465
bartek
Vreemdeling

bartek's schermafbeelding

Standaard

Atheïsme is wel degelijk een geloof, het geloof dat er geen God is, geen hiernamaals.
Zolang wetenschappelijk niet bewezen is dat er geen God is blijft het een geloof.

Persoonlijk ben ik ook Atheïst, gewoon omdat er meer bewijzen zijn die veronderstellen dat er geen God nodig is om ons bestaan hier te verklaren dan dan dat Godsdienst kan verklaren waarom er wel één zou zijn.
Oud 13 juli 2009, 20:56   #466
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik leid dat niet af. Maar jouw vergelijking is fout. Ik zeg namelijk niet dat een niet-tennisclub een tennisclub zou zijn. Ik zeg dat ze ook een sportclub is. Dat is niet in strijd met het feit dat het geen tennisclub zou zijn.

Ik zeg dat Atheïsme een geloof is. Ik zeg niet dat Atheïsme een geloof in God is.
mmm, dus mijn star trek fanclub is wél een sportclub. Zie je wel dat ik gezond ben.

Atheisme is net zo min een geloof als kaal een haarkleur is. Smaakloos smaakt niet naar niks, dat smaakt niet.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 13 juli 2009 om 20:59.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 20:58   #467
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartek Bekijk bericht
Atheïsme is wel degelijk een geloof, het geloof dat er geen God is, geen hiernamaals.
Zolang wetenschappelijk niet bewezen is dat er geen God is blijft het een geloof.

Persoonlijk ben ik ook Atheïst, gewoon omdat er meer bewijzen zijn die veronderstellen dat er geen God nodig is om ons bestaan hier te verklaren dan dan dat Godsdienst kan verklaren waarom er wel één zou zijn.
Het woord atheïsme bestaat alleen maar omdat het woord theïsme bestaat. Denk je nu echt dat kokosnootdragende papoea's zich druk maken om het wel of niet bestaan van een God waar ze nog nooit van gehoord hebben?

Je gelooft pas dat God wel of niet bestaat als je er werkelijk over na hebt gedacht. En de meeste mensen hebben dat niet. Volgens Richard Dawkins eigen zeggen zijn zijn meeste ''bekeerlingen'' mensen die er nooit serieus over hebben nagedacht.
Oud 13 juli 2009, 20:59   #468
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wil niemand mijn geloof opdringen, ik wil ze niet overtuigen noch bekeren.

Jezus heeft nooit gesproken over een bloeddorstige God.

En wat is er mis met het feit dat ik de bijbel interpreteer zoals ik dat wil? Waarom zou je dat niet mogen doen?
Citaat:
Ik wil niemand mijn geloof opdringen, ik wil ze niet overtuigen noch bekeren.

Jezus heeft nooit gesproken over een bloeddorstige God.
Zo sprak Jezus over steden die zich niet bekeerden:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jezus in de bijbel, Mattheus11
20.Toen begon Hij de steden, in dewelke Zijn krachten meest geschied waren, te verwijten, omdat zij zich niet bekeerd hadden.
http://www.statenvertaling.net/bijbel/matt/11.html
Ik citeerde 't hier al.

Laatst gewijzigd door filosoof : 13 juli 2009 om 20:59.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 21:02   #469
bartek
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Het woord atheïsme bestaat alleen maar omdat het woord theïsme bestaat. Denk je nu echt dat kokosnootdragende papoea's zich druk maken om het wel of niet bestaan van een God waar ze nog nooit van gehoord hebben?

Je gelooft pas dat God wel of niet bestaat als je er werkelijk over na hebt gedacht. En de meeste mensen hebben dat niet. Volgens Richard Dawkins eigen zeggen zijn zijn meeste ''bekeerlingen'' mensen die er nooit serieus over hebben nagedacht.
Denk je nu echt dat mensen die nog nooit over God gehoord hebben zich Atheïst zullen noemen? Zodra je je een mening vormt kun je pas stellen dat je een geloof hebt. In mijn geval is Atheïsme mijn geloof
Oud 13 juli 2009, 21:04   #470
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Dat er een God is kan iedereen zien, dat hoeft niet bewezen te worden.
Het bestaan van de ruimte en de natuur op zich is goddelijk.
Maar dat is totaal iets anders dan de verhaaltjes uit het grote sprookjesboek waar het geloof zich van bedient.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 21:05   #471
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Feit is dat we onze aarde met zoiets te maken hebben dat religie heet. Aangezien er mensen zijn die geloven, wordt er gezegd dat atheisme ook een geloof is, namelijk je gelooft dat een opperwezen niet bestaat. Als er geen religie was geweest dan was iedereen atheist geweest en bestond religie als zodanig niet. Ook zoiets als geloofsovertuiging en opperwezen maar ook ongelovigen zouden niet bestaan. In dat geval kan je atheisme niet als geloof bestempelen. Atheisme een geloof noemen komt dus voort uit religie
Oud 13 juli 2009, 21:05   #472
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Denk je nu echt dat mensen die nog nooit over God gehoord hebben zich Atheïst zullen noemen? Zodra je je een mening vormt kun je pas stellen dat je een geloof hebt. In mijn geval is Atheïsme mijn geloof
Geloof, in de religieuze zin, wordt gedefinieerd als een opvatting ongesteund door bewijs. Er is echter een heel hoop bewijs om niet in God te geloven; toeval bijvoorbeeld. Of de grote variëteit aan religies in de wereld; allemaal even plausibel, allemaal een ander verhaal, allemaal niet gestoeld op bewijs.
Oud 13 juli 2009, 21:06   #473
bartek
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat er een God is kan iedereen zien, dat hoeft niet bewezen te worden.
Helaas, help me eens even ....
Oud 13 juli 2009, 21:08   #474
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andro Bekijk bericht
Feit is dat we onze aarde met zoiets te maken hebben dat religie heet. Aangezien er mensen zijn die geloven, wordt er gezegd dat atheisme ook een geloof is, namelijk je gelooft dat een opperwezen niet bestaat. Als er geen religie was geweest dan was iedereen atheist geweest en bestond religie als zodanig niet. Ook zoiets als geloofsovertuiging en opperwezen maar ook ongelovigen zouden niet bestaan. In dat geval kan je atheisme niet als geloof bestempelen. Atheisme een geloof noemen komt dus voort uit religie
We moeten blijven protesteren tegen die assertie, want we kunnen niet toestaan dat de waarschijnlijkheid van de juistheid van atheïsme gelijk wordt gesteld aan de rest van de religies.
Oud 13 juli 2009, 21:09   #475
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hij bedoelt met het woord God iets anders, maar het gebruik van dat woord is nogal verwarrend, omdat we het doorgaans gebruiken voor de driekoppige draak van het Oude Testament.
Oud 13 juli 2009, 21:09   #476
bartek
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Geloof, in de religieuze zin, wordt gedefinieerd als een opvatting ongesteund door bewijs.
Er is inderdaad geen bewijs buiten verwijzingen naar de heilige Bijbel og Koran of Oude Testament of ... En die boeken zijn honderden, duizenden jaren geleden geschreven door mensen waarvan we hun geloofwaardigheid niet kunnen toetsen. Deze teksten zijn dan van hand tot hand opnieuw overgeschreven en herschreven ...

Laatst gewijzigd door bartek : 13 juli 2009 om 21:10.
bartek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 21:57   #477
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met wat, met zien ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 21:58   #478
bartek
Vreemdeling

Standaard

@ Bobke: Ja
Oud 13 juli 2009, 21:59   #479
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Wat is Atheïsme als het geen geloof is? Een wetenschap?
Oud 13 juli 2009, 22:02   #480
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andro Bekijk bericht
Je bent niet verplicht je uit te spreken over deze materie. Indien je dat wel doet is dit steeds vanuit een innerlijke overtuiging, en dus in de vorm van een geloof. Ik begrijp ook niet waarom Atheïsten het zo moeilijk lijken te hebben met dat woord geloof. Geloof is toch gewoon al het gene waarvan je denkt dat het zo is zonder dat je dat echt kan aantonen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be