Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wanneer barst België?
September 2009 0 0%
Oktober 2009 0 0%
Alleszins voor 1 januari 2010 2 2,50%
Alleszins voor de komende, federale verkiezingen 0 0%
In 2011 7 8,75%
In 2012 3 3,75%
Op 21 december 2012 5 6,25%
Tussen de federale en de deelstatelijke verkiezingen 0 0%
2014-2020 12 15,00%
2020-2035 10 12,50%
2035-2100 3 3,75%
Na 2100 1 1,25%
Na het jaar 3000 1 1,25%
Geen idee 18 22,50%
Nooit 18 22,50%
Aantal stemmers: 80. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 januari 2010, 21:25   #461
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Kan iemand me overigens eens vertellen waarom er in 1830 geen algemeen stemrecht kwam, hoewel de Belgische opstand zogezegd een volksopstand was?
Omdat het geen volkopstand was.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2010, 11:03   #462
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Belgicisme
België had een ideologie nodig waarmee goedgelovige zielen konden worden wijsgemaakt dat Belgisch patriotisme een deugd was, in plaats van een ondeugd. Deze ideologie is het “Belgicisme” en ontsproot in 1897 uit de pen van Edmond Picard. De Belgen waren geen twee volkeren, aldus Picard, maar "één ras "en hoorden dus samen in één land.
Henri Pirenne werkte de ideeën van Picard verder uit in opdracht van Leopold II. Hij herschreef de hele geschiedenis in functie van het “Belgicisme” en verzon de idee dat Vlaanderen "altijd tweetalig" was geweest, maar Wallonië niet. Bijgevolg diende Vlaanderen altijd tweetalig te blijven, maar hoefde Wallonië dat niet te worden.
speciaal voor onze Belgisch gezinden.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 24 januari 2010 om 11:04.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2010, 11:23   #463
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
speciaal voor onze Belgisch gezinden.
Wat is uw punt nu ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2010, 11:26   #464
Shadowke

Standaard

dat het Belgicisme een farce is.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 24 januari 2010 om 11:26.
Oud 24 januari 2010, 11:30   #465
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat het Belgicisme een farce is.
En het Vloms nationalisme niet ?
Oud 24 januari 2010, 11:33   #466
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
En het Vloms nationalisme niet ?
neen want dat bestaat al 67 jaar langer (1830) dan het Belgicisme en was in het begin enkel voor het beschermen van het Nederlands en de Nederlandse cultuur in België.
Pas sinds 1993 streeft men voor Vlaamse onafhankelijkheid

Laatst gewijzigd door Shadowke : 24 januari 2010 om 11:36.
Oud 24 januari 2010, 11:42   #467
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
neen want dat bestaat al 67 jaar langer (1830) dan het Belgicisme en was in het begin enkel voor het beschermen van het Nederlands en de Nederlandse cultuur in België.
Dat kan niet.
Calimero is veel ouder.
Oud 24 januari 2010, 11:50   #468
Shadowke

Standaard

Citaat:
Dat kan niet.
Calimero is veel ouder.
da kan wel maar het pas spijtig genoeg niet in jouw plaatje.
Oud 24 januari 2010, 12:30   #469
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
da kan wel maar het pas spijtig genoeg niet in jouw plaatje.
Wat is uw punt (2de keer) ?
Oud 24 januari 2010, 12:32   #470
Shadowke

Standaard

Citaat:
Wat is uw punt (2de keer) ?
kan je niet begrijpend lezen of zo?
het is nochtans mooi uitgelegd.
Oud 24 januari 2010, 13:11   #471
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Men streeft al veel langer voor Vlaamse onafhankelijkheid, hoor. In de 19e eeuw ging het inderdaad voornamelijk om taalwetten en federalisme, maar vanaf de 20e eeuw ging men (zeker na WOI) steeds meer de separatistische kant op. In 1917 verklaarde de Raad van Vlaanderen (de collaborerende Vlaamse regering, opgericht door Duitsland) Vlaanderen onafhankelijk.

Sinds het federalisme is ingevoerd willen de meeste mensen gewoon een diepgaander federalisme, het confederalisme. Omdat het echter niet vooruitgaat pleiten steeds meer mensen voor separatisme.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2010, 13:16   #472
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

of iets "x jaar langer bestaat" doet niets ter zake. Tenzij je consequent wil zijn en dan ook het kapitalisme als voorbijgestreefd beschouwt.

Wat telt is wat nu nog nuttig is. Belgique is dat niet. Kapitalisme ook niet, maar soit.
Oud 24 januari 2010, 21:51   #473
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Men streeft al veel langer voor Vlaamse onafhankelijkheid, hoor. In de 19e eeuw ging het inderdaad voornamelijk om taalwetten en federalisme, maar vanaf de 20e eeuw ging men (zeker na WOI) steeds meer de separatistische kant op. In 1917 verklaarde de Raad van Vlaanderen (de collaborerende Vlaamse regering, opgericht door Duitsland) Vlaanderen onafhankelijk.
Sinds het federalisme is ingevoerd willen de meeste mensen gewoon een diepgaander federalisme, het confederalisme. Omdat het echter niet vooruitgaat pleiten steeds meer mensen voor separatisme.
Ja, maar dat soort 'separatisme met den Duits' tijdens WO I werd toch niet gesmaakt door de Vlamingen. Dat was maar een kleine kliek die dit wilde. En na WO I, heeft die separatistische strekking nooit een massale aanhang gekend. En nu eigenlijk nog niet.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2010, 22:04   #474
de kleine
Lokaal Raadslid

de kleine's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja, maar dat soort 'separatisme met den Duits' tijdens WO I werd toch niet gesmaakt door de Vlamingen. Dat was maar een kleine kliek die dit wilde. En na WO I, heeft die separatistische strekking nooit een massale aanhang gekend. En nu eigenlijk nog niet.
20 tot 25% van de Vlamingen, en nog eens 10-15% die er niet tegen zijn.
de kleine is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 17:14   #475
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Treffend citaat. Van Rompuy. Iemand? Ik kende dit citaat niet maar ik heb nog maar zelden zo'n goed citaat gelezen qua omschrijving van Belgen en België en dat als Rus. Bewijst nog eens hoe geniaal die man is. En om het met de woorden van The Economist te zeggen. We are all Belgian now.
Inderdaad een mooi citaat.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2010, 16:18   #476
rmoller
Vreemdeling

Standaard

Belgie splitsen is het domste wat je kan doen in deze tijden van grootmachten.
Europa wordt steeds meer een eenheid (of probeert toch en zal dit ook moeten verwezelijken als het op de kaart wil blijven staan naast China, Rusland en USA) en in deze eenheid luiden de stemmen van grotere bevolkingsgroepen nu eenmaal luider.
Als je Belgie opsplitst halveer je niet alleen onze Europese stemkracht maar tevens vraag ik mij ook af of er dan nog enige reden is om neutraal Brussel als een centraal punt van Europa te zien.
Conclussie Belgie moet samen blijven.
Tevens weet ik ook dat dit niet kan onder huidige condities, het land is een gesplitste eenheid sinds dat de taalgrens uit de grond is gestampt. Oplossing tot dit probleem is Belgie onder 1 taal brengen waardoor er weer meer samenhamg zal komen in het land. Deze taal kan onder geen voorwaarden Frans zijn want dan gaat Vlaanderen in volledige staking en hetzelfde voor het Nederlands in Wallonie, en Duits zal niet geslikt worden door beide gemeenschappen met de wereldoorlogen nog in sommige levenden onder ons in het geheugen gegrift.
Een vierde taal is dus een noodzaak, hier komt het Engels in het spel, naar wat ik verneem als ik een gemiddelde Waalse medestudent vraag waarom het Nederlands als Chinees klinkt in hun oren krijg ik vaak te horen dat ze aan de andere kant van de taalgrens de keuze hebben tussen Nederlands en Engels in het middelbaar onderwijs, logischer wijs kiezen ze voor Engels omdat deze taal nu eenmaal meer toekomstperspectief heeft, dit toont aan dat hun aversie voor Engels kleiner is dan voor Nederlands en dus Engels een kans voor overleven heeft aan die kant van de taalgrens.
In Vlaanderen is er in het algemeen al meer een Angelsaksische cultuur (in de media bv) en ik zie Engels hier makkelijk uitgroeien tot officiele taal.
Dit zou niet alleen voor meer eenheid zorgen in het Belgenlandje maar ook voor meer economische vooruitgang, tweetaligheid zal in vele gevallen geen noodzaak meer zijn voor een job, waardoor deze jobs sneller worden ingevuld. Tevens als Engels de officiele taal is hier en dit wijdverspreid is onder de bevolking (1 generatie onder engels onderwijs en dit is een feit) zal Belgie ook een aantrekkelijkere post zijn voor multinationals, ok het is maar een kleine drempel die wordt verlaagd maar het is een verlaging van de instapdrempel.

Samen met deze eenheid van taal moet er een eenheid in de regering ontstaan, Vlaamse en Waalse gemeenschappen aflassen en op naar 1 federale regering die communiceert met de plaatselijke gemeentelijke machthebbers. Hoeveel dit zal opleveren voor de schatkist laat ik aan anderen over om uit te rekenen maar ik denk dat het toch een pak van de financiele lasten die Belgie nu draagt zal kunnen wegnemen.
Tevens kan in deze ultieme staatshervorming (degene die Belgie echt nodig heeft) ook het koningshuis worden afgelast, maar dat is terzijde.
Ook wil ik erbij vermelden dat een officiele taal niemand verbied thuis nog gezellig Vlaams te klappen, of Frans, of ... Het zou gewoon media, politiek en economie onder 1 taal brengen in Belgie, hetgene waar dit laand naar hunkert.
rmoller is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2010, 16:21   #477
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rmoller Bekijk bericht
Europa wordt steeds meer een eenheid (of probeert toch en zal dit ook moeten verwezelijken als het op de kaart wil blijven staan naast China, Rusland en USA) en in deze eenheid luiden de stemmen van grotere bevolkingsgroepen nu eenmaal luider.
Als je Belgie opsplitst halveer je niet alleen onze Europese stemkracht maar tevens vraag ik mij ook af of er dan nog enige reden is om neutraal Brussel als een centraal punt van Europa te zien.
Tevens weet ik ook dat dit niet kan onder huidige condities, het land is een gesplitste eenheid sinds dat de taalgrens uit de grond is gestampt. Oplossing tot dit probleem is Belgie onder 1 taal brengen waardoor er weer meer samenhamg zal komen in het land. Deze taal kan onder geen voorwaarden Frans zijn want dan gaat Vlaanderen in volledige staking en hetzelfde voor het Nederlands in Wallonie, en Duits zal niet geslikt worden door beide gemeenschappen met de wereldoorlogen nog in sommige levenden onder ons in het geheugen gegrift.
Een vierde taal is dus een noodzaak, hier komt het Engels in het spel, naar wat ik verneem als ik een gemiddelde Waalse medestudent vraag waarom het Nederlands als Chinees klinkt in hun oren krijg ik vaak te horen dat ze aan de andere kant van de taalgrens de keuze hebben tussen Nederlands en Engels in het middelbaar onderwijs, logischer wijs kiezen ze voor Engels omdat deze taal nu eenmaal meer toekomstperspectief heeft, dit toont aan dat hun aversie voor Engels kleiner is dan voor Nederlands en dus Engels een kans voor overleven heeft aan die kant van de taalgrens.
In Vlaanderen is er in het algemeen al meer een Angelsaksische cultuur (in de media bv) en ik zie Engels hier makkelijk uitgroeien tot officiele taal.
Dit zou niet alleen voor meer eenheid zorgen in het Belgenlandje maar ook voor meer economische vooruitgang, tweetaligheid zal in vele gevallen geen noodzaak meer zijn voor een job, waardoor deze jobs sneller worden ingevuld. Tevens als Engels de officiele taal is hier en dit wijdverspreid is onder de bevolking (1 generatie onder engels onderwijs en dit is een feit) zal Belgie ook een aantrekkelijkere post zijn voor multinationals, ok het is maar een kleine drempel die wordt verlaagd maar het is een verlaging van de instapdrempel.

Samen met deze eenheid van taal moet er een eenheid in de regering ontstaan, Vlaamse en Waalse gemeenschappen aflassen en op naar 1 federale regering die communiceert met de plaatselijke gemeentelijke machthebbers. Hoeveel dit zal opleveren voor de schatkist laat ik aan anderen over om uit te rekenen maar ik denk dat het toch een pak van de financiele lasten die Belgie nu draagt zal kunnen wegnemen.
Tevens kan in deze ultieme staatshervorming (degene die Belgie echt nodig heeft) ook het koningshuis worden afgelast, maar dat is terzijde.
Ook wil ik erbij vermelden dat een officiele taal niemand verbied thuis nog gezellig Vlaams te klappen, of Frans, of ... Het zou gewoon media, politiek en economie onder 1 taal brengen in Belgie, hetgene waar dit laand naar hunkert.
carnaval
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2010, 16:34   #478
rmoller
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
carnaval
niet hier in Thailand waar ik nu verblijf, dus wat ik neergeschreven heb is iets waar ik serieus achter sta, geloof het of niet
Oud 10 februari 2010, 16:37   #479
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rmoller Bekijk bericht

dus het ene imperialisme vervangen door het andere? vind ik niet zo'n goed idee.

wat doe je met de mensen die niet goed Engels spreken? wat doe je met mensen die geen talenknobbel hebben?
ga je niet zo een kloof maken tussen degenen die wel Engels spreken en de rest?
Oud 10 februari 2010, 16:39   #480
rmoller
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dus het ene imperialisme vervangen door het andere? vind ik niet zo'n goed idee.

wat doe je met de mensen die niet goed Engels spreken? wat doe je met mensen die geen talenknobbel hebben?
ga je niet zo een kloof maken tussen degenen die wel Engels spreken en de rest?
Dit is een plan dat in stappen moet worden uitgevoerd, beginnend met Engelstalig onderwijs, media geleidelijk aan veranderen, ...
Heb ik ergens gezegd dat dit van vandaag op morgen zal/kan gebeuren?
Rome is ook niet op 1 dag gebouwd
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be