![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#461 |
Banneling
|
![]() Moesten we nu Shadowke zijn, zouden we zeggen: "En nu, negeerknop indrukken!"!
Maar... zo zijn we niet. Nooit geweest. Laatst gewijzigd door system : 18 juni 2010 om 19:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#462 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat de Fransen in Frans-Vlaanderen gedaan hebben met het West-Vlaamse dialect, is een voorbeeld 'uit het boekje'. Dat vermag uw verontwaardiging - nu we het toch hebben over uw 'Vlaams' - niet te doen ontvlammen? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#463 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Het enige waaraan ik mij schuldig maak, is het gebruik van steekhoudende argumenten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#464 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bovendien moet u niet de zedenmeester uithangen op dit vlak. Was er niet 'knuppelvrijdag' ('kneppelfreed' in het Fries) geweest op 16 november 1951 in Leeuwarden, dan hadden de Hollanders het Fries helemaal versmacht. Ik hoor u daar ook maar weinig over zeggen. Laatst gewijzigd door system : 18 juni 2010 om 20:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#465 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#466 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Tot in deze tijd toe negeren bepaalde Franstaligen ook het Zuid-Nederlands, maar daar mogen we niets over zeggen of we zijn separatisten, racisten of zelfs Nazi's voor velen.
![]() |
![]() |
#467 |
Gouverneur
|
![]() Ge generaliseert weer. hoe weet gij nu wie het heeft gedaan en of iedereen het er hier mee eens was? Wat een onzin!
![]() |
#468 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#469 |
Minister
|
![]() Mensen mensen toch maar zo onderling bek liggen vechten om een taal die we met zijn allen spreken?
Ik zen Vlamink en klappe ik maan dialect als ik da wil mee ne andere die mij ook versta en zo terugklapt. Versterre ma ni dan zalkt a wel explikeren in het algemien nederlands daget wel versto. En a'ge dan nog e woordeke ni verstoot dan probere we e anner woordeke dat zelfste betikent. Een Vlaming spreekt zijn Vlaams Dialect, een Fries zijn Fries dialect, een Hollander zijn Hollands accent en een Nederelander zijn Nederlands, een Belg zijn Belgisch Nederlands en KLAAR. We zullen elkaar wel verstaan hoor, allemaal steeds een beetje moeite doen he. Tenslotte waar zou al het charme naar toe zijn als ieder zijn eigenheid verliest en we allemaal constant stijf en 100% correct tegen elkaar gaan praten? Ik gek ook graag eens met de Nederlandse uitspraak en tongval, net als zij dat met het Vlaams doen. Het is net onze verscheidenheid die ons dichter tot elkaar zou moeten brengen in plaats van ons te verdelen; diegene die uit de hoogte doen en het ene boven het andere willen stellen zijn te beklagen en niet die minder geacht worden.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
![]() |
![]() |
![]() |
#470 |
Europees Commissaris
|
![]() Een opmerking, Fries is een taal, hoewel het Fries (binnen Nederland, er is ook nog Noord (Deens & Duits) - en Oost Friesland (Duits)) wel beïnvloed is door het Nederlands (hierin bestaan er verschillende gradaties tussen de Friese dialecten).
(Verder kan het soms verwarrend zijn, dat men soms internationaal, alle Friese gebieden binnen Nederland West Friesland noemt, terwijl men daar in Nederland alleen een streek in Noord Holland mee bedoeld.)
Laatst gewijzigd door Adam Smith : 19 juni 2010 om 21:19. |
![]() |
![]() |