Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juni 2010, 19:09   #461
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Persoonlijk aanval.
Moesten we nu Shadowke zijn, zouden we zeggen: "En nu, negeerknop indrukken!"!

Maar... zo zijn we niet. Nooit geweest.

Laatst gewijzigd door system : 18 juni 2010 om 19:10.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 19:34   #462
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Hoe is het mogelijk! U bent ook niet vlug beschaamd!! U probeert maar juist hetzelfde met ons zuid-Nederlands, door te proberen ons uw Hollands-Nederlands op te leggen.

Lijfspreuk van taalknevelaar Ernst Niessen:
"Luister allen naar mijn woorden, maar kijk vooral niet naar mijn daden."
Kunt u ook beschaafd antwoorden zonder op de man te spelen?

Wat de Fransen in Frans-Vlaanderen gedaan hebben met het West-Vlaamse dialect, is een voorbeeld 'uit het boekje'. Dat vermag uw verontwaardiging - nu we het toch hebben over uw 'Vlaams' - niet te doen ontvlammen?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 19:39   #463
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb eerder de indruk dat uw strijdmakker zich daar schuldig aan maakt, en U overigens ook.
Ik neem aan dat je aan mij refereert.?

Het enige waaraan ik mij schuldig maak, is het gebruik van steekhoudende argumenten.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 20:25   #464
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Kunt u ook beschaafd antwoorden zonder op de man te spelen?

Wat de Fransen in Frans-Vlaanderen gedaan hebben met het West-Vlaamse dialect, is een voorbeeld 'uit het boekje'. Dat vermag uw verontwaardiging - nu we het toch hebben over uw 'Vlaams' - niet te doen ontvlammen? :roll:
Daar hadden we het niet over. U moet niet proberen het onderwerp te verleggen.

Bovendien moet u niet de zedenmeester uithangen op dit vlak. Was er niet 'knuppelvrijdag' ('kneppelfreed' in het Fries) geweest op 16 november 1951 in Leeuwarden, dan hadden de Hollanders het Fries helemaal versmacht. Ik hoor u daar ook maar weinig over zeggen.

Laatst gewijzigd door system : 18 juni 2010 om 20:27.
Oud 18 juni 2010, 21:29   #465
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Moesten we nu Shadowke zijn, zouden we zeggen: "En nu, negeerknop indrukken!"!

Maar... zo zijn we niet. Nooit geweest.
Natuurlijk niet, maar ze drukken dan het driehoekje zoals ze gedaan hebben met De Waal.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2010, 19:42   #466
Torkilson
Gouverneur

Torkilson's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De standaartaal, ons ABN, is in essentie een Hollandse taal. En ons zuidelijk Nederlands werd praktisch volkomen genegeerd. Tot in onze tijd toe.
Het is nochtans al lang geen ABN meer, maar misschien is de tijd voor u echt blijven stilstaan. Er is niets beschaafds aan het AN, toch niet meer dan aan het dialect. Men praat het om overeen te komen, om begrijpbaar te zijn overheen de dialectgrenzen.

Tot in deze tijd toe negeren bepaalde Franstaligen ook het Zuid-Nederlands, maar daar mogen we niets over zeggen of we zijn separatisten, racisten of zelfs Nazi's voor velen.
Oud 19 juni 2010, 19:43   #467
Torkilson
Gouverneur

Torkilson's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk niet, maar ze drukken dan het driehoekje zoals ze gedaan hebben met De Waal.
Ge generaliseert weer. hoe weet gij nu wie het heeft gedaan en of iedereen het er hier mee eens was? Wat een onzin!
Oud 19 juni 2010, 20:37   #468
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Torkilson Bekijk bericht
Het is nochtans al lang geen ABN meer, maar misschien is de tijd voor u echt blijven stilstaan. Er is niets beschaafds aan het AN, toch niet meer dan aan het dialect. Men praat het om overeen te komen, om begrijpbaar te zijn overheen de dialectgrenzen.

Tot in deze tijd toe negeren bepaalde Franstaligen ook het Zuid-Nederlands, maar daar mogen we niets over zeggen of we zijn separatisten, racisten of zelfs Nazi's voor velen.
Mij goed. 'Algemeen Nederlands' dan.
Oud 19 juni 2010, 20:38   #469
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Mensen mensen toch maar zo onderling bek liggen vechten om een taal die we met zijn allen spreken?
Ik zen Vlamink en klappe ik maan dialect als ik da wil mee ne andere die mij ook versta en zo terugklapt. Versterre ma ni dan zalkt a wel explikeren in het algemien nederlands daget wel versto. En a'ge dan nog e woordeke ni verstoot dan probere we e anner woordeke dat zelfste betikent.

Een Vlaming spreekt zijn Vlaams Dialect, een Fries zijn Fries dialect, een Hollander zijn Hollands accent en een Nederelander zijn Nederlands, een Belg zijn Belgisch Nederlands en KLAAR. We zullen elkaar wel verstaan hoor, allemaal steeds een beetje moeite doen he.
Tenslotte waar zou al het charme naar toe zijn als ieder zijn eigenheid verliest en we allemaal constant stijf en 100% correct tegen elkaar gaan praten? Ik gek ook graag eens met de Nederlandse uitspraak en tongval, net als zij dat met het Vlaams doen.
Het is net onze verscheidenheid die ons dichter tot elkaar zou moeten brengen in plaats van ons te verdelen; diegene die uit de hoogte doen en het ene boven het andere willen stellen zijn te beklagen en niet die minder geacht worden.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2010, 21:12   #470
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Een opmerking, Fries is een taal, hoewel het Fries (binnen Nederland, er is ook nog Noord (Deens & Duits) - en Oost Friesland (Duits)) wel beïnvloed is door het Nederlands (hierin bestaan er verschillende gradaties tussen de Friese dialecten).

(Verder kan het soms verwarrend zijn, dat men soms internationaal, alle Friese gebieden binnen Nederland West Friesland noemt, terwijl men daar in Nederland alleen een streek in Noord Holland mee bedoeld.)

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 19 juni 2010 om 21:19.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be