![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#461 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
in de grondwet staat duidelijk NEDERLANDS. btw waarom start je geen Limburgse Taalunie? Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 oktober 2010 om 16:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#462 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2010 om 16:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#463 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#464 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#465 |
|
![]() Gere en verwante varianten worden toch in een groot deel van Vlaanderen gebruikt. Daarvoor bestaan er dialectwoordenboeken, die overigens evenzeer bestaan voor de (Noord-)Nederlandse dialecten. Maar goed, dat reeksje woorden waarmee system altijd weer afkomt, mogen van mij ook in de Van Dale. Voor zover dat nog niet het geval is. 'Goesting' bijv. staat er gewoon in. 'Droogkuis' ook. 'Beenhouwer' ook. Wat was nu precies weer het probleem?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#466 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#467 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#468 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#469 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als dat al een 'verhollandsing' mag heten dan, geef ik het op. Ik mag ook wel eens gaarne te zeggen als ik iets wil benadrukken (en dan helpt archaïschere/stijvere taal wel eens). Mijn kijk op taal is gewoon anders en we zijn het oneens dan. De meeste standaardtalen zijn trouwens kunstmatig opgepoetst. Het Duits nog niet in het minste. Sommigen blijken dat als even erg als genocide te aanzien. Wel, laat me alvast zeggen dat, het Hollands zulf ook wel es heul anders ken klinken, ook hun standaardtaal is opgepoetst. Het gewone volk sprak meestal taal om maar 'verstaanbaar' te zijn en minder als uitdrukkingsmiddel. Nog een woord dat mijn grootouders gebruiken, maar ik niet. Neuste voor 'volgende'. Ik zeg dat niet meer. In het Duits heb je wel 'nächste'.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 oktober 2010 om 16:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#470 |
Banneling
|
![]() Dat is een uiterst aprioristische uitspraak. U moet de spreuk van Alice Nahon boven u bed hangen:
'het is goed om in het eigen hert te kijken' ![]() Alice Nahon. Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2010 om 16:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#471 | |
|
![]() Citaat:
gère, gèèrne, ... allemaal verschillende dialecten. als een woordenboek alle Nederlandse dialectwoorden (ook die van groningen, gelderland, overijssel, ...) wat voor een woordenboek moet dat dan niet worden? ![]() Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 oktober 2010 om 16:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#472 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik zou eerder zeggen 'prevaleerde', want veel Antwerpenaars zijn meer 'aa' en 'oo' beginnen te neigen. Een (Hollandse) ex-vriendin van me lachte wel eens dat ik haar 'Lora' noemde i.p.v. Laura. Dat terzijde.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 oktober 2010 om 16:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#473 |
|
![]() Er is wel degelijk een verschil tussen de officiele taal van Vlaanderen, en wat er gangbaar is. In Vlaanderen spreekt me dus Vlaams. Ga je dat ontkennen misschien???
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#474 |
|
![]() maar dat is geen aparte taal maar een regiolect, net zoals het Brabants en het Limburgs, en dat nog eens onderverdeeld is in subdialecten (stads/streekdialecten).
Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 oktober 2010 om 16:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#475 | |
|
![]() Citaat:
![]()
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#476 |
Banneling
|
![]() Als would-be 'groot-Nederlander' verkiest ge waarschijnlijk de term van de Nederlanders. Die hebben het over het 'Belgisch-Nederlands'. Vind ik ook wel een goede term. Alhoewel ik de term 'Vlaams' om het Nederlands aan te duiden dat men hier in het zuiden spreekt als even goed beschouw. Zij het dan, dat het historisch niet helemaal correct is natuurlijk.
Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2010 om 17:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#477 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 oktober 2010 om 17:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#478 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#479 | |
|
![]() Citaat:
in noordoost-Nederland spreekt men trouwens geen 'Hollands gekleurd Nederlands' maar een 'Nedersaksisch gekleurd Nederlands'. als neutrale onderzoeker en taalpurist zou je dat moeten weten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#480 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En dus, als ik moet kiezen tussen Van der Sijs en u als 'neutrale' onderzoeker, is mijn keuze vlug gemaakt. Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2010 om 17:09. |
|
![]() |
![]() |