![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#461 |
Banneling
|
![]() Ik vrees dat dit juist is.
Een paar jaar geleden werd dit eens gezegd in een reportage van Terzake. En eigenlijk is dat logisch. Gelovigen geloven dat ooit de rekening gepresenteerd wordt voor wat ze doen en gedaan hebben. Zij gaan dus ook anders om met de dood. Laatst gewijzigd door giserke : 25 februari 2011 om 10:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#462 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De stelling was dat ongelovigen sneller grijpen naar zelfmoord dan gelovigen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#463 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mensen die zelfmoord plegen zijn mensen die niet meer willen bestaan. Daar voor vluchten ze in zelfmoord, omdat ze denken dat het alles dan gedaan is. Voor gelovigen ligt dit anders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#464 |
Staatssecretaris
|
![]() Niet noodzakelijk, zie zelfmoordterroristen.
![]() |
#465 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hier een interview met Philosophy professor Dr. Robert Almeder, die het werkt van Ian stevenson bespreekt. Hij heeft het onder andere over het research van Ian Stevenson en het boek "20 cases suggestive of reïncarnation" die ik hierboven al aangebracht heb.
http://www.youtube.com/watch?v=hZhMDU9GcVg
Laatst gewijzigd door exodus : 25 februari 2011 om 11:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#466 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Fred. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#467 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#468 |
|
![]() Heb ik dat ooit gezegd? Je moet me niet verwarren met een andere forummer.
![]() |
![]() |
#469 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is misschien alleen maar een gevoel van vrijheid waar wij het mee moeten doen. Barendregt is voorstander van afstand bewaren van de ik-figuur en de wil. Hij zegt bij pijn niet "ik heb pijn", maar "er is pijn". Het zelfde kan je zeggen bij dorst en elk verlangen en elk doel dat je kan stellen: "er is een doel" in plaats van "mijn doel is". Hij gaat uit van het bewustzijn en niet van het voortgedreven ego; dat schept de grootst mogelijke vrijheid. Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#470 | |||
Gouverneur
|
![]() Beste Piero,
Ik weet dat ik pas laat in dit onderwerp inval. Mijn excuses daarvoor. Maar de zwakke logica (of zwakke verwoording van die logica) van Barendregt lijkt mij symptomatisch voor een gebrek dat vaak kan ontwaard worden bij de materialisten/deterministen. Aan de ene kant reduceert men elke schijn van bewustzijn tot fysieke processen (die dan intrinsiek deterministisch zijn). Eigenlijk, hoewel ik het er niet eens mee ben, valt daar best veel voor te zeggen. Maar aan de andere kant weigert men de ultieme consequenties van deze stelling te aanvaarden. Omdat deze zo troosteloos zijn, voor zichzelf zowel als voor het publiek dat ze pogen te overtuigen. En dan komen ze met niet al te coherente (in het geval van Barendregt esoterische) theorieën die pogen een vorm van "vrijheid" te reconstrueren nadat ze alle mogelijkheden tot vrijheid voorheen al hebben afgebroken. Bijvoorbeeld, wat betekenen volgende zinnen (als je de indruk hebt dat ik selectief en uit de context citeer, mag je mij daarop terecht wijzen, hoor ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar de eerste zin is m.i. de belangrijkste: we moeten het maar doen met een gevoel van vrijheid? Dat is waar ik hoger op doelde. Men moet de moed hebben de materialistische stelling tot in zijn ultieme conquenties door te trekken. Dan mag men ons niet vragen om te doen alsof we de waarheid niet kennen. Want het gevoel van vrijheid is geen vrijheid, het is een illusie, een leugen. Het probleem voor de materialisten is dat heel weinig mensen dat echt geloven. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#471 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#472 | ||
|
![]() Citaat:
In een toestand van niet-denken is er niet zoiets als een ander bewustzijn, maar het is dan vrij van zintuiglijke afleidingen en/of gedachten. gelijk in welke modus ik me dan ook bevind, het is nog steeds hetzelfde bewustzijn, als waneer ik slaap of droom of wat op dit forum kom rondsnuisteren. Citaat:
Alles is dan goed genoeg, om niet geconfronteerd te worden met de peilloze en oorverdovende stilte in het centrum van hun wezen. ![]() Hier nog een link, die een en ander mooi uitlegt over de AUM-sylabbe en de vier corresponderende toestanden van ons bewustzijn: http://www.tantra-lotus.com/ohm.asp |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#473 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
En ik heb ook niet de indruk dat ontwikkelingen in de wetenschap hen steunen in de stelling dat bewustzijn en subjectiviteit kunnen gereduceerd worden tot materiële processen. Vaak eerder integendeel. Cfr het "observer effect" in de quantum fysica. Maar hier begeef ik mij op glad ijs, want ik ben geen positieve wetenschapper. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#474 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#475 |
Staatssecretaris
|
![]() Waarom zou dit niet te vergelijken zijn? Als we praten over de redenen om zelfmoord te plegen, dan vallen zelfmoordterroristen daar ook onder, een religieuze dispositie is niet noodzakelijk een bescherming tegen zelfmoord. (en zeker niet als je wijsgemaakt wordt dat je beloond wordt in de hemel, of dat je ziel meegepakt wordt op een ruimteschip)
![]() |
#476 |
Schepen
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#477 | |
|
![]() Citaat:
Ik weet niet of kwantumfysica zover is dat het de materialistische opvatting weerlegt. De materialistisch opvatting wordt nu algemeen aanvaard en verdringt zelfs ten onrechte de psychologie. Bedoel je met positieve wetenschappen parapsychologie? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#478 |
Schepen
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#479 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#480 | |
|
![]() Citaat:
"De mens is niet slechts een radartje in een mechanisch universum zonder invloed op de uitkomst van de evolutie, maar een actieve schepper. In experimenten bleek de toeschouwer een cruciale rol te spelen: het is de waarneming van de toeschouwer die bepaalt dat een deeltje een deeltje is en geen golf. Ofwel: het bewustzijn van de toeschouwer doet atomen in een bepaalde positie ‘neerslaan’. Zohar concludeert hieruit dat onze intenties een direct effect hebben op materie." http://nl.odemagazine.com/doc/0076/%...-waarom-is%20/ Ik kan je nog een dozijn gelijkaardige quotes geven van Heisenberg, Bohr, Planck, Schrödinger, Dirac ea van die kwantumkeien, maar dit zou slechts het bovenstaande gegeven herhalen. Bewustzijn en materie blijken dus onlosmakelijk verstrengeld te zijn met elkaar, zonder dat er aan een van beide concepten een overgangsgebied of grens te trekken valt. |
|
![]() |
![]() |