Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 augustus 2011, 18:20   #461
kameleon
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Lag dat netwerk ook plat? Gisteren leek burgemeester Claes (of was het iemand anders, ...) op te roepen via twitter of facebook te laten weten als je OK was omdat het gsmnetwerk niet meer werkte.
Het is dat wat ik niet goed weet. En voor G3 heb je toch een abonnement nodig ?
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 18:27   #462
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
De vergelijkingen met Duisburg zijn redelijk ongepast.
Omdat het aantal slachtoffers bij Pukkelpop relatief hoger was? 1:12.500 ipv 1: 50.000 ?

Citaat:
De slachtoffers daar zijn veroorzaakt door slecht management: ....
Er lopen nog diverse onderzoeken (daar wel)

Citaat:
De
Hier is er geen enkel slachtoffer gevallen door de vele mensen.
Jij weet dat al.
Knap zeg.

Resumerend:

Veel van dit soort postjes komen op hetzelfde neer: "Er is niemand schuldig, en er hoeft geen onderzoek te worden verricht."

(Het was de wil van God, jeweetzelluf)

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 19 augustus 2011 om 18:28.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 18:28   #463
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Het is dat wat ik niet goed weet. En voor G3 heb je toch een abonnement nodig ?
Tegenwoordig geven jongerenoperators twitter en facebookgebruik "gratis".

Voorbeeld:
http://customer.proximus.be/nl/Gener...PGG_Rates.html

Surf gratis op uw gsm: Google, Facebook, Netlog, Windows Live, Twitter, enz.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 18:31   #464
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Met de huidige smartphones kan je ook op het internet enzo.
Maar dat heeft volgens Proximus blijven werken, en ook SMS. Enkel GSM werkte niet meer. Bij Base en Mobistar waren de problemen groter.

Citaat:
Om vlot gsm-verkeer bij een groot evenement als Pukkelpop te garanderen wordt op voorhand onderzocht met hoeveel de capaciteit dient verhoogd te worden', aldus de woordvoerder. 'Dit jaar had Proximus een verhoging voorzien in de gsm-capaciteit die tot vier maal hoger lag dan de capaciteit van de editie vorig jaar'.

Voor deze editie van Pukkelpop werd de capaciteit van de vaste antennes aan de kerk van Kiewit aanzienlijk verhoogd. Er werden bovendien twee extra mobiele zendmasten voorzien om het gsm-verkeer nog vlotter te kunnen laten verlopen. Bovendien was op het terrein nog eens een technische ploeg aanwezig om waar nodig in te grijpen.
Een mooi statement, maar wat staat dat wezelwoordje 'tot' erin te doen? Ofwel was de capaciteit dit jaar viermaal zo groot als vorig jaar, ofwel niet. Legaal gezien dekt 'tot viermaal hoger' ook niks hoger.

Mobistar had één extra antenne geplaatst. Een getuigenis:

Citaat:
"Tevens wil ik erop wijzen dat het GSM verkeer van het mobistar netwerk in Kiewit ook al niet werkte voor de storm, eigenlijk was er gewoon geen verbinding mogelijk gedurende de ganse dag."
Om in te kunnen schatten of de mooie woorden van de operatoren bullshit zijn, hebben we meer info nodig. Hoeveel mensen kunnen tegelijk bellen per antenne?
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 18:32   #465
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Tegenwoordig geven jongerenoperators twitter en facebookgebruik "gratis".

Voorbeeld:
http://customer.proximus.be/nl/Gener...PGG_Rates.html

Surf gratis op uw gsm: Google, Facebook, Netlog, Windows Live, Twitter, enz.
En ook mobistar:

http://www.mobistar.be/nl

Eerste wat je ziet als je de website opent: "gratis surfen (50mb op je gsm)"

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 19 augustus 2011, 18:34   #466
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Maar dat heeft volgens Proximus blijven werken, en ook SMS. Enkel GSM werkte niet meer. Bij Base en Mobistar waren de problemen groter.

Een mooi statement, maar wat staat dat wezelwoordje 'tot' erin te doen? Ofwel was de capaciteit dit jaar viermaal zo groot als vorig jaar, ofwel niet. Legaal gezien dekt 'tot viermaal hoger' ook niks hoger.

Mobistar had één extra antenne geplaatst. Een getuigenis:

Om in te kunnen schatten of de mooie woorden van de operatoren bullshit zijn, hebben we meer info nodig. Hoeveel mensen kunnen tegelijk bellen per antenne?
Ik denk dat je je beter afvraagt hoeveel mensen tegelijkertijd kunnen sms'en, jongeren bellen niet/nauwelijks.

En om een grootteorde idee te krijgen, denk ik dat je best informatie opzoekt van 1 januari's. Dan staat elke dag erna in de krant hoeveel sms'en er zijn gestuurd en hoe lang het netwerk problemen had met die capaciteit.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 19 augustus 2011, 18:35   #467
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Parket Hasselt: "Festival is niet nalatig geweest"

Het parket heeft het terrein geïnspecteerd. Uit de verzamelde gegevens blijkt dat er op dit ogenblik geen enkele aanleiding is om te zeggen dat de organisatoren nalatig zijn geweest.
Wow, dat was snel. Onderzoek afgerond 24 uur na de feiten. Moet een record zijn.
Oud 19 augustus 2011, 18:37   #468
ahuramazda
Provinciaal Statenlid

ahuramazda's schermafbeelding

Standaard

Straks verwachten ze dat elke organisator een opleiding meteorologie heeft genoten.

- F. Nietzsche
ahuramazda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 18:40   #469
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ahuramazda Bekijk bericht
Straks verwachten ze dat elke organisator een opleiding meteorologie heeft genoten.
Je kan er natuurlijk ook altijd eentje inhuren:

Citaat:
Dit weekeinde vindt ook het LowLands festival plaats in Biddinghuizen. In het verleden heb ik daar de meteorologische bewaking over gevoerd, dus ik neem aan dat ze ook dit keer weer bij een weerbedrijf een contract hebben afgesloten.

Wat mij tot nu toe het meest verbaast in deze hele zaak is dat ik net in het nieuws hoorde dat zowel de burgemeester van Hasselt als de organisatie van Pukkelpop niet op de hoogte bleken te zijn van het feit dat er onweer op komst was. Als dat juist is, hebben ze waarschijnlijk niet in contact gestaan met een meteorologisch professional en dat kan je de organisatie wel degelijk kwalijk nemen.
Oud 19 augustus 2011, 18:43   #470
kameleon
Minister

Standaard

Citaat:
Wow, dat was snel. Onderzoek afgerond 24 uur na de feiten. Moet een record zijn.
Als politieker kan je nooit nalatig zijn. Hangt gij uw antenneschotel niet goed vast bij stormweer ben je wel nalatig.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 19:03   #471
donzigschaap
Gouverneur

donzigschaap's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Als politieker kan je nooit nalatig zijn. Hangt gij uw antenneschotel niet goed vast bij stormweer ben je wel nalatig.
Ze zullen in't vervolg de bomen vol beton gieten, stalen netten spannen om grote takken die vallen op te vangen, tenten uitvinden die bestand zijn tegen kleine orkanen, een systeem uitvinden om de month's worth of regen/hagel te verdampen voor die terechtkomt op de hoofden van het publiek en op de wei omdat er anders paniek kan uitbreken, ...

De kostprijs van een combi-ticket voor Pukkelpop 2012?
Een maandloon.

Laatst gewijzigd door donzigschaap : 19 augustus 2011 om 19:04.
donzigschaap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 19:06   #472
discuz
Minister

Standaard

Een heel aantal pagina's terug was er even een discussie over 'zondebokken' zoeken. Ik schreef toen dat het zoeken naar aansprakelijkheid eerder over de centen gaat. Wie zou er tussenkomen, de verzekering of de staat (wij allemaal dus)? Iemand vroeg zich toen wat de staat daarbij kwam doen. Wel, het is al zo ver:

Citaat:
De organisator van het muziekfestival heeft een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid bij AG Insurance. Indien de gevolgen van het noodweer bestempeld worden als overmacht waarbij niemand fouten heeft gemaakt, dan is er ook niemand om de kosten op te verhalen. Slachtoffers moeten dan hun eigen verzekeraar aanspreken (het ziekenfonds, de hospitalisatieverzekering, een individuele ongevallenverzekering,...).

Het contract bevat geen bepalingen over terugbetaling van tickets of van geannuleerde groepen.

Binnenlandse Zaken gaat alleszins onderzoeken of het noodweer (ook elders in het land) erkend kan worden als ramp. In dat geval zou het Rampenfonds kunnen tussenkomen om de geleden schade te helpen vergoeden.
Oud 19 augustus 2011, 19:06   #473
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Een herdenkingsfestival is nu wel aangewezen. En wel op hetzelfde terrein (de faciliteiten staan er nog). Als je van een fiets valt, moet je ook zo snel mogelijk terug op dat ding springen. De gemeenschap kakt sowieso al van veel in de broek. Het zou erg zijn moesten we nu ook al bang moeten krijgen van muziekevenementen.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 19:08   #474
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Een afgerukte arm, vind je dat zwaargewond genoeg?
ik zit me al de hele dag af te vragen of die persoon met z'n afgerukte arm nog leeft of niet. ik zou zo denken van niet, maar dan klopt de 'telling' niet meer? Allez, mijn telling

Laatst gewijzigd door Nynorsk : 19 augustus 2011 om 19:08.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 19:11   #475
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Mja, het was een kwestie van tijd vooraleer het misging. Ieder festival wordt vroeg of laat slachtoffer van zijn eigen succes en winstmaximalisatie, die het al eens aan veiligheid en gezond verstand te wensen over laat.

In de namiddag is mijn moeder nog gaan wandelen met een vriendin. Ze kwamen mensen tegen die hun aanraadden niet te lang meer in het bos te blijven omdat er zware onweders met hagel voorspeld waren ... Het was toen omstreeks 15u!! 3 uur voor het drama dus!!

Op dat moment drong het niet tot mij door, maar bij nader inzien moet je geen genie zijn om in te zien dat de combinatie tenten en hagel of de combinatie mogelijk onweder in een open weide met veel volk met heel hoge uitstekende bomen/zendmasten/vlaggen/tijdelijke electriciteits- en verlichtingspalen, ... voor problemen zal zorgen hé...

Ze hadden rekening moeten houden met de mogelijkheid van dit weer. Het was voorspeld. Dat het zo waanzinnig hevig zou zijn, heviger dan ik en mijn moeder en iedereen hier in de buurt ooit gezien heeft, is een ander paar mouwen.

Maar dan heb je sowieso op zich het probleem van de capaciteit: Limburg is een provincie van een klein miljoen inwoners. Plots komen er 60 000 op één plaats te zitten, waarvan een groot deel van buiten Limburg afkomstig is. Stel dat er een infectie uitbreekt op de één of andere manier: in het water, in het bier of god weet wat en stel dat slechts 10% ziek wordt. Dat zijn 6000 mensen die verzorging nodig hebben. De medische hulpverlening te Limburg kan dat niet aan...
Enfin, hoe het ook zij, er moet al veel gaande en georganiseer zijn opdat je kan garanderen in te staan voor 60 000 mensen. Alle omstandigheden moeten eigenlijk al goed gaan, anders heb je een probleem ... en in zo'n massa kan het kleinste dingetje aanleiding geven tot een gigantische ramp dmv massahysterie. Kijk maar naar Duisburg verleden jaar, waar nog niet eens iets gebeurde.
Ik denk dat om die reden marktrock is teruggekeerd naar zijn roots: een festival voor en door de Leuvenaars. Geen hopen vreemd volk meer richting de oude markt met beperkte capaciteit meer jagen en het transportnet laten gebruiken, dat zorgt voor te veel overlast en een te groot risico ivm veiligheid.

Er kon dus altijd iets zijn misgegaan...
Als je bekijkt hoe dramatisch de storm heeft toegeslagen en hoe de weide er achteraf bijlag, wetende dat er op dat moment misschien 30 000 mensen aanwezig waren, is de tol eigenlijk nog heel laag. Al is die voor sommige individuen verschrikkelijk hard.
Hoofdreden dat Marktrock terug kleinschaliger is geworden, zijn zuivere financiën; nothing more, nothing less. Marktrock was over de jaren gewoon een pseudo-Werchter/Pukkelpop geworden qua aanbod. Met het groeiende festivalaanbod in Vlaanderen, was dat financiëel gewoon niet houdbaar meer, tenzij ze qua prijzepolitiek ook de Werchters/Pukkelpops van deze wereld achterna gaan.

En with all due respect, de rest van je betoog is gewoon emotioneel gezwets. Ik kan begrijpen dat je aangedaan bent en onder de indruk bent van wat er gebeurd is, maar de realiteit is echt wel wat moeilijker dan "dit was te voorzien" en "ze hadden iets moeten doen". Je zit met een evenement van enkele tienduizenden betalende toeschouwers. Dat kan je niet even op de laatste moment afzeggen/opschorten omwille van mogelijk slecht weer. Dan krijg je gewoon rellen en in zo'n massa is een herhaling van Woodstock 99 niet veraf. Bovendien krijg je op enkele uren tijd geen 60000 man geëvacueerd van die weide naar een "veilige" plek.
Het enige waar je betoog toe kan leiden is een downscaling van alle grote evenementen. Geen festivals meer, geen Gentse/Lokerse feesten, geen indoor-parties voor enkele duizenden mensen meer, maar ook geen sportpaleisconcerten meer, geen sportevenementen meer... Alles waar veel mensen op beperkte ruimte samen zijn, worden dan de facto onmogelijk.

Het enige waar organisaties echt naar zullen moeten kijken is hoe storm-bestendig tent-constructies zijn. Stageco podiumconstructies zoals de hoofdpodia, die kunnen heus wel tegen een ferme stoot als ze goed zijn gemaakt, tenten zijn de facto een pak lastiger.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 19:11   #476
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik snap wel niet goed waarom dat dit 'slachtoffer van het eigen succes' is; als het een mini festival had geweest, had het ook prijs geweest.
was het een minifestival geweest op die plaats, dan was het mss zelfs erger geweest. de infrastructuur is daar vaak minder stevig lijkt me.
Oud 19 augustus 2011, 19:16   #477
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In de namiddag is mijn moeder nog gaan wandelen met een vriendin. Ze kwamen mensen tegen die hun aanraadden niet te lang meer in het bos te blijven omdat er zware onweders met hagel voorspeld waren ... Het was toen omstreeks 15u!! 3 uur voor het drama dus!!
En die hadden Chokri niet nodig om dat te weten te komen?
Oud 19 augustus 2011, 19:40   #478
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Frank Deboosere:
Ik heb dat meegemaakt. (Melle = op 5km van mijn deur).
Onze veranda is vast gemaakt met grote eiken balken (treinbilden), die met ijzeren spillen van 20cm in mekaar vast zitten. En toch waren die treinbilden, samen met de hele dakconstructie omhoog gekomen.
Ook in onze tuin was de ravage enorm: planten vernield. Onze gebuur had 2 doodgehagelde kippen en deuken in de auto.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 19:56   #479
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

eberhard, stop aub met trollen.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 20:11   #480
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Op dat moment drong het niet tot mij door, maar bij nader inzien moet je geen genie zijn om in te zien dat de combinatie tenten en hagel of de combinatie mogelijk onweder in een open weide met veel volk met heel hoge uitstekende bomen/zendmasten/vlaggen/tijdelijke electriciteits- en verlichtingspalen, ... voor problemen zal zorgen hé...
Je schrijft helemaal niets van de "mogelijke" windsnelheden...

Citaat:
http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen...in-maand.dhtml
[...

'Organisatie kon niet veel doen'

Het onweer kwam zo snel dat de organisatie niet veel meer kon doen, zegt woordvoerster Rosianne Verheyden van het Belgische weerinstituut KMI. 'De neerslag heeft zich boven Brussel ontwikkeld en is in zeer korte tijd naar Hasselt getrokken.'

Het meteorologische instituut had voor gisteren een algemene waarschuwing gegeven met code oranje. 'Dat betekent onweer dat gepaard kan gaan met grote schade aan gebouwen, ontwortelde bomen, blikseminslagen en plaatselijke wateroverlast', zo staat te lezen op de website van het KMI. 'Zulke situaties kunnen ook levensbedreigend zijn bij het nemen van al te grote risico's. Wees op uw hoede.' Het KMI gaf geen specifieke waarschuwing voor het festival, zegt Verheyden.

'Hevig en gewelddadig'
Het KMI noemt het onweer van gisteren hevig en gewelddadig. Er werden onweerswolken gevormd die doorgroeiden tot 13 �* 14 km hoogte met hevige regenval, hagel en veel bliksemontladingen tot gevolg. Het onweer bewoog zich volgens het KMI zeer snel van zuidwest naar noordoost.

Windschering

Het feit dat de wind aan de grond noordoostelijk was en in de hoogte zuidwestelijk -een fenomeen dat windschering wordt genoemd- heeft ertoe geleid dat het onweer gepaard ging met zeer hevige windvlagen, legt het KMI uit. Dit kan plaatselijk valwinden veroorzaken die vergelijkbaar zijn met een windhoos. ...]
Let vooral op de verleden tijd en het gebruik van ´kan´.

Als zulke enorme uitzonderlijke windsnelheden nu plots kunnen optreden (richting Kiewit) , hoe krijgt men 60.000 mensen op "zeer korte tijd" op een voldoende snelle en veilige manier naar een echt veilige plaats, al dan niet onder dak ?

Iemand een idee ?

Laatst gewijzigd door Micele : 19 augustus 2011 om 20:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be