Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 20 november 2011, 17:06   #461
smiley
Perm. Vertegenwoordiger VN

smiley's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
.., kunnen zij dan ook worden veroordeeld voor rascisme ?
Neen want dat valt volgens de 'progressieven' onder 'godsdienstvrijheid'
Oud 20 november 2011, 17:43   #462
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Voor mij is het om het even wie er last heeft van "Vooroordelen+voortgaan op kledij + veralgemenen + stigmatiseren + discrimineren= ?", racisme is racisme en moet aangepakt worden.

De meeste van je voorbeelden zijn voorbeelden van discriminatie; maar dat geldt evengoed wanneer niet-moslims moslims weigeren als huurder of werknemer, of een niet-moslim een homo weigert in dienst te nemen omwille van zijn seksuele voorkeur.
Als een eigenaar van een woning al diverse slechte verhuurervaringen heeft gehad met moslim-huurders, kan ik wel begrijpen dat ie voor de volgende kandidaat-huurder liever een niet-moslim kiest.
Verder heb ik nog nergens een werkgever gekend die homo's weigert omwille van hun sexele geaardheid, aangezien dit laatste geen nadelige gevolgen heeft voor de geselecteerde arbeidskwaliteit van een homo, maar mocht dit zo zijn dan is dat uiteraard zeer afkeuringswaardig.

Aan de andere kant, als moslims hun werkprestaties verminderen tijdens hun voorgeschreven vastentijd of eisen dat er in hun nabijheid dan ook door andere werknemers niet mag gegeten worden of slechts halalvoedsel wordt genuttigd tijdens de middagpauze, dan is dat mi ook een geldige reden om zo weinig mogelijk of geen moslims aan te nemen.
Een slechte werksfeer bevordert nu niet bepaald de werkkwaliteit.
Als ie echter presteert zoals andere niet-moslim werknemers, heb ik geen problemen met moslims binnen het bedrijf.

Waar ik werk zijn er op 14 werknemers 5 Turkse moslims werkzaam en buiten hun taal onderling, wijst niets erop dat zij de islamvoorschriften strikt opvolgen, integendeel, sommigen onder hen klagen s' maandags wel eens over een hangende kater.
Btw, vorig jaar hadden we een Marrokaan in dienst genomen, maar na exact 4dagen bleef ie weg omdat ie naar eigen zeggen 'er teveel Turken werkten'.

Citaat:
Hoe sta jij tegenover racisme en discriminatie van niet-moslims tegenover moslims?
Algemeen gesproken ? ik vind dat een werkgever eerst en vooral moet kijken naar de kwalificaties en de werkprestaties van élke werknemer die zich aanbied, zonder onderscheid van moslims, papoeas of eskimo's.
Als ze na een tijdelijk contract van enkele maanden daaraan blijken te voldoen, mogen ze gerust een vast kontrakt hebben.

Verder heb ik nog nergens weet van een moslim (-werkgever) die veroordeeld is wegens discriminatie of rascisme tegenover een niet-moslim.
Hoe sta jij daar tegenover ?
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2011, 18:30   #463
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Waar ik werk zijn er op 14 werknemers 5 Turkse moslims werkzaam en buiten hun taal onderling, wijst niets erop dat zij de islamvoorschriften strikt opvolgen, integendeel, sommigen onder hen klagen s' maandags wel eens over een hangende kater.
Btw, vorig jaar hadden we een Marrokaan in dienst genomen, maar na exact 4dagen bleef ie weg omdat ie naar eigen zeggen 'er teveel Turken werkten'.
De meeste mensen zijn het erover eens dat de werkattitude van Turken en Turkse Belgen totaal verschilt van deze van Noord-Afrikaanse inwijkelingen (zeg ik het goed zo?).
Ook niet vergeten dat Turkije al bijna 100 jaar seculier is en de invloed van het Inchallah gedoe zwaar geminimaliseerd werd. Alhoewel: nu komt er terug hoe langer hoe meer inmenging van het islamisme om de hoek kijken.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2011, 18:50   #464
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is inherent aan vooroordelen.
Nee, dat maak jij ervan.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2011, 19:04   #465
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Wat dan wel?
Je moet medewerker I gewoon op het matje roepen en zeggen dat je verwacht dat hij zijn levensbeschouwing op het werk op een lager pitje zet. De werkgever komt hem voldoende tegemoet, zoals een apart kamertje tijdens de ramadan zodat hij niet hoeft te kijken op kauwende collega's, zoveel mogelijk vakantie en zeker tijdens suiker of offerfeest, verlof om op een zelfgekozen moment op bedevaart te kunnen, het strikt omgaan met discriminatie of racisme. Je kunt uitleggen dat je verwacht dat hij evenveel verdraagzaamheid toont tegenover homo's en rondneukende collega's dan hij zelf van hen verwacht. Want zelf zou hij ook geen kleinerende en moralistische betogen dulden van collega's wanneer hij over het offerfeest of voetbal met andere van dezelfde origine uiteraard, vertelt.
Voila, zo hoort het inderdaad.
Oud 20 november 2011, 19:08   #466
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anne sophie Bekijk bericht
Een verstandig mens begrijpt wat ik bedoel. Op idioot gedoe reageer ik niet Leo.
Best niet.
Leonidas is vermoedelijk de zoveelste dubbelnick van een keer op keer weer gebande forummer.
Ik denk dat die laatste het ook niet lang meer zal trekken.
Oud 20 november 2011, 19:09   #467
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Als een eigenaar van een woning al diverse slechte verhuurervaringen heeft gehad met moslim-huurders, kan ik wel begrijpen dat ie voor de volgende kandidaat-huurder liever een niet-moslim kiest.
Bedoel je nu dat verhuurders mogen discrimineren?
Citaat:
Verder heb ik nog nergens een werkgever gekend die homo's weigert omwille van hun sexele geaardheid, aangezien dit laatste geen nadelige gevolgen heeft voor de geselecteerde arbeidskwaliteit van een homo, maar mocht dit zo zijn dan is dat uiteraard zeer afkeuringswaardig.

Aan de andere kant, als moslims hun werkprestaties verminderen tijdens hun voorgeschreven vastentijd of eisen dat er in hun nabijheid dan ook door andere werknemers niet mag gegeten worden of slechts halalvoedsel wordt genuttigd tijdens de middagpauze, dan is dat mi ook een geldige reden om zo weinig mogelijk of geen moslims aan te nemen.
Een slechte werksfeer bevordert nu niet bepaald de werkkwaliteit.
Als ie echter presteert zoals andere niet-moslim werknemers, heb ik geen problemen met moslims binnen het bedrijf.
Als, inderdaad als.
Je moet dus het individu beoordelen.

Citaat:
Dat is evengoed racisme.
Citaat:
Algemeen gesproken ? ik vind dat een werkgever eerst en vooral moet kijken naar de kwalificaties en de werkprestaties van élke werknemer die zich aanbied, zonder onderscheid van moslims, papoeas of eskimo's.
Als ze na een tijdelijk contract van enkele maanden daaraan blijken te voldoen, mogen ze gerust een vast kontrakt hebben.
Je moet dus de persoon beoordelen, en niet de groep.
Discriminatie kunnen we niet tolereren.

Citaat:
Verder heb ik nog nergens weet van een moslim (-werkgever) die veroordeeld is wegens discriminatie of rascisme tegenover een niet-moslim.
Hoe sta jij daar tegenover ?
Discriminatie is sowieso zeer moeilijk te bewijzen.
Er zijn nauwelijks werkgevers die veroordeeld worden, terwijl uit de enquete van tempo blijkt dat net niet de helft van de werkgevers geen allochtonen in dienst neemt.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2011, 19:19   #468
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
De meeste mensen zijn het erover eens dat de werkattitude van Turken en Turkse Belgen totaal verschilt van deze van Noord-Afrikaanse inwijkelingen (zeg ik het goed zo?).
Ook niet vergeten dat Turkije al bijna 100 jaar seculier is en de invloed van het Inchallah gedoe zwaar geminimaliseerd werd. Alhoewel: nu komt er terug hoe langer hoe meer inmenging van het islamisme om de hoek kijken.
Turken zijn mi ook de meest geprefereerde werknemers onder moslims vanwege, zoals je aanhaalt, de secularisatie in hun thuisland.
Amper problemen en vooral geen gezeur over discriminatie of halalle eisen.
Met Noord-Afrikaanse migranten daarentegen...
Oud 20 november 2011, 19:27   #469
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Turken zijn mi ook de meest geprefereerde werknemers onder moslims vanwege, zoals je aanhaalt, de secularisatie in hun thuisland.
Amper problemen en vooral geen gezeur over discriminatie of halalle eisen.
Met Noord-Afrikaanse migranten daarentegen...
Dat is inderdaad een serieus verschil.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2011, 19:28   #470
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Bedoel je nu dat verhuurders mogen discrimineren?
Als je daarmee problemen kan vermijden ? Sure.
Een kleurenblinde heeft heeht, ondanks een zichtafwijking, toch ook geen recht om door het rode licht te rijden ?

Citaat:
Als, inderdaad als.
Je moet dus het individu beoordelen.
Als ik weet heb dat elke individuele chinees rijst eet, kan ik ook besluiten dat nagenoeg alle chinezen rijst eten.
Wat is daar fout aan ?

Citaat:
Dat is evengoed racisme.

Dan hadden we die Marrokaan dus maar moeten aanklagen ?
Nee dus, want als ie problemen heeft met andere werknemers die hem niks in de weg leggen, kan ie beter zelf opstappen.
Of hadden we die 5 turken dan maar moeten ontslaan ?

Citaat:
Discriminatie is sowieso zeer moeilijk te bewijzen.
Ja, vooral als moslims niet-moslims discrimineren zeker ?

Citaat:
Er zijn nauwelijks werkgevers die veroordeeld worden, terwijl uit de enquete van tempo blijkt dat net niet de helft van de werkgevers geen allochtonen in dienst neemt.
Daar zullen ze dan in het verleden wel minder aangename ervaringen mee gehad hebben zeker ?
Oud 20 november 2011, 19:43   #471
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Als je daarmee problemen kan vermijden ? Sure.
Er is geen garantie dat je daarmee problemen vermijdt. Je kan een niet-moslim aanvaarden als huurder en daar dan problemen mee hebben.
Citaat:
Een kleurenblinde heeft heeht, ondanks een zichtafwijking, toch ook geen recht om door het rode licht te rijden ?
Je punt is?

Citaat:
Als ik weet heb dat elke individuele chinees rijst eet, kan ik ook besluiten dat nagenoeg alle chinezen rijst eten.
Wat is daar fout aan ?
Jij weet niet of iedere individuele Chinees rijst eet.

Citaat:
Dan hadden we die Marrokaan dus maar moeten aanklagen ?
Nee dus, want als ie problemen heeft met andere werknemers die hem niks in de weg leggen, kan ie beter zelf opstappen.
Of hadden we die 5 turken dan maar moeten ontslaan ?
Was mijn stelling te moeilijk "Dat is evengoed racisme."?

En?
Akkoord?

Citaat:
Ja, vooral als moslims niet-moslims discrimineren zeker ?
Waarom denk je dat?

Citaat:
Daar zullen ze dan in het verleden wel minder aangename ervaringen mee gehad hebben zeker ?
Niet zeveren, hé.
Als ze geen allochtonen in dienst nemen kunnen ze met allochtonen helemaal geen ervaring hebben. Noch aangename, noch minder aangename.
Oud 20 november 2011, 21:31   #472
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het heeft niets te maken met "de wet geldt voor iedereen".
Het discriminatieverbod is geschonden wanneer voor een verschil in behandeling tussen twee of meerdere personen, situaties of gevallen geen redelijke verantwoording bestaat.

Je sluit een groep uit (die van moslima's die een hoofddoek wensen te dragen) door deze voorwaarde.
.
Snap je het écht niet of is het meer van niet willen?
Ook niet moslima's mogen geen hoofddoek dragen.
Dus voor de zoveelste keer, waar zie jij discriminatie?

Laatst gewijzigd door daiwa : 20 november 2011 om 21:31.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2011, 21:42   #473
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Snap je het écht niet of is het meer van niet willen?
Het discriminatieverbod is geschonden wanneer voor een verschil in behandeling tussen twee of meerdere personen, situaties of gevallen geen redelijke verantwoording bestaat.

Je sluit een groep uit (die van moslima's die een hoofddoek wensen te dragen) door deze voorwaarde.
Indien er geen redelijke verantwoording is voor deze voorwaarde is dit discriminatie.

Wat is er zot aan mijn vergelijking met een rolstoelgebruiker.
Het is eveneens een voorbeeld van het stellen van een voorwaarde waarvoor geen redelijke verantwoording bestaat waardoor een groep mensen wordt uitgesloten.
Oud 20 november 2011, 21:47   #474
smiley

smiley's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Indien er geen redelijke verantwoording is voor deze voorwaarde is dit discriminatie.

Het is eveneens een voorbeeld van het stellen van een voorwaarde waarvoor geen redelijke verantwoording bestaat waardoor een groep mensen wordt uitgesloten.
Hoofddoekdragende moslimas sluiten zichzelf uit.
Oud 20 november 2011, 21:48   #475
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De vraag was:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
Oud 20 november 2011, 21:49   #476
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door smiley Bekijk bericht
Hoofddoekdragende moslimas sluiten zichzelf uit.
Sjok wil maar niet snappen dat ook niet moslima's geen hoofddoek mogen dragen en er bijgevolg geen sprake is van discriminatie.
Oud 20 november 2011, 21:57   #477
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Sjok wil maar niet snappen dat ook niet moslima's geen hoofddoek mogen dragen en er bijgevolg geen sprake is van discriminatie.
Grappig in feite. Stel dat het arbeidsreglement zegt dat niemand rode schoentjes mag dragen....

zou Sjok dan komen opdraven en beginnen te roepen dat de Paus dan gediscrimineerd wordt?

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 20 november 2011 om 21:58.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2011, 22:02   #478
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
De vraag was:
Inderdaad, niet moslima's mogen ook geen hoofddoek dragen, maar die droegen er al geen.

Indien een werkgever een hoofddoekverbod instelt, terwijl daar geen redelijke verantwoording voor is, doet hij dit enkel om moslima's uit te sluiten. Dat is discriminatie.

Vergelijk het met een werkgever die rolstoelen verbiedt. Als er geen redelijke verantwoording is, dan discrimineert hij
Oud 20 november 2011, 22:05   #479
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, niet moslima's mogen ook geen hoofddoek dragen, maar die droegen er al geen.
Klopt niet!
Wijlen mijn moeder droeg er een telkens als zij buiten kwam.
Zij droeg die door dat ze door haar ouderdom zwakke longen had en gemakkelijk een kou vatte.

Deze week nog maar zag ik op tv een oude vrouw die er een droeg....op straat.

Laatst gewijzigd door daiwa : 20 november 2011 om 22:07.
Oud 20 november 2011, 22:07   #480
Elbow
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Grappig in feite. Stel dat het arbeidsreglement zegt dat niemand rode schoentjes mag dragen....

zou Sjok dan komen opdraven en beginnen te roepen dat de Paus dan gediscrimineerd wordt?
Raar hoe ze redelijke verantwoording met een uitdrukkingsvorm van religieuze zotternij blijft linken. Volgens mij doet ze het express. Het kan natuurlijk ook aan drugs liggen.
Elbow is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be