![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#461 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kennis en vakmanschap alleen maakt nog geen kunst. Het is vooral de bezieling die het doet. Citaat:
Ook heeft elke tijd zo zijn eigen mening. |
||
![]() |
![]() |
#462 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() fritz janschka Kunst is vooral de fantasie, het eigenaardige dat anders is dan de gegeven werkelijkheid. Je weet dat het iets betekenen moet, maar je weet net niet wat. |
![]() |
![]() |
#463 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Daar ben ik het niet mee eens. Dat is een opvatting van de twintigste eeuw. Kunst moet boeien of intrigeren, maar als je er geen touw aan kan vastknopen, als het geen nieuwe inzichten biedt, dan kan het iemand niet echt boeien en gaat het irriteren. Jouw voorbeeld van fantasievolle kunst houdt zich netjes aan de regels voor compositie in vorm en kleur en regels voor perspectief. Schilderkunst gaat dus in de eerste plaats over vorm en kleur, het onderwerp of genre is secundair. De primitieve mens was gefascineerd door regelmatige geometrische vormen, dat kunnen we zien aan de prachtige ingekraste of geschilderde versieringen van voorwerpen, vooral op aardewerk. Daaruit ontstond de geometrie en de wiskunde. Afbeeldingen van mensen en dieren werden gestileerd. Wat daar voor nodig was is beeldend vermogen en creativiteit. Dat is niet hetzelfde als fantasie. Nu ben je geboeid door een fantast die schildert. Maar als een fantast een boek schrijft volgens de regels van de grammatica en netjes in paragrafen en hoofdstukken maar met een verhaal waar geen touw aan vast te knopen is dan denk ik niet dat je het uitleest. Heb je genoten van Ulyssis van James Joyce en het Stenen Bruidsbed van Mulisch?
|
![]() |
![]() |
#464 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het heeft een kant van mystiek. Dat is wat ik bedoel. En dat is het mystieke van het gevoel dat de verklaringen van het verstand te boven gaat. ![]() Laatst gewijzigd door harriechristus : 6 augustus 2013 om 10:58. |
|
![]() |
![]() |
#465 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 6 augustus 2013 om 11:37. |
|
![]() |
![]() |
#466 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() wolfgang hutter fantastisch realisme |
||||
![]() |
![]() |
#467 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zo was de kunst van de negers niet zo aan regelmatige vormen gehecht. Citaat:
Citaat:
De titel vond ik wel aardig bedacht. Daarmee leek mij het wezen van het hele boek al onthuld te zijn. Maar zoals ik al zei: kunst is meer dan alleen maar regels en vakmanschap. Het is het extra element van gevoel, mystiek en fantasie. Dus je moet wel goed lezen wat ik schrijf en vooral niet menen dat je alles zo precies weet, want dan loop je vast in tegenstrijdigheid. En daar trekt de kunst zich nu juist net niks van aan, die gaat haar eigen weg. ![]() Rudolf Hausner. |
|||||
![]() |
![]() |
#468 | |
|
![]() Citaat:
Overigens zijn gevoel, mystiek en fantasie drie elementen en niet één element. Laatst gewijzigd door Piero : 8 augustus 2013 om 07:40. |
|
![]() |
![]() |
#469 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
#470 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De tekeningen in de grotten van Lasqaux ( 15.000 - 10.000 v.C. ) zijn er van uiterste schoonheid en stilering met een gehalte wat heden niet zou misstaan. "Primitief" zou men beter vervangen door ' naïef ", gezien jouw Afrikaanse voorbeelden en de rotstekeningen van Lasqaux verre van ' primitief ' zijn.
|
![]() |
![]() |
#471 | |
|
![]() Citaat:
Waarom naïef? Omdat de hedendaagse mens niet naïef is? ![]() |
|
![]() |
![]() |
#472 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Neem nu de ' sleeping lady ' van Malta.( 6000 v.C. ) https://commons.wikimedia.org/wiki/F...l_Saflieni.jpg Dit heeft een extreem hoog esthetisch gehalte, dit in tegenstelling tot de ' Venus van Hohe : http://www.laop-consult.de/de/venus/ |
||
![]() |
![]() |
#473 |
|
![]() Prachtig. De ouderdom wordt elders geschat op 2500-4000 v.C. http://www.ancient.eu.com/image/245/.
Het is fijnzinniger dan de moderne werken hieronder. ![]() |
![]() |
![]() |
#474 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zou kunnen, maar ik heb me dit door de conservator ter plaatse ( Malta ) laten wijs maken dat het van 6000 v.C. is. ( en het is van klei, en daar weet ik wel wat over ![]() Tja, als je dit dan vergelijkt met soortgelijk werk... ik zie weinig evolutie. ![]() Laatst gewijzigd door Aton : 8 augustus 2013 om 12:59. |
|
![]() |
![]() |
#475 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door harriechristus : 8 augustus 2013 om 13:27. |
|
![]() |
![]() |
#476 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is wat ik bedoel. ![]() Zo ziet een gezicht er niet werkelijk uit en het is juist dat extra element van fantasie dat dit masker zo aantrekkelijk maakt. Dat is dan de kunst iets aan de werkelijkheid toe te voegen. |
|
![]() |
![]() |
#477 |
|
![]() Wat is het verschil tussen dat masker en een mislukt portret?
Laatst gewijzigd door Piero : 8 augustus 2013 om 20:33. |
![]() |
![]() |
#478 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dat is op zich iets positiefs, terwijl een portret de gelijkenis zo goed mogelijk weer wil geven en mislukt is als dat niet zo blijkt te zijn. Dus dat is precies tegengesteld. Het masker wil het gezicht juist niet precies weer geven en het portret juist wel. |
|
![]() |
![]() |
#479 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#480 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar maskers worden wel gemaakt vanuit een algemeen godsdienstig beleven. Dus voor de hele stam. Citaat:
Het heeft een vierkante tuitmond en dat zou iets kunnen betekenen. Jung zou er vast iets van kunnen maken. Citaat:
Citaat:
Ik vind Afrikaanse maskers wel fascinerend. Ze leven blijkbaar meer met geesten dan met feitelijke mensen zoals ze zijn. Dat is pas later ontstaan, ik denk aan de Romeinse koppen, die de mens precies portretteren. ![]() Nero. Terwijl de Griekse kopkunst nog altijd sterk geidealiseerd en goddelijk is. Grieks |
||||
![]() |