![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#461 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Wat een gelul allemaal.
|
|
|
|
|
|
#462 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Alleen verwerpt u vervolgens een ander geloofspunt, nl. de noodzakelijkheid van de soenna om de koran te lezen. In de islam wordt de koran immers niet bekeken zoals u dat doet. "Sola scriptura" bestaat er niet. Dat is nu uw willekeur: in deze discussie neemt u voor uw stelling het eerste aan, maar schuift het andere doelbewust opzij. |
|
|
|
|
|
|
#463 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wel, dat zijn twee elementen die enkel een antwoord krijgen door in te zien dat de bijbel binnen een context van de overlevering is ontstaan. Hierdoor is het noodzakelijk deze "context" of "traditie" mee te nemen. Het christendom heeft zich immers eerst grotendeels mondeling verspreid en iets later kwamen de geschriften. De protestanten doen vaak alsof de Schrift er eerst was, net alsof die, zoals de koran, uit de hemel is neergedaald. |
|
|
|
|
|
|
#464 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#465 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 januari 2015 om 23:14. |
|
|
|
|
|
|
#466 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Neen, ik ga niet uit van mijn eigen mening als ik bijvoorbeeld de lezing van de koran wil begrijpen zoals moslims dat doen. Dan volg ik de visie van de rechtsscholen. Dan lees ik steeds weer dat de koran niet eigengereid kan gelezen worden.
|
|
|
|
|
|
#467 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wel gaat het over uw eigengereide benadering van de koran, iets wat gewoonweg niet voorkomt in de islamitische rechtsscholen. De hadith, vooral de betrouwbare verzamelingen, zal er niemand verwerpen. Als u punt a aanneemt (de goddelijke oorsprong van de koran), moet u ook element b aannemen die evenzeer deel uitmaakt van het islamitische geloof (net als a). |
|
|
|
|
|
|
#468 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#469 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#470 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#471 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
2:242 : "aldus maakt Allah zijn tekenen tot u duidelijk, opdat gij wellicht verstandig wordt" |
|
|
|
|
|
|
#472 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#473 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Verder is er weinig verschil in die stromingen die er (in deze discussie!) toe doen... |
|
|
|
|
|
|
#474 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Maar deze discussie gaat nu over kabouter plop, en niet over de smurfen... Is het dan zo wereldvreemd om het enkel over plop en niet over grote smurf te hebben??? Verder is je antwoord nogal kort door de bocht en is door het gebruik van 'sprookjesboek' weer jouw hoffelijkheid bewezen binnen deze discussie. Ik ken u toch niet, dus veel imago hoeft u niet te behouden bij mij, maar het zegt toch iets over de manier van discussieren van u... |
|
|
|
|
|
|
#475 |
|
Parlementsvoorzitter
|
|
|
|
|
|
|
#476 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#477 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Meer nog : zolang de Islam op dat boek steunt, ben ik van mening dat de Islam niet in get Westen thuis hoort... Het is wel zo dat men in een discussie zich enkele vragen moet stellen : Waarover discussieren we? En in dit geval is dat de koran. wat is hiermee het probleem? Dat de Koran niet in het Westen hoort Waarom niet? De koran wordt door gelovigen gebruikt als letterlijke woord van Allah, en die woorden zetten aan tot haat, geweld etc... Uit dat laatste blijkt dus dat het voor een gezonde discussie efficient is dat men dus één uitgangspunt aanneemt : namelijk het uitgangspunt dat net het probleem vormt! |
|
|
|
|
|
|
#478 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
maar was traditie niet iets typisch katholiek dat niet door protestanten werd toegepast? |
|
|
|
|
|
|
#479 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#480 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Kijk, de tafsir van de koran gebeurt naar traditioneel moslimaanvoelen vanuit een aantal elementen: vooreerst de interne structuur van de koran, dan het onderricht en de uitleg van Mohammed zoals opgetekend staat in de hadith en in de eerste biografieën, dan de overlevering van de sjahaba en de tabioen, d.i. de genoten en opvolgers van Mohammed. Zo gaat men in de moslimtheologie te werk als men de koran wil lezen. Van enig "sola scriptura"-verhaal is er gewoonweg geen sprake. Als je de moslimtheologie wilt volgen door punt a als start van een discussie aan te nemen, moet u ook de rest erbij nemen. |
|
|
|
|