Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 september 2018, 16:16   #461
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
So? wat heeft dit met de discussie te maken?
Vrije keuze is tof !
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2018, 16:18   #462
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten is je levensovertuiging wel een keuze.
Natuurlijk is dat geen keuze. Je gelooft, of je gelooft niet. Daar kan je niet aan doen, he. Je stelt gewoon vast dat je gelooft in God de Almachtige waar ge half verliefd op zijt of zo, of ge kunt U zelfs niet indenken dat ge in zo een zever zou kunnen geloven. Als je gelovig bent is 't zo: Je stelt vast dat haat en den daver op 't lijf komen als iemand iets verkeerds zegt over uwe god den almachtige. Je durft zelfs niet eens de gedachte in uw geest oproepen wat het zou willen zeggen om niet te geloven. Als je niet gelovig zijt, kunt ge U niet indenken van dat te zijn. Te belachelijk voor woorden.

Met de beste wil van de wereld kan ik niet beslissen dat ik in God zou geloven. Ik stel vast dat ik dat zever in pakskes vind.

Geloven is een heel vergelijkbare affaire met verliefd zijn. Dat is ook iets dat ge niet echt beslist, he. Alleen zijt ge verliefd op een soort van onzichtbaar vriendje, niet op een ander levend wezen.

Het is wel redelijk duidelijk dat geloof iets is dat U ingelepeld wordt via opvoeding, maar eens ge er in vast zit, is de kans groot dat ge er uw gans leven in vast zit. Er zijn gevallen van mensen die er zich van ontdoen, ik ben zo iemand, maar het is een redelijk zeldzaam fenomeen.

Als kind was ik heel gelovig. Opeens is dat "poef" gegaan, en ben ik dat totaal idioot gaan vinden. Ik heb leren nadenken. Sinds dien geloof ik geen snars meer van wat men mij vertelt, zonder het zelf voor mijzelf af te leiden.

Dat moet een beetje zijn zoals iemand waar ge verliefd op waard, en opeens daagt de werkelijkheid he

Laatst gewijzigd door patrickve : 14 september 2018 om 16:24.
Oud 15 september 2018, 10:49   #463
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Natuurlijk is dat geen keuze. Je gelooft, of je gelooft niet. Daar kan je niet aan doen, he. Je stelt gewoon vast dat je gelooft in God de Almachtige waar ge half verliefd op zijt of zo, of ge kunt U zelfs niet indenken dat ge in zo een zever zou kunnen geloven. Als je gelovig bent is 't zo: Je stelt vast dat haat en den daver op 't lijf komen als iemand iets verkeerds zegt over uwe god den almachtige. Je durft zelfs niet eens de gedachte in uw geest oproepen wat het zou willen zeggen om niet te geloven. Als je niet gelovig zijt, kunt ge U niet indenken van dat te zijn. Te belachelijk voor woorden.

Met de beste wil van de wereld kan ik niet beslissen dat ik in God zou geloven. Ik stel vast dat ik dat zever in pakskes vind.

Geloven is een heel vergelijkbare affaire met verliefd zijn. Dat is ook iets dat ge niet echt beslist, he. Alleen zijt ge verliefd op een soort van onzichtbaar vriendje, niet op een ander levend wezen.

Het is wel redelijk duidelijk dat geloof iets is dat U ingelepeld wordt via opvoeding, maar eens ge er in vast zit, is de kans groot dat ge er uw gans leven in vast zit. Er zijn gevallen van mensen die er zich van ontdoen, ik ben zo iemand, maar het is een redelijk zeldzaam fenomeen.

Als kind was ik heel gelovig. Opeens is dat "poef" gegaan, en ben ik dat totaal idioot gaan vinden. Ik heb leren nadenken. Sinds dien geloof ik geen snars meer van wat men mij vertelt, zonder het zelf voor mijzelf af te leiden.

Dat moet een beetje zijn zoals iemand waar ge verliefd op waard, en opeens daagt de werkelijkheid he
Dit is langzamerhand ene dovemans discussie.
Religie is wel degelijk een keuze, bij mijn weten worden kinderen niet geboren met een godsbesef, maar is het de opvoeding, cultuur , traditie die je aanzet/ meegeeft/ oplegt of je wel of niet moet / mag geloven in al of niet een God.
Die situatie zet mensen aan om wel of niet te geloven in een God, maar evengoed beslissen mensen om daarmee te stoppen , getuige de lege kerken.
Juist binnen samenlevingen die dit niet eisen krijgen mensen die vrijheid, vaak valt dit samen met de mogelijkheid zelfstandig in je basisnoden te voorzien. Religie en armoede zitten vaak binnen hetzelfde systeem.
Maar u bent amusant, dus blijf vooral je onzinnige mening spuien.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 10:50   #464
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vrije keuze is tof !
Wanneer die mogelijkheid er is wat dus voor je seksuele identiteit niet opgaat, maar domheid? Niet aangeboren volgens mij.
Oud 15 september 2018, 15:54   #465
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wanneer die mogelijkheid er is wat dus voor je seksuele identiteit niet opgaat, maar domheid? Niet aangeboren volgens mij.
Hij moet absoluut van geen jeanetten weten en amuseert zich te pletter met "argumenten" die mensen zelfs 100 jaar terug niet zouden gebruikt hebben. In dezelfde bijdrage zal hij beweren dat hij niets heeft tegen homo's maar twee zinnen verder begint hij over keuzes van kleur van haar of al dan niet graag eten van kreeft. Hij is gewoon te laf om rechtuit te zeggen homo's zijn abnormaal. Het is gewoon tijdverlies te trachten met hem een discussie aan te gaan.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2018, 11:41   #466
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
religieuze zot. mss kan de psychiatrie nog iets doen voor hem.
Daar willen ze hem ook niet , wegens slechte invloed om de andere !!
Hij is zelfs TE gek bevonden voor aldaar te mogen zijn !!
Steek hem in een raket naar de planeet Mercurius !!
En anders dat die naar de maan loopt , in z'n blote kont !!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

Laatst gewijzigd door cookie monster : 16 september 2018 om 11:41.
cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2018, 13:19   #467
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Hij moet absoluut van geen jeanetten weten en amuseert zich te pletter met "argumenten" die mensen zelfs 100 jaar terug niet zouden gebruikt hebben. In dezelfde bijdrage zal hij beweren dat hij niets heeft tegen homo's maar twee zinnen verder begint hij over keuzes van kleur van haar of al dan niet graag eten van kreeft. Hij is gewoon te laf om rechtuit te zeggen homo's zijn abnormaal. Het is gewoon tijdverlies te trachten met hem een discussie aan te gaan.
Tja, ik denk dan vaak " al op leeftijd en Katholiek opgevoed" waarbij de acceptatie niet meer is dan een laagje ijzel op vooroordelen.
Oud 16 september 2018, 13:23   #468
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eh, voor bruin vel wel ja. Maar da's lang geleden en ver hier vandaan.

Er zijn ook protestanten en atheisten geweest die op de vuurstapel gevlogen zijn, en er zijn heel veel gehandicapten van allerlei soort die regelmatig afgemaakt werden ook.

Er zijn ook veel heteroseksuele vrouwen gestenigd omdat ze heteroseksuele overspelige relaties hadden, en destijds is zelfs de heteroseksuele koningin Anna Bolein onthoofd omdat ze geen jongen baarde.

Maar bij ons, vandaag de dag is dat het geval niet. Uw punt was dus ?
Nee, echt worden mensen hier omwille van hun huidskleur opgesloten?
Dus u moet terug naar de middeleeuwen om uw onzin met gebakken lucht te omkleden?
Of naar de uitwassen van islam, alsof nergens al staat dat religie vanuit haar moreel kader acceptatie onmogelijk maakt en dus discrimineert en uitsluit?

Maar kom, het is nog amusant, haal nog eens wat boven
Oud 16 september 2018, 16:08   #469
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, ik denk dan vaak " al op leeftijd en Katholiek opgevoed" waarbij de acceptatie niet meer is dan een laagje ijzel op vooroordelen.

Ik heb nog identiek dezelfde open geest als in de jaren zestig. Ik denk niet dat zoiets met leeftijd te maken heeft. Homoseksualiteit is trouwens zo oud als de mensheid zelf. Procentueel worden er trouwens veel cijfers naar voor gebracht. Zeven procent homo's is een realistisch cijfer maar niemand is 100% homo of 100% hetero. Wat nog steeds niet de stap doet zetten tenzij experimenteel.

Het valt niet uit te sluiten dat degenen die het meest homoseksualiteit verachten in een hoger homoseksualiteit percentage liggen en daar zich innerlijk tegen verzetten. Dat die zich ook in de omgang een soort niet-homo certificaat willen toekennen.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2018, 21:26   #470
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb nog identiek dezelfde open geest als in de jaren zestig. Ik denk niet dat zoiets met leeftijd te maken heeft. Homoseksualiteit is trouwens zo oud als de mensheid zelf. Procentueel worden er trouwens veel cijfers naar voor gebracht. Zeven procent homo's is een realistisch cijfer maar niemand is 100% homo of 100% hetero. Wat nog steeds niet de stap doet zetten tenzij experimenteel.

Het valt niet uit te sluiten dat degenen die het meest homoseksualiteit verachten in een hoger homoseksualiteit percentage liggen en daar zich innerlijk tegen verzetten. Dat die zich ook in de omgang een soort niet-homo certificaat willen toekennen.
Tja wanneer je een homo in een vrouwengevangenis opsluit voor vijf jaar wil hij misschien wel eens proberen bij een vrouw, maar daarom is zijn seksuele identiteit nog wel dezelfde hoor.
Oud 16 september 2018, 21:47   #471
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarop is die uitspraak eigenlijk gebaseerd? Studies? Of gewoon een poging om de andere partij met een etiket de mond te snoeren?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2018, 22:17   #472
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja wanneer je een homo in een vrouwengevangenis opsluit voor vijf jaar wil hij misschien wel eens proberen bij een vrouw, maar daarom is zijn seksuele identiteit nog wel dezelfde hoor.
Zoals mannen ook elkaar in hun hol pakken in de bajes, maar daarom nog geen homo zijn. De meesten van die mannen zijn immers volstrekt doorsnee heteroseksuele wezens.

Kortom, seksuele identiteit is aangeboren , je kan er niets aan veranderen. Tenzij je misschien door een zwaar ongeval hersenschade hebt opgelopen en daardoor 'van kamp' verandert, daar zijn enkele gevallen van bekend.

Overigens zijn er weinig mensen 100 % homo of 100 % hetero, de meeste mensen zullen op de curve eerder naar het hetero-zijn neigen, maar dus zelden 100 %.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2018, 10:26   #473
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Zoals mannen ook elkaar in hun hol pakken in de bajes, maar daarom nog geen homo zijn. De meesten van die mannen zijn immers volstrekt doorsnee heteroseksuele wezens.

Kortom, seksuele identiteit is aangeboren , je kan er niets aan veranderen. Tenzij je misschien door een zwaar ongeval hersenschade hebt opgelopen en daardoor 'van kamp' verandert, daar zijn enkele gevallen van bekend.

Overigens zijn er weinig mensen 100 % homo of 100 % hetero, de meeste mensen zullen op de curve eerder naar het hetero-zijn neigen, maar dus zelden 100 %.
Ja en wanneer u de discussie gevolgd had, zou u weten dat dit mijn standpunt ook is.
Oud 18 september 2018, 10:49   #474
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
waarom zou je dat doen? die mens gaat veel gelukkiger zijn in de mannengevangenis gewoon.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2018, 11:21   #475
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarop is die uitspraak eigenlijk gebaseerd? Studies? Of gewoon een poging om de andere partij met een etiket de mond te snoeren?
Ingefluisterd door De Heer zelve...
Oud 18 september 2018, 11:30   #476
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Ingefluisterd door De Heer zelve...
der bestaan effectief studies van, maar daar is het Jan niet om te doen natuurlijk
Oud 18 september 2018, 11:40   #477
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
der bestaan effectief studies van, maar daar is het Jan niet om te doen natuurlijk
Ik zal dit maar even posten dan:

Homophobic people have a higher chance of being gay, according to science

Maar ja, met wetenschap kan je nu eenmaal alles bewijzen hé, zoals evolutie .
Oud 18 september 2018, 12:26   #478
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is langzamerhand ene dovemans discussie.
Religie is wel degelijk een keuze, bij mijn weten worden kinderen niet geboren met een godsbesef, maar is het de opvoeding, cultuur , traditie die je aanzet/ meegeeft/ oplegt of je wel of niet moet / mag geloven in al of niet een God.
Je kiest als kind je opvoeding niet. Als je opvoeding je diepgelovig maakt, dan onderga je dat. Nadien stel je dan vast dat je diepgelovig bent.

Citaat:
Die situatie zet mensen aan om wel of niet te geloven in een God, maar evengoed beslissen mensen om daarmee te stoppen , getuige de lege kerken.
Maar dat evolueert traag. Er zijn mensen die van gelovig naar niet-gelovig evolueren, maar dat is misschien zelfs ook geen "vrije keuze" maar iets dat ze vaststellen. Gebeurtenissen in hun leven maken dat ze "hun geloof verloren zijn" (of het licht gezien hebben, zoals je het wil beschouwen).

Veruit de meeste mensen die, via hun opvoeding, streng gelovig werden opgevoed, blijven dat voor de rest van hun leven. Veruit de meeste mensen, die ongelovig werden opgevoed, blijven dat voor de rest van hun leven. Een relatief klein percentage verandert.

Mocht het een totaal vrije keuze zijn, dan zou er in principe geen enkele correlatie zijn tussen uw "geloofstoestand" als ge 50 jaar zijt, en die die ge hebt als ge 15 jaar zijt. Die correlatie is nochtans heel hoog. Want dan zou je, voor de fun, 10 keer veranderd zijn in uw leven, om eens te zien wat het geeft he. Eens blond haar, eens bruin haar, eens rood haar. Eens moslim, eens katholiek, eens vrijzinnige, eens jood. Voor de fun. En dus ook, eens hetero, eens homo, voor de fun. Maar zo is het niet.

Als dusdanig kan je stellen dat het toch niet zo een willekeurige, en vrije keuze is. Je ondergaat "gelovig zijn". Zoals ik onderga dat ik niet graag kreeft eet.

Maar ik onderga niet dat ik "een blondje wil zijn".

Laatst gewijzigd door patrickve : 18 september 2018 om 12:43.
Oud 18 september 2018, 12:28   #479
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb niks tegen homo's. Ik begrijp niet wat jullie doet steigeren bij het idee dat het ooit een vrije keuze zou kunnen zijn (mits de nodige technische behandeling). Homo's zijn niet abnormaal, ik weet niet waarom jullie denken dat mocht men van homoseksualiteit een keuze kunnen maken, het plots wel abnormaal zou zijn of zo.

Laatst gewijzigd door patrickve : 18 september 2018 om 12:42.
Oud 18 september 2018, 12:32   #480
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, echt worden mensen hier omwille van hun huidskleur opgesloten?
Kan je nog eens uitleggen waarom het absoluut nodig is voor homo's, om van hun geaardheid blijkbaar iets helemaal anders te maken dan gelijk welke andere goesting die je vaststelt en niet kiest, het zo absoluut belangrijk is om daar ooit voor vervolgd geweest te zijn ?

Want ik zie het verschil niet tussen "is vervolgd voor zijn homoseksualiteit" of "is vervolgd voor zijn religieuze overtuigingen", bijvoorbeeld. Maar van dat laatste wil je absoluut doen alsof het een vrije keuze is, van van dat eerste zou het schandalig zijn mocht men er ooit een vrije keuze van maken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be