Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 januari 2022, 15:55   #461
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Je begrijpt de vraag niet blijkbaar.

Ik heb het niet over DNA sequenties. Ik heb het over de genetische code.

De vertaaltabel die DNA sequenties toelaat om proteinen te maken.

DNA moet VERTAALD worden in proteinen. 3 "letters" van DNA (waarvan er dus 4 bestaan, en dus 64 = 4 x 4 x 4 sequenties van 3 zijn) moeten omgezet worden in 20 letters van proteinen. Als je dat verkeerd doet, dan maak je met een zeker DNA gewoon totaal verkeerde proteinen. Elk levend wezen dat DNA gebruikt (RNA eigenlijk) moet dus zo een vertaaltabel hebben: welke 3 DNA letters geven welke proteine letter.

Je weet toch hoe dat werkt ? Of niet ?

Welnu, alle leven op aarde heeft dezelfde vertaaltabel. Dat is evident als we allemaal van dezelfde voorouder voort komen, want natuurlijk kan je geen "genetisch materiaal" doorgeven als dat plots anders vertaald zou worden. Dus langsheen een erfelijke lijn moet de code dezelfde blijven (of uitgebreid worden).

Maar tussen onafhankelijke erfelijke lijnen is er totaal geen reden dat men dezelfde code zou gebruiken, niet meer dan dat Indianen dezelfde woorden zouden gebruiken als Fransen als ze dat onafhankelijk van elkaar ontwikkelen.

En toch hebben wij allemaal dezelfde tabel.
Dus omdat alle dna hetzelfde vertaalt, is alles dus verwant?
Aan de genetische code kunnen ze zien of ik van mijn ouders afstam, aan de sequentie of ik mens ben.
Hoe zien ze dan in de genetische code dat ge verwant aan quasi alle soorten zijt?
Oud 10 januari 2022, 15:58   #462
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Dus omdat alle dna hetzelfde vertaalt, is alles dus verwant?
Ja.

Het is quasi ondenkbaar dat dingen die niet van dezelfde origine zijn, dezelfde "taal" hebben ontwikkeld he. Zoals het ondenkbaar is dat Indianen zonder ooit contact gehad te hebben met Fransen, zelf een taal zouden ontwikkeld hebben die uiteindelijk identiek is aan vloeiend Frans he.

Als 2 personen dezelfde taal leren, is er een "gemeenschappelijke oorsprong" aan hun taal he. Hun leraar/ouders, of die hun leraar/ouders of zo voort, moesten ooit uit dezelfde groep komen die de taal heeft bedacht he.

Omdat er, zelfs binnen het al redelijk merkwaardige gegeven dat alle RNA (of DNA) uit 4 dezelfde letters bestaat, en we proteinen maken met 20 gekende aminozuren, 10^84 arbitrair mogelijke vertaal tabellen zijn. Er zijn dus net zoveel "talen" waarin DNA "spreekt". En toch spreken alle levende wezens op aarde identiek dezelfde.

Leg eens uit hoe al die levende wezens, als ze niet verwant zijn, exact dezelfde van die 10^84 mogelijke tabellen zouden gebruiken. Zonder dat van een voorouder geleerd te hebben.

Als ze verwant zijn, is dat daarentegen noodzakelijk natuurlijk.

Laatst gewijzigd door patrickve : 10 januari 2022 om 16:07.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2022, 16:08   #463
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja.

Het is quasi ondenkbaar dat dingen die niet van dezelfde origine zijn, dezelfde "taal" hebben ontwikkeld he. Zoals het ondenkbaar is dat Indianen zonder ooit contact gehad te hebben met Fransen, zelf een taal zouden ontwikkeld hebben die uiteindelijk identiek is aan vloeiend Frans he.

Als 2 personen dezelfde taal leren, is er een "gemeenschappelijke oorsprong" aan hun taal he. Hun leraar/ouders, of die hun leraar/ouders of zo voort, moesten ooit uit dezelfde groep komen die de taal heeft bedacht he.

Omdat er, zelfs binnen het al redelijk merkwaardige gegeven dat alle RNA (of DNA) uit 4 dezelfde letters bestaat, en we proteinen maken met 20 gekende aminozuren, 10^84 arbitrair mogelijke vertaal tabellen zijn.

Leg eens uit hoe al die levende wezens, als ze niet verwant zijn, exact dezelfde van die 10^84 mogelijke tabellen zouden gebruiken.

Als ze verwant zijn, is dat daarentegen noodzakelijk natuurlijk.
Leg me eerder uit hoe ze verwantschap met andere soorten zien via de genetische code?
Het verschil met chimpansees is vooral zichtbaar in de chromosomen, zij hebben er meer omdat wij -zogezegd- een fusie hadden.

Dat is zo omdat het zo ontworpen/ontstaan is. De aarde bracht ieder wezen naar eigen soort verder.
Oud 10 januari 2022, 16:09   #464
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is zo omdat het zo ontworpen/ontstaan is. De aarde bracht ieder wezen naar eigen soort verder.
Aha.

parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2022, 16:12   #465
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Leg me eerder uit hoe ze verwantschap met andere soorten zien via de genetische code?
Leg mij eens uit hoe Indianen onafhankelijk van de rest van de wereld Frans hebben uitgevonden.

Dat is toch een expliciet bewijs dat Indianen ooit van een Fransman Frans geleerd hebben (of dat de Fransen ooit van een Indiaan Frans geleerd hebben, of dat Fransen en Indianen ooit van een andere Frans geleerd hebben) he.

Het is gewoon niet mogelijk dat Indianen en Fransen ONAFHANKELIJK VAN ELKAAR identiek dezelfde taal hebben uitgevonden.
Oud 10 januari 2022, 16:13   #466
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Aha.

Aha

Oud 10 januari 2022, 16:13   #467
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je begrijpt toch dat je daar geen enkel maar dan ook geen enkel "bewijs" voor hebt he. Dat kan natuurlijk altijd, ploef, de wereld zoals hij is ontstond gisteren, samen met al mijn fake herinneringen van een gans leven. Maar daar zijn we natuurlijk niks mee.

Dus nog eens: hoe is dat ontstaan, dat die allemaal dezelfde code hebben ?

"het is zo", is dat uw "bewijs" ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 10 januari 2022 om 16:16.
Oud 10 januari 2022, 16:16   #468
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leg mij eens uit hoe Indianen onafhankelijk van de rest van de wereld Frans hebben uitgevonden.

Dat is toch een expliciet bewijs dat Indianen ooit van een Fransman Frans geleerd hebben (of dat de Fransen ooit van een Indiaan Frans geleerd hebben, of dat Fransen en Indianen ooit van een andere Frans geleerd hebben) he.

Het is gewoon niet mogelijk dat Indianen en Fransen ONAFHANKELIJK VAN ELKAAR identiek dezelfde taal hebben uitgevonden.
Dat is als zeggen dat ge van bomen afstamt omdat ze stuifmeel verspreiden.
Men kan zeer goed in genetische code zien dat ik van mijn voorouders afstam, maar hoe lezen ze daar dan verwantschap met andere soorten in?

Geen hypothetisch voorbeeld, iets peer reviewed liever.
Oud 10 januari 2022, 16:17   #469
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je begrijpt toch dat je daar geen enkel maar dan ook geen enkel "bewijs" voor hebt he. Dat kan natuurlijk altijd, ploef, de wereld zoals hij is ontstond gisteren, samen met al mijn fake herinneringen van een gans leven. Maar daar zijn we natuurlijk niks mee.

Dus nog eens: hoe is dat ontstaan, dat die allemaal dezelfde code hebben ?

"het is zo", is dat uw "bewijs" ?
Ik beweer niet dat er bewijzen zijn he. Evil lucionisten beweren dat het bewezen is dat we van vissen afstammen (en alle soorten daarna )
Oud 10 januari 2022, 16:22   #470
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is als zeggen dat ge van bomen afstamt omdat ze stuifmeel verspreiden.
Men kan zeer goed in genetische code zien dat ik van mijn voorouders afstam, maar hoe lezen ze daar dan verwantschap met andere soorten in?

Geen hypothetisch voorbeeld, iets peer reviewed liever.
Begrijp je het niet ? ALLE leven op aarde heeft DEZELFDE code. Identiek dezelfde. Hoe kan dat ANDERS dan via verwantschap ?

Als je in de subtielere dingen wil graven, hier:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3293468/

Laatst gewijzigd door patrickve : 10 januari 2022 om 16:27.
Oud 10 januari 2022, 16:28   #471
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik beweer niet dat er bewijzen zijn he. Evil lucionisten beweren dat het bewezen is dat we van vissen afstammen (en alle soorten daarna )
Wel, aangezien we dezelfde taal spreken als vissen, en als bacterien, en als korstmossen, hoe komt dat, anders dan via verwantschap ? Dat is toch een kanjer van een bewijs ?

Of is uw attitude gewoon "gelijk wat je mij toont, ik zal altijd zeggen dat dat niet voldoende bewijs is, ik moet niks bewijzen, ik beweer enkel maar dat jullie fout zijn, meer niet" ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 10 januari 2022 om 16:34.
Oud 10 januari 2022, 16:36   #472
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Begrijp je het niet ? ALLE leven op aarde heeft DEZELFDE code. Identiek dezelfde. Hoe kan dat ANDERS dan via verwantschap ?

Als je in de subtielere dingen wil graven, hier:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3293468/
Dat is geen bewijs, he?

JIJ ZEI dat ze in de genetische code verwantschappen zien. Ik zei dat ze dat idd kunnen, maar het geen vissen aan land zet.
Dus Patrick, er is geen bewijs er zijn veronderstellingen .
Oud 10 januari 2022, 16:37   #473
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, aangezien we dezelfde taal spreken als vissen, en als bacterien, en als korstmossen, hoe komt dat, anders dan via verwantschap ? Dat is toch een kanjer van een bewijs ?

Of is uw attitude gewoon "gelijk wat je mij toont, ik zal altijd zeggen dat dat niet voldoende bewijs is, ik moet niks bewijzen, ik beweer enkel maar dat jullie fout zijn, meer niet" ?
Neen en het spreekt de Bijbel evenmin tegen.
Want alle leven komt uit de aarde en alleen de mens heeft de levensadem van God in zich.
Dat er dus gelijkenissen zijn (en verschillen) is dus perfect in lijn met Genesis.
Oud 10 januari 2022, 16:40   #474
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is geen bewijs, he?
Toch wel.

Citaat:
JIJ ZEI dat ze in de genetische code verwantschappen zien. Ik zei dat ze dat idd kunnen, maar het geen vissen aan land zet.
Dus Patrick, er is geen bewijs er zijn veronderstellingen .
Nee, ik vraag U: hoe kunnen 2 levende wezens nu dezelfde genetische code hebben en toch niet verwant zijn ? Dat is niet denkbaar. Dat is zoals Indianen die de Franse taal hebben heruitgevonden. Dat is ook niet denkbaar.

Aangezien het niet denkbaar is dat 2 levende wezens die dezelfde code hebben, die onafhankelijk van elkaar hebben ontwikkeld, moeten ze dus verwant zijn.

Welnu, ALLE levende wezens op aarde hebben dezelfde code. Ze zijn dus allemaal verwant.

voila, dat is het simpele en harde bewijs. Meer moet dat niet zijn. Een harder bewijs van verwantschap is bijna niet te bedenken.
Oud 10 januari 2022, 16:42   #475
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen en het spreekt de Bijbel evenmin tegen.
Want alle leven komt uit de aarde en alleen de mens heeft de levensadem van God in zich.
Dat er dus gelijkenissen zijn (en verschillen) is dus perfect in lijn met Genesis.
En exact hoe werkte dat, dat "levensadem inblazen" ? Zijn daar waarnemingen van ? Videootjes ? Heeft men dat al in een labo overgedaan ? Dat leven dat uit de aarde komt, waarnemingen van ?

Want het lijkt mij een verhaaltje uit een zot boekje anders, he Geen enkel bewijs. Ploef, de wereld is gisteren ontstaan, zoiets.

Laatst gewijzigd door patrickve : 10 januari 2022 om 16:42.
Oud 10 januari 2022, 16:44   #476
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch wel.

Nee, ik vraag U: hoe kunnen 2 levende wezens nu dezelfde genetische code hebben en toch niet verwant zijn ? Dat is niet denkbaar. Dat is zoals Indianen die de Franse taal hebben heruitgevonden. Dat is ook niet denkbaar.

Aangezien het niet denkbaar is dat 2 levende wezens die dezelfde code hebben, die onafhankelijk van elkaar hebben ontwikkeld, moeten ze dus verwant zijn.

Welnu, ALLE levende wezens op aarde hebben dezelfde code. Ze zijn dus allemaal verwant.

voila, dat is het simpele en harde bewijs. Meer moet dat niet zijn. Een harder bewijs van verwantschap is bijna niet te bedenken.
Ik weet niet waarom dat zo is. Ik weet alleen dat DNA de code van het leven is en alles dat dus leeft codeert. Die gelijkenissen is omdat ze hier op de aarde ontworpen/ontstaan zijn. Alle leven hier is dus geschikt voor deze aarde in haar huidige toestand.

Je gaf zelf al aan dat leven onder verschillende omstandigheden ontstaan kon zijn met een andere genetische diversiteit, maar nu is dat plots niet meer mogelijk volgens jou?

Het is niet omdat alle boeken dezelfde letters gebruiken ze dezelfde schrijver delen he.
Ik vind het dus eerder simpel te veronderstellen dat alle leven 1 gemeenschappelijke oercel delen.
Oud 10 januari 2022, 16:46   #477
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En exact hoe werkte dat, dat "levensadem inblazen" ? Zijn daar waarnemingen van ? Videootjes ? Heeft men dat al in een labo overgedaan ? Dat leven dat uit de aarde komt, waarnemingen van ?

Want het lijkt mij een verhaaltje uit een zot boekje anders, he Geen enkel bewijs. Ploef, de wereld is gisteren ontstaan, zoiets.
Hoe dat werkt weet ik niet exact, het geeft alleen sterk aan dat mens en dier op een andere manier ontstaan/geschapen zijn.
Oud 10 januari 2022, 16:52   #478
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet niet waarom dat zo is. Ik weet alleen dat DNA de code van het leven is en alles dat dus leeft codeert.
Nee, DNA is NIET de code van het leven. DNA zijn de INSTRUCTIES om een levend wezen te maken, maar die instructies worden uitgevoerd via een CODE zoals alle instructies. Wel, DIE code hebben alle levende wezens op aarde, daar zijn 10^84 mogelijkheden voor, maar toch hebben ze allemaal dezelfde.

Dat kan enkel maar verklaard worden door een gemeenschappelijke oorsprong.

Nu kan jij zeggen dat die gemeenschappelijke oorsprong een ander systeem is, uw god, maar dan moet je zeggen hoe die god ontstaan is. Oftewel zeg je dat al dat leven van een gemeenschappelijke simpele voorouder geevolueerd is, en dan moet je NIET uitleggen hoe die god ontstaan is.

Kortom, ja, het is niet ondenkbaar dat er voor het leven op aarde ontstond, een god ontstaan is, op een andere planeet of zo. Maar dan moet je uitleggen hoe DIE ontstaan is he. Of je kan ook doen zonder. En dan zijn we klaar.
Oud 10 januari 2022, 16:56   #479
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je gaf zelf al aan dat leven onder verschillende omstandigheden ontstaan kon zijn met een andere genetische diversiteit, maar nu is dat plots niet meer mogelijk volgens jou?
Dat is theoretisch mogelijk. Maar dan zouden we vinden dat die verschillende families verschillende codes hanteren. Aangezien we nooit zo een levend ding gevonden hebben, zijn er nu dus geen zulke "aparte" families meer. Of die ooit bestaan hebben weten we niet. Maar nu zijn er daar geen nakomelingen meer van he.

Citaat:
Het is niet omdat alle boeken dezelfde letters gebruiken ze dezelfde schrijver delen he.
Nee natuurlijk niet. Maar wel dat allen die die letters geleerd hebben, dat van anderen geleerd hebben en zo voort, en uiteindelijk allemaal uitkomen op zij die die letters uitgevonden hebben, he.

DAT is precies mijn voorbeeld van die Indianen. Stel dat die Indianen Griekse letters gebruikten. Zou dat niet bewijzen dat ze ooit contact gehad hebben met Grieken, of dat Grieken ooit iets van die Indianen hebben geleerd, of dat een nog eerder volk dat zowel aan die Indianen als aan die Grieken heeft geleerd ?

Je kan toch niet indenken dat die Indianen Griekse letters kennen, en er nooit een band van gemene origine is geweest van de Griekse letters van die Indianen, en van die Grieken ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 10 januari 2022 om 16:58.
Oud 10 januari 2022, 16:56   #480
Knuts
Gouverneur

Knuts's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe dat werkt weet ik niet exact, het geeft alleen sterk aan dat mens en dier op een andere manier ontstaan/geschapen zijn.
En de schalkse god heeft toch eerst maar mensapen geschapen, die sterk lijken op mensen, maar op een andere manier geschapen natuurlijk.
En daarvoor andere zoogdieren, die al wat minder op de mens lijken, maar toch nog een beetje. Ook op een andere manier geschapen.
En daarvoor andere klassen van gewervelde landdieren. Die hebben nog wat gemeenschappelijk met de mens, maar weer minder. Alweer op een andere manier geschapen.
En dan vissen, al heel verschillend van de mens. Uiteraard op een andere manier geschapen.

En nog eerder (of later), ongewervelde dieren, fungi, planten, vanzelfsprekend op een andere manier geschapen.

Maar wel met dezelfde genetische code, ah ja, waarom niet? We hebben het tenslotte over een heel schalkse god.
relative to you
Knuts is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be