Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 januari 2023, 08:34   #461
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Herman Wellens
??@HermanWellens??

Groene Naji en nog vele anderen vinden het probleem dat het lerarentekort niet opgelost geraakt. Welke mens wil uitgescholden worden in 7 talen en met kinderen werken die hem niet verstaan ? #terzake

17/01/2023 22:39
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2023, 08:35   #462
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dominique Viaene ????
??@DominiqueViaene??

????Goeman, ????Meuleman, ????De Gucht jr., vertellen ENKEL GEMEENPLAATSEN over de teloorgang in het Vlaams Onderwijs. Allemaal waardeloze(!) voorstellen die maskeren waar de diepe wortels zitten v. dit kwaliteitsverlies! Die wortels zijn te vinden in >40 j. WANbeleid van zowel ????én????!

18/01/2023 15:25
Oud 19 januari 2023, 08:36   #463
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Guy Brondeel
??@BrondeelGuy??

Groen spuwt in het gezicht van alle leerkrachten en vrijwilligers die zich dagdagelijks inzetten voor ons onderwijs, vergeet dat nooit.

18/01/2023 08:55
Oud 19 januari 2023, 08:45   #464
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Een taaltest bij het toelaten tot de lagere school: ik denk dat dit nu al gebeurt.
De kinderen die NIET slagen, worden afgeraden om te beginnen in het 1ste studiejaar. De ouders worden hierover uitvoerig ingelicht.
Ik weet niet of dit in ALLE scholen gebeurt.
He gaat om de Koalatoets. Zie VRT NWS
Het is uiteindelijk de klassenraad die op het einde van het schooljaar beslist of de kleuter naar de lagere school mag of niet.
Ik kan mij perfect voorstellen dat de ene school dit al wat ernstiger doet dan de andere;
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2023, 08:50   #465
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
He gaat om de Koalatoets. Zie VRT NWS
Het is uiteindelijk de klassenraad die op het einde van het schooljaar beslist of de kleuter naar de lagere school mag of niet.
Ik kan mij perfect voorstellen dat de ene school dit al wat ernstiger doet dan de andere;
Is dat zo?
Moeten we dan de school verantwoordelijk stellen als blijkt dat die leerling niet bekwaam was?
Oud 19 januari 2023, 09:01   #466
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Is dat zo?
Moeten we dan de school verantwoordelijk stellen als blijkt dat die leerling niet bekwaam was?
Nope, dan pak je de leerling en ouders aan zoals N-VA voorstaat.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2023, 10:46   #467
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dat lesgeven in eigen taal niet zo slecht eigenlijk. Laat de Noord-Afrikanen les volgen in het Arabisch, tenslotte hebben we er maar een deel van nodig om het vuile zware werk te doen. Dat was de reden dat Belgie ze naar hier heeft gehaald, en de rest kan gaan werken in eigen taal in eigen land.

Win win.
Oud 19 januari 2023, 18:31   #468
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Interessante tweet

https://twitter.com/villapolitica/st...02537679634434

Citaat:
Villa Politica
@villapolitica
·
Jan 18
"Iedereen die het filmpje heeft gezien, zag dat
@BenWeyts
niet uit zijn woorden kwam. Vooral
@de_NVA
-parlementsleden zijn ons komen zeggen dat hij te veel gedronken had. Iemand heeft dat gelekt naar de pers. Wordt hij nu intern afgerekend?"
Bey bey Ben...zwaai eens met het handje ?! Samen met Theo !

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2023, 18:41   #469
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Nope, dan pak je de leerling en ouders aan zoals N-VA voorstaat.
Staat de N-VA daar voor?
Ik geloof er de kloten van Schoof van.
Oud 19 januari 2023, 19:14   #470
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Interessante tweet

https://twitter.com/villapolitica/st...02537679634434

Bey bey Ben...zwaai eens met het handje ?! Samen met Theo !
Ja, dit is écht het enige onderwerp waar geen enkele vendelier het wil over hebben hee ? (abstractie gemaakt van fox, die de evidentie erkent dat Weyts poepeloere was toen hij zat te wauwelen in het parlement, kudos for that)
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2023, 19:25   #471
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Is dat zo?
De opvoeding heeft in de 1ste plaats thuis plaats.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2023, 20:02   #472
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
De opvoeding heeft in de 1ste plaats thuis plaats.
Opvoeding is idd een taak voor thuis, maar voor nieuwkomers willen we snelle taalbeheersing omdat dit een basisvereiste is voor aan lager onderwijs te kunnen beginnen. En dat kun je bij kleine kinderen best zo snel mogelijk organiseren en NIET zoals nu alles vrij laten tot 5 jaar. Kinderen die de kleuterklas volgen zijn op vlak van taal klaar voor het eerste studiejaar. Wie tot dan toe hoofdzakelijk met mama of de bomma heeft zitten sjauwelen in het kirgizisch, pashtun, lingala, arabisch of andere exotische toestanden staat daar voor een muur.

Dat is de reden dat ik pleit om de leerplicht op dwingende wijze te verplichten vanaf de kleuterklas. En aub stoppen met die bullshit over 'thuisonderwijs' en andere kloterijen.
Oud 20 januari 2023, 13:55   #473
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

We zijn écht niet goed bezig, met onze sedert 40 jaar geregionaliseerde bevoegdheid onderwijs...
Wat doet die Ben Weyts eigenlijk op zijn departement ?

Citaat:
Zij-instromers onderwijs struikelen over anciënniteitsregels: “Ik verloor 200 euro netto na aanpassing van mijn lessenpakket”
Het lerarentekort blijft een probleem voor zowat elke school in Vlaanderen. Om zij-instromers te stimuleren de overstap naar het onderwijs te maken, kunnen die sinds 2021 tot tien jaar anciënniteit meenemen. Maar de regels daaromtrent missen transparantie. Het vak dat je als zij-instromer geeft of het moment waarop je de overstap maakt, kan voor verrassingen zorgen wanneer je je loon ontvangt. Zij-instromer Vera getuigt.
Het lerarentekort blijft hoog. Tijdens de zomervakantie van 2021 steeg het aantal openstaande vacatures naar een plateau waar we sindsdien niet af raken. Voordien lag het aantal openstaande vacatures bij de VDAB onder de 2.000, sinds 2021 krijgen scholen steevast tussen de 2.500 en 3.000 posten niet ingevuld. In december 2022, de laatste maand waarvoor cijfers zijn, waren dat er 2.745.

Al dan niet knelpuntvak?
Op 8 november 2021 maakte Vera Limbourg (55), licentiaat Germaanse talen met een diploma om les te geven, na dertien jaar in een marketingjob de overstap naar het onderwijs. Dat ze daarbij recht zou hebben op anciënniteit, was voor haar een voorwaarde. “Ik vernam dat anciënniteit gelinkt is aan knelpuntvakken. De school waar ik begon, Don Bosco in Halle, was op zoek naar leerkrachten Frans, wat een knelpuntvak is. Hoewel ik licentiaat Germaanse ben, begon ik Frans te geven. Na een positieve evaluatie beloonde mijn graadcoördinator me met lesuren Engels. Sinds september 2022 geef ik Frans én Engels in drie verschillende jaren. Eind die maand merkte ik dat mijn loon met 200 euro was gedaald. Toen bleek dat anciënniteit voor het vak Engels niet werd toegekend. Waarom? Omdat op het moment dat ik zij-instroomde het vak Engels geen knelpuntvak was. Dat werd het pas op 1 december 2021. Dus ik ben drie weken te vroeg in het onderwijs gestapt.”
Maar er is een tweede reden waarom deze zij-instromer anciënniteitsrechten en dus loonverlies lijdt. “Vijftien jaar geleden had ik al eens zes maanden les gegeven, zodat ik voor het Departement Onderwijs niet in aanmerking kom voor de nieuwe anciënniteit. Zij-instromers moeten beseffen dat de wetgeving ingewikkeld en allerminst transparant is. Niemand kan bij het starten garanderen hoeveel je zal verdienen. Ik vind het niet kunnen dat ik voor de rest van mijn loopbaan in het onderwijs geen Engels kan geven, waarvoor ik ben opgeleid, zonder salarisverlies. Voor Frans krijg ik wel anciënniteit en ik geef dat vak ook met plezier, maar stel dat ik op een andere school wil solliciteren: welke directeur zal dan een germanist inlijven om voltijds Frans te geven?”
Het bos en de bomen
De schooldirecteur van Limbourg, Ludwig Vlogaert, kent het probleem van de anciënniteit voor zij-instromers. “Wij moeten wegens het lerarentekort flexibel zijn in ons personeelsbeleid, maar de regelgeving is flexibel noch transparant. Zelfs voor onze ervaren mensen op de personeelsadministratie is het wat anciënniteit en knelpuntvakken betreft moeilijk om door het bos de bomen nog te zien. Dan vind je een germanist die perfect tweetalig is én bereid Frans te geven, beloon je die leerkracht met uren Engels want dat is haar vak, en wordt die vrouw gestraft. Ik heb het Departement Onderwijs daarover aangeschreven en vernam dat er geen budget is voor zo’n uitzonderlijke omstandigheid. Daarnaast zegt het gezond verstand dat je toch ook mensen die eerder in het onderwijs hebben gestaan zou willen stimuleren om opnieuw voor de klas te gaan staan, maar die zogenaamde terugstromers krijgen geen anciënniteit toegekend wanneer ze al eens meer dan 105 dagen als leerkracht hebben gewerkt.”

Het Departement Onderwijs liet Limbourg weten dat de enige optie om haar anciënniteit optimaal verloond te krijgen, lesuren Nederlands of Frans zijn. “Want dat waren knelpuntvakken op het moment van mijn zij-instroom.” Directeur Vlogaert ziet een andere oplossing: “Mensen met een masterdiploma zoals Vera zouden ook in de eerste graad moeten kunnen werken zonder loonverlies. Maar zoals zo vaak in het onderwijs moeten veranderingen ‘budgetneutraal’ zijn, zoals dat dan heet.”
https://www.hln.be/onderwijs/zij-ins...kket~a6638ee1/

Pure kafka...
Oud 20 januari 2023, 14:14   #474
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dat is de reden dat ik pleit om de leerplicht op dwingende wijze te verplichten vanaf de kleuterklas. En aub stoppen met die bullshit over 'thuisonderwijs' en andere kloterijen.
Met andere woorden, jij wil Vlaamse kinderen verplichten om naar de kleuterklas te gaan, omdat maboulekes Vlaams zouden leren ?

Thuisonderwijs zal waarschijnlijk meer en meer een noodzaak worden bij slechter en slechter collectief onderwijs.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2023, 15:24   #475
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Met andere woorden, jij wil Vlaamse kinderen verplichten om naar de kleuterklas te gaan, omdat maboulekes Vlaams zouden leren ?

Thuisonderwijs zal waarschijnlijk meer en meer een noodzaak worden bij slechter en slechter collectief onderwijs.
Verplichte kleuterklas heeft niets dan voordelen. Ook een zuivere BBB die nooit kleuterklas volgde is niet schoolrijp als die direct naar het eerste studiejaar gaat. Het gaan niet alleen om kleine maroufkes of kleine rijstkakkers of kleine oekrainers hee. Ne kleine die tot zijn 5 jaar enkel bij de mama of de bomma gezeten heeft heeft evenveel sociale skills als een pot confituur.

Dan verliest de schoolmeester teveel tijd om dat klein onhandelbaar snotjong dat niet leerde stilzitten en zijn mond houden wat bij te motten.
Oud 22 januari 2023, 07:49   #476
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Verplichte kleuterklas heeft niets dan voordelen.
In lang vervlogen tijden zou ik het met jou eens zijn, maar de school wordt hoe langer hoe minder geschikt om normale kinderen naartoe te sturen. Op een zeker ogenblik flipt het om he. Ik weet niet of we dat punt al voorbij zijn, dan wel of het voor de komende jaren is.
Oud 22 januari 2023, 10:40   #477
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
In lang vervlogen tijden zou ik het met jou eens zijn, maar de school wordt hoe langer hoe minder geschikt om normale kinderen naartoe te sturen. Op een zeker ogenblik flipt het om he. Ik weet niet of we dat punt al voorbij zijn, dan wel of het voor de komende jaren is.
Het is al zo ver. Ge moet maar eens kijken bij de kleuter en lagere scholen. Het is geen regenboogvlag aan kleurtjes, eerder een 50 tinten bruin.
Oud 22 januari 2023, 11:03   #478
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Verplichte kleuterklas heeft niets dan voordelen. Ook een zuivere BBB die nooit kleuterklas volgde is niet schoolrijp als die direct naar het eerste studiejaar gaat. Het gaan niet alleen om kleine maroufkes of kleine rijstkakkers of kleine oekrainers hee. Ne kleine die tot zijn 5 jaar enkel bij de mama of de bomma gezeten heeft heeft evenveel sociale skills als een pot confituur.

Dan verliest de schoolmeester teveel tijd om dat klein onhandelbaar snotjong dat niet leerde stilzitten en zijn mond houden wat bij te motten.
Ik weet niet hoe U opgevoed bent, maar ik heb wel sociale vaardigheden meegekregen in mijn prille jaren.

En aangezien ik in een 50 tinten bruin straat woon, zie ik ook waarom die kleine bruintintjes zo'n andere "kijk" op't leven hebben. Ze krijgen een zeer beperkte kijk op't leven. Tot een bepaalde leeftijd krijgen ze alleen maar "moedertaal", heimweeschotelTV en neefjes/broertjes als vrienden.
Oud 22 januari 2023, 13:40   #479
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik weet niet hoe U opgevoed bent, maar ik heb wel sociale vaardigheden meegekregen in mijn prille jaren.

En aangezien ik in een 50 tinten bruin straat woon, zie ik ook waarom die kleine bruintintjes zo'n andere "kijk" op't leven hebben. Ze krijgen een zeer beperkte kijk op't leven. Tot een bepaalde leeftijd krijgen ze alleen maar "moedertaal", heimweeschotelTV en neefjes/broertjes als vrienden.
Net daarom moeten kinderen naar de kleuterklas gaan. Bij moeder of de Boema leren ze quasi niets, en dan krijgt de schoolmeester in het eerste jaar ofwel een onhandelbaar BBB geval ofwel een Brownie die zich afvraagt waarom die schoolmeester geen Marokkaans spreekt.
Oud 22 januari 2023, 15:27   #480
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Net daarom moeten kinderen naar de kleuterklas gaan. Bij moeder of de Boema leren ze quasi niets, en dan krijgt de schoolmeester in het eerste jaar ofwel een onhandelbaar BBB geval ofwel een Brownie die zich afvraagt waarom die schoolmeester geen Marokkaans spreekt.
Kijk, ik heb dat hier in Frankrijk live meegemaakt, waar ik mijn jongste naar de lokale kleuterschool heb gestuurd op nog geen 100 meter van bij mij. Die school wordt dan bezet door een schare moeders-kopvodden die uiteraard altijd te vinden zijn om vanalle activiteiten mee helpen te organiseren en zo, en de juffen die allemaal om ter wokest zijn, leren de kindjes dan een einde-jaars-spectakeltje zingen in Berbers. Dat is geen mop: mijne kleine heeft in zijn tweede jaartje kleuterschool een gans jaar elke week een halve dag "voorbereiding" gehad van het eindspectakel in Berbers. Niet dat hij ook maar het verste gedacht had van wat hij moest zingen, of zelfs maar waarover het ging of hoe het echt uitgesproken werd. Het was "meewauwelen" met de klas, he. Ga voor de rest niet denken dat ze veel Frans of grafische dingen leren he. Nee, gewoon veel spelen, veel ravotten, veel "inclusief" zijn, meer niet.
En dat in een klas vol X-de generatie migranten van de Maghreb, die allemaal vrij vloeiend Frans spreken, dat was de mop.

In het eerste studiejaar was het plots verandering: een juf van de oude stempel die ze leerde lezen op een redelijk ouderwetse manier, zij het met een methode die geschikt was voor dyslexisch aangelegde kinderen, en zonder de minste charme (zoals een verhaaltje of zo).

Laatst gewijzigd door patrickve : 22 januari 2023 om 15:28.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be