Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hangt bij u een VL-sticker op de auto
Jazeker 51 34,00%
Neen 61 40,67%
Ik heb geen auto/maak er geen gebruik van 38 25,33%
Aantal stemmers: 150. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 21 november 2008, 16:02   #461
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

[quote=system;3813044]
Citaat:

En dat zal er ook wel zijn.

Marie-Antoinette is inderdaad een film die mocht gezien worden. Misschien niet de beste in zijn genre, maar zeker niet de slechtste. Ik weet in ieder geval dat bij mijn Nederlandse kennissen Canvas een zeer gewaardeerde zender is. En terecht. Deze week staan er nog een paar interessante films op het programma bij Canvas. Tenminste eens wat anders dan die Amerikaanse pulpfims van niets en niemandal waar men de jeugd steeds weer mee opzadelt.
Als meester Jan "Marie-Antoinette" slecht vindt, dan is die film ook slecht; daar kan verder niet meer over gediscussieerd worden.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2008, 16:09   #462
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Wat ben ik blij dat ik geen TV in huis heb, elke dag een beetje meer!

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 21 november 2008 om 16:09.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2008, 22:44   #463
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Marie-Antoinette is inderdaad een film die mocht gezien worden. Misschien niet de beste in zijn genre, maar zeker niet de slechtste.
Sta me een andere mening over die film te hebben. Ik zal ook even uitleggen waarom ik tot die conclusie kom. Er is bijvoorbeeld de achtergrondmuziek die op bepaalde momenten wordt gebracht: modern, maar waar de band met het verhaal als dusdanig ontbreekt. 't Lijkt er eerder op dat het om projecties gaat van de eigen leefwereld van de regisseur. Wat mij betreft, hoeft die film niet over te lopen van de toenmalige muziek, maar enige band met het verhaal lijkt me nu totaal te ontbreken. Ook lijkt in de film de nadruk schijnbaar op het onschuldige van de hoofdfiguur, terwijl dat volledig botst met de historische Marie-Antoinette. En wat me vooral deed afknappen, was het enorm trage verhaaltempo dat na verloop van tijd de aandacht doet verslappen. Door dit element moet er naar het einde vlug vlug een einde worden aangebreid dat haaks staat op het verloop van de rest van de film.

Volgens mij moet die film het grotendeels hebben van de, inderdaad, bijzonder mooie en verzorgde kostumering.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 11:51   #464
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Sta me een andere mening over die film te hebben. Ik zal ook even uitleggen waarom ik tot die conclusie kom. Er is bijvoorbeeld de achtergrondmuziek die op bepaalde momenten wordt gebracht: modern, maar waar de band met het verhaal als dusdanig ontbreekt. 't Lijkt er eerder op dat het om projecties gaat van de eigen leefwereld van de regisseur. Wat mij betreft, hoeft die film niet over te lopen van de toenmalige muziek, maar enige band met het verhaal lijkt me nu totaal te ontbreken. Ook lijkt in de film de nadruk schijnbaar op het onschuldige van de hoofdfiguur, terwijl dat volledig botst met de historische Marie-Antoinette. En wat me vooral deed afknappen, was het enorm trage verhaaltempo dat na verloop van tijd de aandacht doet verslappen. Door dit element moet er naar het einde vlug vlug een einde worden aangebreid dat haaks staat op het verloop van de rest van de film.

Volgens mij moet die film het grotendeels hebben van de, inderdaad, bijzonder mooie en verzorgde kostumering.
Ik sta u dit toe.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 16:38   #465
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De verscheidenheid van culturen maakt alles minder kleinzielig en bekrompen. Dat is mijn mening.
Voor die verscheidenheid aan culturen is België geen noodzakelijke voorwaarde. Integendeel zelfs, die verschillende culturen bestaan juist ondanks België dan dankzij België. Het is immers de Belgische staat geweest die van de eerste dag van zijn bestaan al die culturen wilde vervangen door een éénvormige Franse cultuur.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 16:54   #466
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Kijk maar naar wat België met het Waals heeft gedaan.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 18:57   #467
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Voor die verscheidenheid aan culturen is België geen noodzakelijke voorwaarde. Integendeel zelfs, die verschillende culturen bestaan juist ondanks België dan dankzij België. Het is immers de Belgische staat geweest die van de eerste dag van zijn bestaan al die culturen wilde vervangen door een éénvormige Franse cultuur.
Maar dat is toch allemaal al lang voorbij. Waarom blijft u toch altijd janken over datgene wat is gebeurd. Hou eens op met dat zelfmedelijden. Indien de Vlamingen wat minder zelfmedelijden hadden gehad, minder gejankt hadden over hun lot en wat meer zelfvertrouwen zouden bezeten hebben, dan hadden de franstaligen in het verleden niet kunnen doen wat ze probeerden te doen. En nu dat eindelijk de Vlamingen de goede weg opgaan zit u met uw gedachten nog altijd in het verleden en begin u daar weer over te zaniken en te lamenteren. Hoe is het mogelijk. Door zulk gedrag en daarom alleen al vind ik vele Vlaams-nationalisten bekrompen geesten.

Laatst gewijzigd door system : 22 november 2008 om 18:58.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 19:05   #468
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar dat is toch allemaal al lang voorbij. Waarom blijft u toch altijd janken over datgene wat is gebeurd. Hou eens op met dat zelfmedelijden. Indien de Vlamingen wat minder zelfmedelijden hadden gehad, minder gejankt hadden over hun lot en wat meer zelfvertrouwen zouden bezeten hebben, dan hadden de franstaligen in het verleden niet kunnen doen wat ze probeerden te doen. En nu dat eindelijk de Vlamingen de goede weg opgaan zit u met uw gedachten nog altijd in het verleden en begin u daar weer over te zaniken en te lamenteren. Hoe is het mogelijk. Door zulk gedrag en daarom alleen al vind ik vele Vlaams-nationalisten bekrompen geesten.
http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=61
Oud 22 november 2008, 19:12   #469
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Grappig dat de grootmeester van bekrompen taalpuritanisme ("jij en je zijn volksvreemd") hier wat komt zeveren over de bekrompenheid van anderen.
Oud 22 november 2008, 19:22   #470
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Grappig dat de grootmeester van bekrompen taalpuritanisme ("jij en je zijn volksvreemd") hier wat komt zeveren over de bekrompenheid van anderen.
Het verleden mogen we niet vergeten, maar ik vind dat system hier toch wel een goed punt maakt:

Citaat:
En nu dat eindelijk de Vlamingen de goede weg opgaan zit u met uw gedachten nog altijd in het verleden en begin u daar weer over te zaniken en te lamenteren. Hoe is het mogelijk.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 22 november 2008 om 19:23.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 19:28   #471
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Het verleden mogen we niet vergeten, maar ik vind dat system hier toch wel een goed punt maakt:
Waar zie jij zoal precies dat de Vlamingen de goede weg op gaan?
Oud 22 november 2008, 19:35   #472
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar zie jij zoal precies dat de Vlamingen de goede weg op gaan?
We kunnen toch niet ontkennen dat er al een lange weg afgelegd is? Dankzij onze voorouders, niet zozeer dankzij de huidige generaties... En vandaag vrees ervoor dat het bereikte behouden gaat kunnen blijven als ik een aantal evoluties bekijk...
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 22 november 2008, 19:53   #473
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik sta u dit toe.
U heeft evenwel mijn nieuwsgierigheid geprikkeld: waarom vond u het wel een degelijke film?
Oud 22 november 2008, 19:57   #474
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eigenlijk is dat niet de schuld van België als dusdanig. In tegenstelling tot de Dietstalige gebieden hebben de Waalstalige gebieden nooit de neiging of noodzaak gevoeld hun eigen schrifttaal te ontwikkelen op basis van hun spreektaal. Vrijwel onmiddellijk, vanaf de middeleeuwen, werd het Latijn ingeruild voor het "françois du Roy", de geschreven taal die gangbaar was aan het Franse hof. Men heeft deze keuze nooit als tegengesteld aangevoeld met de gebruikte Waalse of Picardische dialecten.
Oud 22 november 2008, 20:02   #475
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
We kunnen toch niet ontkennen dat er al een lange weg afgelegd is? Dankzij onze voorouders, niet zozeer dankzij de huidige generaties... En vandaag vrees ervoor dat het bereikte behouden gaat kunnen blijven als ik een aantal evoluties bekijk...
Wat ik de laatste tijd vooral gezien heb stemt me toch niet echt gerust:

- het aanvaarden van een minderheidsregering aan Vlaamse kant
- het intrekken van zowat alle mogelijke verkiezingsbeloften
- de indruk geven aan de Franstaligen dat er over de splitsing van BHV 'een onderhandelde oplossing' kan komen
- ...

Vergeleken met de weg die er ondertussen al afgelegd is, mogen dit misschien wel pietluttigheden lijken, maar vergeet niet dat we wellicht voor enkele cruciale jaren staan waarin over de toekomst van Vlaanderen wel eens definitief beslist zou kunnen worden. Indien de Vlaamse onderhandelaars hun slavenmentaliteit daarin blijven aanhouden, zou dat die toekomst wel eens blijvend kunnen hypothekeren naargelang het scenario dat zich ontrolt. Twee van die mogelijke scenario's zijn dan een onafhankelijk Vlaams rompstaatje dat een stuk van zijn grondgebied voorgoed kwijt is, of een Vlaanderen dat veroordeeld wordt om binnen België middels nog wat extra grendels en blokkeringsmogelijkheden definitief een tweederangsrol te spelen.
Oud 22 november 2008, 20:03   #476
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat weet ik zo niet hoor, er zijn zelfs verschillende varianten van Waalse schrifttaal en die taal heeft een zeer rijk literatuurverleden. In Luik bijvoorbeeld was Waals lange tijd zelfs de bestuurlijke taal. De verfransing van Wallonië is op net dezelfde manier gebeurd als die van Brussel: economische machtspolitiek.
Oud 22 november 2008, 20:08   #477
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat weet ik zo niet hoor, er zijn zelfs verschillende varianten van Waalse schrifttaal en die taal heeft een zeer rijk literatuurverleden. In Luik bijvoorbeeld was Waals lange tijd zelfs de bestuurlijke taal. De verfransing van Wallonië is op net dezelfde manier gebeurd als die van Brussel: economische machtspolitiek.
Er waren wel regionale invloeden op dit "françois du Roy", maar bij weten is er in de middeleeuwen geen administratieve Waalse schrifttaal geweest. Ongetwijfeld zijn er links en rechts wat fragmenten, maar het was niet algemeen. Indien het anders was, verneem ik het graag en zal ik mijn opinie bijstellen.
Oud 22 november 2008, 20:15   #478
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Net zoals de meeste Ieren blij zijn met het Engels zijn zeer veel Walen blij dat hun moedertaal tot een van de belangrijkste talen behoort.
Het staat niet in de top-10 van de sprekers maar wel in de top 5 qua prestige.
Overal waar men komt, weet men op zijn minst dat het Frans bestaat.
Met Waals zou het even anders geweest zijn.

Laatst gewijzigd door azert : 22 november 2008 om 20:16.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 20:35   #479
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Net zoals de meeste Ieren blij zijn met het Engels zijn zeer veel Walen blij dat hun moedertaal tot een van de belangrijkste talen behoort.
Het staat niet in de top-10 van de sprekers maar wel in de top 5 qua prestige.
Overal waar men komt, weet men op zijn minst dat het Frans bestaat.
Met Waals zou het even anders geweest zijn.
Wat een elitaristisch geleuter, maar dat ben ik onderhand al wel gewoon van een notoir belgofascist als jij.
Oud 22 november 2008, 20:42   #480
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat ik de laatste tijd vooral gezien heb stemt me toch niet echt gerust:

- het aanvaarden van een minderheidsregering aan Vlaamse kant
- het intrekken van zowat alle mogelijke verkiezingsbeloften
- de indruk geven aan de Franstaligen dat er over de splitsing van BHV 'een onderhandelde oplossing' kan komen
- ...

Vergeleken met de weg die er ondertussen al afgelegd is, mogen dit misschien wel pietluttigheden lijken, maar vergeet niet dat we wellicht voor enkele cruciale jaren staan waarin over de toekomst van Vlaanderen wel eens definitief beslist zou kunnen worden. Indien de Vlaamse onderhandelaars hun slavenmentaliteit daarin blijven aanhouden, zou dat die toekomst wel eens blijvend kunnen hypothekeren naargelang het scenario dat zich ontrolt. Twee van die mogelijke scenario's zijn dan een onafhankelijk Vlaams rompstaatje dat een stuk van zijn grondgebied voorgoed kwijt is, of een Vlaanderen dat veroordeeld wordt om binnen België middels nog wat extra grendels en blokkeringsmogelijkheden definitief een tweederangsrol te spelen.
Mij lijken dat allerminst pietluttigheden. Dat is ook waarvoor ik vrees. Het gaat ook verder dan het vraagstuk rond bevoegdheden en instituten. Als ik kijk naar de plannen voor het onderwijs, als ik kijk naar de standpunten, óók binnen de Vlaamse Beweging, over Brussel, als ik zie hoezeer het anti-Vlaamse leeft en gevoed wordt, als ik zie hoe weinig natie-opbouwend gewerkt wordt...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be