Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wilt U liever een belgische staat, een onafhankelijk vlaanderen of een hereniging met Nederland?
onafhankelijk vlaanderen 234 34,41%
de huidige belgische staat 190 27,94%
een hereniging met Nederland 256 37,65%
Aantal stemmers: 680. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 oktober 2003, 12:22   #461
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Ik heb problemen met de Carrefour in mijn ex.gemeente in Limburg.
Nog vorige week maakte zich daar een Limburger dik omdat hij de eentalig Franse teksten niet verstond op de produkten.
(Ik hoor je al afkomen! Wij willen België, dus ook Limburg, tweetalig maken dan is dat probleem opgelost. In Brussel hoeft het echter niet. Hans van de Cauter en den Albert en zijn gevolg spreken immers liever Frans.)

Ik ga allang geen boodschappen meer doen in de Carrefour maar ik hoorde het van een vriend die ik regelmatig op bezoek krijg. Hij is Nederlander en stond erbij toen het gebeurde. Toevallig toch dat Knuppel weer zoiets te horen krijgt...
Carrefour klinkt als een Waalse of Franse supermarkt, die voor het eigen gemak in Vlaanderen veel Franstalige producten verkoopt en Franstalig adverteert. Klop dat?

Misschien een idee voor Albert Heijn om eens actief te worden in Vlaanderen?
Het is idd een Franse winkelketen, Dimitri. Ik ging er ooit een supermarkt van binnen in Frankrijk, onderweg naar Spanje. In Poitiers geloof ik.
Het is beslist geen Vlaamsvriendelijke onderneming. Fransvriendelijk echter zoveel te meer.
In Limburg heb ik ze nog niet tweetalig zien adverteren. Wel kreeg ik, nadat ze Biggs Hasselt overnamen, hopen informatie in twee talen toegestuurd. In Heusden-Zolder vonden ze het ook nodig tweetalige rechtzettingen te plaatsen voor fouten die in hun reclamefolders gemaakt werden.
In Poitiers daarentegen vindt Carrefour het helemaal niet nuttig om tweetalig te zijn. Geen Engels dus en nog minder Nederlands en in Wallonië zal dat wel niet anders zijn. In Brussel staat Carrefour zeer slecht aangeschreven op dat vlak. Delhaize trouwens ook.
Enkel in Vlaams gebied is Carrefour op tweetaligheid uit. Veel te graag zelfs.

Het zou dus geen slecht idee zijn om ook Nederlandse supermarkten naar hier te halen. Confectiezaken en drogisterijen zijn er toch ook al bij de vleet? (C&A, Peeck en Cloppenburg, Blokker, Kruidvat?)
Makkelijk zal het echter niet zijn of ze zouden nog goedkoper moeten zijn dan Aldi en Lidl. Dat zijn de winkelketens die zich vandaag hand over hand een grote plaats op de Belgische markt aan het veroveren zijn.
Oud 3 oktober 2003, 18:14   #462
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Bovendien is Carrefour een privé-bedrijf, daar komt geen enkele overheid tussen. In de Carrefour hier is alles in twee talen.
U vergist zich. De overheid heeft weldegelijk een aantal wetten uitgevaardigd over het taalgebruik in de bedrijven alsook een reeks voorschriften over opschriften, handleidingen, e.d. van producten.
Ja? Dat zou ik dan wel graag eens willen lezen; bij mijn weten staat in de Grondwet nog steeds geschreven: 'het gebruik der gesproken talen is vrij'.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2003, 18:16   #463
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Het zou dus geen slecht idee zijn om ook Nederlandse supermarkten naar hier te halen. Confectiezaken en drogisterijen zijn er toch ook al bij de vleet? (C&A, Peeck en Cloppenburg, Blokker, Kruidvat?)
Makkelijk zal het echter niet zijn of ze zouden nog goedkoper moeten zijn dan Aldi en Lidl. Dat zijn de winkelketens die zich vandaag hand over hand een grote plaats op de Belgische markt aan het veroveren zijn.
Knuppel, je woont toch in Limburg, wellicht zal je wel in Nederland kunnen gaan winkelen om aan de vreselijke dictatuur hier te ontsnappen?! (waarom ga je er niet wonen?)
Oud 3 oktober 2003, 18:36   #464
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja? Dat zou ik dan wel graag eens willen lezen; bij mijn weten staat in de Grondwet nog steeds geschreven: 'het gebruik der gesproken talen is vrij'.
Het gebruik der gesproken talen misschien wel, maar niet de taal op voorschriften, opschriften, handleidingen, e.d. van producten. Die dienen namelijk in 1der landstalen te zijn. (dat is trouwens een Europees-geldende regel)
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2003, 18:40   #465
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Die dienen namelijk in 1der landstalen te zijn.
Wel, Frans is toch een landstaal, niet?
.................................................. .................................................. .................................................. .................................................. ..............
Oud 3 oktober 2003, 18:56   #466
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Het is idd een Franse winkelketen, Dimitri. Ik ging er ooit een supermarkt van binnen in Frankrijk, onderweg naar Spanje. In Poitiers geloof ik.
Het is beslist geen Vlaamsvriendelijke onderneming. Fransvriendelijk echter zoveel te meer.
In Limburg heb ik ze nog niet tweetalig zien adverteren. Wel kreeg ik, nadat ze Biggs Hasselt overnamen, hopen informatie in twee talen toegestuurd. In Heusden-Zolder vonden ze het ook nodig tweetalige rechtzettingen te plaatsen voor fouten die in hun reclamefolders gemaakt werden.
In Poitiers daarentegen vindt Carrefour het helemaal niet nuttig om tweetalig te zijn. Geen Engels dus en nog minder Nederlands en in Wallonië zal dat wel niet anders zijn. In Brussel staat Carrefour zeer slecht aangeschreven op dat vlak. Delhaize trouwens ook.
Enkel in Vlaams gebied is Carrefour op tweetaligheid uit. Veel te graag zelfs.
Dat is duidelijk gemakzucht van die Franse of Waalse winkelketens.

Maar zijn er dan geen Vlaamse supermarkten. Als er in Nederland zoveel keus is aan supermarkten (overigens wel in enkele maatschappijen geconcentreerd), dan moet dat in Vlaanderen toch ook kunnen?

Albert Heijn, Edah, Super de Boer, Konmar, C1000, Plus(markt), regionale ketens zoals Jumbo (Noord-Brabant en Limburg), enz.

Citaat:
In de detailhandel zijn er inderdaad al veel Nederlandse bedrijven in het buitenland actief:
- C&A vindt je door heel Europa. De familie Brenninkmeijer, oprichter en eigenaar van C&A, is dan ook de rijkste van Nederland met een geschat vermogen van € 8 miljard
- Ahold (Albert Heijn, Etos, Gall&Gall) is in veel Europese landen actief, maar niet met winkels in België
- de Koninklijke Vendex-KBB groep (o.a. HEMA, V&D, Bijenkorf, Dixons, Praxis, M&S mode) heeft veel filialen van haar 'formules' in het buitenland
- en dan zijn er nog grote familiebedrijven als Blokker en Groenwoudt (Kruidvat/Trekpleister) met vestigingen in België en Duitsland

Het zou dus logisch zijn dat ook de supermarktketens zich in België vestigen. Overigens staat op de webstek van Laurus, eigenaar van de supermarkten Edah, Konmar en Super de Boer, dat zij al 28 winkels in België hebben.

Citaat:
De Aldi en de Lidl, die trouwens ook veel eentalig Duitse producten verkopen, hebben in Nederland ook een vaste plaats verworven. Alleen kunnen zij niet de kwaliteit en de dienstverlening bieden die andere supermarkten wel hebben. Het taboe om bij die winkels te kopen is er wel een beetje vanaf. Ook in het Gooi winkelt men tegenwoordig rustig bij de Aldi. Maar je kunt er eigenlijk niet voor álle boodschappen terecht.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2003, 19:49   #467
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, Frans is toch een landstaal, niet?
Ik heb de wettekst hier ooit een keertje op het forum gezet als u wenst zoekt u hem maar eens op. Misschien dat ik mij iets zorgvuldiger had moeten uitdrukken, misschien dat u gewoon moedwillig doet, maar in elk geval dient het dus te gebeuren in de taal van de taalgemeenschap; in Vlaanderen met name in het Nederlands, in Wallonië in het Frans, ...etc
Bijkomende uitleg in andere taal is natuurlijk altijd toegestaan, maar sowieso dient ze verplicht in het Nederlands/Frans/Duits al naargelang ook aanwezig te zijn.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 februari 2004, 20:16   #468
Otto
Schepen

Otto's schermafbeelding

Standaard

Waarom sluit Vlaanderen zich niet aan bij Nederland. waarom zou Vlaanderen altijd de afvallige provincie van ons land moeten blijven. Vlaanderen dat samen met die halve fransozen een land moeten delen. Het werkt niet. Vlaanderen moet weer terug bij Nederland en de grenzen van de republiek der 7 verenigde Nederlanden moeten worden gekozen dit betekent dat Frankrijk in ruil voor Walonie het land tot aan Rijssel zo als het hoort weer teruggeeft. Nederland heeft geen zij zin in een taalstrijd zoals jullie dat kennen namelijk. Brussel blijft wel Vlaams.

Ik denk dat Vlamingen meer gemeen hebben met Nederlanders dan met Walen.

- Ten eerste de taal is gelijk.
- De geschiedenis is nagenoeg gelijk, de 80- jarige oorlog is voor beide gebieden het belangrijkste geschiedkundig gebeuren.(vergeet neit dat Maurits de zoon van Willen van Oranje alle provincies van het huidige Belgie op de spanjaarden heeft heroverd).
- De populaire sporten zijn het zelfde, veldrijden en korfbal zijn hiervan de beste voorbeelde. Maar ook het voetbal en het wielrennen, noem mij eens een aantal goede Waalse wielrenners?

Allemaal overeenkomsten die Vlaanderen niet of in veel mindere mate met Walonie heeft. Geef nu maar toe dat Belgie een kunstmatige samenvoeging is van 2 weinig overeenkomstige volken.

Dit zijn slechts socialogische redenen voor samenvoeging, maar bedenk is wat voor een economische voordelen er zouden komen.
Otto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 februari 2004, 21:32   #469
Bakkebaard
Provinciaal Gedeputeerde

Bakkebaard's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Bakkebaard
Standaard

Een hereninging met Nederland zou ons wel terug brengen voor de jaren 1830. Dat is ook niet gelukt e. En daarbij, "echte flaminganten" waren toch vernieuwend?

Filip de Winter schreef :" de mensenrechten zijn valse schijnwaarden".
Er is geen enkele dictator in de wereld die dat mag zeggen. Niet in Azië,niet in Afrika,... nergens te wereld of hij zou veroordeeld worden. Hier stemt 1/4 van de mensen daarvoor, een echte schande.
Bakkebaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 februari 2004, 22:15   #470
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bakkebaard
Een hereninging met Nederland zou ons wel terug brengen voor de jaren 1830. Dat is ook niet gelukt e. En daarbij, "echte flaminganten" waren toch vernieuwend?
1830 was het Koninkrijk der Nederlanden samen met het Groothertogdom Luxemburg (volgens de wettelijke status ging het om twee aparte delen die samen verenigd waren in de hand van de Nederlandse monarch).

Vlaanderen en Nederland samen in een confederaal bestel is dus weldegelijk nieuw.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 februari 2004, 22:50   #471
Tijl Uilenspiegel
Burger

Tijl Uilenspiegel's schermafbeelding

Standaard

Vlaanderen bij Nederland.

Geen gezever meer over de ijzeren rijn, de uitdieping van de Schelde. Een van de grootste economische machten van Europa. De havens van Zeebrugge , Vlissingen, Antwerpen en Rotterdam onder een staatkundig beheer . De grootste haven van de wereld. Indien ik dan vanuit Antwerpen 300 Km naar het noorden trek spreekt men nog altijd dezelfde taal. Dus zal ik me daar wel thuis voelen.
Tijl Uilenspiegel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2004, 10:59   #472
giserke
Banneling

Standaard

Ik ben ook voor de heroprichting van de Verenigde Nederlanden (maar dan zonder franstaligen)

Ik moet zeggen veel van mijn vrienden werken in Nederland, ze zien ons graag komen. (Vooral West-Vlamingen)

Meer nog, in de streek van Sluis is er zelfs een beweging die terug bij west-vlaanderen wil aansluiten.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2004, 16:01   #473
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Het verschil tussen Nederland en België, visueel voorgesteld:

Aan u de keuze, Vlaanderen.

Niemand kan ontkennen dat Vlaanderen en Nederland s�*men een sterk land zouden vormen. Qua economie zouden we Canada voorbijsteken en in de G7 belanden. Er zijn de wereldhavens Rotterdam en Antwerpen, bedrijven van wereldformaat zoals Philips, Heineken, AGFA, Interbrew,... een land van 22 miljoen inwoners die allen dezelfde taal spreken,... en ga zo maar door.

Ik zal niet zeggen dat ik morgen wil wakker worden in een 'Nieuw Nederland', maar als mogelijkheid op lange termijn sluit ik dit zeker niet uit. Kijk bijvoorbeeld naar de beide Limburgen: deze mensen voelen zich verbonden met elkaar, spreken met dezelfde tongval, en er is reeds een "transnationale universiteit limburg"... ( www.tul.edu ) Dus wat Limburg betreft zijn Vlaanderen en Nederland al "één". Nu de rest nog?
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2004, 16:55   #474
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Dit is trouwens geen trucagefoto: op Sint-Maarten moeten de vliegtuigen echt zo laag vliegen om vlak achter de kust op Princess Juliana Airport te kunnen landen.

Deze foto maakt duidelijk waarom:
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2004, 15:19   #475
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Met zelfde reden kan men pleiten voor het behouden blijven van de huidige band met Wallonie.

Trouwens: zet eens een van die propellertoestelletjes van VLM onder het kleinste vliegtuigje van Sabena dat je hebt kunnen vinden?
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2004, 18:37   #476
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Trouwens: zet eens een van die propellertoestelletjes van VLM onder het kleinste vliegtuigje van Sabena dat je hebt kunnen vinden?
VLM maakt winst. SF Brussels kan overleven doordat de Belgische staat heel veel zitjes opkoopt en op die manier een verdoken subsidie aan het bedrijf doorstort.
Oud 2 maart 2004, 20:51   #477
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

SF? SN waarschijnlijk (of was het expres als allusie naar Science Fiction?).

Ik heb geen weet van enig opkopen van zitjes door de staat, heeft u daar bewijs van?

Ik vind het persoonlijk een prachtprestatie dat het bedrijf na een moeilijke doorstart toch al zeer snel winst begint te maken. En daar draait het hem om. VLM raakt in steeds slechter papieren, door concurrentie van Ryanair bvb.

Over cultuur: cultuur is persoonlijk. Er zijn minstens evenveel verschillen tussen West-Vlamingen en Limburgers als tussen Limburgers en Luikenaars. Een andere markt zal er bestaan voor cultuurproducten omwille van het taalverschil, maar betekent dat automatisch nood aan een ander beleid?

Ooit heb ik een nederlander horen zeggen (die dichter of zo, hoe heet hij, Bennie of Benno en nog iets): de modale Vlaming zou nog liever een unie met Marokko aangaan dan met Nederland.

Wat bvb tot uiting komt in België - Nederland, maar bvb ook in de zoute sfeer die heerst in Brasschaat, waar de twee bevolkingsgroepen meer naast elkaar leven dan met elkaar...
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2004, 21:06   #478
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb geen weet van enig opkopen van zitjes door de staat, heeft u daar bewijs van?
Daar was ik niet van op de hoogte, maar het is hier op dit forum wel al eens uitgebreid bediscussieerd.
Oud 2 maart 2004, 21:09   #479
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Over cultuur: cultuur is persoonlijk. Er zijn minstens evenveel verschillen tussen West-Vlamingen en Limburgers als tussen Limburgers en Luikenaars. Een andere markt zal er bestaan voor cultuurproducten omwille van het taalverschil, maar betekent dat automatisch nood aan een ander beleid?
Als cultuur louter persoonlijk zou zijn, dan bestond er geen cultuur. Het beste bewijs dat cultuur een wezenlijk gemeenschapsgebeuren is, kunt u nagaan in landen waar folklore nog echt levendig is. Ga naar Scandinavië (waar men volksmuziek, volksdansen bijvoorbeeld aan de hogescholen kan studeren) of naar Litouwen en dan zult u merken dat er weldegelijk een hechte, samenhangende Noorse, Zweedse en Litouwse cultuur bestaat.

West-Vlamingen en Limburgers hebben alvast dezelfde taal: spreken Nederlandse dialecten en het AN is hun cultuurtaal. Taal is hoe dan ook, hoe veel jullie ook blijven ontkennen, een wezenlijke factor in de gemeenschappelijke cultuur.

Welke zijn nu ook weer die "vele" verschillen tussen West-Vlamingen en Limburgers?
Oud 3 maart 2004, 12:00   #480
Bakkebaard
Provinciaal Gedeputeerde

Bakkebaard's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Bakkebaard
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe

West-Vlamingen en Limburgers hebben alvast dezelfde taal: spreken Nederlandse dialecten en het AN is hun cultuurtaal. Taal is hoe dan ook, hoe veel jullie ook blijven ontkennen, een wezenlijke factor in de gemeenschappelijke cultuur.

Welke zijn nu ook weer die "vele" verschillen tussen West-Vlamingen en Limburgers?
Het AN is niet hun cultuurtaal, maar wel hun dialect.
Het AN is de verplichte taal, maar hun dialect komt voor uit hun cultuur. Vandaar dat een limburger een totaal andere cultuur heeft dan de Westvlamingen. Zet ze allebei is naast elkaar, laat ze hun dialect praten en ze verstaan elkaar totaal niet.
En dat is juist het geval als je nen rotterdammer naast nen antwerpenaar zet. Die verstaan ook elkaar met moeite.
DUs of we nu bij Wallonie horen of bij Nederland, we verstaan ze allebei niet. En omgekeerd.
Het grote voordeel aan datgene waarom we beter bij Wallonie horen is dat we tenminste frans leren. Wij kunnen dan frans, we kunnen dan handel drijven met elk franstalige land. Wat goed is voor de economie, en dat is toch hetgeen wat men wilt.[/b]

Filip de Winter schreef :" de mensenrechten zijn valse schijnwaarden".
Er is geen enkele dictator in de wereld die dat mag zeggen. Niet in Azië,niet in Afrika,... nergens te wereld of hij zou veroordeeld worden. Hier stemt 1/4 van de mensen daarvoor, een echte schande.
Bakkebaard is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be