![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#461 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#462 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook de bewering over dat lezen van de Latijnse tekst "onder toezicht" is nogal ridicuul, als men weet wat de RKK echt had voorschreef. In de middeleeuwen was er vooreerst geen enkele kerkelijke wetgeving daaromtrent, en er bestonden dan ook talrijke vertalingen en uitgaven. Met het Concilie van Trente versterkt de Kerk haar greep op de vertalingen, omdat men vaststelde hoe warrig en onwetend vele protestantse nieuwlichters de bijbeltekst interpreteerden. Daarom bepaalde het concilie dat een vertaling voortaan kerkelijk goedgekeurd hoorde te zijn. Tegelijkertijd bepaalde men dat bijbels in de volkstaal slechts met toelating konden worden gelezen. Daartoe volstond in de praktijk meestal de (mondelinge) toelating van de plaatselijke pastoor of een rector. Echt streng werd daar niet op toegezien, daar ondertussen de zogenaamde Leuvense Bijbel, de tegenhanger van de Statenbijbel, ruim verspreid werd en vele opeenvolgende edities kende. Omdat die bepaling uiteindelijk toch niet al te veel voorstelde, werd die uiteindelijk door Leo XIII opgeheven. Ondertussen was het trouwens de gewoonte geworden katholieke bijbelvertalingen uit te geven met bijhorende commentaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#463 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#464 |
Minister
|
![]() Ja, hij durft zelfs verwijzen naar iemand die een godsdienst aanhangt die zich zou baseren op naastenliefde en barmhartigheid en tegelijk lid is van een partij die al tientallen jaren mensenhaat verspreid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#465 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Over wie heeft u het? En welke partij "verspreid" (sic) al tientallen jaren "mensenhaat" (sic)?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#466 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#467 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Trouwens diezelfde Clemens was de idioot (vanuit het standpunt van RKK) die verantwoordelijk was voor het buitensmijten van de katholieken uit China.
"Als een menselijke maatschappij het recht van de sterkste wil uitschakelen om menselijker wetten te scheppen, dan moet ze eerst maar bewijzen dat ze daar sterk genoeg voor is." Legh Freeman op de vooravond van de strafexpeditie naar Julesburg. Laatst gewijzigd door puud : 1 mei 2007 om 09:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#468 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
BTW, de huidige paus WAS inderdaad bij de hitlerjugend, nietwaar? Op andere plaatsen in dit forum (politiek) zou je niet mogen zeggen dat je vader bij de hitlerjugend was, want dan ben je voor eeuwig gebrandmerkt als fascist, nietwaar? Als Christen ben ik voor MEZELF tegen abortus, voor euthanasie (als pijnstillers niet meer helpen. En de machine uitzetten die iemand in leven houd is helemaal geen euthanasie. Het is de machine die het leven onnatuurlijk verlengt, dus kan daar weinig discussie over zijn. (in MIJN opinie he). Homohuwelijk kan natuurlijk niet voor Christenen, maar ga je weer een staatsgodsdienst opleggen? Dat kan niet, mag niet en zal niet gebeuren. Als onze wet die dingen toestaat, weerhoud NIETS je ervan om dat NIET te doen. Je kan dus rustig je geloofsleven leiden zoals jij dat wil. Waarom zou je dan willen gaan opleggen aan een ander wat JOUW geloof is? Die leggen aan jou toch niks op he? De redenering dat de WET niet dood is, gaat niet op voor kaholieken. Want als je jezelf zo afzet tegen abortus, Homohuwelijk een GRUWEL vind, waarom vind je BEELDEN dan geen gruwel? Wordt in het OT allemaal even gruwelijk gevonden, en vooral het maken en aanbidden van beelden... dat is eigenlijk gewoon afgoderij in het OT, nietwaar? Voor de homo's zou ik volgende tekst willen aanhalen. Op het eerste zicht niet echt wat bedoeld wordt, maar denk er met een barmhartig hart toch maar eens over na: "het is beter te trouwen dan te branden van begeerte" Van heel zijn redenering blijft geen spaander heel als je bovenstaande (en al mijn postings) in ogenschouw neemt. Tot hiertoe is er van mijn stelling nog niets ontkracht. Schriftplaatsen zijn duidelijk niet aan hem besteed, want hij negeert ze gewoon. En zelf komt hij met geen enkele verwijzing af... Nee, Jan voert allesbehalve een eerlijke discussie, maar verwijt wél mij... En NU kom JIJ af dat ik geen interesse heb in een eerlijke discussie? Wil jij wel eens kijken wat ik allemaal aan schriftplaatsen heb geplaatst. Wat ik allemaal heb aangevoerd... en hoe weinig (niks) er tegen is aangebracht? WIE is er niet geïnteresseerd in een EERLIJKE discussie? De draad spreekt voor zichzelf dacht ik zo.
![]() |
![]() |
#469 | ||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En als ze mij niks opleggen, waarom mocht ik dan geen kruisbeeld in mijn klaslokaal hangen toen ik nog klastitularis was in het gemeentelijk onderwijs? Citaat:
Citaat:
Daar ben ik het volkomen mee eens.
![]() |
![]() |
![]() |
#470 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#471 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 1 mei 2007 om 13:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#472 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat is correct. Als ik het me nog goed herinner was de familie Ratzinger allesbehalve NSDAP. Ratzinger kwam uit een katholiek nest. Laatst gewijzigd door system : 1 mei 2007 om 13:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#473 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#474 |
Parlementslid
|
![]() Klein foutje!
Het was niet Clemens IX maar Clemens XI die het lezen van van het nieuw testament verbood. Bron: Stadhouders van Christus door Peter de Rosa
"Als een menselijke maatschappij het recht van de sterkste wil uitschakelen om menselijker wetten te scheppen, dan moet ze eerst maar bewijzen dat ze daar sterk genoeg voor is." Legh Freeman op de vooravond van de strafexpeditie naar Julesburg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#475 | ||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
En eh..; er was wel nogal wat spatie tussen dat en de kruistochten he. Dat was om het NIET te linken. Dat was althans niet mijn bedoeling. Citaat:
Citaat:
Citaat:
En dat van die oudtestamentische tijden: dat was enkel in opdracht van God om de ark te sieren ed. Nergens anders werd dat toegestaan, nietwaar? Citaat:
Meermaals ben ik in de verleiding geweest zelf schriftplaatsen aan te halen om mijn "ongelijk" te bewijzen. De omgang van Jan echter met mijn postings vond ik zo laakbaar dat ik me ervan heb weerhouden. Het is goed voor je overtuiging uit te komen, zoals Jan doet, maar het is nog beter je geloof te funderen. Een betere Bijbelkennis is nooit weg. Weet je, er zijn mensen die zich Christenen noemen, en die zeggen dat alle katholieken zo goed als verloren zijn, wegens de fouten in hun geloof. Ikzelf herken en erken die fouten, maar zal niet zover gaan om eenieder die zijn geloof in Christus, en bij uitbreiding een "kerk stelt. Men kan nu eenmaal niet van iedereen een schriftgeleerde maken. Als het zo eenvoudig was waren de theologen er al wel over eens geraakt zeker? ![]() Zelf heb ik de RKK sinds lang achter mij gelaten. Blijft wel het feit dat ik sommige dingen van de RKK zal hekelen... Net zoals ik dat van andere "kerken" zal doen als ik daar fouten zie. Dat is een menselijke fout, want eigenlijk zou dat niet zo mogen Zo vertelde een baptistenvoorganger me eens dat hij het maken van het kruisteken wel iets goeds vond, maar dat hij dat niet deed want dat was van de katholieken. Ik vraag me af waarom iemand het goede van een ander niet zouden mogen overnemen... ik maak voor mezelf wel uit wat kan en niet kan... Dat is de taak van elke Christen: door het onderzoek van de Bijbel.
![]() |
![]() |
#476 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
het is toch o zo moeilijk voor religieuzen om verdraagzaam samen te leven.
![]() |
![]() |
#477 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Gelukkig zijn er ook meer verdraagzame vrijzinnigen die geen problemen hebben met levensbeschouwelijke symbolen.
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 3 mei 2007 om 15:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#478 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En om elke zweem van partijdigheid te vermijden in een rechtszaal, moeten alle religieuze of politieke symbolen ook verdwijnen. Dat is de evidentie zelf. Laatst gewijzigd door system : 3 mei 2007 om 16:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#479 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#480 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() En waarom niet, maar dit is zoals ik reeds zei, eigenlijk is dit naast de kwestie. Wij zijn een lekenstaat en godsdienstige symbolen horen niet thuis in een gemeenteschool. Ik persoonlijk zou er niets tegen hebben, maar mijn buurman misschien wel. Laatst gewijzigd door system : 3 mei 2007 om 16:43. |
|
![]() |
![]() |