Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 augustus 2007, 08:27   #461
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Komaan zeg, de grote meerderheid van de Brusselaars heeft Frans als moedertaal, zijn dat dan Vlamingen? Waarom zijn Walen dan geen vlamingen? Wat is dan eigenlijk nog de definitie van "Vlamingen"?
Jij hanteert dus een taalnationalistische definitie van "Vlamingen" en "Vlaanderen"? Vlaming kan je alleen zijn als je "Vlaams" spreekt?

Laatst gewijzigd door Kortaf : 9 augustus 2007 om 08:28.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2007, 08:34   #462
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
zoals je wilt, ik denk niet dat je, behalve in de rand en in Waals-Brabant, veel gegadigden zult vinden.
Daar gaat het niet om. Het gaat er om dat de francofone bourgeois van Brussel en omgeving met de Anschulss-eis alweer speciale privilegies voor zichzelf opeisen. Om dat tegen te gaan moeten alle Vlaamse gemeenten de kans krijgen bij het Brussels gewest aan te sluiten. Ik zou alvast voor stemmen als mijn Vlaanderse gemeente zo'n referendum zou houden.
Oud 9 augustus 2007, 08:52   #463
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Jij hanteert dus een taalnationalistische definitie van "Vlamingen" en "Vlaanderen"? Vlaming kan je alleen zijn als je "Vlaams" spreekt?
Ik zou absoluut niet weten wat Vlamingen, behalve de taal, onderscheidt van Walen en Brusselaars. Heel veel Walen zijn tenslotte ook verfranste Vlamingen, en ook de "echte Walen" verschillen niet veel van de Vlamingen. Ik vind zelfs dat Walen meer gemeen hebben met Vlamingen dan met Brusselaars op sommige vlakken (bvb. de kerktorenmentaliteit)

Laatst gewijzigd door tomm : 9 augustus 2007 om 08:57.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2007, 08:54   #464
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar gaat het niet om. Het gaat er om dat de francofone bourgeois van Brussel en omgeving met de Anschulss-eis alweer speciale privilegies voor zichzelf opeisen. Om dat tegen te gaan moeten alle Vlaamse gemeenten de kans krijgen bij het Brussels gewest aan te sluiten. Ik zou alvast voor stemmen als mijn Vlaanderse gemeente zo'n referendum zou houden.
Goed elke gemeente in Vlaanderen of WalloniË kan zich bij Brussel aansluiten. Het gezond verstand (dat doorgaans zwijgt bij jullie nationalisten) zegt me dat gemeenten die zich niet in de onmiddellijk omgeving van Brussel bevinden negatief zullen stemmen...
Oud 9 augustus 2007, 08:59   #465
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik zou absoluut niet weten wat Vlamingen, behalve de taal, onderscheidt van Walen en Brusselaars.
Wat jij niet weet is natuurlijk niet de norm.

De vraag is welke normen jij wenst te gebruiken om Vlaanderen (c.q. Wallonië, Brussel...) te definiëren. Ik stel vast dat jij daar taalnationalistische criteria wenst voor te hanteren.
Oud 9 augustus 2007, 09:16   #466
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat jij niet weet is natuurlijk niet de norm.

De vraag is welke normen jij wenst te gebruiken om Vlaanderen (c.q. Wallonië, Brussel...) te definiëren. Ik stel vast dat jij daar taalnationalistische criteria wenst voor te hanteren.
ja, omdat dat veruit de belangrijkste factor is die Vlamingen onderscheidt van Walen.
Oud 9 augustus 2007, 09:28   #467
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
ja, omdat dat veruit de belangrijkste factor is die Vlamingen onderscheidt van Walen.
Dat lijkt me een discriminatoir criterium.

Voor mij is elke burger van Vlaanderen een Vlaming. Zijn moedertaal is daarin irrelevant.

Dat houdt in dat Vlaanderen zonder problemen allerlei structurele taalminderheden kan tellen, zoals o.m. Franstalige, Arabischtalige, Engelstalige etc. Brusselaars.
Oud 9 augustus 2007, 09:37   #468
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat lijkt me een discriminatoir criterium.

Voor mij is elke burger van Vlaanderen een Vlaming. Zijn moedertaal is daarin irrelevant.

Dat houdt in dat Vlaanderen zonder problemen allerlei structurele taalminderheden kan tellen, zoals o.m. Franstalige, Arabischtalige, Engelstalige etc. Brusselaars.
Als taal geen rol speelt, waarom dan meer autonomie voor Vlaanderen, waarom dan een staatshervorming? Dan zijn er gewoon franstalige en nederlandstalige (en arabischtalige, etc.) Belgen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be