Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juli 2007, 14:33   #461
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Het probleem BHV moet opgelost worden op een manier die de toets van het Grondwettelijk Hof kan doorstaan
Enkel als je uitgaat van een Belgisch perspectief.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2007, 14:33   #462
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Hij mag natuurlijk federaal premier worden maar niet om België te verdelen, daar heeft de meerderheid van de Belgen niet voor gekozen.
Wat is dat nu voor onzinnige praat ? Iemand die premier wordt moet in de eerste plaats voor de volksvertegenwoordiging verschijnen en hun vertrouwen krijgen.. niet meer of niet minder..

zoals onze vriend Kortaf beweert zou het niet slecht zijn indien de vlamingen van alle partijen samen (die de meerderheid uitmaken) bij voorbaat hun akkoord geven aan eender welke federale regering en ermee instemmen dat er geen staatshervormingen gebeuren.. Vlaanderen is in het huidige bestel een successtory zonder voorgaande: overschotten op de begroting(en) zonder patrimoniumverkopen enz.. laat het "federale niveau" gerust werken gelijk de beesten om de "transferts" te stoppen
resp. wat in omgekeerde richting te lopen.. intussen feesten we in Vlaanderen gelijk de beesten..

Dank zij het ongesplitste kiesarrondissement hebben we overigens 2 vlamingen meer in het parlement.. waarover maken we ons zorgen ?
Oud 23 juli 2007, 14:34   #463
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als Yves Leterme zich volledig vastgereden zal hebben veronderstel ik.
Pffff.... zelfs jullie regeringen moeten wij samenstellen.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 23 juli 2007 om 14:35.
Oud 23 juli 2007, 14:36   #464
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Si jamais cela pourrait se produire...

Il n'y a jamais eu une nation.
Integendeel, er is maar één natie, zelfs de genen van onze politici zijn zo vermengd als wat. Dat ontkennen is waanzin. België leeft en bestaat meer dan ooit.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2007, 14:37   #465
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Pffff.... zelfs jullie regeringen moeten wij samenstellen.
Tout vient �* point �* qui sait attendre.
Oud 23 juli 2007, 14:38   #466
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Integendeel, er is maar één natie, zelfs de genen van onze politici zijn zo vermengd als wat. Dat ontkennen is waanzin. België leeft en bestaat meer dan ooit.
Ik wens niet verder door te duwen. Bovenstaande extreem-nationalistische getuigenis spreekt voor zichzelf.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 23 juli 2007 om 14:40.
Oud 23 juli 2007, 14:41   #467
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik wens in deze discussie dan ook niet verder door te duwen. Bovenstaande extreem-nationalistische getuigenis spreekt voor zichzelf.
Omdat ik de waarheid schrijf als ik zeg dat de meeste van onze politici half Vlaams, half Waals zijn en dus meer Belg dan wie ook. Waarom onderdrukken ze dan hun eigen Belgische roots door regionalistische uitspraken te doen ?

Laatst gewijzigd door labyrinth : 23 juli 2007 om 14:43.
Oud 23 juli 2007, 14:42   #468
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Omdat ik de waarheid schrijf als ik zeg dat de meeste van onze politici half Waal, half Vlaams zijn en dus meer Belg dan wie ook.
Jij spreekt over genen, bloed en afkomst.

Dat doe ik liever niet.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 23 juli 2007 om 14:43.
Oud 23 juli 2007, 14:45   #469
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Enkel als je uitgaat van een Belgisch perspectief.
Wat
1 nog altijd een staatkundig feit is, en
2 nog steeds door het meerendeel van de bevolking langs beide kanten van de taalgrens gewenst blijkt te zijn.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2007, 14:45   #470
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Jij spreekt over genen, bloed en afkomst.

Dat doe ik liever niet.
Ik wel, ik vraag mij af waarom zij hun ene helft verwerpen ten voordele van de andere ........
Oud 23 juli 2007, 14:47   #471
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat
1 nog altijd een staatkundig feit is, en
Vreemd argument. Staten en wetten zijn van menselijke makelij.

Citaat:
2 nog steeds door het meerendeel van de bevolking langs beide kanten van de taalgrens gewenst blijkt te zijn.
Bron?
Oud 23 juli 2007, 14:48   #472
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik wel, ik vraag mij af waarom zij hun ene helft verwerpen ten voordele van de andere ........
Ik verwerp jouw bloed-en-genen nationalisme.
Oud 23 juli 2007, 14:50   #473
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onzin!

Ik wil enkel nog een Franstalige premier voor België, en vraag me af wanneer die nu eindelijk gaat opstaan.
Die probeert het nu waar te maken, maar of het zal lukken is een ander paar mouwen.
Oud 23 juli 2007, 14:50   #474
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vreemd argument. Staten en wetten zijn van menselijke makelij.
doch bepalen en weerspiegelen - zeker over dergelijke materies - ook de mentaliteit van een bevolking. Het feit is dat men nog steeds niet klaar is om België los te laten.

Citaat:
Bron?
verschillende polls niet gezien waaruit blijkt dat slechts 30 procent van de Vlamingen een onafhankelijk Vlaanderen wil?
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2007, 14:51   #475
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Die probeert het nu waar te maken, maar of het zal lukken is een ander paar mouwen.
Bedoel je dat Leterme een Franstalig kandidaat-premier is?

Laatst gewijzigd door Kortaf : 23 juli 2007 om 14:51.
Oud 23 juli 2007, 14:53   #476
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
doch bepalen en weerspiegelen - zeker over dergelijke materies - ook de mentaliteit van een bevolking. Het feit is dat men nog steeds niet klaar is om België los te laten.
Mogelijk, of niet, maar waarom dat me zou moeten verplichten om vanuit Belgisch perspectief te denken is onduidelijk.

Citaat:
verschillende polls niet gezien waaruit blijkt dat slechts 30 procent van de Vlamingen een onafhankelijk Vlaanderen wil?
Wat wil je in godsnaam besluiten uit polls?

De dag dat de VLD de absolute meerderheid haalt in Vlaanderen, zal je een argument hebben.
Oud 23 juli 2007, 14:54   #477
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Dan zal je het met me eens zijn dat we beter zo snel mogelijk een referendum organiseren met de vraag of België gesplitst moet worden.
Belgique verdraagt geen democratie, dus ook geen referenda.
Waarom dacht je dat Di Rupo én zijn eigen keutel zo rap terug introk én een week later de grondwetsherziening afschoot die het referendum, dat hijzelf in een wanhopige bui voorstelde, had kunnen mogelijk maken?
Oud 23 juli 2007, 15:00   #478
Pol
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LLB Bekijk bericht
Vlaanderen evenmin. Het is niet minder kunstmatig dan België. Overigens is kunstmatigheid of natuurlijkheid voor mij geen belangrijk criterium. Neem nu de mythe van 1302. Wie wil lezen hoe weinig wat we tegenwoordiger vieren op 11 juli met de historische feiten te maken heeft, leze in Verslagen en Mededelingen van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde (jg. 116, 2006 aflevering 2) maar eens het artikel van Els Strobbe. Het draagt de veelzeggende titel 'De Leeuw op los zand'.
1302 is inderdaad maar een symbool en het zou ook 16 augustus 1513 of de slag bij Woeringen in 1288 of een andere datum kunnen zijn geworden. Maar dat de betekenis van die 11 juli weinig met de historische feiten te maken zou hebben, is wel een grote brug te ver. Het is als tegenstander van het Vlaamse nationalisme gemakkelijk om elementen te vinden voor een "Leeuw op los zand", maar dat is het ook voor wie als Vlaming de "Brabantse omwenteling" of 21 juli wil in diskrediet bregen. Ik ben ervan overtuigd dat meer mensen weten dat, alhoewel niet eens een vrije dag, 11 juli staat voor de Guldensporenslag in 1302 dan dat 21 juli herdenkt dat de vreemdeling Leopold I de eed van koning der Belgen aflegde in 1831.

Op 11 juli 1302 werd op de Groeninghekouter in Kortrijk zeker een belangrijke veldslag gestreden. De geschiedenis vertelt over 1302 een verhaal dat zijn plaats heeft in de ontwikkeling van Europa en dat ook iedereen kan aanspreken, ook degenen die geen enkele affiniteit hebben met de Vlaamse Beweging. Op 11 juli 1302 werd het machtigste ridderleger in de pan gehakt door voetvolk. Het is geen toeval dat de symboolwaarde van deze historische gebeurtenis de Vlaamse Gemeenschap heeft geïnspireerd om de datum als Vlaams Nationale feestdag te kiezen.

Belangrijk element voor de beslissing in 1973 zal wel de roman "De Leeuw van Vlaanderen" van Hendrik Conscience geweest zijn. Conscience zelf was in 1838 onverdacht en veeleer een trouwe patriot. Hij kon trouwens zijn werk schrijven met de steun van Leopold I, die het Vlaamse cultuurleven aanmoedigde. De roman vertoont wel de niet te vermijden historische dwalingen, maar heeft het gebeuren voldoende historisch getrouw wel terug in de actualiteit gebracht en de Vlamingen een vernieuwde fierheid bezorgd tijdens een voor hen moeilijke periode. Belangrijk was ook dat dit gebeurde in de taal van het volk. Nu verwijzen vlag, lied (gecomponeerd door Karel Miry op tekst van Hippoliet van Peene) en feestdag naar die symbolische Guldensporenslag.

De slotwoorden van Conscience in zijn Leeuw van Vlaanderen waren : "Gij Vlaming, die dit boek gelezen hebt, overweeg, bij de roemrijke daden die het bevat, wat Vlaanderen eertijds was, wat het nu is en, nog meer, wat het worden zal, als gij de heilige voorbeelden van uw vaderen vergeet".

Laatst gewijzigd door Pol : 23 juli 2007 om 15:17.
Pol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2007, 15:13   #479
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En jij hebt de poll gemist vorig jaar waaruit bleek dat 51% van de Vlamingen voor een onafhankelijk Vlaanderen stemden. 40% was tegen.
Oud 23 juli 2007, 15:17   #480
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Simpel. Omdat het geen twee helften van hetzelfde bloed en dezelfde bodem zijn die vrijwillig één geheel vormden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be