Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 augustus 2007, 14:18   #461
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Een goed boek van Fest?
Oud 20 augustus 2007, 14:21   #462
Praetorian

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E Bekijk bericht
hey Metternich, ik noteer dat in jouw wereld slechts respect wordt opgzebracht voor tirannen, voor de volgelingen van stalin evenveel als voor de volgelingen van hitler. Proficiat. Dat de Russen weer achter Stalin aanlopen, vlakt de misdaden van die slachter uit?

mij niet gelaten, maar verwacht dan ook niet dat je verder door bechaafde mensen nog serieus wordt genomen, noch dat er ook maar iemand nog op betrouwt dat je de democratische rechtsorde een warm hart toedraagt

O ja, over de dietse weerstanders: er is geen enkel ernstig historicus die zal ontkennen dat weerstanders tijdens de Tweede Wereldoorlog in �*lle politieke families konden worden teruggevonden. rechtse leopoldisten zowel als communisten, katholieken zowel als, inderdaad, een aantal dinaso's. Dat doet alleen nog sterker de vraag rijzen waarom jullie flaminganten dié mensen, die ten minste niét de jodenmoord uit volle borst hebben toegejuichd, op jullie affiches zetten??? Als je zelf al de oplossing geeft voor je probleem, waarom zet je dan volgend jaar in godsnaam niet die dinaso-weerstanders op je vlag? Zodat het stuk crapuul van een de clerq kan worden opgeborgen? En jullie zelf eindelijk als volwassen mensen aan discussies over collaboratie en verzet zullen kunnen deelnemen?

Once again: de keuze is aan jullie hoor
Vergeet niet dat Dinaso's die weigerden mee te stappen in de eenheidspartij, konden rekenen op de vergelding van de VNV. In Geraardsbergen werden ze gewoon tegen de muur gezet en afgeschoten door de Zwarte Wacht.

Jaja, zo gaat dat wanneer men "willens nillens meegesleurd wordt in de golven van de geschiedenis".
Oud 20 augustus 2007, 14:28   #463
E
Schepen

Standaard

een reden te meer om die tegen de muur gezette mensen te eren, en niet de slachters van de vnv milities

not?

E is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 14:49   #464
E
Schepen

Standaard

(maar ik neem aan dat dat ook was wat jij bedoelde - excuus! van metternich moeten we intussen geen antwoord meer verwachten, dunkt me. die strontvlieg heeft wellicht weeral een nieuwe koeienvlaai ontdekt. wellicht zit hij nu een of ander schotschrift van Egmont-Uitgeverij te lezen over die arme, door de 'belzieke dictatuur' en 'het joods wereldcomplot' genekte vlaamse 'held')

Oud 20 augustus 2007, 14:51   #465
Praetorian

Standaard

Wel, het was gewoon een feit dat ik eens las dat mij opvallend leek. Dat in combinatie met het boek "De greep naar de macht".

De vergelijking met Quisling is niet zover af.

Btw, goed boek van Fest?
Oud 20 augustus 2007, 14:53   #466
E
Schepen

Standaard

ik vraag me trouwens af - voor zover 'vragen' sowieso kunnen ontstaan op dit antwoordzieke terrein - waarom die Metternich zichzelf Metternich noemt?

Denkt hij misschien dat dé Metternich van het concert van Wenen ook een fascist was? [zelfde opmerking over de 'denkt' in deze zin als over de 'vragen' hierboven]

Of misschien was er wel een of andere rioolnazi die ook Metternich heette. De gemachtigde leverancier van het Zyklon B ofzo. Zou inderdaad nog wel bij onze flauwe verontschuldiger van nazimisdaden passen

Oud 20 augustus 2007, 14:54   #467
E
Schepen

Standaard

Zelfs een fantastisch boek van Fest! Nog beter dan dat over Albert Speer

Oud 20 augustus 2007, 14:54   #468
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
hey Metternich, ik noteer dat in jouw wereld slechts respect wordt opgzebracht voor tirannen, voor de volgelingen van stalin evenveel als voor de volgelingen van hitler
"Mijn wereld" is wel wat uitgebreider dan dat.
Citaat:
Proficiat. Dat de Russen weer achter Stalin aanlopen, vlakt de misdaden van die slachter uit?
Zeg ik dat?
Citaat:
mij niet gelaten, maar verwacht dan ook niet dat je verder door bechaafde mensen nog serieus wordt genomen,
In de aard van "niet meewandelen in het liberaal parlementair systeem is entartet denken"?
Citaat:
noch dat er ook maar iemand nog op betrouwt dat je de democratische rechtsorde een warm hart toedraagt
Ik draag die ook geen warm hart toe. De liberaal-democratie is een middel, geen doel.
Citaat:
Als je zelf al de oplossing geeft voor je probleem, waarom zet je dan volgend jaar in godsnaam niet die dinaso-weerstanders op je vlag? Zodat het stuk crapuul van een de clerq kan worden opgeborgen? Zodat nette mensen op jullie weide niet meer op schurkentronies hoeven te kijken?
Vraag het eens aan de organisatoren van de IJzerwake, ik ben slechts een deelnemer, geen organisator.
Citaat:
En jullie zelf eindelijk als volwassen mensen aan discussies over collaboratie en verzet zullen kunnen deelnemen?
Ik ben volledig bereid daar over te discussiëren.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 14:58   #469
Metternich

Standaard

Citaat:
ik vraag me trouwens af - voor zover 'vragen' sowieso kunnen ontstaan op dit antwoordzieke terrein - waarom die Metternich zichzelf Metternich noemt?
Metternich was een reactionair monarchist die zelfs studentenopstanden hardhandig neersloeg. Op dat vlak staat hij radikaal tegenover mij.

Maar hij was ook een geslepen politicus en iemand die vaak het juiste moment afwachtte om de juiste beslissingen te nemen. Een geslepen manipulator en iemand die anderen kon laten dansen naar zijn wil. En voor de dingen in deze alinea kan hij mijn respect wegdragen.

En los daarvan, Metternich is een korte krachtige naam die, mijn inziens, nog redelijk opvalt tussen de andere namen van de mensen die hier vaak berichten plaatsen.
Citaat:
Of misschien was er wel een of andere rioolnazi die ook Metternich heette. De gemachtigde leverancier van het Zyklon B ofzo. Zou inderdaad nog wel bij onze flauwe verontschuldiger van nazimisdaden passen
Braaf, jongen, ge zijt braaf.

Oud 20 augustus 2007, 14:59   #470
Metternich

Standaard

Citaat:
(maar ik neem aan dat dat ook was wat jij bedoelde - excuus! van metternich moeten we intussen geen antwoord meer verwachten, dunkt me. die strontvlieg heeft wellicht weeral een nieuwe koeienvlaai ontdekt. wellicht zit hij nu een of ander schotschrift van Egmont-Uitgeverij te lezen over die arme, door de 'belzieke dictatuur' en 'het joods wereldcomplot' genekte vlaamse 'held')
Die strontvlieg heeft ook nog andere dingen te doen dan constant op politics te zitten. Allee ja, mijn excuses dat ik een leven heb.

Oud 20 augustus 2007, 15:01   #471
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Staf De Clerq was het hoofd van het VNV, dat willens nillens meegesleurd is in de golven van de geschiedenis. Irma Laplasse is een slachtoffer van de blinde repressie geweest en Preud'homme heeft een grote bijdrage geleverd aan de liederenrijkdom van Vlaanderen, meerdere van zijn liederen staan ook in de studentencodex.

Geen Verschaeve, geen Jef Van De Wiele. De enige waar men vraagtekens kan plaatsen, zou eventueel nog De Clerq kunnen zijn.
Staf De Clercq Willens nillens?? Hij was nochtans gewaarschuwd in het begin met een briefje op zijn deur waarop stond: Stafke, pas op.

Wanneer Staf De Clercq met de Hiltergroet naast de Duitsers staat op een meeting, is het duidelijk. Dit heeft niets meer met het belang van Vlaanderen te maken. Dit was volksverlakkerij, eigenlijk volksverraad.

Ik wil tevens niet te zwaar tilllen aan een mogelijke fout van Armand Preud'homme . Weet u, Preud'homme,Streuvels, Claes, Timmermans, allemaal lieden die uit twee ruiven hebben gegeten. Soms ook wat misbruikt door de Duitsers, maar heel hevig hebben die mensen zich daartegen toch niet verzet, behalve toen de oorlog op zijn eind liep en het duidelijk werd wie ging winnen.

Spijtig, maar maar. De leider van het Vlaams Nationaal Verbond, dus van de Vlaams Nationalisten, spreekt zijn volk toe met het portret van Hitler achter zich. Vlaanderen verkocht voor een bord linzensoep aan de Nazi's.

Staf de Clercq, het idool van de IJzerwake. Heerlijk. En dat soort mensen zouden wij dan moeten volgen.

Nooit ofte nimmer.

Laatst gewijzigd door system : 20 augustus 2007 om 15:20.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 15:03   #472
E
Schepen

Standaard

dat over stalin dat zeg je inderdaad want op de vraag 'waarom verdedig je hitler-aanhangers?' zeg je 'stalin wordt ook nog steeds vereerd'.

de regels van de logica zeggen dan dat jij het redelijk en ok vindt dat stalin wordt vereerd. waarom verwijs je daar anders naar?

En ik ben blij dat je het dinasoplan serieus neemt. leg het eens voor zou ik zeggen, dan hoef je je volgend jaar niet alweer te schamen als je na de ijzerwake bij de familie passeert terwijl het televisiejournaal aan staat

Oud 20 augustus 2007, 15:04   #473
Metternich

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wanneer Staf De Clerq met de Hiltergroet naast de Duitsers staat op een meeting, is het duidelijk. Dit heeft niets meer met het belang van Vlaanderen te maken. Dit was volksverlakkerij, eigenlijk volksverraad.
Ik zal niet ontkennen dat De Clerq ook gedeeltelijk geleid werd door opportunisme en zijn entourage.
Citaat:
Soms ook wat misbruikt door de Duitsers, maar heel hevig hebben die mensen zich toch niet verzet, behalve toen de oorlog op zijn eind liep en het duidelijk werd wie ging winnen.
Inderdaad, maar ook niet vergeten dat de meeste mensen redeneren vanuit een wil om te overleven en te overleven op een zo comfortabel mogelijke manier.

De collaboratie zit dan ook ingewikkelder in mekaar dan "de vuile nazifascistische zwarten versus de goede witten".

Oud 20 augustus 2007, 15:04   #474
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Beetje gefrustreerd vandaag?
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 15:07   #475
Metternich

Standaard

Citaat:
dat over stalin dat zeg je inderdaad want op de vraag 'waarom verdedig je hitler-aanhangers?' zeg je 'stalin wordt ook nog steeds vereerd'.
Op geen enkel moment verwerp ik de misdaden van beiden als bijkomstig, als dingen in de marge. Maar ik probeer ook rekening te houden met de tijdsgeest en de omstandigheden toen. Dingen die gebeurden in de tijd dat koloniale rijken nog bestonden, de kerk nog enorme macht had,etc... ga ik niet bekijken vanuit de visie van iemand die in 2007 leeft.
Citaat:
de regels van de logica zeggen dan dat jij het redelijk en ok vindt dat stalin wordt vereerd. waarom verwijs je daar anders naar?
Ik vind het logisch dat sommige mensen Stalin vereren, net zoals velen Peter de Grote en Ivan de Afschrikwekkende vereren. Ik bekijk die dingen niet ideologisch, maar historisch.
Citaat:
En ik ben blij dat je het dinasoplan serieus neemt. leg het eens voor zou ik zeggen, dan hoef je je volgend jaar niet alweer te schamen als je na de ijzerwake bij de familie passeert terwijl het televisiejournaal aan staat
Ik heb nog nooit een gevoel van schaamte gehad om voor mijn ideologie uit te komen, laat staan voor de dingen die ik doe en de evenementen waar ik ben.

Oud 20 augustus 2007, 15:08   #476
E
Schepen

Standaard

Citaat:
De collaboratie zit dan ook ingewikkelder in mekaar dan "de vuile nazifascistische zwarten versus de goede witten".
dat is zeker waar maar alleen vormt dat inzicht helaas geen excuus voor de misdaden van de top van het vnv en de andere collaborerende partijen en milities...

er waren zeker onschuldigen die nadien met het odium van 'vuile zwarte' zijn beladen, net zoals er 'witten' zijn geweest die misdaden hebben gepleegd die weinig met 'antifascisme' of zo te maken hebben

maar staf de clerq, helaas, die is echt wel hors catégorie geweest hoor

Oud 20 augustus 2007, 15:13   #477
Metternich

Standaard

Citaat:
dat is zeker waar maar alleen vormt dat inzicht helaas geen excuus voor de misdaden van de top van het vnv en de andere collaborerende partijen en milities...
Ik zoek geen excuses, ik zoek naar redenen en manieren om hun handelen te begrijpen. Verzachtende omstandigheden zijn er echter genoeg.
Citaat:
er waren zeker onschuldigen die nadien met het odium van 'vuile zwarte' zijn beladen, net zoals er 'witten' zijn geweest die misdaden hebben gepleegd die weinig met 'antifascisme' of zo te maken hebben
Akkoord.
Citaat:
maar staf de clerq, helaas, die is echt wel hors catégorie geweest hoor
Ik ben zeker dat De Clerq het beste voorhad voor zijn volk, maar dat zijn goede bedoelingen totaal fout zijn afgelopen. "De weg naar de hel is geplaveid met de beste bedoelingen" (ben vergeten van wie het citaat komt).

Oud 20 augustus 2007, 15:14   #478
Ambiorix

Standaard

Citaat:
ma dutske toch, geen eten gekregen vandaag?

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 20 augustus 2007 om 15:14.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 15:31   #479
Metternich

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Verdorie, dan heb ik jou gisteren geld toegestopt, verdorie!
De NSV! dankt u

Oud 20 augustus 2007, 15:44   #480
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zal niet ontkennen dat De Clerq ook gedeeltelijk geleid werd door opportunisme en zijn entourage.Inderdaad, maar ook niet vergeten dat de meeste mensen redeneren vanuit een wil om te overleven en te overleven op een zo comfortabel mogelijke manier.

Dat is ook zo. Van de andere kant moeten we een kat een kat durven noemen. Dat men in de fout gaat, kan ik nog begrijpen. Iedereen begaat fouten, zeker als men jong is. Dat men in de fout blijft hangen, kan ik al moeilijker begrijpen. Dat men na de oorlog die fout niet erkent en blijft volharden in de boosheid, dat is volstrekt onbegrijpelijk en ook moeilijk te vergeven.

Laatst gewijzigd door system : 20 augustus 2007 om 15:48.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be