Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 augustus 2018, 18:59   #481
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 64.309
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Daarom dat ik al veel langer schrijf dat hernieuwbaar niet zonder een deftige buffer kan.
En dan spreken we niet over een paar 1000 peperdure auto's die stil staan omdat de gebruikers thuis blijven. (tot nader order is een elektische wagen een factor duurder dan een vergelijkbare brandstofwagen, uitgezonderd top end sport/hyper/superdeluxe wagens)


Ikzelf promoot al jaren het Omgekeerd Plan Lievens. Kunnen we nu bouwen, zonder idioot zware investeringen onmiddellijk te moeten doen. Gemakkelijk uitbreidbaar, staat niemand in de weg, net zoals kojak aangeeft, de Noordzee is uiteindelijk niet klein. En je kan alle soorten hernieuwbaar gewoon tegelijk gebruiken. Desnoods geothermie uit Ijsland erbij, just for shits and giggles.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2018, 19:02   #482
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tijd om eens een convertible te nemen met touchscreen, geen muis nodig...

Je verwisselt dus een passieve batterij (cel) met een batterijpack voor een wagen dat op ideale temperatuur gehouden wordt, of binnen bepaalde temperatuurgrenzen, dit vloeistofgekoeld, ook -verwarmd wanneer nodig.

Er zijn ook diverse soorten van Lithium-ion batterijpacks, zo zijn er (**6 jaar geleden al) die minimum 4000 laadcyclussen meegaan tot een capaciteitsrest van 75%, 4000 volledige laadcyclussen zouden 1,4 miljoen autokilometers betekenen. En die hebben wslk minder temperatuurmanagement nodig.

Nu spreekt men al van 10.000 laadcyclussen.



btw mijn -volledig passieve- li-ion batterijpacks van mijn grasmaaier gaan al 9 jaar mee. (Bosch, made in Polen)
Hoe dikwijls doe jij je gras af misschien? 2 keer per dag?
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2018, 19:07   #483
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Daarom dat ik al veel langer schrijf dat hernieuwbaar niet zonder een deftige buffer kan.
En dan spreken we niet over een paar 1000 peperdure auto's die stil staan omdat de gebruikers thuis blijven. (tot nader order is een elektische wagen een factor duurder dan een vergelijkbare brandstofwagen, uitgezonderd top end sport/hyper/superdeluxe wagens)


Ikzelf promoot al jaren het Omgekeerd Plan Lievens. Kunnen we nu bouwen, zonder idioot zware investeringen onmiddellijk te moeten doen. Gemakkelijk uitbreidbaar, staat niemand in de weg, net zoals kojak aangeeft, de Noordzee is uiteindelijk niet klein. En je kan alle soorten hernieuwbaar gewoon tegelijk gebruiken. Desnoods geothermie uit Ijsland erbij, just for shits and giggles.
Hernieuwbaar kan niet zonder een deftige buffer, inderdaad. Kerncentrales kunnen wel zonder hernieuwbaar. Dus vergeet al dat gezever over wind en zon en buffers en vraag aan Rosatom om voor 5 miljard 6GW aan centrales te komen bouwen op een eiland zover mogelijk op zee, en laat wat er nu op de Thornton bank en de bank zonder naam en wat nog meer geplant staat letter uitwaaien zonder er nog een eurocent bij in te steken. Je moet dit doen als staat en je levert terug elektriek aan 0.05 euro/kWh. Het enige wat je dan nog moet uitzweten zijn de energiecertificaten varierend van 0.45€/kWh tot 0.21€/kWh en ja, ook nog deze voor het Kristal Solar Park.
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2018, 19:16   #484
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
De combo van. Je staat nog niet tegen giga black outs te kijken, wel tegen brown outs, sterk stijgende stroomprijzen en wellicht sancties wegens verhoging van uitstoot.
Nieuwe kerncentrales zijn zowat 10 years out vooraleer je wettelijk kader, investering & bouw rond zijn. Als ze er al kunnen komen. Nieuwe gascentrales gaan er enkel komen via stevige subsidies, hetgeen zich per direct vertaalt in duurdere prijzen, en mothball capaciteit is ook maar dat, met alle gevolgen qua uitval en instabiliteit als gevolg.

Je gaat inderdaad in een 5 na 12 scenario komen, met last minute correcties en die ga je in de energiemarkt niet voor beloond worden. Had je dat willen vermijden, dan had je jaren terug al in actie moeten schieten. Quid non.
Alsnde keuze gemaakt wordt om in actie te komen als het 5 na 12 is, dan ga je enkele jaren energetische hardship tegemoet.
Energetische hardship, inderdaad; chemie die wegloopt, prijs van elektriek x 3, kortom, de intrede van structurele armoede...
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2018, 19:37   #485
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 23.405
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Hernieuwbaar kan niet zonder een deftige buffer, inderdaad. Kerncentrales kunnen wel zonder hernieuwbaar. Dus vergeet al dat gezever over wind en zon en buffers en vraag aan Rosatom om voor 5 miljard 6GW aan centrales te komen bouwen op een eiland zover mogelijk op zee, en laat wat er nu op de Thornton bank en de bank zonder naam en wat nog meer geplant staat letter uitwaaien zonder er nog een eurocent bij in te steken. Je moet dit doen als staat en je levert terug elektriek aan 0.05 euro/kWh. Het enige wat je dan nog moet uitzweten zijn de energiecertificaten varierend van 0.45€/kWh tot 0.21€/kWh en ja, ook nog deze voor het Kristal Solar Park.
Kerncentrales hebben ook een buffer nodig want hun output is eerder monolitisch, het kan niet goed inspelen op dalen en pieken. Het levert een basis output en alles daarboven moet komen van andere centrales omdat die de pieken moeten opvangen.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2018, 19:43   #486
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Kerncentrales hebben ook een buffer nodig want hun output is eerder monolitisch, het kan niet goed inspelen op dalen en pieken. Het levert een basis output en alles daarboven moet komen van andere centrales omdat die de pieken moeten opvangen.
Dat los je op door een overcapaciteit aan kerncentrales te installeren zodat je zelfs je hoogste piekbelastingen met kernenergie kan leveren. De dalen in de vraag vul je op door water te electrolytiseren tot H2 en O2 voor mobiele toepassingen: geen CO2-uitstoot, 100% proper en betrouwbaar en goedkoop. Al die weinig dense rommel de deur uit, geen batterijen en mining nodig voor de rommel die er in die batterijen zit, geen tientallen miljoenen made in China zonnepanelen nodig. Een stuk of 10 3 GW Th breeder reactors, door de Belgische staat gebouwd. Privébedrijven voor elektriek buitenzetten, electriciteitsvoorziening nationaliseren en gratis elektriek leveren aan iedereen.
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2018, 19:43   #487
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Wat bedoel je met in de Noordzee? zelfs drijvende windmolens hebben geen gebruiksfactor van 100%.
Je ontwijkt weer de vraag hé.
En ik heb de indruk dat je mijn vorige postings wat LF, windsnelheden in functie van de plaats en continuiteit gewoon negeert.
Maar soit. Ik blijf hopen op een antwoord.
Wat jou gebruiksfactor van 100% betreft. Geef me één energiebron die daar aan voldoet.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Laatst gewijzigd door kojak : 10 augustus 2018 om 19:49.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2018, 19:50   #488
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Je ontwijkt weer de vraag hé.
En ik heb de indruk dat je mijn vorige postings wat LF, windsnelheden in functie van de plaats en continuiteit gewoon negeert.
Maar soit. Ik blijf hopen op een antwoord.
Wat jou gebruiksfactor van 100% betreft. Geef me één energiebron die daar aan voldoet.
100% natuurlijk niet als je 1 centrale bekijkt, maar je kan wel zeggen met 99.9% zekerheid dat je 2GW zal ter beschikking hebben van het Belgisch nucleair park, of met 90% dat je 4GW zal ter beschikking hebben.
Deze grootte-ordes van beschikbaarheid haal je nooit met wind en nog minder met wind.
Ik vind niet direct een distributie van de windsnelheden op de Noordzee op het internet. Ik zal als ik thuis komen even zoeken in een handbook over windmolens; daar zullen wel wat diagrammaatjes in staan. Dus nog even geduld.
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2018, 19:55   #489
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Het is een windstille periode in de winter, somber weer,....
Waar ?
Op de grote markt in Brussel of ergens hoog op de Noordzee ?
Je blijft volharden in het boze hé.
Is het nu zo moeilijk om de feiten/mogelijkheden eens in de juiste context te plaatsen ?
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2018, 20:00   #490
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 64.309
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Waar ?
Op de grote markt in Brussel of ergens hoog op de Noordzee ?
Je blijft volharden in het boze hé.
Is het nu zo moeilijk om de feiten/mogelijkheden eens in de juiste context te plaatsen ?
Met een windmolenpark ergens in de Egeïsche zee ben je ook niet veel in Denemarken. De wet van Ohm is er ook nog. 1000KV DC lijnen zorgen voor wat minder verlies, maar "watt minder" betekend nog steeds hele stadswijken op die afstand.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2018, 20:00   #491
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
...zoals te verwachten... maar nog altijd factor 2 verschil in opbrengst. En dat dan geaggregeerd per maand; vermoedelijk slechter als de temporele resolutie verhoogt.

Behoorlijk variabel dus
Ga ik niet tegenspreken, maar wel al een stuk beter.
Neem nu 4 of 5 of meer offshore windparken (andere locaties natuurlijk) en zet ze in een grid. Wat zal nu het resultaat zijn ?
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2018, 20:03   #492
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Waar ?
Op de grote markt in Brussel of ergens hoog op de Noordzee ?
Je blijft volharden in het boze hé.
Is het nu zo moeilijk om de feiten/mogelijkheden eens in de juiste context te plaatsen ?
Wat is nu eigenlijk Uw stelling? Dat windmolens op zee altijd aan 100% van hun capaciteit draaien als je ze maar ver genoeg op zee plaatst? Is het dat wat je stelling is? Dus de mensen die de Thornton bank, het Belwind, het Northwind park geinstalleerd hebben en nu Rentel aan het installeren zijn, kennen er niks van?
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2018, 20:04   #493
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Met een windmolenpark ergens in de Egeïsche zee ben je ook niet veel in Denemarken....
Oooo... toch wel.
Best aangenaam voor de mensen die er het onderhoud moeten van doen.
Spijtig genoeg voor die onderhoudsmensen hoeven ze zo ver niet te gaan.
Voor Denemarken ligt de optimale plaats op maar een paar honderd kilometer.

Pech voor hen dus...
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2018, 20:07   #494
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 64.309
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Kerncentrales hebben ook een buffer nodig want hun output is eerder monolitisch, het kan niet goed inspelen op dalen en pieken. Het levert een basis output en alles daarboven moet komen van andere centrales omdat die de pieken moeten opvangen.
Hangt van het type centrale af. Er zijn reactoren die zeer snel kunnen reageren, ze zijn alleen duurder om te bouwen per GWu. En ze zijn kleiner dan de basislast centrales die we nu kennen.
En energie verspillen is ook geen probleem. Maar met genoeg energie maak je H2 uit water, bind je dat aan CO2 uit de lucht, en maak je synthetische feedstock voor raffinaderijen die nog steeds andere zaken voor dagelijks gebruik maken.
Of gebruik die "niet wegregelbare" elektriciteit om "warmte op te slaan" die je in de winter kan ophalen om te gebruiken als WKK. Er zijn testen genoeg gedaan op dat vlak.
En in het ergste geval, je kan nog steeds licht de ruimte in stralen.

Of meer energie in de aardkern pompen. Eer je de verminderde energie opbrengst van de verloren vervalwarmte opvangt op die manier, ben je wel HEEL raar bezig.

Een stom voorstel. Maak met een "grote bom" een holte in een sterk stuk watervast materiaal, vul die holte met water of zout, en je gigawatt warmtebuffer is klaar.

Maar uiteindelijk, waarom kerncentrales bouwen als we de grootste in ons zonnestelsel kunnen oogsten, de Zon.
(ultiem doel, een Dyson Sfeer)
In de ruimte regent het soep, we missen alleen soepkommen.

In de diepe ruimte is zonne-energie minder bruikbaar voor mobiele toepassingen, maar de splijtstoffen die we op aarde hebben kunnen ons een goeie start geven. Zonder die goeie start gaan we die splijtstoffen toch maar misbruiken om 25 000 000 000 mensen een basis dieet van bonenpap en virtueel vertier te bezorgen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 10 augustus 2018 om 20:18.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2018, 20:13   #495
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Wat is nu eigenlijk Uw stelling? Dat windmolens op zee altijd aan 100% van hun capaciteit draaien als je ze maar ver genoeg op zee plaatst? Is het dat wat je stelling is? Dus de mensen die de Thornton bank, het Belwind, het Northwind park geinstalleerd hebben en nu Rentel aan het installeren zijn, kennen er niks van?
Je legt me weer woorden in mijn mond die ik helemaal niet gezegd heb....
Mss eens al mijn postings herlezen ?
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2018, 20:16   #496
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 64.309
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Je legt me weer woorden in mijn mond die ik helemaal niet gezegd heb....
Mss eens al mijn postings herlezen ?
Geen flauw idee wat Otherwise van uw woorden maakt. Maar ik heb het wel door.

Plant alle ondiepe zeegebieden vol met windmolens, en je hebt altijd wel een reeks gebieden die genoeg elektriciteit maken voor heel de wereld.


Helaas is windenergie een afval-product van zonne-energie die ook de neerslag over de hele wereld bepaald (en dus op die manier de stuwmeren vult)
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2018, 20:27   #497
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Je legt me weer woorden in mijn mond die ik helemaal niet gezegd heb....
Mss eens al mijn postings herlezen ?
Wil je je stelling eens herhalen, klaar en duidelijk graag?
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2018, 21:02   #498
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Wil je je stelling eens herhalen, klaar en duidelijk graag?
Herlees mijn postings. Daar staat alles in.
Ik ga het niet samenvatten voor jou hoor.
Je bent er hier een spelletje van aan het maken, en met zo'n spelletjes doe ik niet mee. Sorry.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2018, 21:08   #499
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Daarom dat ik al veel langer schrijf dat hernieuwbaar niet zonder een deftige buffer kan.
En dan spreken we niet over een paar 1000 peperdure auto's die stil staan omdat de gebruikers thuis blijven. (tot nader order is een elektische wagen een factor duurder dan een vergelijkbare brandstofwagen, uitgezonderd top end sport/hyper/superdeluxe wagens)
Tot nader order...

Citaat:
https://www.autokopen.nl/autonieuws/...van-een-diesel

Richtprijs Volkswagen I.D. 20.000 euro: 'elektrisch rijden voor de prijs van een diesel'

De elektrische Volkswagen I.D. die in 2019 verschijnt krijgt een groot bereik en een kleine prijs. Of, zoals het merk het zegt: 'een elektrische auto voor de prijs van een diesel'.

De Volkswagen I.D., de 'Golf onder de elektrische auto's', krijgt een aantrekkelijke prijs. Het merk hanteert voor de instapversie een richtprijs van slechts 20.000 euro. De topuitvoering zou niet meer dan 30.000 euro moeten kosten.

"Het wordt een voertuig met de buitenmaten van de Golf, the capaciteiten van een Tesla [Model 3 - red.], voor de prijs van een diesel", vertelde bestuursvoorzitter Herbert Diess de pers deze week. Diverse Volkswagen-topmannen spraken de afgelopen dagen tijdens diverse gelegenheden met de pers over de I.D.

Laatst gewijzigd door Micele : 10 augustus 2018 om 21:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2018, 21:11   #500
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Technologie staat idd niet stil.
Wat vandaag mss nog onmogelijk lijkt, is dan morgen plots iets doodnormaals.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be