![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#481 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Groentje-18, kun je eens in het kort uitleggen hoe een werknemersloon belast wordt (vaststelling belastbaar inkomen, berekening belasting)? Niet in detail, je hoeft het niet over het huwelijksquotiënt e.d. te hebben.
Ik vraag dat omdat ik wil weten of je begrijpt wat de belastingvrije som is. Ik vermoed nl. dat aan jouw bekommernissen eerder tegemoet gekomen wordt door een verhoging van de belastingvrije som dan door een verhoging van de hoogste tarieven.
One World, One Dream, One Everything Laatst gewijzigd door Stratcat : 20 maart 2008 om 19:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#482 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#483 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#484 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar blijkbaar zijn de normen en waarden dus verkeerd, want je wil het belastingssysteem veranderen? Ik vind waarden en normen nogal individuele dingen, eerlijk gezegd. Ik wens mijn waarden en normen in ieder geval niet op te leggen aan een ander.
![]() |
![]() |
#485 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() ![]() Halve minuut acute wanhoop. Misschien zijn er wel redelijke argumenten voor progressieve belastingtarieven. Ik denk voorlopig van niet, maar er zijn er in elk geval gesofisticeerdere dan Groentje-18 er hier gebracht heeft. Nu ja, ze heeft hier gewoon géén argumenten gebracht. Negeren van posts, herhalen van vage naïeve praatjes over vertrouwen in de overheid, leuteren over afnemend grensnut zonder te weten wat dat betekent en zonder het te willen weten, discussiepartners als egoïsten voorstellen, zichzelf als slachtoffer voordoen van een liberaal/libertarisch forumcomplot (ofte een complot van egoïstische rijkerds), emopraat over galajurken en brood,... meer dan genoeg daarvan. Maar 1 (één) argument? Neen.
![]() |
#486 |
Minister-President
|
![]() Kom kom, zó erg is het nu ook weer niet.
Volgens mij bedoelt Groentje-18 dat ze een progressief getrapt belastingssysteem gelegitimeerd vindt vanuit het feit dat er ongelijkheid is. Niet zomaar ongelijkheid, maar ongelijkheid voortspruitend uit factoren waarop het subject geen invloed heeft: socio-economische afkomst, talenten, ... In die zin is het - volgens haar - oneerlijk dat sommige mensen minder verdienen dan anderen, terwijl ze daar eigenlijk zelf niet aan kunnen doen, en zich soms zelfs meer inzetten dan rijkeren. Vandaar dat zij het ook 'eerlijk' vindt om van die rijken meer geld af te nemen, om aan die armen te geven; iets waar die rijken op dat moment ook niks aan kunnen doen. Zij ziet het resultaat - ongelijkheid - als een rechtvaardiging voor maatregelen die voor meer gelijkheid zorgen. Belangrijk is hiervoor wel de factor of mensen al dan niet veel invloed kunnen uitoefenen op hun eigen loon. Voor iemand die zwaar gehandicapt geboren is, lijkt me dat wel duidelijk dat die persoon daar op dat moment weinig aan kan doen, maar de vraag is natuurlijk of iemand die in een arm gezin en zonder al te veel talenten geboren wordt daar ook niks aan kan veranderen... Me dunkt dat sommigen de mogelijkheid om er iets aan te veranderen nogal overschatten, én dat Groentje-18 die onderschat. Soit. Wat ik wél raar vindt van Groentje-18 is dat ze het Mattheus-effect aanhaalt als argument: mijns inziens zou je volgens de rest van de argumentatie net dat Mattheus-effect moeten bestrijden. Ik zeg trouwens niet dat ik ermee akkoord ga, voor alle duidelijkheid; noch zeg ik dat een dergelijk belastingssysteem ook het effect heeft dat het beoogt.
Tout va bien. Laatst gewijzigd door Pølle : 20 maart 2008 om 21:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#487 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Cijfers zijn niet eerlijk of oneerlijk. Mensen zijn soms eerlijk en soms niet, en soms een beetje van het een en een beetje van het ander tegelijk. Daarom zijn mensen meer waard dan cijfers. (Als dat geen helder logisch betoog is, is mijn kat hoogbegaafd.)
![]() |
![]() |
#488 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het woord zegt het zelf, niet? In overeenkomst met het recht (naar eigen keuze, uiteraard).
Wat is het recht? Voor Groentje is dat wat hocuspocus over gelijke mensen voor wie de smaak objectief te bepalen is en waarvan sommigen té veel verdienen en daarmee op egoïstische wijze huizen bouwen die ingaan tegen Groentje's idee over het ideale communehuis. Of zoiets in die aard. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#489 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Is het Nederlands kabinet nu ook gewoon jaloers op de topsalarissen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#490 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#491 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Als de managers van grote bedrijven miljoenen euro per jaar waard zijn, dan zal Quy Quaden best wel een half miljoen euro waard zijn zeker?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#492 | |
|
![]() Citaat:
Dat u dat gebruikt om mij neer te sabelen, is intellectueel oneerlijk. Dat er geen objectieve basis meer bestaat (te lezen als: die door iedereen aanvaard wordt) om waarden en normen op te enten, wil niet zeggen dat deze waarden en normen per deifnitie zinloos zijn!
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 20 maart 2008 om 23:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#493 | |
|
![]() Citaat:
Ik zal zelfs geen moeite doen om alle posts van mij waarop ik nooit een directe , noch eerlijke laat staan serieuze reactie vond maar niet natellen.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 20 maart 2008 om 23:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#494 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#495 | |
|
![]() Citaat:
![]() Een lichtpunt in deze discussie als het ware. ![]() Ik vind natuurlijk ook dat het Mattheus-effect moet bestreden worden. Het Mattheus-effect haalde ik aan om erop te wijzen dat de rijken inderdaad wel meer gebruik maken van sociale voorzieningen dan armeren, wat ik een extra reden vindt om ze ook meer voor deze voorzieningen te laten betalen.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 20 maart 2008 om 23:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#496 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#497 | |
|
![]() Citaat:
Goed. Maar verwittig me dan wel even op voorhand hiervan, zodat ik kan verhuizen.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 20 maart 2008 om 23:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#498 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 20 maart 2008 om 23:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#499 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie het ongeluk heeft wat meer te verdienen heeft na zijn belastingen dikwijls minder over dan een dopper. Is dat rechtvaardig? Lijkt me niet éh? Allen gelijk.
![]() |
![]() |
#500 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |