Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 december 2008, 08:36   #481
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Toen was er geen concurrentie van commerciële zenders en aandacht voor kijkcijfers. Nu moet de VRT ervoor zorgen dat de mensen geen strobeed in de weg wordt gelegd. Bij de minste hinderpaal en inspanning zouden de mensen wel eens naar VTM of VT4, Vitaya kunnen vluchten.
Klopt dat er weinig concurentie was, maar toch keken wij relatief weinig naar de BRT, Nederland had 2 zenders en Duitsland had er 3.

Bij ons stond dus veel Nederland 1 en 2 op en Duitsland werd ook regelmatig geselecteerd, vooral voor voetbal en cowboyfilms.
Oud 29 december 2008, 18:25   #482
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nu, als Zwitserlandreiziger kan ik wel verzekeren dat bepaalde Zwitserduitse dialecten bijzonder moeilijk te begrijpen zijn. Wat ze spreken in de Saas- en Lötchenvallei bijvoorbeeld is echt wel heel afwijkend. Zelfs Alemannische Zwitsers uit Basel of Zürich bijvoorbeeld begrijpen er niet veel van.
Toen ik daar op de marktplatz tegen een gunstig aanbod voor 'Gmies' aanliep moest ik ook wel even puzzelen hoor.

Laatst gewijzigd door Hollander : 29 december 2008 om 18:26.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2008, 02:43   #483
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het dialect is geen probleem maar wel dat Vlamingen en Nederlanders die de standaardtaal spreken elkaar moeilijk begrijpen en ondertitels nodig hebben.
In een groot taalgebied kun je dat begrijpen, in een klein niet.
Merkwaardig toch dat men in het dagelijks leven dergelijke "vertaalinstrumenten" niet nodig heeft. Mijn Nederlandse vrienden spreken met me AN, ik ook. Elk met hun tongval. Op geen enkel moment hebben wij de indruk (gehad) elkaar niet te begrijpen. Nochtans "spreken" we niet met ondertitels...

Zoals al eerder opmerkte, bestaat de verscheidenheid in standaardtaal weldegelijk in kleinere taalgebieden. In het Noors bijvoorbeeld, maar nog veel sterker in het Iers.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2008, 02:46   #484
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Het klopt eigenlijk maar gedeeltelijk en is eigenlijk maar éénzijdig. Wij keken vroeger toen we klein waren altijd naar de Nederlandse zenders, je had daar toen grote shows enz.....

De BRT had maar één zender en buiten de series, nonkel Bob en Tante Terry die er uitgezonden werden, was het er maar een saaie boel.

Wij zijn dus opgegroeid met de Nederlandse zender en hebben heus geen ondertiteling nodig. Andersom begrijp ik best dat de Nederlanders niet naar de BRT kwamen kijken.
Inderdaad. Trouwens, wie kinderen heeft, weet dat: de meeste tekenfilms, kinderanimaties e.d. zijn ingesproken met de Noord-Nederlandse tongval. Zelfs heel veel educatieve video's zijn enkel te verkrijgen in die versie. Nu moet azert mij eens vertellen hoe het komt dat kinderen schijnbaar wel kunnen volgen, terwijl er bij volwassenen zogezegd een begripsprobleem ontstaat zodra een Vlaming Nederlands met Noord-Nederlandse tongval hoort.
Oud 30 december 2008, 06:49   #485
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Merkwaardig toch dat men in het dagelijks leven dergelijke "vertaalinstrumenten" niet nodig heeft. Mijn Nederlandse vrienden spreken met me AN, ik ook. Elk met hun tongval. Op geen enkel moment hebben wij de indruk (gehad) elkaar niet te begrijpen. Nochtans "spreken" we niet met ondertitels...

Zoals al eerder opmerkte, bestaat de verscheidenheid in standaardtaal weldegelijk in kleinere taalgebieden. In het Noors bijvoorbeeld, maar nog veel sterker in het Iers.
Het gevolg is dat weinig buitenlanders zin hebben om Noors te leren.

En je bent niet de maat der dingen hé. Ik veronderstel dat je in je klas de hele dag AN spreekt en kunt oefenen. De meeste mensen spreken zelden of nooit AN.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2008, 06:50   #486
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Trouwens, wie kinderen heeft, weet dat: de meeste tekenfilms, kinderanimaties e.d. zijn ingesproken met de Noord-Nederlandse tongval. Zelfs heel veel educatieve video's zijn enkel te verkrijgen in die versie. Nu moet azert mij eens vertellen hoe het komt dat kinderen schijnbaar wel kunnen volgen, terwijl er bij volwassenen zogezegd een begripsprobleem ontstaat zodra een Vlaming Nederlands met Noord-Nederlandse tongval hoort.
Er worden alsmaar meer kinder dvd's in het Vlaams uitgebracht. Daar is dus vraag naar.
Oud 30 december 2008, 06:57   #487
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gevolg is dat weinig buitenlanders zin hebben om Noors te leren.
... beweert iemand die nog nooit in Noorwegen is geweest of nog nooit met buitenlanders "in" Noorwegen heeft gepraat.

Wees gerust, wie zich in Noorwegen vestigt, leert heel snel Noors want de sociale druk is er (daarin verschilt Noorwegen van Zweden bijvoorbeeld waar dat veel minder het geval is). Ons gezin heeft immers ooit overwogen om naar dat land te emigreren. Toen hebben we veel informatie uitgewisseld met allerlei Nederlanders en Vlamingen die zich daar vestigden. Allen bevestigden dat element: je moet echt wel Noors leren, want dat is een bijzonder belangrijke factor in het sociale leven.
Oud 30 december 2008, 07:01   #488
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... beweert iemand die nog nooit in Noorwegen is geweest of nog nooit met buitenlanders "in" Noorwegen heeft gepraat.

Wees gerust, wie zich in Noorwegen vestigt, leert heel snel Noors want de sociale druk is er (daarin verschilt Noorwegen van Zweden bijvoorbeeld waar dat veel minder het geval is). Ons gezin heeft immers ooit overwogen om naar dat land te emigreren. Toen hebben we veel informatie uitgewisseld met allerlei Nederlanders en Vlamingen die zich daar vestigden. Allen bevestigden dat element: je moet echt wel Noors leren, want dat is een bijzonder belangrijke factor in het sociale leven.
Nogal logisch dat wie in Noorwegen gaat wonen Noors leert;
Het gaat over Noors leren in het buitenland.

En ik zou zeggen: verhuis maar want het is blijkbaar op veel plaatsen beter dan in BE. Ik begrijp niet waarom je hier blijft.
Oud 30 december 2008, 07:01   #489
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er worden alsmaar meer kinder dvd's in het Vlaams uitgebracht. Daar is dus vraag naar.
... beweert alweer iemand die hoegenaamd niets van kinderanimaties e.d. kent.

Luister, er lopen hier een paar bollebozen rond. Daar we van gecontroleerd tv-kijken houden, kopen we af en toe eens een dvd voor de kleinsten (of krijgen die). Weln, de meeste ervan zijn niet in twee spraakvarianten te verkrijgen. Ook is het zo dat veruit het meeste kinderspeelgoed met de zogenaamde "activiteiten" (d.i. geluidjes, woordjes en zinnetjes) enkel en alleen te verkrijgen zijn met een Noord-Nederlandse stem. Welnu, ik heb geen weet dat één van mijn kinderen mij kwam vragen wat er gezegd werd. Kinderen begrijpen weldegelijk heel vlot het Noord-Nederlands AN-accent.
Oud 30 december 2008, 07:03   #490
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nogal logisch dat wie in Noorwegen gaat wonen Noors leert;
Het gaat over Noors leren in het buitenland.
En dan slaat u de bal volledig mis. De redenen om geen Noors te leren, betreffen niet de verscheidenheid in de standaardtaal, maar wel de nuttigheid die het Noors al dan niet biedt buiten Noorwegen.

Mensen zullen ook niet snel geneigd zijn Nieuwgrieks of Bulgaars, alhoewel die twee talen een heel sterke normering hebben waarbij iedere afwijking als foutief wordt beschouwd.
Oud 30 december 2008, 07:05   #491
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... beweert alweer iemand die hoegenaamd niets van kinderanimaties e.d. kent.

Luister, er lopen hier een paar bollebozen rond. Daar we van gecontroleerd tv-kijken houden, kopen we af en toe eens een dvd voor de kleinsten (of krijgen die). Weln, de meeste ervan zijn niet in twee spraakvarianten te verkrijgen. Ook is het zo dat veruit het meeste kinderspeelgoed met de zogenaamde "activiteiten" (d.i. geluidjes, woordjes en zinnetjes) enkel en alleen te verkrijgen zijn met een Noord-Nederlandse stem. Welnu, ik heb geen weet dat één van mijn kinderen mij kwam vragen wat er gezegd werd. Kinderen begrijpen weldegelijk heel vlot het Noord-Nederlands AN-accent.
Jouw gezin is niet de maat der dingen.
Wellicht spreek je als leraar geen zuiver dialect met je kinderen.
Bovendien kijken kinderen nogal vlug naar wat ze op tv voorgeschoteld krijgen. Wellicht hebben ze al een zekere leeftijd bereikt voor ze beseffen dat er een verschil is tussen NL en VL. Wat je niet kent, kun je niet vragen.

Zet ze op jonge leeftijd regelmatig voor een tekenfilm in het Noors en waarschijnlijk zullen ze ook blijven zitten en proberen om er iets van te snappen.
Oud 30 december 2008, 07:06   #492
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dan slaat u de bal volledig mis. De redenen om geen Noors te leren, betreffen niet de verscheidenheid in de standaardtaal, maar wel de nuttigheid die het Noors al dan niet biedt buiten Noorwegen.

Mensen zullen ook niet snel geneigd zijn Nieuwgrieks of Bulgaars, alhoewel die twee talen een heel sterke normering hebben waarbij iedere afwijking als foutief wordt beschouwd.
Volia; ik heb het al vaak gezegd: weing mensen zijn bereid om een kleinere taal dan de hunne te leren.
Pas al het echt nodig is, doet men het.
Men kan bijvoorbeeld als Franstalige preventief NL leren; maar als jedan trambestuurder in Erquelinnes wordt, zul je nooit NL nodig hebben.
Oud 30 december 2008, 07:07   #493
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ik zou zeggen: verhuis maar want het is blijkbaar op veel plaatsen beter dan in BE. Ik begrijp niet waarom je hier blijft.
Inderdaad, op bepaalde aspecten is het "op veel plaatsen beter dan in België". In Noorwegen konden we bijvoorbeeld een lap grond van meer dan tweeduizend m2 krijgen en belangrijke subsidies voor de woningbouw. Dat was in een klein dorpje. Het levensritme is ook lager in Noorwegen. Veel minder stress, daar ook het werkritme er beduidend lager ligt.

Er waren echter aan aantal redenen om hier te blijven. Vooral familiale.

't Leven is dus niet zwart-wit zoals u schijnbaar voortdurend denkt. Ik denk dan ook dat u nog vele jaartjes in het leven te gaan heb. Een beetje maturiteit zult u dan wel krijgen.
Oud 30 december 2008, 07:08   #494
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volia; ik heb het al vaak gezegd: weing mensen zijn bereid om een kleinere taal dan de hunne te leren.
Pas al het echt nodig is, doet men het.
Men kan bijvoorbeeld als Franstalige preventief NL leren; maar als jedan trambestuurder in Erquelinnes wordt, zul je nooit NL nodig hebben.
In België is Frans een kleine taal, Nederlands een grote. De meerderheid van dit land spreekt immers Nederlands.
Oud 30 december 2008, 07:13   #495
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jouw gezin is niet de maat der dingen.
Wellicht spreek je als leraar geen zuiver dialect met je kinderen.
Bovendien kijken kinderen nogal vlug naar wat ze op tv voorgeschoteld krijgen. Wellicht hebben ze al een zekere leeftijd bereikt voor ze beseffen dat er een verschil is tussen NL en VL. Wat je niet kent, kun je niet vragen.

Zet ze op jonge leeftijd regelmatig voor een tekenfilm in het Noors en waarschijnlijk zullen ze ook blijven zitten en proberen om er iets van te snappen.
Mijn gezin is inderdaad niet de maat der dingen, maar dat was ook niet aan de orde. Dit ging over uw bewering dat er steeds meer kinderdvd's uitmaken in een Vlaamse versie. Welnu, dat klopt helemaal niet. Meestal is het zo dat enkel de grote productiehuizen (als bijvoorbeeld Disney) de dubbelversies uitbrengen. Kleinere evenwel niet. En dan gaat het meestal om de Noord-Nederlandse tongval.

De oudste is op een leeftijd gekomen dat ze begrijpt wat er gezegd wordt. En de Noord-Nederlandse tongval staat dat begrijpen niet in de weg. Net zo min het accent van onze Nederlandse vrienden voor haar een probleem is. D�*t was immers uw bewering: dat het accent een begripsbarrière is.

Met mijn kinderen praat ik trouwens dialect, geen gezuiverde vorm, geen tussentaal. Puur dialect zoals ik het van mijn ouders en grootouders heb geleerd. Mijn vrouw spreekt wel AN met de kinderen. Dat was onze bewuste keuze van bij het begin.
Oud 30 december 2008, 07:17   #496
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In België is Frans een kleine taal, Nederlands een grote. De meerderheid van dit land spreekt immers Nederlands.
Op wereldvlak is het anders.
Oud 30 december 2008, 07:21   #497
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op wereldvlak is het anders.
't Sociaal leven speelt zich niet op wereldvlak af, maar wel binnen bepaalde grenzen. Die grenzen bepalen een groot deel van de sociale verhoudingen. Kijk maar naar Zwitserland waar de bereidheid elkaars taal te leren geen weerspiegeling vormt van de verhoudingen buiten de Zwitserse landsgrenzen.
Oud 30 december 2008, 07:22   #498
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn gezin is inderdaad niet de maat der dingen, maar dat was ook niet aan de orde. Dit ging over uw bewering dat er steeds meer kinderdvd's uitmaken in een Vlaamse versie. Welnu, dat klopt helemaal niet. Meestal is het zo dat enkel de grote productiehuizen (als bijvoorbeeld Disney) de dubbelversies uitbrengen. Kleinere evenwel niet. En dan gaat het meestal om de Noord-Nederlandse tongval.

De oudste is op een leeftijd gekomen dat ze begrijpt wat er gezegd wordt. En de Noord-Nederlandse tongval staat dat begrijpen niet in de weg. Net zo min het accent van onze Nederlandse vrienden voor haar een probleem is. D�*t was immers uw bewering: dat het accent een begripsbarrière is.

Met mijn kinderen praat ik trouwens dialect, geen gezuiverde vorm, geen tussentaal. Puur dialect zoals ik het van mijn ouders en grootouders heb geleerd. Mijn vrouw spreekt wel AN met de kinderen. Dat was onze bewuste keuze van bij het begin.
De productiekosten om een Ned en VL versie op de markt te brengen zijn te groot voor kleinere bedrijven/producties. Als een NL en VL versie niet rendabel is, beperkt men zich dan ook tot Noord-Ned.
Je kunt het vergelijken met de reclame. In Wallonië gebruiken Vlaamse firma's soms foto's van bekende Vlamingen. Ze weten wel dat de campagne daardoor minder succes zal hebben in WAL maar het is economisch niet rendabel om een reclame voor het kleinere WAL te maken.
Oud 30 december 2008, 07:23   #499
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
't Sociaal leven speelt zich niet op wereldvlak af, maar wel binnen bepaalde grenzen. Die grenzen bepalen een groot deel van de sociale verhoudingen. Kijk maar naar Zwitserland waar de bereidheid elkaars taal te leren geen weerspiegeling vormt van de verhoudingen buiten de Zwitserse landsgrenzen.
Het is niet zoals het is; maar zoals men de zaken (in zijn voordeel) bekijkt.
VL bekijkt wat in zijn voordeel is en de Franstaligen ook.
Oud 30 december 2008, 07:25   #500
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eenheid in verscheidenheid dus.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be